C waarde lipo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door adventur, 30 jan 2017.

  1. adventur

    adventur

    Lid geworden:
    24 feb 2015
    Berichten:
    23
    Ik vlieg momenteel met lipo's met een c waarde van 30c.
    Als ik nu lipo's met een hogere c waarde neem wat gaan de gevolgen daar van zijn?
    Als ik het goed begrijp dan zouden die iets meer power geven.
    Maar dan kan ik ook een kortere vluchtduur verwachten?
    Dus mijn vraag: wat zijn de gevolgen van een hogere c waarde.
    Kan de regelaar en motor dit zomaar aan en wat met de vluchttijd?

    mvg
    Gunther
     
  2. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Je kunt in elk geval een hogere prijs en gewicht verwachten.

    Wat vluchtduur betreft zal het niets uitmaken, de motor "beslist" hoeveel Ampere er gevraagd en uit de accu getrokken wordt, stel, de motor neemt max. 30 Amp. op, dan maakt het niets uit of die accu 1000 Ampere of 100 Ampere is, de motor gebruikt niet meer dan die 30 Amp.
    De gebruiker (in dit geval de motor/prop comb.) bepaalt!
    Ook de regelaar doet hier niets mee ........... let natuurlijk wel op dat je die niet zwaarder belast dan waar hij voor gemaakt is, een regelaar van bv 50A door de motor laten belasten met bv 80A zal heel even een realistische rookwolk geven, maar dan is het over en uit.
    Met andere woorden, De C waarde moet ruim voldoende zijn, maar daarna wordt alle "overkill" eigenlijk nutteloos.

    Ook op de vluchttijd heeft dit geen enkele invloed......dan moet je een accu met meer Mah. nemen.
    Alhoewel je ook dan weer moet realiseren dat, indien dit veel meer wordt, de accu zoveel zwaarder (gewicht) zal worden, en het vermogen wat je nodig hebt om dat zwaardere vliegtuig te laten vliegen dat de echte tijdwinst minimaal zal zijn.

    Grtz,
    Jan
     
    Demaic vindt dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    • De accu kan wat makkelijker stroom leveren.
    • De inwendige weerstand van accu is lager, daardoor zakt de accuspanning minder onder belasting.
    • De accu zal langer mee gaan.
    Als je het verschil merkt, had je oorspronkelijke accu een veel te lage C-waarde, en hij zou veel sneller slijten.
    Ja. Spanning zakt minder in, hoger dus, stroom wat hoger, maar of je het merkt in je vliegtijd???

    Zonder je volgasstroom en volgasspanning te weten/meten, is het moeilijk een éénduidige uitspraak te doen.

    Heb je de LiPo-FAQ al gelezen? Aanrader, met de nodige C informatie. Staat sticky permanent bovenaan in het Accu & laad techniek subforum:
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die?

    Voor de volledigheid: spanning, motor Kv en prop-diameter en -spoed bepalen de volgasstroom.

    Hier heeft Jan te snel getypt, de accucapaciteit wordt uitgedrukt/ in Ah (Ampere·hour), stroom gedurende een bepaalde tijd.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2017
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.
     
  5. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    "maakt het niets uit of die accu 1000 Ampere of 100 Ampere is".

    Hier bedoel ik de toegestane max. ontlaadstroom, en die druk je uit in Ampere`s. ....het maakt in mijn voorbeeld niet uit wat de max. ontlaadstroom mag zijn, 1000 of 100A, als hij uiteraard maar niet lager is dan stroom die er uit getrokken wordt door de motor anders is de lipo snel naar de eeuwige lipovelden.

    De max. ontlaadstroom = C x Ah, oftewel bv 30C bij 3000 mah = 90 Amp max. (theoretisch).
    Blijf hier altijd een flink eindje onder .... Fabrikanten willen, zeker goedkopere lipo`s, nog wel eens wat "optimistisch" waarderen wat C waarde betreft, en als het wel klopt vindt een lipo het toch lekkerder als je hem niet max. belast.

    Maar als je dit sommetje maakt zul je zien dat met 30C en normaal vliegen je die 90 Amp. nooit zult halen.
    Immers, als je een zwaardere motor hebt, en een groot vliegtuig zal ook het Mah van de lipo veel groter zijn, bv 30C x 6000 Mah = 180 Amp.................... naarmate alles groter wordt heb je een zwaardere accu nodig en stijgt dus ook het toegestane bruikbare amperage.

    Grtz,
    Jan
     
  6. adventur

    adventur

    Lid geworden:
    24 feb 2015
    Berichten:
    23
    Bedankt voor de info.
    Ik gebruik deze lipo's voor de l39 van blackhorse.
    Er zit een regelaar in van 120 Amp en een wemotec HET 650-68-1340.
    Als akku gebruik ik lipo's van D Power. 2X 5s 5000mah.
    Van deze combinatie ben ik best wel tevreden.
    Motor zou max 92 A gebruiken.
    Wil nog een setje lipo's bijkopen en vroeg me af of het de moeite loont om iets meer c waarde te nemen.
    Heb gezien dat de lipo's van Dymond van gewicht iets minder zijn.
    Voor dezelfde lipo met 30c zijn deze per lipo bijna 60 gr lichter.
    De Dymond met 45 c is per lipo nog10 gr lichter dan ik nu gebruik.
    Is het dan zinvol om voor de 45 te gaan en ongeveer hetzelfde gewicht of toch voor de 30c te gaan met een gewicht besparing van 110 gr.

    Heeft er iemand ervaring met lipo's van Dymond?

    Gunther
     
  7. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat bedoel je precies met 2 x 5s 5000 mah ......gebruik je die tegelijk, en zoja, seriegeschakeld (dus 10s) of parallel (10000 mah)?

    Één accu is 5000 mah, die mag bij 30C max. 150 Amp. leveren. Eventueel 2 parallel mag dan 300 Amp leveren.
    Dan heb je dus 50 / 200 Amp. over, er van uitgaande dat je motor die 92 Amp. ook werkelijk trekt. dat zal zelden of nooit zo zijn.
    Ik zou dus nooit voor meer dan 30 C gaan, heeft geen enkel nut, is alleen duurder en zwaarder en ik vind een gewichtsbesparing van 110 gram zeker de moeite waard.

    ........maar de beslissing is aan jou :)

    grtz,
    Jan
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo zwart-wit is het allemaal niet Jan. Het hangt ook af van het merk en type lipo.
    Een Nanotech 25C, ook in 5000mAh, zou deze belastingen niet lekker aankunnen en al snel bol gaan staan. Een Turnigy 30C is al een stuk beter, maar loopt bij de vaak langere volgastijden in een EDF ook zeker op zijn tenen bij 92A. Een Turnigy 40C of Nano 65C is al beter.
    Een MyLipo 35C zou ik dit ook makkelijk toevertrouwen, maar een 40C zal door de lagere inwendige weerstand wat meer vermogen geven.

    Dymonds wisselende ervaringen mee. In de 1800´s bleken de 30C packs bij een bepaalde serie een lagere inwendige weerstand te hebben dan de 40C types. Later was dat weer anders, het is maar net waar ze die week/maand cellen ingekocht hebben lijkt het..
     
  9. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat klopt, er zijn soms grote verschillen in kwaliteit, gewicht, vorm en formaat bij verschillende merken en typen.
    Bij vergelijkingen moet die vergelijking dus echt gemaakt worden met hetzelfde merk en type. (alleen C verschil) ....maar dat lijkt me logisch. :)

    Maar ik hoop dat het voor topicstarter duidelijk is waar de (grote) lijnen liggen.

    Grtz,
    Jan
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is dat een berekende of gemeten volgas-waarde?

    Zo lang fabrikanten niet levensduur/cycli aangeven bij C-waarde, moeten we vertrouwen op het blauw van hun ogen.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Vergeet ook niet dat er fabrikanten, of verkopers, zijn die nogal optimistisch zijn met die C waardes. De goed bekend staande merken zijn over het algemeen wel te vertrouwen. Met de "merken" die veel beloven bij een laag gewicht en lage prijzen moet je volgens mij voorzichtig zijn. Als die 30C beloven zou ik eerder van 20C uit gaan. ;)
    Het is misschien een beetje pessimistisch maar ik weet van diverse gevallen waar dat zo bleek te zijn.
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zijn ook diverse voorbeelden van ´goed´ bekend staande merken die tegenvallen. In mijn boekje is Thunder Power daar een van (al zijn er vast leiden die ook goede ervaring hebben met dat merk)
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ten eerste neem ik aan dat je de 2 pakketten hebt en er 1 gebruikt, of ze parallel hebt staan, dan zit je tegen de 40 à 45.000 rpm, met 2x5S= 10S zal het snel over zijn met je motor.
    Wanneer je vliegt met 5S, 5000mAh een 120 A regelaar en je motor 92 A 'zou' verbruiken moet je echt een goede meter kopen.
    B.v. een Unilog2 of wat anders. Bij dit soort vermogens is gissen gevaarlijk en een verkeerde bezuiniging.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb veel met Dymond lipo's gevlogen, ook hoge belastingen.
    Nadeel is, zoals Gerben al schreef, de ene Dymond is de andere niet.
    Er zijn zoveel verschillende typen.
    Bij alle Dymonds geldt, flink opwarmen voor gebruik, mijne waren minimaal 37 graden en je moet ze ook echt een uur voorverwarmen.
    Verder... een Lipo kan maar een bepaalde hoeveelheid energie in een bepaald gewicht hebben.
    60 gram lichter is best wel veel, dan vraag ik me af of de capaciteit wel dat is wat op het pakket staat,
    Niet alles wat op een pakket staat is waar, ik ken cellen waar 1800 mAh op stond maar eigenlijk 1700 uit kwam.
    Toen ik 1800 mAh cellen bij dezelfde fabrikant bestelde kreeg ik andere afmetingen door, 0,5mm dikker, en dat was die 100 mAh.
    Je moet inderdaad gewoon investeren in een Unilog, dan kan je de spanning zien onder belasting, 0,1 V per cel hoger is 1 Volt meer bij 10S, dus iets meer toeren, wat je nodig hebt in een EDF.
    Ook kan je dan je rpm uitlezen, dan zie je al verschil.



    GJ
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    ik mis eigenlijk nog 1 klein factortje in dit verhaal...
    Levensduur..

    Accu's slijten, en ze slijten sneller als je het maximale eruit perst.
    dus een 30C accu ook werkelijk altijd op 30C belasten.
    Er is een ontzettend lang verhaal te vertellen over hoe je dit allemaal kan merken..
    Heel kort door de bocht en jbf (jan boerefluitjes) komt het er op neer dat de C waarde daalt na verloop van tijd en gebruik.

    Koop je dus een accu op de grens, zal de werkelijke C waarde na verloop van tijd wat inkakken.. en ben je eigenlijk aan het overbelasten.
    waardoor het verhaal nog sneller van je af gaat.

    Dit hoef je natuurlijk ook weer niet te overdrijven.. 60C waar 10 nodig is, is gewoon overkill..
    Maar zeker bij kleine accu's is wat extra gewoon nodig.
    Grotere pakketten is dit minder van toepassing, heb ik wel eens het idee. blijkbaar zit daar een grotere marge in of zo..
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb zelf nooit echt iets van slijtage gemerkt bij de aandrijfaccu's.
    30C accu's met 100+ C belasten en ik deed er toch een jaar mee.
    De celspanning onder belasting bleef gelijk.
    Pas als je ze verkeerd weg gaat leggen, of niet opwarmt voor gebruik, dan gaan ze minder leveren.
    Ik heb zelfs een accu in 1 run van 10 seconden om zeep geholpen, niet opwarmen en dan meteen vol belasten.
    Stuk....
    De ontvanger accu's sleten wel, 200 mAh pakjes, die ik minder goed onderhield.
    Die kon ik wel 3 a 4x per jaar vervangen.

    GJ
     
  18. adventur

    adventur

    Lid geworden:
    24 feb 2015
    Berichten:
    23
    Alvast bedankt voor de info.
    Heb momenteel ongeveer een 40 vluchten gedaan met de l39 zonder problemen.
    Dus denk ik dat ik normaal geen problemen ga krijgen anders had ik die al gehad?
    Gebruik ze inderdaad als 10 s.
    Vlieg momenteel met lipo's van d power.
    Ben er voorlopig ookwel best tevreden over.
    Ga me zeker zo'n meter aanschaffen.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    daarom meld ik hem ook even ;-)

    In mijn geval doe ik eigenlijk niets aan onderhoud van de lipo's..
    Om de simpele reden dat bij mijn kleine pakketjes het blijkbaar heel weinig uitmaakt.
    Ik heb het geprobeerd, een jaar lang.. netjes storage etc etc.
    Alsnog na een jaar overleden.
    Doe ik niets, zijn ze ook met +/- 1 jaar overleden.

    Met name bij de 3S 2200 35C aandrijfaccu's, die met 25 tot 50 ampere belast worden..

    mijn ontvangerpakketten hebben bijna het eeuwige leven, de 3s 2200 die ik in de starter en startkist gebruik ook..
    Heeft, naar mijn idee, echt te maken met die belasting
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    "An extremely important background article for understanding LiPo batteries."

    "The three sections about Cell Failures and Their Causes, Signs of Damage and How to Provide Long Life to Cells/Packs are found at the end of the article and should be noted carefully. The reader may wish to start with those three sections and then return to the beginning to see how and WHY the statements were formulated."


    Lithium Polymer Battery Technology: An Introduction
    Original German version


    The electrodes of a discharged lipoly battery
    en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_battery
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2017

Deel Deze Pagina