Nadat ik in 2003 al eens een kleine uitvoering van de Pondracer van Burt Rutan had gemaakt als very far away look alike scale uitvoering is het nu eindelijk tijd om een grotere uitvoering te bouwen. De tekening stamt uit de FMT en aanvankelijk wilde ik alle onderdelen zelf uitsnijden en zo het model bouwen, maar door een meevallertje kon ik het mij permitteren om het freespakket aan te kopen. De uitvoering uit 2003 bestaat nog, maar is niet meer luchtwaardig, deze maar eens op de tekening gelegd om te kunnen vergelijken. De vleugel is ongeveer net zo groot als de tip van de nieuwe versie, het gewicht van de oude versie was iets van net geen 500 gram, de nieuwe gaat volgens de FMT rond de 4 kilo wegen......... de middelste romp ter vergelijking........ de motorrompen...... En ja, helaas 3 rompen waarvan 2 bijna gelijk, dus goed nadenken om deze gespiegeld van elkaar te bouwen........ Alle onderdelen van het freespakket eens uitzoeken. Nu eerst maar eens de tekeningen en de onderdelen samen met de bouwbeschrijving te bestuderen zodat ik straks alle onderdelen zo op hun plek kan zetten. en natuurlijk de 2 romptekeningen verknippen en de in 2 stukken getekende rompen zo te plakken dat ze een geheel vormen en ook nog eens recht zijn op papier. Maar eerst nog even die F15 afbouwen zodat we de komende zomer een nieuw leuk gek ding hebben om mee te vliegen.
Pond racer.. blijft een gaaf ding.. Staat bij mij ook nog ergens op mijn lijstje alleen jammer dat deze versie (als ik mij dat FMT artikel goed herinner) een electro versie is, persoonlijk zou ik er brandstof in stoppen. ik heb nooit zoveel met grote e- motoren en bijbehorende grote accu's etc. Maar dat is mijn gebrek enig idee wat je hier voor aandrijving in gaat zetten?
Cool! dat wordt een te vrezen concurrent voor mijn X-24 , http://www.modelbouwforum.nl/threads/x-24.201133/ 'k ben benieuwd naar het resultaat en zal je zeker volgen met de bouw. Dirk
@Student, met brandstof motoren denk ik dat je niet uitkomt met het zwaartepunt. De motoren heb ik al in huis net zoals het landingsgestel. Als motoren komen er Turnigy SK3 4240 620 Kv motoren in op 4s lipo, die vergelijkbaar zijn met de door de ontwerper gebruikte Hacker motoren. Het landingsgestel is ook van Hobbyking, en hopelijk meer dan sterk genoeg. Het past in elk geval al volgens de tekening. Nu nog kijken of de mee bestelde pootjes lang genoeg zijn.
Bij de Pondracer klappen de wielen ook achterwaarts binnen als ik mij niet vergis, dit is zoals bij mijn X-24. Hier had ik eerst een set van HK met een kunstof blok waar de poot in gemonteerd wordt, hoewel het eigenlijk wel sterk genoeg was vergrendelde het na enkele vluchten niet meer zoals het hoort en klapten de wielen mooi achteruit binnen bij de landing dit omdat het kantje waar de vergrendeling gebeurd al gauw wat was afgerond. Dit kwam volgens mij omdat door de overlangse ligging de kloppen bij de landing hierop veel groter zij dan wanneer ze dwars staan. Ik ben dan op zoek geweest bij HK en bleek dat ze dezelfde hadden met een alu-blok ipv het kunstoffen, sinds deze gemonteerd zijn heb ik geen problemen meer. Dirk
Als je het als iets competitiefs beschouwd, dan zeker. Theo kan namelijk meer dan een potje goed vliegen.... Maar gewoon gezamenlijk gezellig langs het zwerk scheuren is ook heel leuk
Goeie motoren! Heb eenzelfde op 12x8 op 5s weliswaar en dat gaat al jaren goed. Welke schroeven komen hierop Theo?
@Dirk, dat van het landingsgestel is mij bekend, maar wil het toch eerst proberen. @Bruno, De afgelopen 2,5 jaar is er helaas veel veranderd. Na 8 operaties en ruim 35 uur totale narcose binnen 27 maanden heeft mijn lichaam en mijn geheugen heel veel geleden. Het gezicht is weer zover hersteld, wel met heel veel grote littekens. Maar helaas ben ik 30% zicht kwijt in mijn rechteroog, dat wordt wel met een bril gecorrigeerd, maar ver weg en hoog vliegen is nog een probleem. snelheid gaat wel weer....... Wel heb ik hiervan geleerd om veel meer te profiteren van het leven en meer te genieten van alles waar ik maar van kan genieten. De rest interesseert me niet meer zoveel, ik maak me ook niet meer druk om dingen zoals de regelgeving of andere zaken, dat mogen anderen nu doen. @dries, dat weet ik nog niet, zal wel iets in die trend worden. Of als het leverbaar is een 11x8 vierblad en dan eentje linksdraaiend en eentje rechtsdraaiend............ Maar geen ramoserprops, die zijn akelig duur, ik ga geen 100 euro uitgeven aan 2 propellers..........
Race-vliegtuigen worden nu eenmaal gemaakt met competitie in het achterhoofd nee hoor, ik ben helemaal niet competitief ingesteld maar niks zo leuk als samen met een rotgang het gras scheren en als dan de modellen dan ook nog de looks mee hebben is het helemaal het einde Dirk
Dag TC01, Spijt me te horen van je medische malheur, en ben blij te horen dat het nu (naar omstandigheden?) weer (redelijk) goed gaat. Geniet van het leven en van de vliegtuigjes en alles wat daar annex aan is. jan.
Volgens HK is het landingsgestel met metal trunion, geen idee wat dat direct betekend. Heb je een link naar die metalen versie welke je nu gebruikt?
Metal trunion is hetgene je moet hebben daarmee bedoelen ze die blok waar de poot in komt. Ik zal er proberen aan te denken en dan kijk ik het deze avond eens na
De eerste bouwbeginselen. Als eerste de motorgondels, deze worden los van de 2 motorrompen gebouwd en later ertegenaan geschroefd. Het framewerk, natuurlijk ging dit bij de eerste al gelijk niet goed en zat alles ondanks de bouwmal scheef. Dit dus weer allemaal los gehaald en gecorrigeerd. De eerste latjes voor het beplanken. vanuit een andere hoek. van de voorzijde.... De latjes worden met witte houtlijm tegen elkaar aan gelijmd en met secondenlijm op de spantjes. Op die manier kun je redelijk snel doorwerken. Beide motorgondels wil ik als eerste zover klaar hebben zodat ik de spinners kan gaan uitzoeken in de modelbouwwinkel.
als ik me goed herinner zijn het deze die in de X-24 zitten, https://hobbyking.com/en_us/servoless-retract-with-metal-trunion-44mm-x-41mm-mount-2pcs.html Voor de rest ziet het begin er al goed uit, is zeker tien jaar geleden dat ik nog een model op die manier een model gebouwd heb.
. Mooi en apart project!! Ik blijf het ook volgen, zeer benieuwd naar deze prachtige kist in deze schaal. Stripplanken is heel wat werk, maar straks als het klaar is is het genieten! Veel plezier met de bouw! Groeten, Ramses .
Dat stripplanken heb ik een hekel aan, en probeer ik normaal altijd te voorkomen. Maar hier lukt dat echt niet, van 100% rond naar bijna vierkant lukt echt niet anders dan met stripjes te beplanken. bijna elk latje moet je op maat maken. Zover gekomen vandaag. en kijken of ik het mooi rond krijg zonder plamuur te moeten gebruiken........