Bouwverslag Minimoa van Krick

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Piet G, 30 dec 2016.

  1. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 4


    Om ervoor te zorgen dat de Up and Go in het midden van de romp blijft heb ik links en rechts op de carbon buis een stelring geplaatst. Zie onderstaande foto.
    DSC0133.JPG


    Om de elektromotor op de bodem vast te kunnen zetten heb ik hiervoor een extra montageplaat gemaakt en deze op de bodem gelijmd. Met een zelf gemaakte beugel kan de motor nu gemonteerd worden. Zie onderstaande foto’s.
    DSC0131.JPG DSC0132.JPG DSC0134.JPG

    Nu alles in de romp past zullen we de Up and Go eerst eens gaan testen in een proefopstelling. Hiervoor heb ik een sterke servo gekocht die precies in de romp zou moeten kunnen passen. Tevens een solide hevel er bij besteld. Ook de regelaar en accu maar aangesloten. Zo kunnen we zien of echt álles werkt Hieronder de foto’s van de servo en een filmpje van de proef opstelling.
    DSC00150.JPG


    Nu alles werkt kunnen de servo’s in de romp worden geplaatst. Zoals jullie hebben kunnen zien, heb ik diverse buitenkabels moeten verleggen bij het openen van de romp en het weghalen van delen van de rompspanten. Alles ligt nu weer op zijn plaatst en kunnen we verder! Zie onderstaande foto.
    DSC0151.JPG

    De 2 servo’s met oranje hevels zijn voor rechts links en hoog laag. De kleine Hytec servo voor de sleepkoppeling en de servo met paarse hevel is voor de Up and Go.

    De beweging van deze servo wordt d.m.v. een messing buisje overgebracht naar de Up and Go. Alles zit er nu aangesloten in en moet alleen nog goed worden afgeregeld.


    Word vervolgt.
     
  2. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Bouwverslag Minimoa. Deel 5.
    Alles is nu afgeregeld en de Up and Go in de romp werkt perfect!
    Via internet opgespoord hoeveel de hoek naar achteren moest zijn. Zie onderstaande afbeelding.
    Instelling.JPG


    Nu dan de eerste start van de Up and Go in de romp!!
    Zie onderstaand filmpje.


    Alles werkt nu, voorlopig naar tevredenheid! Dus nu de kleppen er nog in.Dat was niet zo’n eenvoudige klus. Zeker niet als alles zo precies moet passen van mij!! Wat kleine scharniertjes gekocht en de uitgezaagde delen voorzien van een houten lijstje. Ook een lijst gemaakt in de romp. Na vele uurtje knutselen paste het allemaal redelijk.Zie onderstaande foto’s.
    DSC0141.JPG
    DSC0140.JPG
    DSC00147.JPG DSC0144.JPG

    Er kwam nog een probleem om de hoek kijken!!! Bij nader informeren kwam ik erachter dat bij een “Up and Go “ het wiel waarop je de zwever start, 3 cm voor de neuslijst moet staan. Het wiel staat nu te ver achter de voorlijst wat betekend dat bij het starten de neus in de grond wordt gedrukt. Dit heb ik opgelost met een eigen bedenksel en heb het een ”klapwiel” genoemd. Om het wiel 3 cm voor de neuslijst te krijgen heb ik op 7 cm vanuit de huidige wielas-positie, een draaipunt gemaakt. Op dit draaipunt komt een vork waarin het wiel wordt gemonteerd. Onderstaande foto’s maken het hopelijk een beetje duidelijk.
    P1080030.jpg
    P1080032.jpg

    Het wiel, kan ik tegen een veerdruk in naar voren klappen in een op extra op maat gemaakte wielkast. Nu zet ik het model op de grond en door het eigen gewicht van de Minimoa, blijft het wiel in deze voorste wielkast zitten! Als het model gaat rollen en dus lift opbouwt gaat het langzaam stijgen en komt het wiel los.
    Door de veer wordt het wiel dan terug getrokken in zijn oorspronkelijke positie. Twee sterke magneten vangen hem op en houden het wiel op zijn plaats. Onderstaande foto’s laten zien hoe het zal moet gaan.
    Zie vervolg deel 5.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2017
    aurectar vindt dit leuk.
  3. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Laatst bewerkt: 26 feb 2017
    jve, P.L., TheNorb en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Eigenlijk heel simpel en daardoor o zo geniaal :thumbsup:

    Fema en Schambeck gaan duidelijk niets aan jou verdienen :D
     
  5. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Bedankt voor je leuke reactie :friends:
    Concurrentie is de beste drijfveer voor nieuwe ideeën!
     
  6. Bankzitter

    Bankzitter

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Maastricht
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Was ook mijn idee. Misschien een palletje die hem vasthoudt en dan met even vol down het wiel los laat in de 'schaal' stand?
     
  8. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Mja, los van de grond is toch vliegend en (later) weer kunnen landen met het wiel in de landingsstand dunkt me?
    Volgens mij is het enkel om te voorkomen dat (wat vaker wil gebeuren met een Up-and-Go en soortgelijke KTW's) de neus van het toestel in het gras / de baan wordt gedrukt?
    Fema, Thoma en Schambeck hebben hiervoor allerlei luxe oplossingen maar dit is de eenvoud zelve.
    En mocht het onverhoopt niet optimaal blijken te werken dan is het altijd nog relatief simpel aan te passen.

    Althans, zo zie ik het.
     
  9. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 6

    Nu zijn de vleugels aan de beurt. Deze worden op een helling gebouwd.
    Het is een ribbenbouw vleugel met knik een z.g. meeuwen vleugel.
    Voordat ik met de vleugelbouw ben begonnen heb ik gekeken of de platte en ronde pennen en hun gaten op de juiste plaatsen. Zowel in de romp als in de vleugelribben.
    Zie onderstaande foto. DSC0183.JPG

    Toen dit ook was heb ik eerst dus de aangepaste bouwplaat gemaakt, hierop de tekening geplaatst en er een dunne beschermingsfolie opgeplakt met tape.
    Nu konden de 1e ribben met de hoofdliggers worden opgezet en worden vast gelijmd.
    Zie hieronder enkele foto’s.
    DSC0185.JPG

    DSC0210.JPG

    DSC0187.JPG



    Toen alles zo’n beetje aan de vleugel zat moest er natuurlijk ook ruimte gemaakt worden voor de dubbel werkende remkleppen! Op de juiste plaat in de vleugel, tegen de hoofdligger aan en buiiten de turbelentie van het stabilo, is deze opening in de vleugel gepland zodat hier de remkleppen kunnen worden ingelijmd.
    Zie onderstaande foto’s. DSC00225.JPG DSC0235.JPG DSC0236.JPG
    DSC0214.JPG
    DSC0219.JPG

    Nu de remkleppen erin zitten kan de onder-beplanking erop worden gelijmd. Ook de servo’s kunnen er in! Het begint al iets te worden. Zie onderstaande foto’s. (225-235-236)
    DSC00225.JPG DSC0235.JPG DSC0236.JPG

    De rolroeren en remkleppen werken en het compleet indekken van de vleugels kan beginnen.
    Volgende keer hierover meer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    TheNorb, eric_laermans, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Prachtig , niet de simpelste vleugel maar wel een van de mooiste , :thumbsup:
     
  11. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 7

    Het laatste bouwdeel van de vleugels is aangebroken! Het indekken van de vleugeldelen zoals aangegeven op de tekening. Zie onderstaande foto.
    DSC0242.JPG

    Nadat de vleugel volledig is indekt kon het monniken werk beginnen, het inzetten van heel veel hoekje in de vleugels en het op maat schuren hiervan. Een hele klus maar als je het netjes doet heb je er ook later veel plezier! Zie onderstaande foto’s.
    DSC0239.JPG DSC0240.JPG DSC0241.JPG

    Toen echt alles geschuurd was de Minimoa kaal, zonder folie, in elkaar gezet. Wat een prachtig model! Zie onderstaande foto.
    DSC0227.JPG

    Bij de bouw van de cockpit heb ik besloten dat de kleuren combinatie zou zijn blank hout met blauw. De folie wordt een Oracover linnen structuur folie. De romp heb ik als eerste onderhanden genomen met blauw. Zie onderstaande foto’s.
    DSC0244.JPG DSC0246.JPG

    Toen dit gelukt was moest er nog een proefje gemaakt worden hoe e.e.a. zou gaan op de linnen folie. Na wat proefjes ben ik er achter hoe zal moeten lukken! Eerst begonnen met het stabilo en kielvlak. Zie onderstaande foto’s.
    DSC0226.JPG
    DSC0247.JPG

    De romp is nu bijna klaar. Het enige wat nog ontbreekt is de Minimoa sticker!
    Dus deze als laatste erop geplakt. Zie onderstaande foto.
    DSC0248b.JPG
     
    TheNorb, ron van sommeren, P.L. en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Ziet er mooi uit,
    nog een tip van mij , misschien overbodig maar toch .
    Gebruik niet teveel verf/lak op alle delen die achter het zwaartepunt liggen.
    Er moet dan heel veel lood in de neus!!!!.
    Dan nog het punt waar het zwaartepunt moet komen , deze staat op de tekening veel te ver naar achteren.
    Is dan niet of zeer moeilijk te vliegen .
    Zie ook de tekst op de foto
    Ik zelf had hem, ongeveer op de plek waar het veerstaal van de vleugelbevestiging zit .

    Verder nog heel veel bouwplezier en vele mooie vluchten !!
    zwaartepunt minimoa.JPG
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2017
  13. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Prachtig stukje bouwwerk, waar je weer trots op kunt zijn! Mooie kleuren trouwens....

    :beer:
     
  14. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    N.a.v. de verhalen over het zwaartepunt en de instelhoek van de Minimoa van Krick heb ik hen een mail gestuurd en kreeg onderstaand bericht.Wel erg netjes van hun, maar echt een probleem is er niet volgens hun!
    Ik ben benieuwd naar jullie reacties hierop.

    Mail van Kricke, ontvangen als een pdf file.
    EWD und Schwerpunkt Minimoa Bestell-Nr. 10130
    Einstellwinkel:
    Einstellwinkel Höhenruder zur Rumpfachse = 0 Grad
    Einstellwinkel des Tragflügels innen zur Rumpfachse = ca. 5.3 Grad (Profilsehne von Hand ermittelt).
    EWD ca.5.3 Grad (diese Werte wurden aus dem Plan herausgemessen)
    Die alten Modelle - wie auch SG-38 etc. - haben alle eine sehr beeindruckende EWD. Damit sollte damals ein
    problemloser Langsamflug erzeugt werden, natürlich zu Lasten von Streckenflug und Geschwindigkeit.
    Im Fall der Minimoa würde ich die EWD auf 3 Grad zurücknehmen, am besten durch Unterlegen des HLW. Nötig
    ist es aber nicht, denn bis dato sind mir noch keine Meldungen zugetragen worden, dass die Minimoa aufgrund
    der EWD nicht fliegen würde.
    Mehr zu diesem Thema auch unter www.aerodesign.de
    Der Schwerpunkt:
    Der Modell Schwerpunkt befindet sich 103 mm von der Flächenvorderkante nach hinten gemessen. Bitte achten
    Sie darauf, die Servos, Empfänger und Empfängerakku soweit als möglich nach vorne zu platzieren um Blei zu
    sparen. Auch der Einsatz eines größeren Empfängerakkus ist zu überlegen.
    Einfliegen:
    Das Modell benötigt vorn wegen der kurzen Rumpfnase ca. 500 bis 600 g Blei. Wiegen Sie das Modell entsprechend
    aus. Der Schwerpunkt ist auf dem Bauplan angegeben. Zum Einfliegen eignet sich am besten ein flacher
    Hang bei leichtem Wind.
    Ein Gesamtgewicht von 3,5 kg führt bei diesem Modell zu einer Flächenbelastung von ca. 46 g/dm² und ist völlig
    normal.
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een EWD van 5 graden lijkt mij dodelijk. NIET DOEN!!!! is mijn advies.
    Zelfs 3 graden vind ik nog erg veel.
    Moderne kisten vlieg ik met een EWD van rond de 1 graad. 1,5 max.
    Voor deze kist zou ik met 2 graden beginnen.

    N.B.
    Hoe groter de EWD, hoe meer lood er in de neus meot!
    Realiseer je dat!
     
  16. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Is misschien zo, maar ze hebben het over de instelhoek gemeten bij de romp.
    De bouwtekening heb ik nog nooit gezien, maar ik kan me voorstellen dat de vleugel een tipverdraaiing heeft.

    Johannes
     
  17. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dat is natuurlijk zo, maar voor moderne begrippen vliegt een Minimoa ook tergend langzaam. En wil je een beetje in de buurt van een schaalsnelheid komen dan zal je toch met een groot instelhoekverschil moeten vliegen. Ik vermoed verder net als Johannes dat er nog wel wat tipverdraaiing in zit, dus het gemiddelde instelhoekverschil zal vast lager liggen.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Niet over de romp gemeten, maar t.o.v. de romp-as. De EWD is echt 5,3 graden:
    "Einstellwinkel Höhenruder zur Rumpfachse = 0 Grad
    Einstellwinkel des Tragflügels innen zur Rumpfachse = ca. 5.3 Grad (Profilsehne von Hand ermittelt).
    EWD ca.5.3 Grad ".
    Zelfs met 2 graden tipverdraaiing is dat dodelijk veel ...
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als je op schaalsnelheid wilt vliegen moet je licht, heel licht bouwen. Niet tegen de overtrek aan gaan vliegen, want dat is hét recepte voor een korte levensduur ...
     
  20. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Eens! Alleen weten ze dat bij Krick niet ;). En dan nog een klapptriebwerk er in, dus de vleugelbelasting zal niet heel laag zijn.
     
    Ariel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina