Nog ééén keertje dan.... Mischien wel de laatste charter ooit....

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 6 apr 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Ik vlieg nu al een tijdje rond met de Charter van mijn overleden vrouw, die tegelijkertijd als testbed diende voor de tot benzinemotor omgebouwde ASP 52 FS.

    Dat is een Charter van de laatste generatie, en het is, sorry dat ik het zeg, een beetje een aanfluiting t.o.v. het originele oeroude ontwerp: er zit geen tipverdraaiing meer in dat nieuwe ontwerp, waardoor een tipstall bij de landing erg venijnig inkomt. Daarnaast is de methode van vleugelbevestiging (haak en nylon schroef) nogal ongelukkig ontworpen, waardoor bij iedere ongelukkige landing gelijk schade ontstaat. Makkelijk te repareren, maar het breekt steeds op dezelfde punten. Versterking van deze punten leid tot helemaal uit elkaar rukken van de cabineconstructie.
    Die heb ik dus maar verbouwd naar de ouderwetse elastieken.

    De stabilobevestiging is ook een kwetsbaar punt....

    De Spacewalker die ik mee wilde nemen naar Indonesië, bleek helaas niet met deelbare vleugel uitvoerbaar te zijn, en dus is dat ook een minder geschikt toestel voor dat doel (en het is eigenlijk ook een veel te leuke kist om maar 4 weken per jaar te vliegen...).

    Afgelopen week kwam me een nagenoeg onaangeraakte originele Charterbouwdoos in handen, en voor twee tientjes was ik helemaal blij. Er was nog vrijwel niks aan gedaan, slechts de rompzijwanden waren aan de spanten gelijmd, meer niet.

    Dus deze kist ga ik in de komende dagen opbouwen. Zal een hele klus worden want ik heb vrijwel niks meer aan "bouwuitrusting" zoals blokhaken, lijmklemmen en aanverwante.

    Ik ben er al achter, dat een bespannen romp toch waardeloos blijft (veel te veel hoekjes en gaatjes waar het loslaat, continue slap gaan staan etc etc), dus dat gaat ondanks het extra gewicht, toch met lak gebeuren.

    Er zullen twee ingrijpende wijzigingen aan de vleugel komen: rolroeren (niet heel erg ingewikkeld) en de vleugel moet i.v.m. koffer-transport deelbaar worden. Was van plan dat met Alu buis en carbon rondstaf te doen, maar daar wil ik graag de mening van anderen over horen. Daarnaast moet ik nog een manier vinden om die buizen deugdelijk in de vleugel vast te zetten zonder dat alles loodzwaar wordt. Bedoeling is dat de vleugel verder, zoals origineel, volledig van Balsa blijft. Ik zat te denken aan lokaal uit 10 mm balsa de ribben te dubbelen en de buizen volledig in te vullen met balsa, en de wortels gewoon met glasband te omspannen, zoals origineel (maar dan iedere helft apart natuurlijk).

    IMG_3049.JPG

    Hoe dan ook, voor het eerst in héél veel jaren weer eens ECHT aan het bouwen...:D
     
  2. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Leuk!

    Over je alu-buis. Prima idee maar maak de wortelrib en de rib waar de buis in de vleugel eindigt van vliegtuigmultiplex. Balsa blijft zacht en dus gaat het op den duur werken.

    En plak je nu met houtlijm of met stroop?

    Groet,

    Jacob Bos
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik was eigenlijk van plan, de buizen in massieve blokken balsa te plaatsen, blokken waarvan de vezel verticaal staat.

    :D de Stroop dient, samen met een paar bakstenen en een krat bier voor als het ECHT op zijn plek moet blijven, als fixeergewicht... (Ik zei toch dat ik vrijwel geen bouwuitrusting meer heb? ;) ).

    De pest is alleen dat dat krat steeds lichter wordt....
     
    Superkeyer, Viper 01 en mig 3 vinden dit leuk.
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    *Vind ik leuk*

    Een paar opmerkingen.
    Als je werkt met een buis waarom nog glasmat? Dat heeft geen enkele toegevoegde waarde. Doet er alleen maar je charter als een tiger moth uitzien (heb je hem ;-) ) of als je dol bent op gewicht...
    Heb je als eens dragende struts overwogen (spiek eens bij de Big Lift)? m.i. veel gemakkelijker in te bouwen dan die buis. En dan met twee bouten langsbinnen, en een slagmoer aan de binnenkant van de wortelrib (in triplex dan). Daarvoor moet je natuurlijk ribben aanbouwen aan de romp (en die is reeds in bouwfase)
    En als je toch een buis wil zou ik toch carbon overwegen.... Ja, gewicht ;-). En een kartonnen huls. Als dat goed ingelijmd is kan dat echt geen kant op
    Als je toch buis doet: triplex ribben maken. Balsa heeft slechts in 1 richting sterkte, dat wil je niet met een buis...

    vleugelbuis => triplex ribben. De lichtste en sterkste manier. Je kan balsaklompen hakken en gaten volspuiten met purschuim maar dit gaat het bijlange niet halen bij een triplex constructie.

    Ailerons => V-stelling verminderen maar dat wist je al.

    Tipverdraaiing?? Bij een Charter? Even http://outerzone.co.uk/plan_files_07/7124/Charter_Robbe_1500mm.pdf controleren... Welke tipverdraaiing? Even m'n vader zijn Charter controleren.. Welke tipverdraaiing?

    Heb het ding nooit weten tipstallen en die heeft duizenden vluchten gemaakt (BTW als je op zoek bent naar nog een litertje ricinus... even vaders Charter uitwringen en je hebt het...). Maar kwaad kan het natuurlijk nooit.

    Ik ga deze volgen!

    Veel bouwplezier :)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een originele charter heeft het toch echt hoor....
    IMG_3054.JPG
    Je moet aan de onderkant van de tip kijken, niet aan de bovenkant, daar loopt het profiel inderdaad ogenschijnlijk gewoon door.

    Als je in de door jou gelinkte PDF kijkt, zie je op de tekening, rechts van de vleugeltippen, een wigvormige lat getekend, die je onder de trailing edge van de tip moet leggen om de juiste tipverdraaiing te verkrijgen (en dat staat ook met stippellijn aangegeven in de vleugeltekening). Dat is de enige verwijzing die er in de tekening te vinden is

    De "nieuwe" Charter heeft precies het tegenovergestelde: daar loopt de onderkant vlak door, en word de bovenkant wat "lager".... Feitelijk is dat positieve tipverdraaiing, en geloof me, het vliegt prachtig tot je met vlagerig weer probeert te landen....
    (het lukt me niet om de onderkant van mijn "nieuwe" Charter te fotograferen, spiegelt teveel....)
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2017
    r.marijnissen vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn gedachte was, dat origineel bij een Chartervleugel geen enkel stukje hardhout gebruikt word. nergens voor...
    De originele glasmat mof is 8 cm breed, dus 4 cm omvatting van de vleugelwortel, en dan hangt de rest van de vleugel daar aan en dat is reeds sterk genoeg.
    De eerste drie ribben zijn volledig ingedekt, dus een tamelijk sterke doosconstructie. Daar wilde ik gebruik van maken.
    Dus volgens mij, zolang ik de krachten van die buis via massieve balsa blokken over kan dragen naar die doos, zou dat volgens mij sterk genoeg moeten zijn, ook zonder triplex ribben. De glasmat zou hooguit dienen om in het gebied waar de vleugel op de romp ligt, de druk van de elastieken te weerstaan, en zouden slechts een paar smalle stroken zijn.
    Ik zie nl verder niet zo heel veel voordeel in triplex als de rest er omheen balsa is. Volschieten met Pur ga ik niet doen. Dat spul is ongemerkt loodzwaar, en gewoon rot te bewerken

    Vleugelbevestiging a la Big Lift is wel mooi, maar een ongelukkige landing word volledig doorgegeven aan de rompconstructie.
    In Indonesië kan ik verder weinig qua reparaties. Gewoon wegens gebrek aan hobbykamer. Dat ga ik dus niet doen.

    Ik heb nooit eerder gewerkt met vleugelbuizen, ik zat te denken aan een alu buis en een carbon staf.
    Geen idee waar ik dat koop, en welke maat ik moet nemen.
    Ik zat zelf te denken aan 4 of 5 vrij dunne koolstof staven, zeg, 5 mm o.i.d., in elk geval zodanig, dat de koolstof een eventuele breukplek word. Van wat ik van koolstof staf gezien heb, zou dat ruim sterk genoeg moeten zijn voor een simpel chartertje.
    Maar dat weet ik dus nog niet. Ik moet me daar nog in verdiepen.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dat volspuiten met purschuim was een grapje hoor :D
     
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Gewoon aluminiumbuis uit de bouwmarktbak is vaak te zwak, ik heb daar ooit eens een aluminium tentbuis (als vleugelbuis dus geen carbon) voor gebruikt is sterker en toch licht. In ARF zie ik ook vaak vleugelbuis. Vaak gewoon karton als huls. Mijn evaring wat goed werkt is het pakpapier van HobbyInn daar stroken van maken. Je buis invetten met een weinig olie, bakpapier erop (weinig) en dan de stroken van Hobbyinn papier lijmen met verdunde houtlijm. Je krijgt dan mooie kokers voor je vleugelbuis. Later kan je dan altijd nog kiezen om er een laagje glasmat met epoxy overheen te zetten. Als dikte zou ik gaan voor om en nabij 15-20 mm buis.

    Succes, houtbouw altijd leuk. Mvrgrt, Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2017
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aangezien dit voor mij een nieuwe constructiemethode is:
    Gebruik jij dan de aluminium buis als het verbindingsstuk en de kartonnen koker ingelijmd in de romp?

    Mijn aanvankelijke plannetje was om dunwandige alu-buis in de vleugel in te lijmen en daar carbon staven in te schuiven als verbinders.
    De reden daarvoor, was dat de boel dan dunner kan blijven want inderdaad snap ik wel dat als ik 15 mm buis gebruiken moet, dat er dan te weinig "vlees" aan de spanten over blijft voor een geheel balsa constructie.

    Ik zat zo te denken dat 3 staven van 5 mm carbon o.i.d. voldoende zouden moeten zijn, over de volle lengte (vier ribben naar elke zijde) van het ingedekte middendeel, in massieve blokken balsa die van onderste indekking tot bovenste indekking opvullen.
    Uiteraard zal dat wel een haartje zwaarder zijn dan de originele vleugel, maar ja, als ik kijk dat de "moderne" Charter alle ribben uit Triplex heeft....
     
  10. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik gebruik inderdaad de alubuis als verbinder en de kokers lijm je in de vleugel bij je liggers. Ik zou persoonlijk die ribben die dan verlijmt worden met de kokers wel van 3 mm populieren triplex maken. Het hoeft allemaal niet te extreem... het is hier geen 3d kist.

    Wat ook kan is wel een buis uit de bouwmarkt en daar een hardhouten rondstaf in en die als vleugelverbinder gebruiken door het hout wordt de buis wel veel sterker zo'n dunnere alubuis is dan ook wat makkelijker verkrijgbaar maar helaas wordt het totaal wel wat zwaarder. Zo heb elk voordeel ook zijn nadeel... helaas.

    grt, Aad
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2017
    Alwayscrazy vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, OK.... maar dan heb je het over buis als verbinder.... Hoe gaat het komen als ik Carbon staf als verbinder gebruik? Volgens mij kan e.e.a. dan veel dunner (qua diameter) uitgevoerd worden....

    Het gaat inderdaad geen 3D kist worden.... Da's een ding wat zeker is.....
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nog ééén keertje dan...;)

    Ik vraag me nog steeds af wat de toegevoegde waarde van rolroeren op een Charter zou moeten zijn.
    Heb het ontbreken ervan op zo'n model nooit als gemis ervaren, integendeel. Ik vlieg er precies genoeg mee, d.w.z., naar iedere plek in de lucht die ik bepaal en na afloop een landing voor de voeten.:thumbsup:

    Een van de eigenschappen die een goede trainer moet hebben is dat deze, na het stoppen met sturen, weer in een normale vliegpositie terugkomt. Die eigenschap gaat om zeep met minder V-stelling.:(

    Rolroeren op een vleugel met de originele V-stelling zijn overkill, want ook met het richtingsroer rolt het model moeiteloos een bocht in en er weer uit.
     
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik denk dat wij modelbouwers het wel eens overdrijven en graag overdimensioneren. Inderdaad ik denk ook dat het dunner kan. Ik denk dat het ook om meer om treksterkte gaat dan letterlijk de breekstrekte. De relatief dunne liggers krijgen hier inderdaad ook hun sterkte van. Als je kijkt naar de bouwdoos bijvoorbeeld van een Sig fourstar 60 dan is de veugelverbinder maar een dun dingetje van populieren triplex, om door te breken simpel maar de krachten die op het ding komen zijn eigenlijk meer trekkrachten dan buigkrachten. Dus ik denk inderdaad dat je met minder dik door kan. Mijn motivatie om aluminium te gebruiken is letterlijk en alleen de prijs. Massief carbon vind ik best wel duur.

    groet, Aad
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waar haal je dat carbon staf het eigenlijk het best?

    Is gewoon niet waar, Bruno: Ja, ik krijg een Charter ook zonder rolroeren precies daar waar ik hem hebben wil, en krijg hem ook echt wel voor de voeten op de grond....

    Punt is: het "automatisch rechtop komen" van een vleugel met V-stelling is schromelijk overdreven... kijk maar eens hoeveel rudder je nodig hebt om een bocht te blijven ronden, da's bijna niks.
    Stuur na een bocht maar eens NIET met tegenroer rechtop, en kijk wat er gebeurt.

    Maar het grote verschil zit hem in de langzaamvlieg-eigenschappen. Bijvoorbeeld tijdens approach.
    Het toestel reageert dan nogal langzaam, en vooral, het mechanisme van de rolbeweging is cruciaal: om een rol te krijgen, moet je het hele toestel scheef zetten met het richtingsroer. Daarmee trek je de "binnenste" vleugel naar achteren, en dit kan nét voldoende zijn om een stall in te zetten.
    Daarnaast, om een rolbeweging te krijgen, moet éérst die staart opzij geduwd worden (kost veel weerstand) en daarna gaat er relatief traag een rolbeweging volgen. Komt dat verkeerd uit, dan is een correctie de andere kant uit alweer het omgooien van de kont (veel weerstand) en een relatief hele trage tegenrol beweging.
    En iedere keer melk je de snelheid verder uit.

    Aillerons reageren "onmiddellijk" zonder de hoge weerstand van een dwarsstaande romp, en zonder de "binnenste" vleugel naar achteren te trekken.
    Het risico op tipstalls verkleint, het is makkelijker om voldoende snelheidsmarge aan te houden , en kleine en effectievere (want minder tijdverlies) correcties noodzakelijk.

    En nu net die tipstalls, die zijn bij het laatste ontwerp van die Charter zo venijnig, want de tipverdraaiing is bij die uitvoering positief in plaats van negatief. En dat is écht geen verzinsel.... Kijk maar naar de foto's:
    Aan de onderkant zie je dat het trappeziumvormige deel recht verloopt. Bij de oude charter zat daar een verdraaiing, bij de moderne niet
    IMG_3057.JPG

    Aan de bovenkant is duidelijk te zien dat, omdat het profiel vóór de hoofdligger identiek blijft, en achter de ligger korter wordt, dat noodzakelijkerwijs, de bolling achter de hoofdligger steiler afloopt
    IMG_3058.JPG

    Heel "nasty"....

    Ben het wel met je eens, dat rolroeren EN V-stelling inderdaad grote quatsch is, vandaar dat ik zo raar stond te kijken van het ontbreken van een mogelijkheid om die moderne Charter zonder V-stelling te bouwen.
    Ik begrijp de reden achter die tipverdraaiing wel: het (massieve) rolroer word er een gecompliceerd stuk freeswerk van, dus het is productietechnisch stukken makkelijker.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2017
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De verdere vorderingen van vandaag:

    De romp is dicht, de dubbeling voor het landingsgestel zit er onder en alles is in vorm geschuurd. Maar er zit nog genoeg werk aan (kielvlak, glasmat in de bodem, bevestigings systeem stabilo).
    Maar niet ontevreden voor zo lang niet meer echt gebouwd te hebben....

    IMG_3059.JPG

    IMG_3060.JPG
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Misschien een rare vraag, maar waarom is de Charter bij jullie nog zo populair?
    Hier in België zie ik die nooit te nimmer nog....of ik kijk verkeerd...
     
    Beginner vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... Volgens mij staat er nog een bij je pa op zolder, dus je kijkt inderdaad niet goed :D (geintje...)

    dat lijkt maar zo... Je ziet ook hier, charters vrijwel nergens meer, tenminste, niet bij beginnende vliegers.
    Ik heb zelf de Charter destijds als een verrukkelijke trainer ervaren, beter dan Taxi of Snoopey, zijn tijdgenoten. Rustiger, minder kritisch, beter zichtbaar (Taxi en Snoopey zijn fors slanker).

    Later las ik een hoop mindere berichten, en nu ik een van die "moderne" charters heb, snap ik ze helemaal. Want dat ziet er uit als een charter, maar vliegt niet als eentje.
    Stom toevallig, heb ik dat ding van de week voorzien van de ouderwetse vleugel-elastieken, en dat verbeterde zijn vliegeigenschappen toch al wel (strakker en rustiger) dus één ding wat al niet klopt was de vleugelbevestiging.

    Hoe dan ook, voor mij is het puur "jeugdsentiment" wat ik wil modificeren naar "koffervriendelijk", want ik ben geen Hanno Prettner, maar mijn vliegniveau is ook weer niet zodanig dat een Charter aan de top van mijn kunnen zit :D. Het zijn gewoon, zeker met rolroeren, ontzettend comfortabel vliegende trainers

    Heb je de tipverdraaiing al gevonden trouwens? ;)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Overigens, vandaag niet héél veel voortgang gemaakt.
    Alleen wat verder geschuurd, en het kielvlak geplaatst.
    Ik ga nu beginnen aan het stabilo, wat ik aan beide kanten wil indekken, maar daarvoor heb ik een lijstensnijder nodig om 2 mm van de latjes af te halen...
    Als ik er dit weekend niet een te pakken krijg, dan hou ik het bij één kant ingedekt... Want ik wil verder kunnen....

    IMG_3061.JPG
     
  19. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    Leuk dat je een charter bouwt.
    Jaren geleden heeft mijn zoon leren vliegen met een moderne charter en na een mid-air met de kist van een blinde vink (leerlingen hebben op onze vereinging voorrang), van een clublid een orginele charter gekregen en daarmee verder gevlogen.
    Het verschil is groot, de orginele vliegt rustiger alleen bij vlagerige wind is de landing soms wat lasting door het gebrek aan rolroeren.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat viel mij ook op... De moderne versie is bij de minste of geringste turbulentie onrustig in de lucht, iets wat ik me van de originele versie totaal niet kan herinneren....
     

Deel Deze Pagina