Kyosho gx 46 motor starten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beginner, 27 dec 2016.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De gele is eveneens de aloude Calmato, edoch nog in de eerste kleursetting.
    Wel is die ARF van een uitstekende fabrieks balsa-bouwkwaliteit!
    Vermoed dat er wel weer PVC folie op geplakt is. Anders krijg je nimmer die drukke beletteringen er op geprint. (niet thinner/aceton bestendig)
    Laatste series Calmato Alpha's zijn er ook weer mee beplakt... en of dat nu zo een lekkere folie is? :rolleyes: Mehhh... Snel geperforeerd... amper in het gareel te strijken bij 100º C... Gaatjes sticker ik af met ronde knipsels, of oracover... of knipsels zefklevende vinyl (Oracal autofolie)

    Edoch... als je er vlot mee kan opstarten, poetsdoekjes bij de hand blijft houden, is het brevet met zo een kist snel binnen, jonge gasten zoals jij, gemotiveerd, komt het zelfstandig vliegen heel erg snel goed!

    Meuk-afvoer-pijp... tot achter de vleugel... alleen kiel en stabilo aan pijpzijde worden dan vet...
    Is een enigszins gemodificeerde sport uitvoering. (dus een zaag in gezet) Motor staat scheef om de pijp op de juiste plek te krijgen. EN de motor hangt in rubbers (silent-blocks) om de lawaaipegels sterk te reduceren... de uitlaat helpt daarbij enorm.

    IMG_1884.jpg
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2017
  2. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Het hout is nu ook weer niet zo slecht dat het uiteen gaat vallen...

    Lijkt me een leuke kist dat je daar hebt!
    Ik zie dat je ook een "tuned pipe" hebt. Werkt dat ook echt? Het geluid zal er in ieder geval niet op vooruitgaan denk ik.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... mits "getuned" werkt zo'n pijp écht.... en ze zijn vaak ook flink stiller dan het standaard potje....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Oeps, fout ingeschat....;):D
    Bedankt voor de verbetering!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, is serieus stukken stiller, scheelt ernstig met een standaard demper, en geeft de OS aanzienlijk meer vermogen. Geheim zit in het endstuk... 3-kamer demping! Voorstuk is reso-deel.
    Pijp is een Hatori #400 en de bocht komt van JustEngines uit GB (gelukkig hebben zij ook de pijpen).
    Helaas niet meer verkrijgbaar in NL, HobbyIn was altijd de trouwe leverancier.
    Blijkbaar geen emplooi voor. Onbekend maakt onbemind. Jammer, want het is goed spul.

    3 kg aan 'conventioneel Calmatisme' blijft hangen aan prop 11 x 7... alleen beter dat op hoogte te doen... maar het gaat :)

    Dit is dus een gereviseerde 'Sport' uitvoering met bedrukte Kloyosho folie :)
    Eigenlijk moet ik voor de grap er een vol symmetrisch profiel onder hangen... maar je blijft bezig...
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2017
  6. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Welke motor heb je er in? Een .61?
    Geeft 3 kg veel problemen bij starten en landen? Brandstof blijft ook leuk he!!:worship:;)

    Wat is grootste verschil tussen een hoog- en laagdekker? En dit zou ik eigenlijk al weten, maar wat is het doel van het roer? Ik dacht altijd dat de roeren op de vleugels genoeg waren..

    Maar hoe meer ik nadenk hoe duidelijker het wordt... Zoals de naam al aangeeft( rolroeren) is het waarschijnlijk om te stunten enz. Maar die hebben dan weer andere roeren, zijn dat dan de rolroeren? Weet het even niet meer.

    Alvast bedankt voor alles!!!:thumbsup:
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, een 61 wordt me iets te zwaar, maar zou wel kunnen. Echter.. het vleugelprofiel houdt hoge snelheden tegen voor dit toestel. Je zou er een 10cc benzinemotor op kunnen prikken. De Evolution bijvoorbeeld. Maar in trainersfase zou ik dat niet doen. De AX heeft riant vermogen.

    Op deze zit een 46 AX, zo ook op de oude trainer met zelfde uitlaat en ophanging van motor in rubbers..

    3 kilo komt gewoon naar benee... hij was ooit 3300 tot 3400 gram. Flink lichter gemaakt door de romp meer boorgaten te geven, de schuimvleugel extra gaten te ruimen en een carbon ligger in te lijmen. De hoogdekker overtrekt niet. Door het gewicht fractie meer vaart, geeft mooi druk op de roeren down hill, dus controle! Af te vangen als een eitje. Niets spannends edoch zeer 'onderhoudend' te vliegen, laconiek alle RC1 figuren, voorzover ik die netjes beheers... niet netjes dus..haha. Wel heb ik veel grotere hoogte en richting roeren ingebouwd om wat vreemde eigenschappen er uit te werken. Die mod werkte goed.

    De rode krijgt verderop dit jaar dezelfde aanpassing, maar ik wil em eerst eens testvliegen.

    Laagdekker geld als iets wendbaarder. Wendbaarheid wordt echter tegen gehouden door de V-stelling die voor stabiliteit en zekere veiligheid zorgt. Maar een hoogdekker met een vlakke plank als vleugel, tolt als modelvliegtuig even snel om z'n lengteas.

    Rolroer kan je mee sturen, echter je hoort eveneens met richting bij te sturen, om een nettere bocht te kunnen draaien. Sommige, zoals de Calmato, gaat keurig de bocht in puur op de rolroeren... en soms heb je modellen, die je echt op richting en een beetje rol, de bocht in kan drukken. Snelle zweefmodellen hebben soms geen eens een richtingroer, en sturen puur op de rolroeren.

    Een 1:1 vliegtuig wordt netjes gestuurd, anders heb je de vers geserveerde kippensoep binnen de kortste keren in je nek.

    Hoe een vliegtuig werkt, staat mooi op het internet beschreven... ga dat maar eens lekker opsnuffelen en op inlezen :) Dat staat daar beter dan ik hier kan uitleggen!
     
    Beginner vindt dit leuk.
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    In de modelbouw zie je vaak dat de hoogdekkers de wat rustiger toestellen zijn, en de enthousiaste modellen eerder laagdekker.
    en moet alles helemaal netjes, heb je ook nog middenvleugels.

    Voor de trainers is het simpel, des te lager de vleugel, des te eerder deze de grond raakt.
    kom je niet recht binnen, vleugel tik de grond eerst aan, grote radslag van het toestel met misschien wat reparatiewerk naderhand.
    een hoogdekker heeft dit vele malen minder.

    Er is natuurlijk wel een bepaald krachtenspel vanaf de vleugel op het toestel bezig.
    maar, bij het normaal rondje vliegen zou je niet zo extreem veel merken van laag of hoogdekker.

    Zo is er ook standaard een krachtenspel bezig wanneer je het roer bedient.
    zit het roer boven de romp, kun je jezelf voorstellen dat het toestel als geheel "scheef" wordt geduwd.
    dus niet alleen met de neus naar links of rechts, maar dat de romp ook een beetje wil gaan rollen.
    ene toestel heeft dit wat meer dan het andere..
    maar zo kun je dus zonder aileron (rolroeren) een bocht maken, waarbij ook de vleugel netjes een beetje in de bocht mee gaat hangen.
    beetje opletten daarmee, sommige toestellen zakt de vleugel juist verkeerd om.

    De ailerons zorgen voor wat meer controle. kun je ook met wat steviger wind landen.
    en zijwind... zonder aileron is het lastig om op zijwind in te spelen bij het landen. niet onmogelijk... maar lastig.
    dus ook rustige toestellen hebben baat bij ailerons.

    je kunt er inderdaad ook mee stunten.
    afhankelijk van het type toestel, wat kan hij en wat kan hij niet.
     
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Stunten kan je met elk toestel he ;)

    Aerobatic of kunstvliegen is moeilijker

    Groeten

    Arie
     
    Beginner vindt dit leuk.
  10. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    De vraag is, waarom zie je electro niet zitten? Tien jaar geleden had ik dat gesnapt maar met de huidige motoren, lipo's en lichte toestellen... met electro heb je al snel méér vermogen per gram gewicht. En geen gestink in de auto. Of met brandstof volgezogen balsa en folie.
     
    Beginner vindt dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    electro is zo stil..
    zo schoon..
    zo licht gebouwd..
    dat moet je maar net leuk vinden natuurlijk :D

    bij mij mag ook overal een brandstof motor op..
    -dan maar een tik minder vermogen.
    -klinkt beter (vind ik)
    -minder gerommel met die grote lipo's (vind ik)
    -lipo's en ik zijn geen vrienden, weinig zin om die dure krengen vlot te vervangen (wat bij mij waarschijnlijk zou gebeuren..)
    -veel lipo's nodig voor een vliegdag, of slepen met loodaccu's/aggregaat..

    Maar, dat is mijn mening..
    gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening ;-)
     
    Beginner en AHoogendijk vinden dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oh... daar niet van... voor de Calmato zijn er uitstekende en bewezen set-upjes.

    Maar wat viezigheid betreft... ja, dat is wel een punt... oppassen in de auto. Dan maar oppassen.

    Ach... beiden zijn leuk. Hebben voor en nadelen.
    Maar beide hebben gemeen... de pretmaximalisering... ofwel... dat het vliegt en het levert plezier op :)

    Behalve bij ruzie met moeder aarde... zij wint altijd!
     
    Beginner vindt dit leuk.
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Of het heipaaltje Bas!
     
    MicropropSport en Beginner vinden dit leuk.
  14. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Één woord - balsamagneten...
     
    MicropropSport en Beginner vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En laat dat nou net voor een (helaas steeds kleiner wordende) groep mensen totaal oninteressant zijn?

    Als je het niet snapt, valt het ook op geen enkele manier uit te leggen, da's net zoiets als uitleggen waarom een broodje kroket lekkerder is dan een droge boterham: je wéét gewoon dat het zo is, tenzij je geen kroketten lust....

    Maar dingetjes waar een of ander vloeistofje in ronddingest, en er dan als rook weer uit komt, ondertussen omgezet in een hoop herrie en een beetje vermogen.... dat is gewoon fascinerend....

    Persoonlijk kan het mij geen zak interesseren hoeveel gram die peutbak zwaarder is, of hoeveel minder vermogen ik heb. De "prestatie" van het goed aan het lopen krijgen, goed aan het lopen houden, het luisteren of het ding goed BLIJFT lopen...., dat komt allemaal bovenop de pret van het modelvliegen, en die beleving is onbeschrijfelijk.
    Een electromotor die het altijd doet, geen geluid, geen rook of wat dan ook maakt, dat is SAAI! Het extra vermogen maakt dat niet goed....
     
    Beton, blaauwen, Beginner en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    De geur van wonderolie is toch wel beter dan die van brandende esc's, motoren, kabels ;) @Student @brutus Jullie zijn mannen van mijn hart! Het vliegen is leuk maar zoals Bert eerder zei, het aan het lopen krijgen en houden is gewoon een meerwaarde voor wie van motoren houdt en er door gefascineerd is (ik) ;):D

    @H.B.Busking Bedankt voor de uitgebeide uitleg! Dit heeft veel dingen duidelijk gemaakt!!:yes:
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... houten geitenpaaltjes in alpenweides... en mooi ingedekt edelbalsa... daar kan geen neodymium magneet tegenop. :oops:

    Wat anders... en dat kan voor jou ook interessant wezen. Trainersgewijs gezien! Weet niet wat het gaat kosten.
    Maarrrrrr....

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem

    Ik heb er een paar jaar over gedaan om het te snappen maar voor sommige mensen is an sich niet de prestaties van het toestel die het belangrijkst is, maar het kunnen presteren om het te laten vliegen met datgeen ze zelf gebouwd of gewijzigd hebben. Ikzelf ben een grote electro-aanhanger geworden, precies omdat het mechanisch motoriseren me van gans de hobby me totaal niet boeit. Het hout bewerken, eraan rekenen, efficiënt bouwen, een leuk schema zoeken, met de electronica bezig zijn, de zender programmeren. Ja dat allemaal wel, maar dat pruttelend ding boeit me niet.
    Ik ben in m'n professioneel leven een automatisatie programmeur. Ik programmeer veel en werk veel en op een tamelijk niveau met computers en ik vind dat zeer plezant. Maar een netwerk configureren of aanleggen of zo boeit me totaal niet.
    Topic starter geeft zelf aan dat motoren hem zeer erg boeien, op hetzelfde niveau of misschien zelfs hoger als de rest van de hobby. Dan moet hij gewoon brandstof vliegen!

    En een broodje kroket (dan nog uit de muur?). Bah! o_O:eek::eek:
     
    Beginner vindt dit leuk.
  19. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Je hebt gelijk, zoals bij vrijwel alles (van muzieksmaak tot sexuele voorkeur), als je persoonlijk totaal niets snapt van een bepaald iets zul je het ook nooit leren (en misschien ook nooit leren waarderen); bij mij zit het er een beetje tussenin, ik snap dat op een 1/5 schaal mustang een schaal brandstofmotor hoort. Maar mijn foamies blijven heerlijk schoon en even vliegen op een leeg veldje in de wijk ( succes met een brandstofkist lol) is een kwestie van grijpen, in elkaar steken en genieten. Misschien is voor beide dus wat te zetten, op bestemde tijdstippen
     
    Beginner vindt dit leuk.
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Zelfs op dat veldje in de wijk KAN het met brandstof goed gaan..
    Terwijl die ene electro snerper wordt weggestuurd.

    Goede motor, goede prop, goede uitlaat. Stille motor, die goed presteert.
    Aandacht aan gerammel of resonantie in de romp, en je hebt een toestel wat weinig mensen zal irriteren.
    Alleen lukt dat lang niet overal, en zijn er niet zo veel mensen zo vergaand bezig om hun toestel stiller te krijgen.
    dus in de regel zal brandstof in de buurt van een wijk niet gaan..

    electro funjets... klein spul (soms ook groot) wat hard gaat.
    geluid gaat door de pijngrens..
    toch is het electro. Terwijl bij electro hetzelfde geld: goede prop bij de motor, romp stil krijgen, en er is niets aan de hand.
    Maar in de regel, de vlotte toestellen en bewust niet correct ingerichte toestellen, zijn ze wel wijkvriendelijker..
     
    MicropropSport en Beginner vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina