Wat Voor Electronics heb ik nodig?

Discussie in 'Beginners' gestart door Kweezeee, 21 apr 2017.

  1. Kweezeee

    Kweezeee

    Lid geworden:
    20 apr 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Frankfurt Am Main Germany
    Ik heb een cessna 182 gebouwd De lengte van een skateboard (Ongeveer) Nu vraag ik me af wat voor motor, batterij, propellor, ESC, Servo's ik best koop.
    Ik heb zelf geen idee wat best bij elkaar past.
    indien mogelijk zou ik een redelijke vlieg tijd willen hebben hebben
    Ik heb zelf all een beetje op gezocht maar het is allemaal zo verwarend en onduidelijk :)
    (Ik kan all degelijk vliegen)

    Dit is de oplaader die ik all heb: X1 AC Plus Single Port AC/DC Charger
    http://hitecrcd.com/products/chargers/acdc-chargers/x1-ac-plus-battery-charger/product

    Dankjewell MVG Kwz.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2017
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hoi,
    Dit is een modelbouwforum, "De lengte van een skateboard (Ongeveer)" zegt mij eigenlijk helemaal niets over het model. :confused:
    Ik bedoel hiermee te zeggen en positief bedoeld; Je zult toch wat meer info moeten geven buiten iets over een skateboard wil je nuttige feedback krijgen van ons.
    Zaken zoals spanwijdte, gewicht etc. etc. doen het beter dan een skateboard.
    Kijk ik bijv. HIER dan ben ik nog niets wijzer geworden :D
     
    Kweezeee vindt dit leuk.
  3. Kweezeee

    Kweezeee

    Lid geworden:
    20 apr 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Frankfurt Am Main Germany
    ik had geen idee dat het zo precies moet zijn :)
    ik ga eerst mijn vliegtuig af maaken zo dat ik hem kan weegen :)
    hartelijk dank
    :beer:
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarmee vlieg&vloog je zoal?

    Van tekening gebouwd, welke? Bouwpakket, welke?Maak er in deze discussie een bouwverslag van, met foto's, zodat je de nodige adviezen en tips krijgt tijdens bouwen. Beter dan naderhand hak-en-breek-werk te moeten verrichten.
     
  5. Kweezeee

    Kweezeee

    Lid geworden:
    20 apr 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Frankfurt Am Main Germany
    Ik heb hem zelf uitgetekend van een echt vliegtuig
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    zo precies...
    Beetje zoals vragen wat voor motor er in een auto moet...
    zet een 2 liter 4 cilinder in een oude mini, en je hebt een raket. zet diezelfde motor in een maybach, en hij komt niet van zijn plek.

    Jij doet hier precies dat ;-)
    ik heb een vliegtuig, geef eens een motor en zo :D
    Skateboards heb je nl in heel veel maten.. longboard, kinder skateboard..

    wat hebben we nodig:
    - Lengte vleugel (spanwijdte)
    - breedte vleugel (koorde)
    - Gewicht toestel (even een beetje schatten, het gaat om een orde van grootte. dus 3 a 4 kilo, of wordt hij 1 a 2 kilo..)

    Dat zijn eigenlijk de meest belangrijke zaken..

    Dan zijn er natuurlijk de standaard rekenregels.
    .....................Watt/kg
    Zwever........... 100
    Trainer............ 150
    Sport/warbird...200
    Aerobatic.........300
    3d....................400

    watt/kg: aantal watt welke de motor moet hebben per kilo vliegtuiggewicht (inclusief accu)
    dus is je toestel een zwever van 2 kilo, heb je een motor van minimaal 200 watt nodig.

    Normaal is de motor ongeveer 10% van het totaal gewicht.
    Normaal is de accu ongeveer 20% van het totaalgewicht.
    een vlot toestel heeft een vleugelbelasting tussen de 40 en 80 gram/dm2
    een traag toestel heeft een vleugelbelasting nodig van 10 en 20 gram/dm2
    (dit bepaald veel van de vliegeigenschappen, in de regel vliegt lichter beter)

    Dus..
    Hiermee kun je ruw bepalen hoe zwaar je motor en accu mogen worden.
    je kan bepalen hoeveel watt motor je nodig hebt.
    je kan bepalen wat je accu mag gaan wegen..
    of je toestel een acceptabel gewicht gaat hebben om uberhaupt te vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2017
    DennisK vindt dit leuk.
  7. Kweezeee

    Kweezeee

    Lid geworden:
    20 apr 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Frankfurt Am Main Germany
    hij is nu 402 gram dus ik schat 500 gram als ie klaar is
    op dit moment zijn de vleugels 1m25 en 21cm breed. ik weet niet of ik deze beter korter maak (Zie foto)

    en ik heb de vleugel symmetrical gemaakt als dat iets uit maakt
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inclusief alles: motor, accu, regelaar, ontvanger servo's en accu...
     
  9. Kweezeee

    Kweezeee

    Lid geworden:
    20 apr 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Frankfurt Am Main Germany
    Laatst bewerkt: 21 apr 2017
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dus 102 gram voor de Li-Po, motor, propeller, ESC, ontvanger en servo's? Dat ga je echt niet redden...
     
  11. Kweezeee

    Kweezeee

    Lid geworden:
    20 apr 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Frankfurt Am Main Germany
    Kan iemand gewoon simpel zegen wat ik zall neemen?o_O
     
  12. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Om eerlijk te zijn is dit wel een uitdaging.
    Een model maken from scratch terwijl je er nog 0,0 verstand van hebt.

    Ik neem aan dat die 500 gram voor een ledig model gaat worden?
    Anders ga je het zoals al gezegd. Nooit redden.

    Je vleugeloppervlak is 26.25dm2.

    Aangezien het een simpel foamy is zou 30gram/dm2 wel de max worden.
    Dan kom je op een vliegklaar gewicht uit van zeg 780 gram.
    Met een ledig van 500 (wat best veel is) houd je 280 gram over.
    Zeg 3x 15 gram servo = 45 (of 4x bij dubbele aileron aansturing)
    1x ontvanger 20 gram
    1x regelaar 25 gram
    Dan blijft er over voor de accu en motor.
    190 gram.

    Als 10% motor 78 gram is heb je nog 112 over voor accu.
    Dat is dan op 3s... Even zoeken..
    Ongeveer 3s1800 20 of 30C a 140 gram


    Maar ik zou de motor iets lichter pakken.
    60 gram moet wel lukken.
    3Watt per gram motor is dan 180Watt.

    Regelaar wordt dan 180/12=15A mini maal. Zeg 25A safe.

    Wat dan uitkomt op 230W/kg.


    Motor toerental.
    Circa 10.000 belast
    80% rendement.
    Is 12.500 onbelast.
    Gedeeld door 11.1 is circa 1100kv.

    Prop uitzoeken voor het Motortje.
    Zal iets van 8x4 of 9x5 elektro prop worden.



    --+ Fiveleafclover antenna service NL +--
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2017
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Gekozen setup van jou zit in de buurt.
    Maar iets lager kv motor is beter.
    Zwaardere accu kan misschien wel als je hier en daar nog wat gewicht probeert te besparen.

    Neem dan 3s2200 20C. Die zijn iets lichter.

    En vergeet dan je brushless esc (regelaar niet) a 25A

    En lees je vooral goed in hoe een vliegtuig vliegt.
    Instelhoeken, zwaartepunt, benodigde verstevigingen (liggers) etc.



    --+ Fiveleafclover antenna service NL +--
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2017
  14. Kweezeee

    Kweezeee

    Lid geworden:
    20 apr 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Frankfurt Am Main Germany
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bij de kv=1400 motor staat er letterlijk aangegeven dat de aanbevolen prop een 7x4 is. Leg je die 9x4,5 prop erop gaat je motor onherroepelijk verbranden.
    Op die kv=1000 motor gaat die 9x4,7 prop wel werken.

    Van waar ben je Kweezee (post eens je gewone naam)?
     
  16. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Regelaar en motor kunnen denk ik wel zo. (maar zie opmerkingen hieronder)

    Accu kan altijd lichter maar dan moet je wel capaciteit inleveren. Of anders een lagere C waarde binnen de grenzen.

    Dus 1800mAh 20C mag maximaal continue 36A leveren.

    In de reviews kom je ongeveer goed weg met 9x5 9x6 prop
    Thrust ongeveer 700/800 gram
    Zo'n 200Watt @ 20A

    Iets grotere 30A Regelaar is dan veiliger.

    Om rustig te vliegen heb je ongeveer 50W nodig.
    Dus zo'n 6 Ampère continue.

    Is ongeveer 18 min vliegtijd op 1800mAh bij rustig rondjes vliegen.


    --+ Fiveleafclover antenna service NL +--
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2017
  17. Kweezeee

    Kweezeee

    Lid geworden:
    20 apr 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Frankfurt Am Main Germany
    Jake Oorspronkelijk belgie (Limburg) maar ik woon in duitsland (Frankfurt am main)
     
  18. Kweezeee

    Kweezeee

    Lid geworden:
    20 apr 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Frankfurt Am Main Germany
  19. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Alles wat je moet weten.
    Is inmiddels beschreven.

    Kom je er dan nog niet uit dan kan je beter een RtF Ready to Fly kopen.


    --+ Fiveleafclover antenna service NL +--
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2017
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou België in je profiel veranderen in Frankfurt am Main / D. Dat voorkomt dat leden je gaan verwijzen naar winkels, evenementen, club, locaties in België i.p.v. (omgeving) Frankfurt/Duitsland.
     

Deel Deze Pagina