Ringbom HR 27-2004

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 5 mei 2017.

  1. Luitjes,

    via Huib Visser tekeningen gekregen van de ringbom met draaiende cilinder. Deze ga ik nog niet maken, is wat hoog gegrepen voor mij (toch nog wel, denk ik).

    Daarom ga ik eerst een 'gewone' maken

    001.jpg
     
  2. Luitjes,

    omdat het nogal een ingewikkeld stukje moet worden, met gaatjes erin, erdoor en er halfdoor, op advies een werktekening gemaakt.
    004.jpg
    Vervolgens - met behulp van iemand die een freesbank heeft - nauwkeurig de gaten afgemeten en diverse gaten geboord
    005.jpg

    006.jpg

    007.jpg

    003.jpg

    009.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Een "ringbom" met een horizontale verdringer ,hmmm. Dan zal de verdringer licht moeten zijn.
    Bij een verticale kan het gewicht van de verdringer gecompenseerd worden door een héél zwakke veer.
    De wrijving van de verdringerstang is bij een verticale ook te verwaarlozen.
    Ik blijf het volgen!

    Dirk
     
  4. Luitjes,

    aan het lagerblokje begonnen. Heeft wat merkwaardige maten, 15 x 16 x 40.
    Heb ook een asje met 2 lagertjes. Na eerst wat zaag- en vijlwerk, aan het boren geslagen
    039.jpg

    044.jpg

    045.jpg

    046.jpg

    Dit is het dus niet helemaal of helemaal niet ...... wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. Luitjes,

    hoe is de misère van het lagerblokje ontstaan..... ik denk te snel willen werken en de machineklem niet vastgezet.
    Maar niet getreurd, via een medelid van de metaalhobbygroep een nieuw stukje metaal gekregen en opnieuw gaan boren (maar nu onder zijn bezielende leiding) en dat was weer een leermoment

    080.jpg
    081.jpg
    082.jpg
    083.jpg

    Nu past het wel goed. Leermoment, ik moet niet te snel willen werken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  6. goedemorgen Luitjes,

    al eerder heb ik het brandertje gemaakt. Het was voor het eerst dat ik met (hard) staal aan de slag gegaan ben op de Myford maar die had er geen moeite mee. De krullen worden trouwens wel heet en je ruikt het metaal.

    022.jpg
    015.jpg
    014.jpg
    020.jpg
    019.jpg
    027.jpg
    033.jpg
    031.jpg
    029.jpg
    030.jpg

    al met al in mijn schik met het resultaat
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2017
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Als de metaalkrullen heet worden..........ze mogen zelfs blauw worden............doe je het heel goed :thumbsup:
    Dan verdwijnt de hitte in de krul en niet in je werkstuk :yes:

    Succ6
     
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Dat "blauw" zou ik toch vermijden bij snelstaal beitels.:oops:
    Temperatuur zal om en bij de 300° zijn , als de krul die temperatuur heeft , dan heeft de punt van de beitel die temperatuur zeker.
    De standtijd zal daardoor sterk achteruitgaan . Dus ... naar beneden met het toerental.
    Mogelijk snijdt de beitel ook slecht of is hij bot waardoor de wrijving en temperatuur toeneemt.

    Met hardmetaal gereedschap kan je met blauwe spanen nog doorgaan en met "beitel plaatjes" zeker. Daar kunnen (mogen) de spanen gloeien.
    Maar daar is een ML7 myford véééél te licht voor.:(

    Hetzelfde voor het slijpen van een beitel , laat hem niet verkleuren tijdens het slijpen!!
    Anders heb je hebt de kans dat het materiaal "ontlaat" en dus zacht wordt.

    Dirk
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik vind de Youtube van Abom79 altijd leuk om te zien, én goed verstaanbaar, zeker voor een Amerikaan. Zijn werkstukken zijn doorgaans wel iets groter.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2017
    kees.vanderheijden vindt dit leuk.
  10. Luitjes,

    ik heb bij mijn weten nog nooit blauwe spanen gehad. Er spat wel eens een spaan op je arm, vandaar dat je verschil voelt tussen spaanders van aluminium en staal.

    Begonnen aan het koellichaam. De oorspronkelijke maten van de op tekening aangegeven cilinder en verdringer zijn doorsnede 15,5 (inwendig 13,2) en 11,9 (inwendig 10,0). Wat ik heb is doorsnee 20 mm (inwendig 17,5) en 15 mm. Daarom gaan de maten van het koeler ook wat anders worden,
    058.jpg

    096.jpg

    054.jpg
    055.jpg
    Een foutje gemaakt. De eerste koelrib had wat dikker moeten zijn. waar de sleuven zitten hadden ribben moeten zijn en andersom. Ik kan er echter wel mee leven.
    053.jpg
    062.jpg
    062a.jpg
    Alles op mijn gemak gedaan en heel voorzichtig gedraaid. Ook het afsteken ging goed, wel wat tijd mee bezig geweest.
    060.jpg
    061.jpg

    Met een binnendraaibeitel de gaten gemaakt, nadat ik eerst het asdoorvoergat 8,0 H7 gemaakt had. De 'ribbels' zien er op de foto erger uit dan in werkelijkheid.
    Tegen de onderkant van de verdringercilinder komt een rubbertje ringetje wat net het nog te boren gaatje van 3,2 doorsnee onder de asdoorvoer niet afsluit.
    Deze gaten in de koeler boor ik later.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mei 2017
  11. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Deze afdichting bedoelde ik Peter,misschien iets meer werk maar de moeite waard!
     
  13. Luitjes,

    de Heizzylinder met een dremel en diamantschijf precies op maat gemaakt, 47,0 mm. Vervolgens de verdringercilinder ook op maat gemaakt. deze weegt - zonder bodem en stang - 3 gram.
    073.jpg
    met het draaien van het bodempje en passen brak er een stukje af #@$#
    065.jpg
    Toen opnieuw geprobeerd een nieuwe te maken, wat niet lukte.
    109.jpg
    Daarom er maar een van aluminium gemaakt. Het 'voordeel' is dat ik geen apart dekseltje hoeft te maken zoals op tekening aangegeven, daar wordt uitgegaan van een alu-buisje als basis.
    066.jpg
    063.jpg
    067.jpg
    071.jpg
    072.jpg
    Daar het - met in gedachten de opmerking van Gea - heel licht moet zijn, begonnen met uit- en afdraaien. Zul je zien, net een draai teveel eraan gegeven.

    076.jpg
    Maar weer opnieuw, met dit als eindresultaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2017
  14. Luitjes,
    nog even een vervolg op de cilinders.
    077.jpg
    078.jpg
    Ik heb de koeler afgeplakt om krasjes erop te voorkomen
    079.jpg
    Of het qua maatvoering veel verschil maakt met de oorspronkelijke maten, cf. tekening verschil tussen binnenkant Heizzylinder en verdringer 1,3 mm, is nu 2,5.
    Suggesties??

    Fanaat: ik weet niet goed of ik de modificatie moet doorvoeren. Ik heb namelijk al een gat met doorsnede 20, diep 17 in de koeler. Als ik er nu zo'n constructie in ga maken, dan moet het buisje dus 30 mm uitsteken (doet het nu ook) maar hoe sluit ik dan het gat van 20 af met die gemaakte ring? De O-ring is toch om het buisje te fixeren?

    Ik heb het gat nu zo gedraaid, dat ik aan de achterkant van de Heizzylinder één strook teflontape (waar men radiatorkranen mee afdicht) kan draaien. Het zit dan allemaal goed klem met een fractie speling tussen glas en koeler. Heb geen idee hoeveel het glas gaat uitzetten.
    111.jpg
    110.jpg
    112.jpg
    Het alu cilindertje weegt 5 gram, dat is 2 gram meer dan het oorspronkelijke dingetje van glas.
    Bodempje weegt 2 gram, uitgeboorde asje 4 gram.
    Zou niet goed weten waar nog wat materiaal weg te halen is.
    Suggesties?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2017
  15. Luitjes,

    wie kan mij aan een stukje Canevasit rond 30 dik 2 mm helpen? Heb dit nodig als isolatie tussen de koeler en de aluminium pilaar
    128.jpg
     
  16. Luitjes,

    het vliegwiel uit een stuk aluminium gedraaid. Via een clubgenoot gebruik mogen maken van zijn verdeeltafeltje met klauw en daar de gaten gefreesd. Vervolgens met een verzinkboor de randjes van de gaten wat verdiept en afgewerkt.
    Vervolgens een M3 madenschroef aangebracht
    084.jpg
    087.jpg
    097.jpg
    toen aan de slag met de krukas
    114.jpg
    115.jpg
     
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Vandaag ook aan het draaien geweest met mijn "two five four". Zo een myford is een stuk stabieler dan een super 7 of ML7.
    Mooie blauwe spanen is het resultaat.:D
    Dirk
    [​IMG]
     
    ron van sommeren en jef vinden dit leuk.
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp

    Mooi bank :kwijl::yes:
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Krullen maken is plezant , de basisblok , het resultaat en den overschot :D

    Nova 061.JPG

    Groeten Jef
     
  20. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Hola, dan heb ik vandaag al véél plezier gehad.:D
    [​IMG]

    Groeten Dirk
     
    jef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina