Svenson Blue Pants

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door jef, 10 apr 2017.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Romp bovenkant kan erop , boven de "dieselbak" komt nog een demonteerbaar stuk .

    52.JPG

    Groeten Jef
     
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Dit moet dus het deksel worden , gat voor de cilinder al uitgezaagd
    53.JPG

    Na wat schaven begint er toch al vorm in te komen :)
    55.JPG

    Terwijl ik dit aan het posten ben begon ik me af te vragen , nu ik ook de motorruimte zo goed als dicht maak , of de motor nog wel genoeg lucht kan aanzuigen :confused:o_O

    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Daar zou ik me geen zorgen over maken.
    Vroeger dekten we de motor in de model snelheids boten ook helemaal in om het geluid ( aanzuiggeluid) te dempen.
    Slechts een klein gat voor de verbrandingslucht. Niet groter dan de spleet rond je propeller plaat.
    Waar ik meer aan denk zijn de uitlaatgassen die eventueel terug binnengezogen kunnen worden , of komt er nog een demper of iets dergelijks rond de cilinder?
    Dirk
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Demper euhh :confused::rolleyes::oops:
    Misschien dat ik wel een "luchthapper" aan de zijkant voorzie om frisse lucht achter de ED te blazen , de uitlaat openingen komen wel vrij te zitten juist boven het deksel .

    Groeten Jef
     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Zomaar een idee , wat denken jullie hiervan o_O
    56.JPG

    Nog een BP met ED racer , ook ingepakt dus het zou ook zonder kunnen blijkbaar o_O
    120.jpg

    Groeten Jef
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, slordig... dat werkblad :D
     
    Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    tJa het is dikwijls een rommeltje bij mij :oops::rolleyes:o_O:D:cool::p:confused:
     
  8. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Uit oude boeken begrijp ik dat je je niet al te druk hoeft te maken om luchttoevoer voor de carburatie en evenmin voor de koeling van het carter want dat gebeurt hoofdzakelijk via de stroom vernevelde brandstof (intern dus).
    Anders is het voor wat betreft de afvoer van overgestroomde primer en uitgespuwde smeerolie. Waar gaat dat heen?

    Het onlosmaakelijk met de romp verbonden onderstel vind ik wat zorgelijk, want rechtbuigen na een woeste landing is toch wederom een beproeving voor de bevestiging (en de zenuwen).

    Een kek model, zoals wij van jou gewend zijn, Jef!
    De rapportage is leerzaam en leuk - en daarvoor maar weer eens dank van deze lezer!
     
    jef en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt DHZ :thumbsup:

    Er komt nog een "afvoer" achter de motor door de bodem ;)

    Groeten Jef
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Een aluminium trechtertje gedraaid dat moet dienen als "afvoer"
    DSCN4664.JPG

    DSCN4665.JPG

    DSCN4666.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2017
    Gea vindt dit leuk.
  11. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Nu nog een emmertje er onder hangen tegen de milieu vervuiling hè Jef.;)
    Dirk
     
    jef vindt dit leuk.
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Hahahaha, een gewoon gat in de romp is niet goed genoeg.... Jef draait gewoon een afvoertrechter! :worship::worship::worship:

    Schitterende bouwwijze!
     
    jef vindt dit leuk.
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Vandaag het tankje gemaakt in messing , misschien is blik beter maar dit had ik niet liggen :confused::)

    DSCN4685.JPG

    DSCN4690.JPG

    DSCN4691.JPG

    DSCN4692.JPG

    Groeten Jef
     
    MicropropSport en Gea vinden dit leuk.
  14. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Mooi tankje, Sjef! Denk je er wel aan om de pijpjes in de vliegrichting te verbuigen? Blik is niet beter dan messing; blik heeft alleen als voordeel dat het al vertind is! Soms is messing dunner dus lichter. Als ultima thule hadden we vroeger LATOENKOPER! Ik stond elke keer gaga als een meer ervaren clublid met dit materiaal werkte. Zelf ben ik nooit verder gekomen dan tankjes van blik van 5 liter brandstofblikken. Gaat ook prima, je kunt de eventueel aanwezige verf/drukinkt ervan af branden met de soldeerbout..
     
    jef vindt dit leuk.
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Ondertussen door allerlei omstandigheden "beetje" :D achterop geraakt met de BP ,
    maar we zijn terug vertrokken richting eindstreep , moet klaar zijn tegen zaterdagmorgen voor het rondvlucht weekend 8-9 juli
    Op de romp heb ik al verschillende lagen poriënvuller gezet en de vleugel is ingesmeerd met balsaloc als hechting voor het Vlies ,
    de vleugeltippen heb ik ook nog opgevuld om een mooie "ronding" te bekomen , voor de eerste keer isolatieplaat :oops: gebruikt i.p.v. hout ,
    ging redelijk maar eigenlijk werk ik toch liever met balsa :D

    69.JPG

    67.JPG

    68.JPG

    Groeten Jef
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Komt helemaal goed Jef!
    Gisteren heeft de ED Racer voor de eerste maal gedraaid op de Blue Pants. Wel maar een korte motorloop (net over de 2 minuten) maar de motor stond nog heel erg vet. De fonkelnieuwe sproeierbuis en naald werken perfect! Nog eens mijn dank hiervoor!

    Jo
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2017
    jef vindt dit leuk.
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Graag gedaan Jo :koud:
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    De vleugels zijn bespannen met vlies en de eerste laag spanlak staat erop en te drogen ,
    ook nog een gaatje gemaakt voor de luchthapper en die erop gelijmd :)

    71.JPG

    72.JPG

    73.JPG

    Terwijl de BP staat te drogen , de gekregen Paolo trainer in orde gezet , het hoogteroer ging heel zwaar , dit was met een foliescharnier gemaakt ,
    dat er maar afgesneden en een nieuw met scharniertjes erop gezet , als motor heb ik een HB .12 genomen die ik nog liggen had , hopelijk is 2 cc genoeg :weetnie:

    DSCN4771.JPG

    DSCN4772.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2017
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    13m27 lijnen, komt het helemaal goed.
     
    jef vindt dit leuk.
  20. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Mijn Paolo vloog prima op een Gilbert 1,5cc, motortje heb ik nog, voor de liefhebber
     
    jef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina