Merken van lagers en kwaliteit?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Baggeraar, 26 mei 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt wél voldoende smeren, maar het kost wat investering in werk en moeite : als je likkerpotjes maakt, kun je via één centraal tankje de hele machine smeren. Maar daarvoor moet je wel alle lagers aanpassen (oliekanalen boren, vangbekers plaatsen, en alle likkers moeten behoorlijk precies gepositioneerd worden....
    Maar we smeerden er op mijn stageboot destijds met plm 100 ml olie per dag de stuurmachine mee, en dat ding bleef baggervet gesmeerd....
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja dat kan allemaal, maar wat denk je dat er gebeurde toen na de stoommachine de stoommotor kwam?
    Met meer toeren werd het onmogelijk om nog goed te kunnen smeren.
    Daarom ging er een grote kast omheen met een automatisch smeersysteem.
    In model is dat onmogelijk.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... ik denk dat 1000 toeren op een machientje met een slag van 22 mm nog heel goed met een likkertje te smeren is hoor....
    Als je bedenkt dat mijn 8,5 cc viertakt (23 mm boring x 20,6 mm slag, wat dat betreft tamelijk vergelijkbaar) bij 6000 toeren per tien minuten hooguit een ml olie langs het carter krijgt waarmee alles gesmeerd moet worden, dan is er helemaal niet zo heel veel olie nodig.... Zolang je het maar dáár krijgt waar het nodig is....

    Ik stel mij zo voor dat je een likker ergens bij het kruishoofd plaatst die domweg olie in de kruispen druppelt.
    Dat zou je bijvoorbeeld voor elkaar kunnen krijgen door een dun buisje in de lengterichting doormidden te zagen/slijpen, en verticaal op het kruishoofd te zetten, met aan de onderkant het oliekanaal naar de kruispen. het kousje van de likker raakt de binnenkant van dat verticale gootje. De natte kous geeft olie af aan de goot, en die olie komt vanzelf aan in het kruishoofd.
    Dat gootje hoeft niet bovenop het kruishoofd te staan (dan stoot het tegen de onderkant van de cylinders) maar mag gerust op een uithoudertje staan zodat het naast de cylinders uitkomt.
    Een boring door de drijfstang heen laat olie vanaf het kruishoofd naar beneden doorsijpelen richting krukpen.

    De hoofdlagers kun je gewoon van bovenaf een oliekanaal in boren, en de kous de ashals laten raken, dan blijft die hals ook meer dan vet genoeg.

    Ik kan niet maken wat jij kan maken (daarvoor heb ik niet de vaardigheden) maar ik ben er tamelijk zeker van dat zelfs ik zoiets nog voor elkaar zou krijgen.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Smering met likkertjes heb ik al.
    klik hier

    Later zelfs aangepast om ook de kruishoofden van olie te voorzien:
    [​IMG]
    door de leidingen loopt uiteraard een touwtje.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Loopt die olie gewoon langs de lagerkap naar de zijkanten, of zit daar een oliegaatje in de lagerkappen?
    Raakt het touwtje de lagerkappen? of moet de olie zelf het laatste stukje na de T afleggen?

    Touwtje is katoen neem ik aan?

    Als je de drijfstangen in de lengte doorboort, komt (in elk geval een deel van) de olie uiteindelijk ook bij de bigends terecht.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Aan welke diameter gat denk je dan?
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk dat dat niet zo kritisch is.... Hoe dik is de drijfstang? Je kunt gerust de helft van de diameter uitboren in elk geval, dan heb je nog steeds maar een kwart van het materiaal verwijderd, en precies daar waar het eigenlijk niks doet....
    Maar dat hangt denk ik meer af van je beschikbare boortjes (dunnere boren zijn meestal ook korter :D)

    Persoonlijk zou ik het als volgt doen: op dit moment draait (te oordelen aan dat je de likker gevorkt hebt) de drijfstang om de kruispen en heb je twee lagers die via dat vorkje gesmeerd worden. De olie is daarna verloren want het loopt ins freie hinein.
    Ik zou willen voorstellen, de kruispen vast te zetten in het drijfstang, en het kruishoofd als lager te laten fungeren.
    Olie opening schuin aan de bovenkant, één likkertje, die dit lager van olie voorziet. Eventueel hier een vangbekertje maken (even de centerboor er kort in), en het is belangrijk dat het touwtje voldoende uitsteekt om de vangbeker te raken.
    Aan de onderkant van het kruishoofdlager ook een boring waarlangs de olie het lager weer kan verlaten.

    Drijfstang in de lengte doorboren tot in het bigend lager. De vork bovenaan de drijfstang fungeert nu als vangbeker en leid de olie die uit het kruishoofd komt naar het onderste drijfstanglager.

    Je zou eventueel vanaf de kruispen ook nog een boring naar de leibanen kunnen maken, krijgen die ook een beetje vettigheid. Maar dat zou eventueel ook via een aparte likker kunnen gebeuren.

    Volgens mij zou dat gewoon goed moeten werken, mits de kousen voldoende olie kunnen transporteren.

    Overigens hoef je niet per sé de olie via touwtjes te transporteren, een druppelaar (naaldklepje, zwaartekracht en een dunne leiding) werkt ook fantastisch... Kijk maar eens naar het principe van een "scott-oiler" voor motorfietsen.... Is wel een hoop gedoe voor je ieder smeerpunt afgesteld hebt, maar op zich krijg je het vrij probleemloos voor elkaar om ieder smeerpunt bijvoorbeeld 1 druppel per minuut te geven. Je hebt wel nog steeds een likkertje voor de overdracht van buisje naar vangbeker nodig overigens, maar dat kan zelfs bestaan uit een dun stukje nylondraad (vislijn o.i.d.) waarlangs de oliedruppel het vangbekertje in glijd....
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2017
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zou het kunnen zijn dat dit systeem nog meer last heeft van koude / warme olie?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt erg mee.... Ik merk tenminste bij die Scott-Oiler weinig van dat ik zomer of winter grote verschillen heb. Altijd iets natuurlijk, maar niet veel.
    En je kunt het olietankje "oneindig ver" van de smeerpunten zetten, zolang het maar hoger staat, want de olie stroomt gewoon op zwaartekracht. Dan ben je de invloed van de warme machine al kwijt, EN je hoeft niet meer de machinekamer open te leggen om het tankje bij te vullen...

    Een tankje met X leidinkjes in de bodem, naaldklepjes er boven, heel ingewikkeld is het niet....

    Je moet de leidingen "primen" anders wacht je tot je een ons weegt voor er olie komt, en het systeem is simpel "aan en uit te zetten" door de ontluchting van het olietankje dicht te draaien.
    Je houd dan wel een heel klein beetje last van dat als de boel bijvoorbeeld van een koude vaardag in je verwarmde huis komt, dat hij wat nadruppelt, maar dat valt op zich wel wat mee
     
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Laatst bewerkt: 30 mei 2017
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Op een winterdag zal de begintemperatuur 10˚ zijn, aan het einde van de dag is alles onder dek 45˚.
    Dus dat oneindig ver weg..............:rolleyes:

    Zal ik zeker eens bekijken. :thumbsup:
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou en? dan zal hooguit de smering van 1 druppel per minuut naar 1 druppel in de 50 seconden gaan, of zo.... Het gaat echt niet in een keer 10 keer zo hard stromen....
    Ik zie met die scott oiler tussen vriespunt en zomerdag mischien 10% verschil....
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kwam nog een video tegen in mijn verslag:

     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Besteld.:beer:
     
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ben benieuwd naar het resultaat straks ;) Mijn ervaring met die Duitsers is dat ze wat dat betreft geen troep maken en dit ook niet verkopen :thumbsup:
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    vanmiddag gevonden bij de post en meteen in het kruishoofd gedrukt: revisie vd machine
     
  17. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Bij mijn weten zitten er in 1:1 stoommachines/turbines nooit kogellagers, altijd bronzen glijlagers. De stoommachines in een grijs verleden werden om het uur met de hand gesmeerd, door een olieman die niks anders deed. Handmatig smeren dus. Kleine bronzen lagers zijn vlot te koop in gespecialiseerde zaken die onderdelen voor klokken verkopen.
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja klopt, wil ik ook wel weer doen, als jij me een machinist levert schaal 1 op 12 en straks voor mijn baggermolen schaal 1 op 25.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... er zíjn dingen die een PIC niet voor je kan doen, he?
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Correct, je kan zonder een ict'er maar niet zonder de man die nog met zijn handen werkt.
     

Deel Deze Pagina