Onverklaarbare motoruitval Kontronik Pyro 600

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door jdejager, 10 jun 2017.

  1. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Beste forumgenoten,

    Vanmiddag was ik met mijn Trex600 aan het vliegen en tijdens het maken van een hoge bocht viel ineens zonder waarschuwing de motor uit. Gelukkig had ik wel eens wat autorotatie landingen gemaakt op de sim en kon ik hem goed neerzetten zonder schade. Ik kan alleen nog niet de oorzaak achterhalen. De setup is een Kontronik Pyro600 met een Castle ICE100 regelaar. Hij vliegt op 6S. De ontvanger wordt gevoed dmv een separate BEC en een 2S lipo. Heb de logfile uitgelezen maar kan daar geen gekke dingen in vinden.
    Het auto cut off voltage staat op 3,2V/cel. Hij zou dus bij 19,2V moeten ingrijpen. Aangezien hij op Soft Cut out staat zou hij dan de boel terug moeten regelen. In de grafiek zie ik niet dat de spanning onder deze waarde komt. Ook de temperatuur en stroom zijn niet gek hoog. Het ingangssignaal van het gas (vlieg hem in governer mode) blijft ook hoog.

    Na de landing heb ik alles gecontroleerd en alles werkte weer. Daarna eerst de schrik weggedronken met koffie en toen een verse accu eraan om een proefvluchtje te maken. Helaas bleek toen ineens de ontvanger (Futaba R617FS) zijn binding met de zender (Futaba T14SG) verloren te hebben. Ik kon hem wel weer opnieuw binden. Nooit eerder meegemaakt dat hij de binding spontaan kwijt was.

    Iemand een idee wat het kan zijn? Heb zelf een theorie met nog wat vraagtekens.

    De ontvanger heeft gehaperd en hierdoor is het gasssignaal kort (kleiner dan 1 seconde, dat is de samplefrequentie van de logfile) weggevallen. Hierdoor gaat de motor uit. Echter zodra hij weer terugkomt zou de motor weer moeten gaan optoeren, Hoewel hij de softstart pakt zou je dit wel moeten kunnen zien aan een toename van de stroom. Dat is hier niet het geval.

    Misschien zijn er hier mensen die hier ook ervaring mee hebben (gehad)

    Setting Trex.jpg Trex setting 2.jpg Motor uit trex1.jpg
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is erg vervelend, maar wel mooi dat jij de heli kon redden.
    Ik heb ook eens zo iets aan de hand gehad en kon na het voorval op de regelaar aflezen wat er mis ging. Die gaf blinkjes waaruit bleek dat er een motorprobleem was. Het bleek dus een slechte verbinding van 1 van de motordraden te zijn. Dus als dit nog eens gebeurt, niets uitschakelen maar kijken of de regelaar een signaal afgeeft.
     
  3. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    OK, daar had ik niet aan gedacht. Je zou wel verwachten dat zoiets ook in de logfile komt te staan?
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Geen idee, of hij slechte verbindingen ook logt. Je regelaar heeft ingegrepen door iets onverwachts.
     
  5. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Zo iets heb ik ook gehad met mijn Logo 400 SE, Vlieg een rechter bocht en motor valt uit, kreeg wel direct weer contact met de ontvanger en V-Bar, maar de ESC (ook castle) moest opnieuw op toeren. Dit duurt tocht echt te lang van 20 meter hoogte.

    Wat bleek er aan de hand te zijn; er was een statische elektrische lading op de staartbuis gaan staan die over sloeg naar de ontvanger. Voor 0,1 a 0,2 sec geen verbinding (met HOTT), maar daar merk je niks van op dat moment. Castle reset zich, zie je niet in je log. De update frequentie van je log kan net te laag zijn.
    Hierna de staart 'geaard' met de motor en alle problemen zijn verholpen.

    Volgens mijn heeft FASTT van Futaba ook zo'n snelle recovery. Maar blijkbaar was hij de verbinding na een langdurig uit toch kwijt.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, hij heeft hem kunnen neerzetten. Zonder verbinding zou hij gecrashed zijn. Maargoed, dat aarden van de staart is wel een goed punt. Je weet nooit wat die vonk-overslag teweeg brengt.
     
  7. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Heb hem inderdaad goed kunnen landen. Mocht de besturing even zijn weggevallen dan is het voor zeer korte tijd geweest. Heb geen seconde hem niet kunnen besturen voor mijn gevoel. De sample frequentie is inderdaad 1 seconde in de log. Dus wanneer het signaal korter wegvalt zou je het kunnen missen. Wat ik dan wel vreemd vind is dat hij daarna niet meer automatisch herstart. Of zou dit een beveiliging zijn, dat je eerst de TH weer uit en aan moet zetten? Daar had ik geen tijd voor, daarnaast ben je met een soft aanloop toch te laat. Ik denk ook zelf dat er iets met de verbinding geweest is. Ook omdat ik die vlucht daarna erachter kwam dat de ontvanger de binding met de zender kwijt was. Het vreemde was dat de besturing na de noodlanding normaal werkte. Dus tijdens het loskoppelen van de ontvangeraccu en daarna weer koppelen voor de volgende vlucht is de binding verloren gegaan.
    Heb even gegoogeld op de T14SG. Heb wel de berucht software V5.0. Maar volgens Futaba zou dit altijd goed werken met hun eigen ontvangers hoewel ik hier op het forum ook andere berichten lees.

    De staart kan ik even aarden, verbindt je hem dan gewoon met bijvoorbeeld de motorplaat? Heb trouwens een torque drive, dus qua statische elektriciteit zou het mee moeten vallen toch?
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Normaal zie je statische electriciteit met name bij snaar aandrijving.
    Maar torque tube kan het wel opwekken. Is alleen wat zeldzamer

    Een futaba start heel erg vlot op.
    Heb ik eens getest op de tafel.. de kans zou kunnen bestaan dat je het mist als je een rustige manouvre doet.

    Eenmaal aan, doet de besturing het meteen weer. Regelaar moet dan vaak even 0 gas zien om te initialiseren, en de motor aan te gaan sturen.
    Daar kan jouw puntje zitten.
    Vraag is even waarom hij uit zou gaan. Zou een dip in de ontvangerspanning kunnen zijn. Bec even een dip?
    Misschien aangesloten met 1 draad? Misschien draadbreukje oid?

    Maar een regelaar heeft inderdaad meer beveiligingen..
     
  9. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ik ga sowiezo de bekabeling allemaal even nalopen en wiebelen. Hopelijk vind ik dan iets. Mogelijk dat de spanning inderdaad heel even is weggeweest. Kan dit alleen nog niet rijmen met dat de ontvanger de volgende vlucht ook de binding kwijt was en eerst ook niet wou binden. Moest de zender wat verder weg leggen en toen kreeg ik hem weer goed. Zou de ontvanger ook kapot kunnen zijn? Of is het dan direct afgelopen.
     
  10. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Het verder weg leggen van de zender heeft te maken met reflecties minder worden. Heel dichtbij leggen heb je weinig ontvangst door de referenties.

    Het is zeker slim om alles na te lopen. Ik neem aan dat de ontvanger zich een reset heeft gehad door te snel aan en uit te gaan. En dat kan door contact dendering.

    Gr Rob
     
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ben alleen bang dat ik niks ga vinden. En dan is het de vraag of ik de ontvanger nog durf te gebruiken. Hij is de binding namelijk niet kwijtgeraakt tijdens het vliegen. Dus mocht toen de spanning even zijn weggevallen dan had dat geen gevolgen voor de binding. Dat was pas bij het willen vliegen daarna.
     
  12. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Vanavond alle bekabeling gecheckt. Ziet er gewoon goed uit. Niks gevonden. Overal kabelbinders losgehad en lopen wiebelen met de bedrading maar hij blijft gewoon netjes werken. De voeding is zowel op de BeastX als op de ontvanger ingeplugd. Onafhankelijk van elkaar werken ze ook gewoon goed. Daarnaast meerdere keren de ontvanger aan en uit gedaan. Geen bindingsproblemen meer. Dan maar eens een proefvluchtje deze week. Het begint er toch op te lijken dat het signaal heel even weg is geweest waardoor de motor uit is gegaan.
     
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    tja het blijft in dit geval gis-werk.

    het enige wat ik kan vertellen dat ik ook een ervaring met futaba heb gehad dat m'n complete machine niet meer te besturen was en daardoor een crash.
    Sindsdien futaba aan de kant geschoven.

    Daarna nooit met spektrum dit probleem gehad, en nu ook niet meer met vbar control.

    Wil niet meteen zeggen dat 't aan futaba ligt, want zonder bewijzen blijft het raadsel achtig, maar het zou mij niet zo'n prettig gevoel meer geven tijdens het vliegen.
     
  14. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Je hoort van elk merk wel eens problemen. Kans is groot dat het niet meer terugkomt maar zeker weten doe je het niet. Eerst maar weer voorzichtig beginnen.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Puntje 1: hoeveel stekkers heb je tussen bec en ontvanger zitten?
    1 servostekker kan 2,5 amp aan, 5 ampere piek.
    Een 600 maat gaat richting de 4 ampere.. vlieg je enthousiast kan dan best de gemiddelde waarde zijn..

    Puntje 2: hoe dik is die kabel/kabels?
    Dikke kabels hebben weinig spanningsval. Dunne veel.
    Wordt er veel vermogen gevraagd, gaat er ook veel vermogen verloren op dunne kabels.

    Puntje 3: stress test bec.
    Op de tafel, multimeter op de ontvangerspanning. Veel bewegen, beetje kracht simuleren.
    Zakt het voltage een halve of hele volt = grote problemen, je bec houdt het niet bij.
     
  16. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    1 Vanuit de BEC loopt 1 stekker naar de ontvanger en ééntje naar de BeastX. Onafhankelijk van elkaar kunnen ze dus de boel voeden.

    2 Kabels zijn redelijk dik. Niet die hele dunne exemplaren. Welke doorsnede zou ik zo niet weten.

    3 Dat is een goede tip. Die kan ik nog wel even proberen. Heb al wel flink lopen roeren en dan kijken of het lampje op de ontvanger ging knipperen maar nog niets echt gemeten.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Blokkeer maar eens wat servo's, eerst één, dan twee, ..., dan loopt de meeste stroom.
     
  18. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Dat heb ik wel gedaan. Flink sturen en wat servo's tegenhouden. Dan kijken of het lichtje op de ontvanger uit viel. Maar ga dit nog eens doen en dan de spanning vanuit de BEC meten.
     
  19. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Zojuist even een Y-kabeltje gemaakt vanuit de BEC. Die staat op 5 Volt ingesteld. Multimeter eraan zodat ik de spanning kan meten. Wat ik ook doe (best fors de swash tegenhouden voor langere tijd), de spanning zakt niet onder de 5,16V. In rust blijft de spanning op 5,22V. Dus lijkt totaal geen uitwerking te hebben. Kom niet in de buurt van de kritische ondergrens. Begin toch langzamerhand de ontvanger te verdenken aangezien die de vlucht daarop de binding kwijt was. Maar hoe ga je daar achter komen. Ding heb ik nieuw gekocht 2,5 jaar geleden en heeft een 20 draaiuren. Nooit gecrasht of hard geland.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    dan is de voeding als oorzaak in ieder geval uitgesloten...
    vaak als test, tegenhouden is 1, maar tijdens een vlucht moeten de servo's kracht EN snelheid leveren.
    bij beiden moet de servo stevig presteren, waardoor het stroomverbruik omhoog gaat.
    ikzelf hou de swash vaak tegen op de kop (ik heb geen weegschaaltje, maar k gok dat ik er 2 a 3 kilo op zet), andere hand op beide sticks en roeren maar!
    doe dat een seconde of 5, tegen die tijd is een eventueel laag voltage opgepikt door de multimeter.

    multimeter meet alleen gemiddeldes. Dus moet je zorgen dat het voltage gemiddeld zakt.

    Maar dan nog, ik geloof niet dat daar iets mee aan de hand is dan..
    regelaar en ontvanger zijn dan nog de enigste verdachten.

    Misschien kun je corrien (gebruiker op dit forum) eens vragen?
    hij IS de futaba servicedienst. Als dit soort dingen voorkomen, zou hij er van moeten weten.
     

Deel Deze Pagina