Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat een panisch gedoe vanwege het warme weer..
    In mijn Surprise had ik geen koelsleuven, geen gaten, niets!
    En met gemak 5 kilowatt er doorheen jagen.
    Ik heb op een show in Oberhausen-Rheinhausen eens met 35 graden buitentemp gevlogen, enkele volgas fly by's en seconden achter elkaar volgas.
    Na uitlezen bleek de motor maar 85 graden te zijn geweest.
    Ik had meer koeling nodig dan de motor (gelukkig was er een meertje direct naast het vliegveld).

    En ik ken eigenlijk niemand die voor een normale elektromotor koeling nodig heeft.
    Ja, Bertus voor zijn Piper, maar die was ook de hele dag zwevers omhoog aan het slepen.
    Maar de motor werd niet overmatig heet.
    Als de motor nog gewoon aan te raken is dan is ie niet heet.
    Heet water uit de kraan is zo'n 57 graden, dat voelt extreem heet aan.
    Maar magneten mogen veel heter worden, een graad of 70 bij gewone magneten en 90 graden bij neodym.
    En dan hou ik al rekening met doorwarmen als het model op de grond staat.

    GJ
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dit is een veel voorkomend misverstand. Neodymium magneten kunnen meestal duidelijk minder hoge temperaturen aan dan de meeste andere soorten magneten.
    "Gewoon" neodymium kan maar tot ongeveer 80°C gebruikt worden. Daarboven gaat het magnetisme verloren. Het is dus zaak duidelijk onder deze temperatuur te blijven. Daarom wordt vaak 70°C als maximale werktemperatuur aangehouden. Een "gewone" Ferrit magneet kan tot wel ongeveer 250°C gebruikt worden. Maar er zijn ook magneten die tot wel 700°C gebruikt kunnen worden.

    Natuurlijk zijn er ook Neodymium magneten die tot (veel) hogere temperaturen gebruikt kunnen worden. Toch is ongeveer 350°C het maximum haalbare. De maximale werktemperatuur wordt aangegeven door een codeletter. Geen letter (of soms de letter "N") staat voor maximaal 80°C, M=100°C, H=120°C, SH=150°C, UH=180°C, EH=200°C en AH=230°C. Bij neodymium magneten zijn er geen lettercodes voor nog hogere temperaturen. Die worden meestal op speciale bestelling gemaakt.

    Voor de meeste goedkope motoren worden de goedkoopste neodymium magneten gebruikt en dat zijn de magneten die tot "maar" 80°C gebruikt kunnen worden. Het is dus zaak dat de temperatuur van je motor nooit boven die temperatuur uit kan komen. Niet overbelasten is het belangrijkste. Enige luchtstroming door/langs de motor helpt ook al een heel eind. Er hoeft echt geen koelfan of zo op te staan. Bedenk je ook dat een motor die erg warm wordt wel eens te zwaar belast zou kunnen worden. Misschien toch een maatje kleinere prop er op?
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou Ernst, vertel dat dan maar eens aan:
    Plettenberg, Neu, Kontronik, Hacker, Scorpion..
    Deze fabrikanten gebruiken juist neodym omdat dat hogere temperaturen kan hebben.
    Volgens Plettenberg (en die man geloof ik) 110 graden, zonder problemen.
    De wikkelingen kunnen nog iets heter worden.

    En zoals je kon lezen is er helemaal geen probleem bij Wil met een te hete motor.
    Hij wordt dus ook niet te zwaar belast.

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    [QUOTE="Student
    als je nu al twijfels hebt, kun je natuurlijk gewoon een extra stuk eruit zagen.
    punt is alleen, afzagen lukt wel, bijzagen niet.[/QUOTE]

    Na jaren intensief oefenen, lukt iets bijvijlen wel :D.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    [QUOTE="GJVO
    En zoals je kon lezen is er helemaal geen probleem bij Wil met een te hete motor.
    Hij wordt dus ook niet te zwaar belast.
    GJ[/QUOTE]

    Afgelopen zondag was het ook al behoorlijk warm. Ik ben toen een paar maal loodrecht omhoog gevlogen en inderdaad zonder enig motorprobleem.
    Alleen uit voorzorg zou ik een paar openingen willen maken, omdat ik las dat ik ze in de Escapade .61 aan moet brengen. Verder zat in de eerste Wot4 wel een opening in de cow.

    Groeten,Wil
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar dan toch wel van achteren, mag ik hopen? :eek::D;) > Koe, achter....
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Modelvliegen is ook:
    Geen problemen zoeken die er niet zijn.
    Dus... geen warme motor, niets aan doen en gewoon vliegen.
    Dat er in de eerste WOT wel een gat in de motorkap zat wil niks zeggen.
    Als het goed gedaan zou zijn dan zou er ook achterin de romp een behoorlijk gat moeten zitten om de warme lucht af te voeren.
    Op mijn oude club was ook een man die "problemen" zocht.
    Te veel nadenken over waarom dit en waarom dat niet.
    Resultaat was dat hij wat vliegen betreft niet veel presteerde omdat hij steeds bezig was met problemen die er niet waren.
    Duitsers kunnen het zo mooi zeggen:
    If it ain't broke, don't fix it!

    GJ
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Anders de Engelsen dan: 'Wenn’s nicht gebrochen ist, bitte nicht reparieren…':D;)
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja zeg, als nou iedereen grappen gaat maken ........ :D.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    [QUOTE="GJVO
    Dat er in de eerste WOT wel een gat in de motorkap zat wil niks zeggen.
    Als het goed gedaan zou zijn dan zou er ook achterin de romp een behoorlijk gat moeten zitten om de warme lucht af te voeren.
    GJ[/QUOTE]

    Achterin de romp zat ook een behoorlijk gat.
    :oops: hsarc ed an
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Van alles wat met modelvliegen te maken heeft wordt ik altijd heel vrolijk.:D

    Overigens heb ik wel degelijk een motor gehad waarbij, nadat die een keer te warm was geworden, dit effect steeds sterker werd. Ik merkte dat de magneten minder sterk werden en de motor steeds vaker heet.
    Vervangen van de rotor loste dat probleem op.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt Bruno.
    Bij hotiners gebeurt het regelmatig, van die mensen die gewoon lekker door blijven gassen.
    Dan wordt de motor te heet, demagnetiseren de magneten.
    Omdat de magneten demagnetiseren gaat de motor meer stroom trekken, dan wordt ie heter, daardoor demagnetiseren de magneten nog meer, meer stroom... etc.
    Tot de regelaar ineens 500+ Ampere moet leveren en dan antwoord met magic smoke.
    NIeuwe rotor en nieuwe rook erin en hij doet het weer even.
    Daarom... bij dit soort modellen, altijd loggen of een temperatuursticker van Conrad erop plakken.

    Nog even ter leedvermaak...
    Het resultaat van iets te hete motor.
    Schade aan motor en regelaar, zo rond de 800 euro.
    Je houdt wel een mooie carbon romp over.

    [​IMG]

    En de romp:
    [​IMG]

    GJ
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Kijk zelf maar eens naar de specificaties van neodymium magneten. Een voorbeeld is wikipedia.
    De maximale werktemperatuur is de temperatuur waar alle eigenschappen nog volledig voldoen aan de specificaties. Worden de magneten warmer dan kan er van alles gebeuren. Ten eerste wordt het magnetisch veld zwakker, dit wordt pas totaal en voor altijd als de magneet echt veel te warm wordt. Het materiaal wordt brosser en er kan zelfs vormverlies optreden.
    Er wordt door sommige fabrikanten zelfs voor gewaarschuwd dat deze magneten snel hun magnetisme totaal en voor altijd verliezen als ze te warm worden. Die temperatuur, de curie temperatuur, is hoger dan de maximaal aangegeven werktemperatuur. Het verschil kan enkele honderden graden zijn! Hier staat een lijst met die temperaturen en de lettercodes. Kijk bij Thermal Characteristics.

    Ergens anders staat het volgende te lezen:
    "Neodymium Iron Boron

    Neodymium Iron Boron (NdFeB) is another type of rare earth magnetic material. This material has similar properties as the Samarium Cobalt except that it is more easily oxidized and generally doesn't have the same temperature resistance."

    Hier kan je nog een duidelijke tabel vinden.

    Dit is niet iets wat ik verzin maar de harde werkelijkheid. Wat die motorfabrikanten ook vertellen zij kunnen de eigenschappen van neodymium niet veranderen. De samarium-cobalt magneten die "vroeger" de sterkste magneten waren kunnen tot duidelijk veel hogere temperaturen gebruikt worden dan neodymium. De maximale werktemperatuur van samarium-cobalt magneten ligt tussen de 300°C en 500°C!
    Dat neodymium tot hogere temperaturen gebruikt kan worden is dus echt een misverstand. De "oude" magneten kunnen tot (veel) hogere temperaturen gebruikt worden.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even gebeld met Germania, Pletti en Kontronik.
    Hackers zijn china motoren dus die ontwikkelen niet zelf.
    Bij beide fabrikanten wordt gezegd dat Neodym beter bestand is tegen hoge temperaturen gevolgd door afkoeling.
    Dat laatste deel was mij niet bekend.
    De mechanische en magnetische eigenschappen van neodym schijnen ook beter te zijn dan ferriet.
    Plettenberg gebruikt in de wedstrijdmotoren neodym magneten die ruim 200 graden mogen worden en dan ook weer snel gekoeld kunnen worden.
    Op verzoek kan een motor geleverd worden met ferrietmagneten maar het rendement ligt veel lager dan een motor met neodym.

    GJ
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Voor zover mij bekend worden in de slotracewereld ceramische magneten gebruikt. Menigeen heeft tijdens een wedstrijd (80-200km/uur) zijn handen gebrand aan een motor. Als deze motoren extreem heet werden, zakten ze compleet in qua snelheid. Ik zorgde altijd voor voldoende airgap tussen het anker en de mageneten en een zo licht mogelijke tandwielverhouding. En dan wordt je zomaar Nederlands Kampioen en recordhouder ;). Niet alleen daardoor natuurlijk.
     
    MicropropSport en renetl50 vinden dit leuk.
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De eigenschappen van neodymium magneten liggen vast en dat kunnen de motor fabrikanten niet veranderen. Wat hitte bestendigheid aan gaat zijn neodymium magneten gewoon de mindere van heel veel andere magneten. Maar er zijn zeker neodymium magneten die tot meer dan 200°C gebruikt kunnen worden.

    Een neodymium magneet is niet alleen van neodymium gemaakt. Het is een mix van neodymium, ijzer en borium. Door andere elementen toe te voegen kan de temperatuur gevoeligheid worden verhoogd. Het nadeel daarvan is dat andere eigenschappen daar vaak nadelig door worden beïnvloed. Zo kan de corrosie gevoeligheid groter worden of de "magnetische kracht" iets minder.
    Ook wat corrosie vastheid aan gaat zijn neodymium magneten niet zo heel erg goed. Neodymium oxideert heel snel als het in contact komt met zuurstof. Daarom wordt neodymium nooit als zelfstandig element gevonden. Zuiver neodymium zal altijd uit andere stoffen zoals bepaalde zouten moeten worden gemaakt.

    Zolang een neodymium magneet droog en niet te koud worden gebruikt is er niets aan de hand. Gebruik je ze buiten in weer en wind dan zijn ze binnen een jaar weg, een klein magneetje binnen enkele maanden. Daarom worden neodymium magneten zo goed als allemaal van een vrij dikke laag nikkel voorzien. Dat geeft de magneet ook die mooie glans. Zolang die nikkel laag niet wordt beschadigd zal de magneet het heel lang volhouden.
    Daar staat tegenover dat ze op het gebied van magnetische sterkte en het vasthouden daarvan duidelijk tot de beste magneten die er nu zijn behoren. Samarium-cobalt magneten zijn vrijwel net zo goed maar die zijn veel duurder om te maken. Daarom wordt neodymium veel meer gebruikt, we willen allemaal zo goedkoop mogelijke motoren.

    Keramische magneten zijn in overgrote meerderheid ferrit magneten. Dat materiaal kan inderdaad tot zeer hoge temperaturen gebruikt worden. Er bestaan veel soorten ferrit. Het bestaat voor het overgrote deel (>80%) uit ijzer waar andere elementen aan worden toegevoegd bijvoorbeeld strontium en/of barium en andere.
    Het grote voordeel van dit materiaal is dat het erg goedkoop is en in de meest vreemde vormen geperst kan worden. Na het sinteren heb je dan een magneetvorm die precies aangepast kan zijn aan jouw wensen. Te gekke vormen kan natuurlijk niet omdat je dan de verdeling van de magnetische polen niet goed in de hand kan houden. Maar ronde, half ronde, vierkante, staven, ringen en nog veel meer is zonder probleem mogelijk.
    Dit materiaal is magnetisch behoorlijk hard. Dat betekend dat het moeilijk magnetisch te maken is maar eenmaal magnetisch zal het ook weer erg lastig te demagnetiseren zijn. De "magnetische kracht" is behoorlijk maar samarium-cobalt en neodymium magneten zijn op dit punt duidelijk veel beter.

    Sterkere magneten zorgen voor een sterkere motor, een motor die minder stroom nodig heeft om een bepaalde kracht te leveren. Minder stroom is minder verliezen en dat zorgt voor een beter rendement. Het klopt dus helemaal dat wanneer je twee gelijke motoren maakt maar de ene met ferrit magneten en de andere met neodymium magneten de laatste een beter rendement zal hebben dan de motor met ferrit magneten.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Omdat Neodymium magneten sterker zijn dan Ferriet en (latere) SamariumCobalt. Daardoor minder wikkelingen nodig voor zelfde Kv motorparameter. En door het lagere aantal wikkelingen kan dikkere draad gebruikt worden. Dubbel gunstig effect op weerstand, temperatuur, rendement en de motor kan meer vermogen verwerken voor de wijzer in het rood gaat. Ferriet en SaCo kunnen hogere temperaturen aan. De firma's Geist en/of Keller kwamen 35-40jaar geleden als eerste met SaCo motoren op de RC elektrovlieg markt.

    Naarmate de temperatuurbestendigheidsgraad van Neodymium toeneemt, neemt sterkte af.
    Netjes in tabel
    www.supermagnete.nl/data_table.php
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2017
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bij "ons" hadden motoren met sterke magneten meer torque en minder topsnelheid. Zwakke magneten net andersom. Omdat je na elke bocht trekkracht nodig hebt, was het de kunst de juiste sterkte te vinden, zodat je ook nog voldoende snelheid hield op het rechte stuk van 20 meter. Veel meer weet ik er niet van! Jawel, beide magneten moesten ongeveer van gelijke sterkte zijn. Bekende merken zijn Koford, Slick7 en Mura.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een recht stuk van 20 meter?
    Dat moet een aardig baantje geweest zijn!
    Bij Hotslot in Amasterdam is het rechte eind nog geen 5 meter naar wat ik me herinneren kan.
    Maar ja, jullie hebben daar natuurlijk veel meer ruimte.
    Zal nu wel wietplantage geworden zijn?
    Exportprodukt van Brabant?

    GJ
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De naam van een dergelijke baan is Blue King en deze is ongeveer 50 meter lang. Wij reden een "langzame" klasse. Een rondje in 3 seconden, max. 85km/uur. Als je het leuk vindt kun je kijken op MRTU Uden.

    Groeten, Wil
     
  21. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En dan volgt nu de domste vraag ter wereld;
    Ik schijn nogal snel binnen te komen!? Bij harde wind houd ik er ook nog eens redelijk wat gas op. Ik dacht dat dat moest. Vervolgens is 50 meter te kort om te landen. Gaat het om de snelheid, of moet je perse met gas erop landen?
     

Deel Deze Pagina