Bouw SSM Bell UH1-B

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jdejager, 7 jan 2017.

  1. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Heb de staartrotor weer vastgezet. Epoxy in de magnetron en daarna in de schroefgaatjes. Boutjes erin en klaar. Kijken of dit goed gaat. Ga het komende winter wel aanpassen. Waarschijnlijk een constructie met inslagmoeren zodat je de boel flink kunt aantrekken. Voor nu wat testen hou ik het gewoon goed in de gaten. Iemand nog een idee wat de reden kan zijn dat je "uit de collective" loopt? Toch de harde wind misschien? Wil in ieder geval de volgende vlucht het toerental wat omhoog doen. Wat zou het maximale toerental zijn? Rotordiameter is ongeveer 186cm
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vario zegt 1250 toeren voor deze rotor....

    Ik zit al een tijdje m'n kop te breken over dat "uit de collective lopen"... Nu hadden we toevallig gisteren een heli die ook min of meer ophield met op collective reageren (alleen die heli wilde niet meer naar beneden). Na puzzelen en plussen konden we maar één conclusie trekken: Één tuimelschijfservo doet niet goed mee, waardoor als je pitch geeft, twee servo's de swash omhoog drukken, en eentje niet meedoet. Resultaat is een rolbeweging, die onmiddellijk door de FBL tegengestuurd word, en dat resulteert in dat de twee servo's die het nog doen, net zo lang weer naar beneden gestuurd worden tot de swash weer vlak staat. En omdat die derde servo niks deed, is dat dus weer precies de zelfde hoeveelheid pitch als je had vóórdat je pitch gaf.

    Zet je de rotor stil, dan is de belasting weg en beweegt ook die slechte servo weer gewoon mee, en merk je dus niet WAT er nu eigenlijk fout is....
     
  3. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hallo Bert,

    Bedankt voor het toerental, ga ik proberen. Mooie theorie over de defecte servo. Zou inderdaad in combinatie met het FBL systeem dat kunnen veroorzaken. Alleen mijn swashplate heeft 4 servo's. Met drie is hij statisch bepaald dus mocht er een servo uitvallen dan moeten de andere 3 de functies gewoon op zich kunnen nemen. Tenzij de servo natuurlijk blokkeert. Zal de servo's in ieder geval even testen door wat belasting op de kop te zetten en kijken wat er gebeurd.

    Na de landing heb ik de instelhoeken weer gecheckt. Maximaal pitch is 10 graden en midstick heb ik ongeveer 4,5 graad. Dat zag er goed uit. Maar mogelijk dat er onder belasting het een en ander wijzigt.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik geloof niet dat het aantal servo's veel uitmaakt... die FBL detecteert iedere "ongewenste beweging" nog voordat jij dat ziet.
    Dus als een servo niet meedoet, zál de heli aanvankelijk scheeftrekken, en de FBL daarop compenseren. Dat wint het van dat er 3 servo's proberen pitch te geven.

    Zonder FBL, zou je weliswaar een enigszins vaag sturende heli overhouden, maar hij zou moeten blijven sturen (inderdaad tenzij de boel mechanisch blokkeert). Maar mét FBL, dan gaat die unit er zich mee bemoeien en weet je dus ook niet meer zo goed wat er nu eigenlijk precies gebeurt.

    Ik heb er afgelopen zondag naar staan kijken, en in ons geval was het van een afstand aan de heli absoluut niet te zien dat er wat aan de hand was.... Ik zag het aan de lichaamstaal van de piloot gecombineerd met dat de heli ergens anders hing dan ik van Michel gewend was.... Het is gelukkig goed afgelopen....
     
  5. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Maar als er een servo niet mee doet dan beweegt de swash toch nog gewoon bij 4 servo's? Tenzij de servo blokkeert. Ik ga in ieder geval vanavond wat kracht zetten op de servo's om te kijken of ik iets kan ontdekken.
     
    Rhelie vindt dit leuk.
  6. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Ik ben van de snelle boten maar wat een prachtige chopper
     
    jdejager vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zonder FBL beweegt de swash, maar hij beweegt niet "gewoon": er treden kleine afwijkingen op, ergo, hij blijft niet 100% vlak als je pitch geeft: er zit altijd wat vering en vertraging in vanwege dat die dode servo meegesleept moet worden. En dat scheef vallen van de swash, dáár reageert in de lucht de heli weer op, en op die beweging, DÁÁR reageert die FBL weer op.

    Niet op de grond, want op de grond staat de heli stil, en merkt de FBL er niks van... en jij dus ook niet!!!!
    Maar in de lucht voelt de FBL het scheefvallen, en stuurt onmiddellijk tegen. De dode servo doet niet mee, en dus worden de overige servo's iets verder getrokken om dat te compenseren (want de FBL compenseert de cyclic, maar NIET de collective).
    De kracht op de swash is neerwaarts gericht (de bladen willen naar nul graden als de boel draait) dus die dode servo wandelt rustig een beetje naar beneden, de rest blijft aanvankelijk staan, maar de FBL reageert en het zaakje zakt langzaam terug naar nul.
    Jij geeft pitch om dat te compenseren, de heli reageert een heel klein beetje (want ook een klein beetje scheef en dus knabbelt de FBL wat van je stuursignaal af). Klein kettingreactietje, die eindigt met jouw pitch stick in de hoek en een langzaam dalende heli.
    Op de grond, is er niks aan de hand en meet je gewoon +10 graden maximum pitch.... :rolleyes:

    Het is maar één mogelijk scenario natuurlijk, maar het is wel gebaseerd op wat je beschrijft, het meest waarschijnlijke.

    Stel, een van jouw servo's werkt wel, min of meer, maar er is iets mis met de servomotor (verzwakte magneten of zo), het motortje word heet en verliest koppel, kan steeds minder goed de boel bijhouden, etc etc....
    Op de grond merk je niks, en niemand voelt aan zijn servo's om te checken of ze heet worden....
     
  8. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Zou het best kunnen zijn. Dan heeft de servo wel een vrij kort leven gehad. Ze zijn alle vier nieuw en hebben denk ik nog geen uur onder spanning gestaan. Maar ga vanavond er eens even mee spelen. Het klopt inderdaad dat je langzaam, zonder dat je het merkt steeds meer collective geeft. Ik kwam er ineens achter dat de stick tegen de aanslag stond. Met 10 graden zou je dan verwachten dat hij enorm klimt, het toerental bleef netjes goed en je ziet ook dat de motor zat vermogen over heeft. Ik hou je op de hoogte.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel soms heb je dat.... ik heb ook wel merk servo's gehad die het snel opgaven. Zeldzaam, maar het kan....
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel soms heb je dat.... ik heb ook wel merk servo's gehad die het snel opgaven. Zeldzaam, maar het kan....
     
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Zojuist even flink aan het roeren geweest met de sticks, terwijl ik een bladegrip zeer stevig vasthield. Geen enkele hapering te zien van de servo's. Duwen zonder moeite door naar de gewenste positie. Verder het gehele mechaniek even bekeken, had toch de boel open liggen maar niets te zien. Alles nog als nieuw. Dan de volgende proefvlucht maar afwachten.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan tast ik ook volledig in het duister....

    Voor alle zekerheid: heb je tijdens die test de individuele stuurstangen los gehad en elke servo "los" getest? (dat niet een servo aangedreven word door de overige drie)
     
  13. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Zucht...... dat heb ik nou net weer niet gedaan :hammer:
    Heb de bladegrip in aangesloten toestand veel tegendruk gegeven en vervolgens naar de servo's gekeken of die mee lopen. Heb daarbij geen verschil gezien in uitslag, bij geen enkele stuurbeweging. Maar je hebt wel een punt, ik ga dat nog wel even testen :frustie:
     
  14. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ben toch nog maar even naar de heli gelopen en de boel losgehaald. Wil het nu weten ook. De servo's zijn goed. Die hou je niet tegen. Kreeg zelfs mijn wijsvinger tussen servo en romp, dan doet 12,5kg flink zeer. Dus we gaan kijken of we het kunnen reproduceren tijdens een volgende vlucht. Het waait alleen steeds zo hard 's avonds. Wil graag even windstil om goed te kunnen kijken hoe hij het doet.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als alle vier servo's goed zijn, dan zit ik er naast... simpel genoeg. Voor zover ik kan zien heb je dat 100% uitgesloten.

    Maar wat het dan wél is, daarover tast ik ook volledig in het duister.

    Dus doe voorzichtig met de volgende test! :D
     
  16. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Dat ga ik zeker doen. Wil ook eerst wat meer ervaring met de heli op doen. Het vliegt toch wel wat anders dan een Trex600. Daarnaast wil ik wat draaiuren maken met het mechaniek voordat ik echt rond ga vliegen.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Toch wel, he? :D

    Je went er snel aan hoor, en dan vliegt het (vind ik tenminste) toch wel erg fijn, zo'n grote bak....
     
  18. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Vanavond weer met de heli naar het veld. Wou nu gaan vliegen met een rotortoerental van 1250rpm. Helaas zat er een flinke trilling in de heli. Heb hem wel even losgetrokken maar trillen werd erger. Dus snel weer neergezet. Daarna nog eens geprobeerd met het toerental van donderdag (1180 rpm). Ook hier trillingen wat zich uit in een zware brom. Daarom er niet meer mee gevlogen. Alles gecontroleerd, alles zit vast. Het is duidelijk dat de trilling uit de staart komt, op onderstaand filmpje hebben we de staart vastgehouden en dan voel je duidelijk daar de vibratie vandaan komen. Je kan het ook horen. De staartrotorbladen zijn qua gewicht praktisch gelijk, binnen de 1 gram. Zit zelf toch de denken dat de speling op de bladegrips dit veroorzaakt. Dit is al eerder behandeld. Had hier vanaf het begin geen goed idee bij. De ring die hierin zit is iets te kort voor de bus waardoor de boel aardig kan bewegen. Wat denken jullie, kan dit de oorzaak zijn? Of zie ik nog iets over het hoofd. Voor alle duidelijkheid ook nog het filmpje toegevoegd met de speling op de bladegrips. De speling komt hoofdzakelijk uit de bladegrips. Het aluminium tussenstuk is wel iets verend opgehangen dmv een rubber maar geeft niet zoveel speling. Weet iemand toevallig ook nog waar je die vulbusjes kunt halen? Hij is nu uitwendig 10mm en inwendig 8mm.. Dikte is 1,95mm. Moet ongeveer 0,2mm dikker.



     
  19. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Leuk dat de maiden geslaagd was !

    Wat je problemen betreft, het "uit collective" gaan is wel heel vreemd ja, ik was helemaal mee met Bert z'n theorie, maar als je niks voelt aan de servo's...hmmm...
    Heb je de tuimelschijf al eens losgekoppeld van de servo's en deze met de hand meermaals traag over de as op en neer bewogen? het gebeurt ooit dat deze komt klem te zitten op de hoofdas.....

    De trilling in de staart... Hoe is de aandrijving naar achter gemaakt? met een starre as en een 40° gearbox? Meestal komt die trilling van een slechte uitlijning. Ook het korte stukje van gearbox naar tailrotor dient héél goed uitgelijnd te zijn, en omdat je zegt dat de staartrotor los was gekomen zou het daar wel eens kunnen zitten...

    Laat maar horen!

    Grtz,

    Didier
     
  20. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hallo Didier,

    De aandrijving bestaat uit een aluminium buis met daarin lagers en een kleinere buis als aandrijfas. Zit haaks vastgemaakt op de 40° gearbox. Aan de voorkant zit een bol met een dwarsstaafje die in een buisje met sleuf valt in het mechaniek. Hier kun je dus uitlijnfouten mee opvangen lijkt me. Op de uitgaande kan van de 40° gearbox zit ook weer een busje met een sleuf. Vanuit de staartrotor loop een staaldraad (ongeveer 2mm dik) die aan de staartrotor kant is ingeklemd. Aan de kant van de 40° gearbox is deze haaks omgezet zodat hij zich vast kan haken in de bus met sleuf op de gearbox. Ik heb om het staaldraad een koolstof buisje gelijmd om zo de torsie op te vangen. Ik ga morgen de boel eens laten draaien zonder staartrotor. Kijken of ik door onderdelen weg te halen de trilling op kan sporen. Het lijkt me dat door de gekozen manier van aandrijving een uitlijnfoutje niet veel uit zo moeten maken toch? Qua uitlijnen heb ik er zelf niets aan gedaan, dat had de vorige eigenaar al gemaakt. En ik moet zeggen dat wat er al klaar was van een hoog niveau was.

    Over het "uit collective" gaan kan ik bevestigen dat de tuimelschijf heel soepel loopt. Geen dode punten. Vanavond met het lostrekken van de grond ook niets aan de hand.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2017

Deel Deze Pagina