Stroom voor ontvanger

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Sootyhippo, 11 jul 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik wou dat ik die luxe had, maar ik heb nog een maand te gaan voor ik weer op het veld of in het hobbyhok bezig kan....
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    NiCad had last van het memory effect. Ofwel slim mee omgaan, dan was er niets aan de hand. Maar konden behoorlijke stromen geven en storten niet echt in. Vandaar dat je er ook mee kon e-vliegen, met borstelmotoren, zei het dat ze erg zwaar waren, maar het vloog.
    Eneloop is NiMH.

    De moderne lipo's kan je laden met 2C (dus 2x de nominale waarde van het pakket), ook hogere C-waarden zijn mogelijk, en genoemd op het pakket, de LifePo4 eveneens. LifePo4 kan je geheel leeg trekken en vol geladen bewaren... maalt ie niet echt om... Ik rek ze iets leeg na iedere vliegmiddag... laat het zo en checkt de waardes... voor een nieuwe dag zijn ze in een handomdraai al weer vol op 6,6V.
    Mijn oude Zippies 2200 hebben het zo een dikke 7 jaar vol gehouden zonder morren, bollen of geëmmer. Op een dag stonden ze dus bol, na de winterstop... en ik dacht... 't is zonde'... dus maar ontmanteld, en harmloos spanningsvrij afgevoerd.
    Nu dus met LifePo4 2100... 2C laadbaar, probleemloos voort.

    Als je elektro vliegt, hangt het zaakje aan de BEC van de regelaar.
    Als je verstandig vliegt, dan zet je tussen je ontvanger en je regelaar een opto-kabel, en bedien je de RC met een aparte accu. En dan kan je kiezen voor een Eneloper... of als je toch al op de lipotoer bent... voor een lipo en UBEC... of dan toch maar weer doorpakken voor servo's die 2S lipopeptide voltages aankunnen, waardoor je de UBEC weer vrolijk kunt skippen.

    Hieronder mijn ontvanger, UBEC en accupakketje in de Hawk F5B... en ja, gewoon getaped. Het houdt gewoon, mooi klein. Het is lichter en kleiner (de cluster zonderde sprieten) dan 4 celletjes Eneloopsigheid. Hoeft maar 3 digitale DES MG miniservo's te sturen. Meen 500mA 2S, ach, daar heb je wel even pret mee.

    DSCN7179-LR.jpg

    Het is vooral verstandig gebleken als de zaak niet uit de lucht dondert. En de rest is eigen inzicht en creativiteit en vondstigheid.

    Digitale servo's zijn denk ook wel iets 'beter' geworden, mag ik hopen. Zal als ik tijd heb eens kijken wat de Jeti telemetrie aan Ampere gejengel doorgeeft als er 5 geweldadig achaïsch slurpende servo's aan de slag zijn.

    Voor wat het waard is :)
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2017
  3. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Kan mij bij de meeste verhalen vinden.

    Vlieg zelf met F3A modellen.
    5/6 servos mix van analoog en digitaal.

    Accu is 1600 ma 4.8 volt dus 4 cellen.NiMh.

    Na 5 vluchten van 10 min gaat er 600 mha bij.

    Mijn advies is geen bec gebruiken kan ook weer stuk gaan.

    Henk.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ook maar geen ontvanger gebruiken dan... of zender... of servo's of ESC's

    Persoonlijk denk ik dat die kans namelijk precies even groot is: het is allemaal electronica.
    Als een servo of ontvanger heel blijft, zal een BEC (mits van evenredige kwaliteit uiteraard) echt geen merkbare vergroting van de faalkans geven.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Een aantal jaren terug een F3A model zien crashen. Het model kwam in een flat spin terecht, niets reageerde meer.
    Oorzaak op de rampplek vastgesteld : BEC stuk bij gebruik van een 2s lipo. Deze piloot had meerdere BEC's in gebruik, allemaal heb ik deze met een Oscilloscoop gecontroleerd. Resultaat : alle BEC's gaven problemen.

    Hoe het nu zit met de huidige BEC's weet ik niet, ik gebruik ze niet, precies om de reden die Henk beschrijft. Het is ook helemaal niet nodig en voegt niets toe. (Bij een brandstofmodel)

    Vele jaren terug sprak ik CPLR (Wereld Kampioen F3A) o.a. over het gebruik van Lipo accu's als boardspanning. (Die waren in de F3A toen al heel populiar) Zijn mening was : spanning = spanning een 4 cellen eneloop is meer dan voldoende. Hij had ook 4 eneloop's in zijn toenmalige F3A model met alleen digitale servo's.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Met "lui" bedoel ik niet de kwaal die de ni - cads hadden maar het voortijdig afslaan van de lader door een valse peak. Ik heb daar veel mensen door zien crashen. Lader geeft vol dus hop naar het veld, niet wetende dat de accu helemaal niet vol is. Eneloopjes hebben daar geen last van.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet om het een of ander, ik heb ook regelmatig zien crashen op falende Ni-MH... dus om het even.

    Op de site van TowerHobies las ik een waarschuwing bij ondermeer de Futaba S3010... kunnen 2A trekken... gewoon een sterke analoge. Bij enige andere servo's ook. Dus met lichte servo's niks aan de hand natuurlijk.
    Da's het leuke van de C rating van de lipo... stroom zal nimmer een probleem zijn bij een 8 tot 15A UBEC

    Ben nu een KOAS aan het voorbereiden, komen 4 kilo DES digi's op. Dus wellicht een Jeti UBEC of een Castlle. Als voordeel zie ik de rappe laadtijd van de lipo, en het riante amperage dat bij een piek gegeven kan worden, bij de servokeuzes die ik dan maak. Een lader hoeft dan ook niet mee naar het veld.

    Een diode brug is ook een oplossing. Zeer compact.
    Qua prijs? Ach... da's me ook weer om het even in deze.

    Elektronica blijft elektronica. Je kan dan maar beter ook niet meer in een moderne auto stappen. Wordt al aardig fly by wire... zelfs nokkenassen gaan verdwijnen... kleppen solenoid gestuurd...


    Dus 4 Eneloopsen, ontvanger er in... vliegclub benaderen in de lucht met dat ding!
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2017
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    NiMH cellen voor ontvanger, nachtje laden met 0,1C, kan niet fout gaan.

    Ook al gebruik je diodes voor verlagen van spanning, telkens wanneer de servo's niets/weinig doen krijgen ze toch de volle spanning.

    BEC is extra elektronica, dus extra risico. Genoeg mensen gecrasht doordat maximaal stroom zakt t.g.v. hogere ingangsspanning.

    KISS, keep it simple stupid.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst bewerkt: 14 jul 2017
  10. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Wat is een KOAS? moet zeker een KAOS zijn denk ik? Gezien de interesse in oude maar wel erg leuke meuk :).
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oh... iz'n tickvoudtje... Super Kaos... 10cc en reso er aan en er onder... RC1
    Oude meuk laser cut revisited :)
     
  12. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nou Brutus.

    Waarom stop je er niet mee.

    Hoeven we ook die flauwekul niet te lezen.

    Ik schrijf gewoon mijn ervaring.
    Hoef je natuurlijk niet mee eens te zijn.
    Maar je kunt ook normaal reageren.
    Want dit slaat nergens op.

    Henk.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beetje kribbig, Henk?

    Alles kan falen, en de kans dat het faalt is (bij fatsoenlijke kwaliteit) zo klein dat het niet de moeite is je er druk over te maken.
    DAT is wat ik schrijf, niet meer en niet minder. Je zou de moeite kunnen nemen om het op die manier op te vatten, en dan is het niet meer dan wat het is, een afwijkende mening van de jouwe.

    Maar dat doe je niet, want het is Brutus die het schrijft, en daar kun jij blijkbaar niet zo goed tegen.

    Dan kun je het krijgen ook: Wat jij schrijft is van dezelfde orde van onbenulligheid als: "je kunt beter een glijgelagerde motor hebben, want daar zitten geen kogellagers in die kapot kunnen gaan".
    Waarom geef je dat advies niet ook effe tussen neus en lippen door?

    Je kunt ook nadenken voor je je "adviezen" geeft, zodat we jouw flauwekul OOK niet hoeven te lezen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ts heeft zijn antwoord al een tijdje...
    Topic als gereed beschouwen?
     
  15. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Weet je wat je doet kijk maar.
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Alle electronica kan stuk.
    De 1 heeft vliegtuigen met BEC zien crashen. De ander met oude eneloop(s)jes..... dan hebben we daar nog de losse solderinkjes, servo's die doorbranden, ESC die de magische rook verliezen, dan heb ik het nog nieteens over pilotenstommiteiten.......het mag een wonder heten dat onze modellen blijven vliegen

    All in the game.....shit happens....
    Elke modelvlieger heeft zn eigen ervaringen en neemt daardoor zn eigen ideeën over de zaken aan. Mooi! Een divers gezelschap!

    Laten we het vooral gezellig houden, dat crasht wél zo leuk

    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2017
    blaauwen vindt dit leuk.
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heb zelf een paar eenvoudige BEC's in dienst met of zonder aparte batterij. Nog geen problemen mee gehad.
    Komt het ooit? Vast wel. Wil ik dat 100% vermijden stop ik gewoon beter met vliegen.
    De laatste tijd trouwens ook al wat problemen gehad met electro aandrijving. Ja, ook die gaan stuk.

    Voor mijn F3A toestel en andere toestellen die een bepaald bedrag bereiken gebruik ik een Digiswitch of SmatSwitch met aparte lipo(s). Op mijn F3A Mythos kan ik gerust 8-10 vluchtjes op een 2S 900 mAh Thunderpower RX Lipootje doen. Dat stroomverbruik is dus eigenlijk quasi nihil.

    Voor de TS zijn toestel volstaat de NiMh uiteraard.

    Ikzelf heb nog maar 1 crash op onze club gezien waar NiMh ondergedimensioneerd was (redelijk grote acrobak) en een eindje geleden een crash waar "vermoedelijk" ook de stroomvoorziening via een digiswitch de oorzaak was.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina