Oude "MANTA"werpvliegtuig ombouwen naar electro (balance punt vraag)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door EdcopterX, 15 jul 2017.

  1. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo,

    We hebben deze oude tekening gevonden van een MANTA werp vliegtuig.
    De uitdaging was om deze tot electro versie te bouwen met wat aanpassingen.(2M span Wijte)
    Dit is verder goed gelukt, echter het probleem is nu, Waar zit het balance punt??:weetnie:
    Normaal zou het een 3e van de vleugel zijn MAAR! als we dat doen moet er voor 532Gr aan lood in aan de voorkant.

    Naar mijn mening zou ik het balance punt houden bij de eerste midden steun.
    Jullie optie?

    001.jpg

    002.jpg
     
  2. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Misschien zit ik ernaast, maar ik zou gewoon het originele zwaartepunt aanhouden, en indien onbekend: 1/3 van het vleugeloppervlak. Dan de accu zo ver mogelijk naar voren en als er nog steeds lood bij moet, dan is dat maar zo. Indien mogelijk kun je i.p.v. lood beter een zwaardere accu nemen, want lood is dood gewicht.

    Martin
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Accu splitsen zodat hij verder naar voren kan?
    Motor verder naar voren? Een centimeter verder zou al veel opleveren.

    www.ecalc.ch
    → toolbox
    → cgCalc
     
  4. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi Ron,

    Ja, daar hebben we rekening mee gehouden.
    Wat mogelijk was om zo ver mogelijk alles naar voren te doen.
     
  5. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Edcopterx schrik niet van die 500gr lood ik heb nml een tigermoth van p[hoenix span 145 mtr daar ging ook 500 gr lood in
    ik wist niet wat ik zag een mailtje naar Phoenix gestuurd en daar adviseerde ze mij om deze 500gr gewoon er in te doen.
    En later bleek ook dat dit goed was het toestel vloog geweldig. Als ik het nu oppak vind ik hem nog steeds zeer zwaar.
    Dit geeft wel aan dat er met het zwaartepunt niet valt te spotten. DUS GEWOON ER IN DOEN DIE 500 GRAM.

    Gr Giel.
     
  6. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi,

    Als niet anders is, is het zo.
    Maar we kijken ook waar het CG punt ligt.
     
  7. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi Martin,

    Het is een zeer brede vleugel, spanw van 2M.
    Wat of waar zit het originele CG punt dan? (ipv 1/3 vleugel oppervlak)
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Vergeet toch die 1/3e regel mensen. Die is alleen van toepassing op een rechthoekige vleugel. Dus zeker niet met deze vorm.
    Dit zwaartepunt ga je moeten berekenen met cgCalc bvb.
     
  9. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ik dacht eigenlijk dat 1/3e van het oppervlak altijd wel redelijk is. Dit is dus niet 1/3e van de koorde bij een delta-achtige vleugel. De "center of lift" van een losse vleugel zou je toch verwachten op de helft van het oppervlak, of mis ik nu iets?

    Martin
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bob Parks schreef in de Allegro-Lite groep o.a. het volgende over cgCalc
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2017
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
  13. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
  14. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo Dries,

    Wat goed dat je er mee bezig bent geweest, mijn maat kon er niet echt uit komen nog.
    Maar dit scheelt een hoop.

    Hij Dacht dat het verder naar voren lag maar ik niet, en had gelijk maar toch verder dan we dachten.
    Dat gaat een hoop lood schelen zeg, TOP!

    Dank je wel.
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Graag gedaan, liefst wat voorlijk het balanspunt natuurlijk.
     
  16. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Ik vind dit een leuke discussie. Maar hoe denk je dat Paul Plecan in 1945 zijn zwaartepunt van dit model heeft bepaald? Alles ging proefondervindelijk. En tijdens de vlucht was er geen mogelijkheid om iets te verstellen: het was vrije vlucht. Er wordt volgens mij veel te moeilijk gedaan met allerlei programma's waarmee het zwaartepunt bepaald wordt. Een mooi hulpmiddel, maar het zwaartepunt waarmee je het model wilt laten vliegen bepaal je echter tijdens het vliegen.
    Zelf begin ik met het invliegen van een nieuw model met een handstart. Hoef je zelfs niet mee te gooien want als je je vingers iets los laat voel je al of het instelhoekverschil van de vleugels redelijk in orde is. Daarna volgt de echte handstart. Wanneer deze naar tevredenheid verloopt kan de eerste motorvlucht worden gemaakt. Als het maatschets Fold-it-al.jpg model op hoogte is gekomen eerst motor uitschakelen en de zweefvlucht met trim afstellen. Dan kan de duikproef worden gemaakt, onder ongeveer 45 graden aanduiken en daarna de knuppel van het hoogteroer loslaten. Wanneer het vliegtuig op zijn gemak hersteld naar een horizontale vlucht dan zit het zwaartepunt ongeveer goed. Jouw voorkeur bepaalt of je het nog iets naar voren of naar achter wilt verschuiven.
    Overigens: een mooi hulpmiddel voor het bepalen van het zwaartepunt van een ongebruikelijk model is het maken van een klein modelletje met een spanwijdte van ongeveer 25cm. Heel leerzaam, kan je zwaartepunt en instelhoekverschil vleugels goed mee uitproberen.
     

Deel Deze Pagina