Even een vraagje Past de zimmermann type 2615 uitlaat ook op een OS 55SX-H? Deze zit nu n.l. op een OS 50 SX-H deze heeft de zelfde afmeting qua flens Waarom: Ik wil vast een reserve/Spare motor aanschaffen een .55 anders blijft het bij een .50 Brandstof is Optifuel 20% (gebruik ik ook voor de OS 50met deze zimmermann)
Je zegt zelf al, dat de flens hetzelfde is... Ik begrijp je vraag niet zo goed? Of bedoel je qua loopgedrag?
Hi Bert, Ik bedoelde eigenlijk qua vermogen tussen .50 en .55 motor de .55 levert meer vermogen dus meer druk in de uitlaat maar geef deze dan niet teveel restrictie Meestal adviseren ze een powerboost pijp er bij te kopen voor een .55 maar aangezien ik de zimmermann heb en de standaard .50 align pipe......wil ik geen €100,- extra uitgeven voor een extra pijp vandaar de vraagstelling ik heb goede ervaring met de Os 50 maar deze gaat uit het assortiment en is hier en daar nog leverbaar en de .55 is de vervanger hiervoor en wat beter leverbaar maar wel met meer vermogen (wat ik niet nodig heb) Of het word de .50 of de .55 ter vervanging (spare motor voor in de werkkamer)
Oei... daar vraag je toch wel iets.... Ik denk dat alleen Zimmermann je daar echt iets zinnigs over kan vertellen. Lopen zal het ongetwijfeld, maar naar mijn ervaring zijn Zimmermanns meer "dempers" dan "boosters", in de zin van dat ik van bijvoorbeeld een Reso-pijp van Zimmermann nooit heb gemerkt dat die meer vermogen gaf dan andere resopijpen. In dat opzicht ben ik natuurlijk wel een "slechte" tester, want ik heb me nooit zo bezig gehouden met het vinden van absoluut topvermogen, maar uiteraard kijk ik bij bijvoorbeeld de overstap van de ene naar de andere uitlaat heus wel of het ding ook meer of minder vermogen oplevert... Maar als je zoals je zelf zegt, het vermogen niet nodig hebt, maakt het ook geen drol uit, want zelfs als die Zimmermann demper "eigenlijk iets te restrictief" is, zal die 55 er altijd nog meer vermogen mee leveren dan die 50. En hij zal er ook prima en netjes mee lopen. Hij zal hooguit niet zijn volledige potentiëel kunnen ontwikkelen, maar zoals je zei, dat heb je niet nodig. En een wat restrictievere pijp heeft in elk geval het voordeel van een wat hogere tankdruk, en dus een wat constanter en beter beheersbaar mengsel, en wat meer tegendruk is ook goed voor het brandstofverbruik (minder onverbrand mengsel in de uitlaat). Dat laatste zal niet veel zijn, maar het is mooi meegenomen, niet? Mijn gedachte zou zijn: als je het topvermogen niet nodig hebt, gewoon die Zimmermann er op schroeven, en verder niet over nadenken.
Thx voor je antwoord, Ik heb de vraag stelling even naar duitsland gezet op de site van Zimmermann. Er is voor de OS50 de 2615-50 en voor de OS55 de 2616-50 beide net zo duur beide dezelfde maatvoering en toch zal hier intern misschien iets veranderd zijn (een schotje minder/kleiner/doorlaat etc etc) Thanks Anyway We gaan eens verder spitten hoedan ook...er moet een reserve motor komen(voor de verhuisdoeleinde)of de huidige .50 type of de .55 type Heb ondertussen ook weer wat dozen!! Brandstof ingeslagen voor deze heli
Na vraag gedaan bij Zimmermann: Citaat: Thanks for your inquiry. You couldn´t use the 2615 muffler for the OS55 Engine. You need the 2616 muffler for that engine. Best Regards Melanie Zimmermann
Da's duidelijke taal, toch? Ha'k niet verwacht.... Vrijwel iedere andere heli demper die je koopt is "50~55 size", en op de 56 benzinemotor merk ik geen ruk verschil tussen de ondertussen 4 dempers die ik geprobeerd heb (een HobbyKing RJX, een merkloos ding, een ThunderTiger redline demper en de originele GO uitlaat die bij de motor hoort). Niks, nada, noppes, alleen het geluid is anders....
Keuzes zijn snel gemaakt of het word een .50 of een .55 MAAR met me huidige auspoef eerst maar eens kijken waar een voordelige motor in de aanbieding is voor reserve de huidige is natuurlijk nog goed maar ja......als je in dat apeland zit waar NIETS te krijgen is......toch wel lekker als je wat spare op de plank heb liggen.....heb niet voor niets 40Ltr brandstof aangeschaft voor deze heli.....
enigste dingetje waar ik wel eens mee te maken heb gehad: iemand in de club, ook een zimmerman (maar dan via graupner oid), geluid was compleet anders dan bij mijn heli. wat hoger, iets meer richting wat die resopijpen vaak geven. terwijl mijn zimmerman pijp de boel best netjes dempt. motortje liep er niet minder om. en het geluid was echt niet extreem, gewoon anders dan bij mijn heli. maar je hebt deze pijp, gewoon erop en gaan! was het nou een .30 pijp, dan wordt het anders. maar .50 of .55 maakt niet zoveel uit.. het is niet zoals bij een vliegtuig, waar je met de prop en zo toerentallen en belastingen kunt veranderen..
Het geluid van mijn originele Zimmermann op de Trex600N met OS50SX-H is uiterst acceptabel/Stil gemeten rondom de heli op hoover hoogte en deze kwam op 78Dba op 1750Rpm rotorspeed. Bij een OS.55 zal deze hoogstwaarschijnlijk iets meer geluid produceren maar dat komt omdat de motor iets ruimer in toeren zit volgens mij..... Any way ik zal eens op het www gaan zoeken naar een reserve torretje maar met me huidige auspoef Thanks
de mijne zat ooit op de 76 db, gemeten met 1900 op de rotor, 7 meter afstand. boven gras, langzaam ronddraaiend om alle kanten in het verhaal te meten. een de heli die we daarna hebben gemeten (ook een 600 van align) zat op 78 db.. hang me niet op aan de specifieke getallen, weet nog wel dat de mijne lager was, en beide onder de 80db
Heb maar een standaard OS Max 50 SX-H besteld,was in de aanbieding voor €189,00 Ik heb het topvermogen van een .55 niet nodig en heb zeer veel vertrouwen in de huidige .50 met de Zimmermann