Nieuw lipo pakket met 1 cel op onderspanning

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Henk Irrgang, 14 jul 2017.

  1. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    ik heb het al 2 keer gehad in een paar jaar, je koopt een meercellige lipo en 1 cel blijkt bij controle niet de normale spanning van 3,7..volt te hebben maar b.v. 1,5 volt.
    Je kan dan de leverancier aanspreken en om een andere ,goede, lipo vragen.
    Mijn leverancier zei toen : laad die ene cel voorzichtig op tot ca 3,7v en daarna gewoon het hele pakket.
    Ik was eerst sceptis ,maar later bleek dat het pakket vervolgens gewoon functioneerde.
    Ik heb ook daarna geen problemen meer gehad .
    Als het laden van 1 cel lastig is - omdat b.v. de lader dat niet kan - overweeg dan de volgende oplossing.
    Laad deze cel met een oude mobiele telefoonlaadstekker. Bouw de tel.aansluiting om naar een 2-pens aansluiting en prik deze simpel op de balance-aansluiting van de lipo, met in achtname van + en - en de zwakke cel.
    Zoals gezegd het is mij al 2x overkomen ,maar na deze "reaminatie " heeft de lipo geen kuren meer vertoond.

    Ben nieuwsgierig of meer mensen dit is overkomen en wat is de mogelijke verklaring van dit manco met een nieuwe lipo?
     
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Is mij ook gebeurd. Ik heb daarvoor een servo-contrastekker omgebouwd tot 2-pens laadstekker voor de balanceaansluiting. Werkt perfect.

    Nu nog even wachten op de deskundigen die gaan vertellen dat wat jij en ik doen "gevaarlijk en vragen om problemen" is. :D
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als de lipocel al een tijd op die 1,5 Volt zit dan zou ie dood kunnen zijn.
    In de fabriek worden losse cellen geproduceerd en samengevoegd en in theorie zouden ze allemaal zo rond de 3.85V moeten zijn.
    Er is dus iets in de fabriek niet helemaal goed gegaan.
    De cellen worden voorzien van een soort conserveringsmiddel en waarschijnlijk is dat de redding van die 1,5V cel.
    1 cel opladen tot zo'n 3,8 Volt is niks mis mee, prima oplossing, daarna alles laden en kijken of de interne weerstand ongeveer gelijk is.
    Als er een enorm verschil is dan zou ik de cel er tussenuit halen.
    Maar anders, gewoon lekker gebruiken.

    GJ
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Allereerst vindt ik de reactie van die verkoper niet helemaal juist. De verkoper moet een goed product verkopen. Blijkt er een defect te zijn dan is hij verplicht dat te repareren of te vervangen. Een accu "repareren" is feitelijk niet mogelijk en kan gevaarlijk zijn. De verkoper mag de klant die risico's niet laten lopen. Aan de andere kant zijn er heel veel modelbouwers die (veel) meer van de accu's en de omgang daarmee afweten dan veel verkopers.

    Maar ik ben het eens met wat GJ al schrijft. Normaal gesproken zou dit niet mogen voorkomen maar je weet hoe dat is, er worden tienduizenden cellen geproduceerd en dan kan er altijd wel één door de controle glippen waar toch iets aan mankeert.
    Die zwakke cel apart laden kan een goede oplossing zijn zolang je nog niet hebt geprobeerd de hele accu "normaal" te laden. Dan kan er al iets fout gegaan zijn en zou het mogelijk "gevaarlijk" kunnen zijn. Weet je niet precies hoe je dat moet doen dan kan je beter de verkoper er op aanspreken en hem die risico's laten nemen.
    Wanneer je na de "reanimatie" die accu een poosje goed in de gaten houdt en alles goed blijft gaan is er hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand.

    Blijft over dat accu's altijd al een beetje apart iets zijn geweest. Er gaan veel sprookjes over in de rondte. Eigenschappen van de diverse soorten worden door elkaar gehaald en de accu's worden door "ons" behoorlijk zwaar mishandeld. Wij modelbouwers belasten de accu's vele malen zwaarder dan waar ze oorspronkelijk voor ontwikkeld zijn. Er zijn veel fabrikanten die daar op ingespeeld hebben en onze ervaringen hebben gebruikt om de accu's te verbeteren.
     
  5. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    Ok Ernst ,
    Mijn verkoper is ter goeder trouw en zei probeer het eerst zelf ,hou de lipo daarna goed in de gaten, indien na meerdere ladingen het toch niet goed zit dan zorgt hij voor een nieuwe.
    E.a scheelt ook een hoop gedoe !
    Happy landings
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb een heel eenvoudige orion lipo lader. Heb het nog niet gehad met een nieuwe, maar gebruikte accu's hebben dat soms ook voor. Ene keer is hij komen te gaan (de ene cel toch minstens) de andere keer te reanimeren en niet meer merkbaar later.
    Mijn lader geeft dan aan dat balanceren niet kan. Wegens te groot verschil wellicht.
    Dan laad ik een paar minuten zonder balancering waarbij ik er natuurlijk bij blijf. Meestal is dat voldoende om de ene cel uit de dip tehalen en kan er normaal verder geladen worden. Lijkt me vergelijkbaar met bovenstaande. Tenzij de overige cellen in die tijd overladen zouden geraken. Maar het gaat maar om een paar minuten.
     
  7. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    " 1 cel reanimeren " zonder balancering ,dus met normale 1 C stroom heb ik nog niet aangedurfd, zelfs voor een paar min. niet. Zou in mijn geval 5 A geweest zijn.Geef echter de voorkeur aan een lage startstroom, interessant is dat jij dat tegenkomt bij gebruikte accu's . Ik zie ook dat je een lipo gebruiker bent voor racing.
    In mijn geval - 12 s lipo voor heli - trek ik max. 110A en krijg ik bij een vlucht telemetrie-alarm indien het pakket onder 3,6 v per cel beland. Daarom ben ik bij mij nooit een ingestorte cel tegengekomen vermoed ik .
    Overigens ook nu na 6 ontladingen geen merkbaar verschil.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Tot nu toe geen problemen, houden zo zou ik zeggen. Maar blijf je accu's wel in de gaten houden, dat is overigens altijd een goed idee ook met "goede" accu's. ;)
    Je gebruikt de accu's als een 12S systeem. Daar zit "het probleem". Het onderspanningsalarm krijg je bij 3,6V per cel. Dat is voor een 12S accu bij 43,2V. Stel je hebt een helemaal vole accu dan is de spanning 50,4V als de accu net van de lader komt. Als hij een paar uur van de lader af is zal dat wat inzakken maar wel rond de 48V blijven "hangen". Stel dat er nu één cel helemaal uit valt en een kortsluiting wordt. Dan zal er ongeveer 4V wegvallen. De accuspanning is dan met 44V nog steeds boven de alarmspanning!
    Eén cel helemaal uitvallen en een kortsluiting worden zal zeer zelden gebeuren maar de spanning kan wel eerder of verder inzakken dan de andere cellen. Het is dus goed mogelijk dat dit tijdens het vliegen gebeurt en dat je toch geen alarm krijgt. Je kan misschien kijken of je een alarmering kan vinden die elke cel apart in de gaten houdt en alarm slaat als er één te laag wordt. Die testers koppel je aan de balansconnector. Eventjes snel zoeken leverde me bijvoorbeeld DEZE tester op. Maar er zullen er zeker meer zijn.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom staat je telemetrie alarm in vredesnaam op 3.6 volt per cel?
    Bij dat soort belastingen zit je al vrij snel op 3,6 Volt per cel.
    Ik zou naar 3.4 volt per cel gaan, dat zijn normale waarden.
    Lipo's hebben als nadeel dat als 1 cel uitvalt je hele kring onderbroken wordt, bij loodaccu's zal de cel kortsluiten en dan mis je maar 2 Volt, bij lipo's ben je dus alles kwijt.
    Dat is ook de reden waarom lipo achtige batterijen niet in noodstroomsystemen gebruikt worden.
    Dan helpt je batterijmanagement systeem ook niet meer.

    GJ
     
  10. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    In theorie heb je gelijk Ernst, maar ik kijk liever naar mijn ervaring tot nu: 5 jaar met lipo,s vliegen.
    Met die ervaring heb ik nog nooit kortsluiting gehad in een cel. Als dat zou gebeuren ,verwacht ik ook een "rooksignaal". Wel heb ik met een 5S helivlucht telemetriealarm gehad en dat was met een Nanotech lipo , waarvan geen liefhebber. Vooralsnog geen reden om extra celalarm aan te schaffen . Controle van de spanning vooraf doe ik altijd( met telemetrie , meestal boven 98%).
    Ik weet dat er ook lipo,s zijn een controle-ledje op elke cel.
    Om niet af te dwalen van het onderwerp : conclusie is reanimeren van 1 cel loopt meestal positief af.
     
  11. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    Mijn telemetriealarm staat op 3,6 v omdat ik graag wat reserve overhou. Ik weet dat het lager kan. Nadat piepje -bij een hoge belasting - kan ik gemakkelijk nog een minuutje door . Het is maar wat je prettig vind.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als ik GVO's bericht goed heb begrepen, gaat een LiPo niet op die manier kapot, geen korsluiting maar juist opening. Daarna heb je dus ook niets meer aan een BEC :(
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2017
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ja ik volg je wel. Bij een auto, de mijne toch, merk je meteen een inhouden wanneer de lipo of 1 cel op is. Voltage zakt in elkaar. Het is een gewoonte dan meteen te stoppen.
    Maar inderdaad. Kan dus dat op deze manier een cel kapot gaaat of laag gaat. Gebeurt af en toe...
     
  14. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    Nieuwsgierig als ik ben heb ik de volgende proef gedaan.
    Ik heb een oude 5S lipo genomen en daarvan 1 cel onder de 3v gebracht, rest cellen op 3,8v.
    Vervolgens heb ik een 12v starter ( waarmee ik in't verleden mijn 11cc helimotor mee startte)
    aangesloten op de lipo en ben ik de lipo gaan belasten/pesten. Spanning van de lipo bij begin 18v
    M.a.w. zwaar belasten met de hand op de poelie tot de cel tot 0 volt inzakte.
    Wat gebeurt er dan volgens jullie ??
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In ieder geval zeeeeer slecht voor de levensduur van die ene cel.
    En alle cellen/bedrading krijgt fikse stroom voor zijn kiezen.
    Voor de rest zal er weinig te zien/voelen geweest zijn.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik denk dat de overige cellen die lege gaan laden of heb ik dat mis ?
    Zowieso is 0 volt dodelijk voor een cel.
     
  17. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    We zijn het er over eens de cel legt het loodje. Maar wel zonder kortsluiting of rook, het is gewoon over en uit. De lipo blijft wel in takt ,weliswaar ontstaat als 0 volt is gepasseerd een tegenspanning die dus de lipo -totaal-spanning tegenwerkt ,onder belasting dan wel! Zie tabel:
    Tijd ------------------------->>
    onbelast volt : 2,5 . 2,1 . 1,8 . 1,6 . 1,3 . 1.0 . 0,5 . 0,2 . 0,1 . 0,5v
    belast volt : +0,5 . +0,2 . - 0,1 . -0,2 .- 0,2 . - 0,4 . - 0,8 .- 1,5 . -2,0 . -2,2v
    De getallen onder elkaar zijn gemeten op vrijwel hetzelfde tijdstip , terwijl de celspanning steeds verder daalt.
    De negatieve spanning zal wel ontstaan door de inwendige weerstand van de cel.
    Reanimeren is daarna niet meer mogelijk.
    Ik trek - na deze proef - de conclusie dat een rottige cel er tussen nou niet direct gevaar oplevert voor het vliegen als je maar op tijd stopt!
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik zou verwachten dat ze erg begint op te zwellen, warm wordt? Is toch mijn ervaring met een slechte cel. Maar natuurlijk: wat is exact oorzaak, wat is gevolg...
     
  19. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    Het 5S pakket was idd een beetje boller en warmer, maar vergeet niet ,het was 1 cel op een 5S .
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Onlangs ene gehad in een 4s. Die ene had ervoor gezorgd dat de batt tray plaatselijk wat gesmolten was, de folie van de accu was doorgesmolten en het gehele pakket leek opgezwollen. Hoewel enkel die ene cel slecht bleek. Niet meer te reanimeren.
     

Deel Deze Pagina