RC Slingshot (reverse trike) -> hubmotor-car

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door eric_laermans, 4 aug 2017.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Tijdje terug al een studie gedaan met een driewieler (reverse trike) en inmiddels een tekening gedownload en opgeschaald (schaal 1 op 12) van de Slingshot. Foto's volgen:

    Origineel:

    [​IMG]

    Rolling chassis (so far):

    [​IMG]

    En de hub-outrunner:

    [​IMG]
     
    LuukTrucker vindt dit leuk.
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Dacht dat er maar weinig inbouwruimte zou zijn onder de 'body', maar de complete motor en aandrijving ben je eigenijk al kwijt in het achterwiel.
    Hoe wil je zo'n body maken, ook in depron?

    Moest bij deze ook denken aan de Morgan 3 wheeler uit een aflevering van Top Gear, misschien ook een ideetje mocht je nog iemand warm krijgen voor de reverse trikes ;). Begin er haast zelf voor warm te lopen, als je de aandrijving wat kan 'vereenvoudigen' en het achterwiel rechtstreeks op een motor monteren.
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2017
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Tam
    Ja, als er één 'driewieler' het verdient om als model gebouwd te worden is het wel de Morgan. Een 3-wheeler met een rijke historie die weer opnieuw is uitgebracht met nagenoeg dezelfde looks (citaat 'to make the car as close to an aeroplane as possible'). De Slingshot is eigenlijk mooi van lelijkheid o_O, maar dat heeft ook wel weer wat.

    Mocht ik opnieuw de motor mogen kiezen, zou ik eerder de Dualsky 2212C 830kV hebben gekozen (minder kV en iets meer kracht). Vervolgens zou ik de as door de behuizing hebben gehamerd en hebben gezorgd voor ophanging aan beide kanten van het wiel.

    De behuizing zal idd ook Depron worden en probeer rond de 350gr totaal uit te komen.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En inmiddels zitten knutselen aan de opbouw. De Slingshot wordt gekenmerkt door een lastig na te knutselen lijnenspel, maar ik doe m'n best. Het vehicle heeft inmiddels al rond gescheurd in de straat waar ik woon en dat gaat al erg leuk.

    [​IMG]
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Je zit in de trike flow
    Kom Tamaniac, volgend project is een reverse trike. Hoe de opbouw ook is.
    Mooie trend
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ben wat aan het rondkijken, en kwam deze tegen op 'rc india', lekker breed en plat:
    https://anjanbabu.wordpress.com/2014/05/20/g3/

    Ziet er nog doenbaar uit, hetzelfde principe: voorste ophanging van een bestaande auto, en achterwielaandrijving rechtstreeks op de motor (zou voor mij een pro zijn om geen riemen/tandwielen nodig te hebben)

    Ik laat het eens bezinken, misschien iets om deze winter eens aan te beginnen als het een en ander van lopende zaken afgerond is

    [​IMG]

    Geen idee wat de servo op de achterbrug doet, zou die het achterwiel (minimaal) laten meesturen? Dat zou de max zijn, dat maakt het dan geen 4x4x4 in off-road termen, maar een 3x1x3 :D

    Of naar aandrijving misschien nog eenvoudiger: de voorkant van een 4x4 wagen (inclusief aandrijving, inclusief sturing), en een niet aangedreven (maar eventueel wel meesturend) achterwiel, is dat al ter sprake gekomen? Dat zou het allemaal nog eenvoudiger maken, en in mijn geval om mijn 1:10e rc spullen te kunnen blijven gebruiken.

    En om helemaal omver geblazen te worden:




    Tot zover het www. ...
    Denk je dat je nog gewicht zult kunnen besteden aan een poppetje?
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2017
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Tam wow, die 'ghetto trike' is ook erg cool. De reverse trike uit India is ook erg leuk, met dit verschil dat ik veel tijd en aandacht besteed aan verdeling van gewicht. Liever gewicht niet rechts/ links van het midden, maar in het midden, etc.

    De versie 'Slingshot' van dit bouwdraadje heeft een schaal 1/10 achterwiel en zal ook een leuke topsnelheid halen (60kmh?), maar topsnelheid is dit keer niet het doel. Schaal bouwen vind ik trouwens best nog een uitdaging. Heb ook relatief weinig ervaring met schaal en al zeker niet op het gebied van auto's (en zo). Qua gewicht zit ik nu op 335 gr totaal, zeker nog ruimte voor poppetjes en verdere aankleding.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2017
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zo'n 'depron', kan dat rechtstreeks geschuurd/geschilderd worden?
    Is dat trouwens homogeen materiaal, of is dat foam tussen 2 velletjes niet-verschuimd materiaal?
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    eigenschappen
    Het is feitelijk homogeen. Als je een Depron-plaat in handen hebt, valt op dat de oppervlaktes enigszins glad zijn. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het productieproces (hitte). Het is prima te schuren en buigen. Het is ietwat veerkrachtig, behalve bij harde impact (zie ook mijn mini-hydro die al 's een betonnen wand van dichtbij heeft aanschouwd).

    kleur
    Depron is prima te kleuren met de spuitbus, mits de spuitbus op afstand wordt gehouden zodat het oplosmiddel bij contact met het Depron al is vervlogen. Stift werkt ook erg goed.

    verlijmen
    UHU POR. Dat dringt niet ìn het Depron, maar maakt verbindingen ongeveer net zo sterk als het Depron zelf (precies wat je moet willen).

    PS
    Het idee van de voorwielaangedreven (2 wielen) reverse trike spreekt me ook erg aan.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2017
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Als je goed kijkt zie je op net armpje van die servo een stukje rubber, dat is om te kunnen remmen door de arm tegen de band te drukken..........
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    weer heel leuke ideeën. Wat dat oude ding van mij toch weer losgemaakt heeft........

    [​IMG]

    toch maar weer eens oppakken, en kijken of ik van die wieltjes kan vinden om een Morgan 3 wieler te maken hiervan....... en iemand die dat v-twin motorblok kan printen in de juiste schaal straks......
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Theo: dat is waar ook, jij hebt me destijds ter inspiratie dit foto'tje 's doorgestuurd. Met de kennis die ik nu heb zou ik voor een 750kV outrunner (de lichtste is al rond 55gr) op 2s gaan. Je kunt eventueel een LiFePo op 6,6,V kiezen als het allemaal net iets te heftig vooruit wil. Zeker in het begin is het wel fijn te kunnen finetunen zonder dat het meteen 60kmh gaat :).

    PS Ik heb inmiddels schaal Morgan 3-wheeler tekeningen die ik je wel wil mailen.
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    dankje, dankje, dankje.

    je bent sneller dan dat ik kan reageren hier.

    tekeningen zijn in goede orde ontvangen. na de vakantie eens alles goed op een rijtje zetten en uitwerken. nu eerst naar Oostenrijk om daar de hellingen onveilige te maken met mijn zwevers.............
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En nog een kleine bouwupdate... wordt vervolgd...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ff over voorwielaangedreven reverse trike. Als je googelt ter inspiratie kom je vooral dergelijke tegen op rc basis. Natuurlijk omdat het redelijk makkelijk te realiseren is. Was voor mij minder uitdagend en wss minder spectaculair rijdend. Maar wss wel meer handelbaar. Ben benieuwd ☺
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2017
    eric_laermans vindt dit leuk.
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Tijd voor een testritje. Er moet nog wel verder gewerkt worden aan het schaal uiterlijk. Rijden op een circuit heb ik nog niet eerder gedaan en vond ik best nog wel lastig.

     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Tijd voor wat gravel....

     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik kwam dezelfde inspiraties egen toen ik aan mijn enigmatrike wilde beginnen :) Veel voorbeelden zijn er niet...
    Servo op de achterbrug ziet er inderdaad als rem uit, maar kan er niet geremd worden met de motor misschien bij zo'n outrunner?
    Nog even terugkomen op voorkant aangedreven: eenvoudiger idd, je vind ook wel zo'n voorbeelden als je naar figuren googelt. En inderdaad, werk alvast maar met wat je al hebt, doe ik ook altijd ;)
    Als je tijd hebt hé.
    Benieuwd.
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Remmen op motor m.b.v. ESC werkt erg goed. Dit is wel afhankelijk van de ESC. De Turnigy AE-serie heeft wel vier settings: off, soft, hard, very hard. Bij 'very hard' komt het wiel slippend tot stilstand. Bij 'hard' wordt wel pittig geremd, maar met ABS. De laatstgenoemde is mijn favoriete instelling.
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat geldt voor de meeste auto's denk ik. Full lock is spectaculair maar moeilijk om echt te rijden. Waarom zou da andere dude dan remmen met een servo tegen het wiel dan nog...?
     

Deel Deze Pagina