Lipo lader gaat maar tot 6A

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jackske, 4 aug 2017.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb daarstraks 2 lipo's gaan bijhalen van 7000Mah.
    Maar ik kan mijn lader maar instellen tot 6A.
    Heb ze wel opgeladen,maar dan is mijn vraag,gaan deze wel goed opgeladen zijn?
    Heb de lader van probhet DYNC2015EU.

    Die van de winkel zeiden me toen , dat ik de Mah van de lipo ook zo op de lader moet instellen. Dus ook altijd zo gedaan. Tot nu die van 7000Mah,en men lader gaat maar tot 6A.

    Doe ik toch iets verkeerd,of...?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Nee, die lader kan maar met max. 6A laden.
    Verder is het een 80W lader dus indien die 7000mAh accu's 6S zijn ga je die 6A evenmin halen.
    P=U*I

    **edit**
    De shop heeft niet gelogen maar wist waarschijnlijk niet dat je 7000mAh accu's gebruikt (nog niet zo heel doorsnee capaciteit).

    Gr.
    Paul
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Werkt prima, de laadstroom is maar 6A en zal je iets meer dan een uur nodig hebben om een lege accu te laden. tov een 7A laadstroom komt de accu net zo vol alleen de tijd zal bij 7A iets sneller zijn.
     
  4. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Bijv 4S accu

    W=V*A
    A= W/V
    A= 80/14.8= ~5.4A laadstroom maximaal
     
  5. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    De nieuwe zijn 2S accu's.
    De instelling doe ik voor mijn 4S hetzelfde.

    Dus het is gewoon ok dat ik de Mah op lipo lader instel evenredig met de Mah die op de lipo staat. En als de lipo meer Mah heeft dan dat de lader kan geven,zal het laden gewoon langer duren?
     
  6. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ja, zie rekensom als ongeveerinderichtingvandewaarheid
     
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ok super bedankt:thumbsup:
     
  8. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    80/7.4= 10.8A
    Echter lader is max. 6A.
    Dus ruwweg 1.16x langer dan bij laden met 1C.
     
  9. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Als je die berekening zo beziet,dan is een 4s sneller vol dan een 2s. Of ben ik hier verkeerd?

    En wat gebeurd er eigenlijk als je een lipo van 5000Mah oplaad met de instelling op 6A?
     
  10. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Een 5000mAh laden met 6A kan.
    Dan laadt je dus met 1.2C.

    Bij 4S kan jouw lader met max. 5.4A laden en bij 2S in theorie met 10.8A. Maar je lader gaat maar tot 6A maximaal.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jack, je verwisselt/verwart twee begrippen, riskant:
    Ah is eenheid van capaciteit, A is eenheid van stroom, twee totaal verschillende dingen.

    Verdiep je even grondig in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds
    Ah (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading)
    en anderzijds
    A (ampère, stroom).

    Als je dat niet goed in de vingers krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis :(

    wikipedia...ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
    versus
    wikipedia...ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')
     
  12. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als je op de lader een maximale capaciteit van 7000 mAh instelt dan loop je het risico dat de accu niet helemaal vol komt te zitten als je die eens wat te ver ontlaadt. Als je echter nooit je accu helemaal leeg trekt (wat zeker verstandig is om dat niet te vaak te doen), dan zal het vermoedelijk niet zo'n probleem zijn. Over het algemeen stop je bij het laden wat meer in de accu dan de werkelijke (bij te laden) capaciteit, maar dat komt voornamelijk door het balanceren van de cellen (als je balanced laad natuurlijk) en andere verliezen die optreden tijdens het laden.
     
  13. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    In één ding heb je zeker gelijk,dat ik mij daar nog eens wat verder in gaan verdiepen.
    Maar anderzijds weet ik wel het verschil tussen ampére en Mah.
    Aangezien ik daar nog vrij nieuw mee ben,en dat de winkel mij had verteld dat ik dat Ampére van de lader gelijk moet zetten met de Mah van de lipo. Dus nu ik lipo's heb van 7000Mah en mijn lader maar tot 6A kan geven,zat ik even verveeld.
    Daarom ik het hier even vraag en er verder uit leer.
    En de links ga ik zeker even doornemen ...

    En mijn lipo's worden alleen maar opgeladen als ik thuis ben,en heb onlangs een munitie kist in het stockhuis gaan halen om de lipo's in op te bergen.
     
  14. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Daar is dit forum tenslotte ook voor.
     
    Jackske vindt dit leuk.
  15. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Nu even een ander probleem. Ben daarjuist even wezen rijden denk een minuut of 10 hooguit. (Moeten stoppen door een probleempje met de buggy)
    Eens thuis wil ik de lipo opladen,dus die nieuwe ,en heb ik het volgende probleem(zie foto's)
    Een keer of drie geprobeerd altijd 1cel die te laag is die onder de 3v zit.

    Nu de 4de keer laad die op(balance uiteraard) en nu geeft die aan dat de cellen op 4,05 staan,wat dus correct zou zijn. Nu even afwachten als die vol is...

    Maar vertrouw het eigenlijk niet zo goed,wat denken jullie?

    Ik geef het in ieder geval al door aan de winkel,dan hebben ze er al weet van,dat ik ze eventueel kan omruilen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ale een cel nog boven de 4 volt zit en de andere net iets boven de 2 Volt is er iets mis.
    Ik zou nog even met een multimeter nagaan of het echt de cellen zijn die zo in onbalans zijn of dat de meting van je lader niet klopt.
    Deze onbalans duidt er op dat 1 van de 2 cellen waarschijnlijk overleden is.
    De oorzaak van dit kan een probleem een slechte LiPo toen je hem kocht, óf de LiPo is door een defecte lader defect geraakt.

    Heb je de lader met een andere LiPo kunnen testen?
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe hoog/laag staat de LVC (low voltage cuf-off) van je regelaar ingesteld?
     
  18. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Multimeter heb ik niet.
    En met andere lipo geprobeerd ook die nieuwe zelfs,had er zo'n 2 gekocht,en die is in orde,dus dan zal de lader ook wel in orde zijn.

    De lipo's heb ik mee aangekocht samen met een nieuwe arrma raider xl,dus de lipo cut-off zou van fabriek uit afgesteld moeten zijn.
    Hoe kan ik dit nazien?

    Maar nogmaals,ik heb maar 10min gereden,als het al zolang is.
    De lipo is nog altijd aan het balanceren,toch al bijna 110min volgens de lader.
    Wat ik wel zie is dat die ene cel,altijd heel hard schommeld,soms tot 4,25 en dan valt die terug naar 4,20. Dus zou bijna gedaan moeten zijn,en hopelijk is het goed.
    Ben toch maar in de tuin aan het opladen.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Instelling LVC zou in de handleiding moeten staan. Ik zou het toch even controleren, ook is het als een combo verkocht.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Met al je andere accu's geen problemen? Dan is het de accu.
    Ook met al je andere accu's hetzelfde probleem? Dan is het de laadkabel of de lader.
     

Deel Deze Pagina