Beste meelezers, Een paar maanden geleden vonde de maiden plaats van de X-models Blade 1.9 DS. Het is al een wat ouder kistje, maar heb de ongebouwde kit tweedehands gekocht. Er klopte waarschijnlijk iets niet met de EWD van de V-staart, want de kist wilde niet zweven. Hij wilde wel heel snel naar beneden, en ik heb 'm uiteindelijk op een lager gelegen grasveldje weten te landen. Die landing was niet bepaald zacht, maar had meer weg van een stecklandung, waarna de kist over de kop sloeg. De schade viel mee, alleen de romp was doormidden. Aan de vleugel was niets te zien. Binnenkort staan er weer spannende helling uitjes op het programma, dus deze romp moet snel gerepareerd worden!
Binnenin de romp zat droog glasweefsel. Erg veel droog glasweefsel. Duidelijk een productiefout, en het heeft mogelijk bijgedragen aan de ontstane schade.
De rompdelen worden weer aan elkaar gezet met Hotglue: Het voordeel van hotglue is dat het erg sterk is, snel uithardt en dat de romp erg goed uitgericht kan worden door reeds gelijmde delen opnieuw te verwarmen met de tip van de gluegun.
Het is helemaal niet slecht, je moet enkel er mee leren vliegen. Wij hadden ooit een lid in de club die alles monteerde met Hotglue en tape. Niemand op onze club kan meer dan 1 minuut zijn toestellen in de lucht houden. Deze persoon stijgt er gewoon mee op, vliegt er mee en land doodnormaal. Maar het mag geen 35° warm worden, want dan weekt het gewoon en verliest zijn kleefkracht. Johan.
Hoho, we zijn er nog niet! Nu de romp stabiel is, kunnen we verder! Opstaande randjes hotglue worden met een warm mesje verwijderd. Daarna wordt het rompdeel met tape ingepakt en gewaxt.
Na het aanbrengen van het weefsel, is het geheel stevig ingepakt in tape, met de plakzijde aan de buitenzijde. Dit werkt net even wat makkelijker dan vacuum, en straks zie je toch niks van. Door de druk is de romp wel wat vervormd, moet nog even kijken hoe dat straks uitpakt, anders moet het even opnieuw met wat minder druk.
Nu hebben we een huls. Ik heb er een paar hapjes uitgesneden met een diamantschijfje van de Dremel. De huls past nu perfect in de romp:
Eerst de romp van binnen, en de huls van buiten goed opgeruwd met een grof freesje. Daarna de romp en huls ingesmeerd met 24h lamineerepoxy, en daarna met een frutje flox (epoxy met katoenvezel). De boel in elkaar geschoven, tape eromheen gewikkeld, en de vleugel op de romp geschreofd, waardoor de romp weer exact in lijn komt te staan.