Landen in hoog gras

Discussie in 'Beginners' gestart door pepijndevos, 2 sep 2017.

  1. pepijndevos

    pepijndevos

    Lid geworden:
    1 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Mijn vliegtuig is een gewone hoogdekker Cup modelletje met 120cm spanwijdte of iets dergelijks.

    In de kit zit een landingsgestel, maar ik vlieg meestal op weides met hoog gras en oneven grond.
    De ervaring met mijn Slow Stick is dat je met een landingsgestel voorover kiepert zodra je de grond raakt.

    Met een duwprop foamy zou ik meteen voor een buiklanding kiezen, maar in mijn geval zit de prop aan de voorkant, en steekt onder de romp uit. Bij de eerste landing brak meteen de motorsteun af.

    Bij mijn motor zit de as aan wat in dit geval de achterkant is, maar er zat een opzetstukje bij dat je op de andere kant kunt schroeven waar de prop op past. Maar dat is niet meteen geschikt voor de propsavers die ik heb (die passen allemaal om de dunnere motor as, niet om de dikke prop schroefdraad)

    Wat is de beste manier om in deze situatie te landen?
    Zowel qua constructie als qua techniek.

    Ik denk dat buiklanden met propsaver het beste zou zijn, maar ik heb geen geschikte propsaver.
    Ik heb een beetje gegoogled, en ik las wel wat technieken om met een klein beetje gas te landen en dan te stallen.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een klapprop ?
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Klapprop kan een oplossing zijn. Hoe hoog is het hoog gras? Alleszins met de motor uit landen en een beetje overtrokken landen (dus eerst de staart tegen de grond).
    Ik heb wel wat toestelletjes met een trekprop en buiklanding, en dat gaat mrestal goed. Maar gras van 20 cm is waarschijnlijk het slechtste wat je kan hebben. Ofwel afgemaaid, ofwel bvb 40 cm dat je hem zacht kan laten vallen in het gras.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een klapprop werkt niet omdat die niet goed in kan klappen want je motorkap is veel te breed.
    Klapprops moeten ver naar achteren kunnen klappen dus werken alleen met een slanke neus.

    Waarom maak je geen ski's.
    De wielen er onderuit halen en dan skietjes daarvoor in de plaats.
    De ski's kan je tot onder de prop door laten lopen, dan is je prop redelijk beschermt tegen het gras en je model duikt niet meer voorover.
    De ski's hou je recht met veertjes of elastieken.

    GJ
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Hij hoeft ook niet helemaal in te klappen, hij zal in elk geval meegeven naar achter tijdens de landing.
     
  6. pepijndevos

    pepijndevos

    Lid geworden:
    1 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Tweede vlucht, tweede breuk in de motorsteun. Maar ditmaal gewoon mijn fout: Om er echter te komen hoe langzaam ik kan landen wou ik het overtrek gedrag proberen, maar deed dat net niet hoog genoeg...

    Klapprop zou misschien een soort van werken als je de goede soort hebt. Ski's moet je denk ik heel lomp uitvoeren, anders zijn het eerder grashaken.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet dan een ring achter de prop maken zodat hij niet verder dan een aantal graden naar achteren kan klappen.
    Ik had ooit ook eens het hoge gras probleem met een klein kunstvluchtkistje.
    Aangezien ik klapprops op voorraad had heb ik er 1 opgezet.
    Dat koste me meteen een motorkapje.

    Maar als je zoveel schade vliegt, is het dan niet een beter idee om ergens anders te gaan vliegen of een fietspad of zo op te zoeken om op te stijgen en te landen?

    GJ
     
  8. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    In het verleden heb ik dit zelfde aan de hand gehad.
    Ik had gebruikte voor de landing de rolroeren als flaps, welke de snelheid van het landen er nog meer uithaald.
    Het betrof een giles 202 van Graupner met een 5 cc viertakt.
     
  9. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
     
  10. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven

Deel Deze Pagina