Een hybride oplossing ligt voor de hand, alleen is het punt van 3dplabs juist dat alles geprint moet worden. Een fabrikant die het aandurft printen te combineren met traditionele materialen (zoals bv. een ligger) zou denk ik hoge ogen gooien. De jongens van 3dlabs maken érg mooie dingen en zijn toch een beetje 'de bewijzers'. Eerlijk is eerlijk, zeker in de begindagen had ik je voor gek verklaard als je had gezegd dat je met een consumenten-FDM printertje wel ff een kist van 1m60 span geheel kon printen. Maar het kán dus wel. Wel vind ik de prijs voor de grote modellen stevig. Ik begrijp heel goed dat er érg veel tekenwerk inzit, maar 80 euro voor 'bouwplannen' is dan wel weer veel. Ik heb de spit gekocht gewoon om te proberne en het een leuk kistje is waar geen dure setup in hoeft. Nu ik weet hoe het werkt en wat ze doen, ga ik de toekomstige modellen gewoon zelf tekenen, en dan is het ook makkelijker om, daar waar handig, af te wijken van het concept 'het MOET allemaal geprint zijn'. Enige waar ik nog niet uit ben.. is wat sneller gaat. Een 2-3m kist traditioneel bouwen, of 'm printen. Het grote voordeel van printen is natuurlijk dat de maatvoering beter is en de tolerantie veel lager. Ook is bv. een geprintte vleugel makkelijker écht glad en spiegelend gelakt te krijgen, dan een balsa / glas vleutel. Hiermee heb ik al geexperimenteerd, omdat het plastic vrij had en relatief onschuurbaar is, kun je heel goed met een zachte filler het geheel bekwasten, dan vlakschuren, primen en spuiten. Gaat, im mijn nu nog beperkte testervaring, sneller dan balsa glassen en dan dát perfect glad krijgen. Denk bv. aan scherpe hoeken in achterlijsten, etc, dat is veel makkelijker, en dat zijn juist de details waar bij een perfect afgewerkte geglaste kist, de tijd in gaat zitten.
Ik ga gewoon de geleverde G-code bestanden gebruiken. Tot dusver weinig klachten (enkel het landingsgestel van de Q-trainer) Ik heb nog ca 600gr PLA liggen en morgen zal er weer 2kg worden geleverd. Dus dan gaan we maar weer printen. Zal morgen ook even testen met het lassen met CH2Cl2, dan maar iets minder op het forum.
Met welk CAD-programma heb jij ervaring? Zelf werk wel eens met SolidWorks, maar loop nu stuk op het importeren van meerdere delen (geconverteerde STL-bestanden) en later weer opdelen. Één deel is me gelukt om aan te passen. Maar zou graag de gehele vleugel ineens aanpassen. Wellicht kunnen we elkaar vooruit helpen. Groetjes, Coen
Zoek even op kogo kraga Wat je er ook van vind; deze jongens zijn wel heel goed bezig. Het klopt. Het vliegt erg goed. De uitleg in manual en video (niets op aan te merken), setup en instellingen. Vliegen uit de printer. (de mig vloog direct prima zonder trimmen) En over de prijs: ga maar een tekening kopen en boodschappen lijstje aan materialen afrekenen. Ik vraag me af of het voordeliger zal zijn. (en dan heb je het decal-pdfje nog niet ) Dat is niet perse zo. Bij de grote spit stellen ze zelf voor om deze niet zomaar te printen. Voor mij zien de modellen er prima uit. Voorlopig besteed ik geen tijd aan decals of andere afwerking. Gewoon ervaring opdoen.
Ik heb ze allemaal wel geprobeerd en gebruikt. Solidworks nog het minst. Rhino wel lang mee gespeeld maar werkte voor mij niet intuitief. Daarna Autodesk Inventor, en dat klikte wél. Nu Fusion 360. Ik ben zeker geen pro, maar zou bv. die kleine spit goed in fusion kunnen natekenen. Dat zou wél veeeel werk zijn, is niet iets wat je even in een avondje in elkaar flanst. Als goed bent in programmeren en abstract kunt denken, is openscad ook leuk, én gratis. Dat vergt echter wel een totaal andere benadering. Ik zie .stl zuiver als uitvoerformaat. Ik heb lang geleden er wel eens wat mee geklooid, maar uiteindelijk kwam het er altijd op neer dat zelf opnieuw tekenen, sneller ging, en met wat ik er mee doe is het komen tot een 'eindproduct' (voor zover daar sprake van is) altijd een proces van meerdere iteraties, al doende leer je. Dat is toch ook de modelbouwer in ons, denk ik, je wil zaken kunnen aanpassen naar eigen inzicht/wens/ervaring/neurose. Voor zover ik weet kunnen alle genoemde programma's wel .stl's importeren, bewerken, weet ik niet. Sketchup kan dat wel en daar ben ik nooit vrienden mee geworden, wat geheel aan mij ligt. Wat ik probeer te doen is een in openschad gemaakt en parameteriseerbaar 'chassis' te maken, wat ik dan in fusion laat 'clippen' tot de gewenste 'outer shell'. Die outer shell wil ik dan spiral vase printen. Het chassis in onderdelen. Het voordeel hiervan is dat je snel een nieuw toestel kunt maken, de printtijd korter is (spiral vase kan sneller) en je bij structurele onderdelen de printrichting kunt bepalen. Daarbij kun je verlijmingen meer vertakt doen, en interlocking toepassen, waardoor het geheel minder van lijmnaden afhankelijk is. Het nadeel is dat je dan wel moet bouwen, je zult bv. uitsparingen moeten snijden in de shell, om maar iets te noemen. En het hele zaakje in elkaar lijmen. Zeker weten. Diep respect voor wat ze doen! Ze leveren een érg compleet product, die video-instructions zijn inderdaad perfect, en ze supporten het ook goed. Ik heb maar één toestel van ze, maar die vliegt gewoon prima en voldoet aan de verwachtingen, overtreft ze zelfs eigenlijk.
Voor wat betreft de tipp-ex verdunner-lijmtip.. tipp-ex verdunner bestaat volgens de lokale kantoorboekhandel niet meer, helaas.
Dat is glasmat versteviging. Voegt een hoop sterkte toe. Nu is hij sterk genoeg (denk ik ) voor positieve G krachten. Negatief nog maar even niet doen Accu is gereed, zwaartepunt klopt (accus moeten ver naar voren, dus zeker niet te zwaar gekozen ) en alles werkt. Als het weer vanavond even mee zit weten we of hij het doet.....
Waar heb je die glasmat mee verlijmd? Zo op de foto lijkt het er meer op te liggen dan echt goed vast te zitten..
Alleen heeft glassen met CA nul zin. Door CA wordt het glasweefsel hard en breekt het gewoon af. Maar goed, het zal best vliegen gok ik
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe glasvezel gebruikt wordt? Glasvezel wordt gebruikt om trek krachten op te vangen die ontstaan in de buitenkant van de vleugel. Hoe je de vezels vast zet is niet van invloed. Uiteraard worden de vezels samen verlijmd (hard) door de lijm maar zo worden ze altijd gebruikt. Het is een dunne laag dus haaks ombuigen zal ze eenvoudig doen breken maar zo worden ze niet belast. De lijm verandert aan de trek sterkte van de vezels weinig.
Lijkt me evident.... Maar om eerlijk te zijn ziet het er niet echt mooi uit... (op de foto dan, wellicht valt het in het echie mee...)
Oh? dat wist ik dan weer niet, ik koop het zelf eigenlijk nooit, ik weet dat alleen omdat ik THF ooit regelmatig vervoerd heb....
Het ziet er in het echt nog veel erger uit Maar deze kist is ook niet bedoeld om mooi te zijn maar als leer proces. De glas strip is er alleen maar om te zorgen dat hij heel blijft de eerste vlucht. De constructie is gewoon te zwak gemaakt en werkt niet tenzij alles 100% klopt, en dat is vaak niet zo.