zeilservo met arm of servo met winch ?

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door smaragd, 11 sep 2017.

  1. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    hoi allemaal,

    ik ben aan het twijfelen tussen servo met arm of winch voor het bedienen van de zeilen.

    duidelijk is een stuk snelheid verschil van halen/vieren,.

    Voor een 'IOM' is zo'n servo met arm dan sterk genoeg en hoe lang is de arm / haal beweging dan?

    iemand ervaring en of tips?

    alvast bedankt

    freek
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Freek, Een en ander zal afhangen van de ruimte "onderdeks". Als je weet vanuit wel punt de zeilen aangehaald worden, dan kun je berekenen hoeveel lengte of slag je nodig hebt. Als je de arm dwars over de servo-as zet dan kan op het ene eind het grootzei en op de andere kant de fok. Heb er wel eens een paar plaatjes van opgeslagen. Als je interesse hebt wil ik ze wel in een conversatie naar je toe sturen. Gr. Klaas.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Of je doet 't op de Micro-Magic-manier:
    Er vanuit gaande dat je schootservo achter je doorvoer door het dek staat:
    Maak een soepel lopend katrolletje vast aan je servo-arm.
    Bevestig je schoot aan een vast punt in de romp, vóór je schootservo.
    Scheer van daaruit je schoot door de katrol, en dan naar voren richting de schootdoorvoer door het dek.
    Op deze manier krijg je bij gelijk blijvende servo-beweging bijna het dubbele aan beweging in je schoot.
    Voor een Micro-magic volstond bij mij een normale, standaard servo om de (wat grotere) krachten op te vangen.
    Een (slordig) tekeningetje hieronder:
    Zwart = de servo
    Rood: servo-arm in drie verschillende standen
    Oranje stippellijn: Schoot helemaal gevierd (voor de wind)
    Lichtblauwe doorlopende lijn: schoot neutraal (halve wind)
    Donkerblauwe stippellijn: Schoot aangehaald (aan de wind)
    Voordelen:
    Minder breedte in je boot nodig
    Je kunt toch een redelijk eind schoot aanhalen.
    Sneller dan een lier
    Minder storingsgevoelig.
    Bij mijn MM heb ik deze lijn direct als schoot gebruikt; bij een wat grotere boot moet je 'm koppelen aan een rondgaande lijn. Maar zelfs in mijn Smaragd gebruikt ik dit systeem, nadat pogingen met lieren telkens uitliepen op spaghetti.
    De servo's die ik in de Smaragd gebruik zijn overigens wel joekels die men in monstertrucks gebruikt.

    schootsysteem.jpg
     
  4. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Tekening is duidelijk maar hoe verloopt t verder naar een rondgaande lijn ?
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Bij een rondgaande lijn maak je gebruik van een zeillier; op de lier zit een dubbelle trommel waar de rondgaande lijn op zit, één deel haalt en tegelijkertijd viert de andere trommel.
    Op een bepaalde afstand (bepaald door de schootlengte die je wilt binnen kunnen halen) zit een katrol, meestal verend opgehangen, zodat de rondlopende lijn altijd op spanning blijft.

    Aan het halende part van de rondlopende lijn dat naar de lier toe loopt zeg je de schoot (schoten) vast zodat de veer niet belast wordt door de druk van de schoot.
    Als de lier draait, vier je, of haal je de schoten binnen.

    Hier vind je plaatjes:
    https://kota3.jimdo.com/de-zeilwinch/

    https://www.google.nl/search?newwin...1.4.0....0...1.1.64.psy-ab..1.0.0.6PejypVuKg8

    Ook de skûtsjes van o.a. de HMBC varen met een rondlopende lijn, zie de foto's en beschrijvingen:
    https://sites.google.com/site/schaalmodelskutsjedvb/home

    Persoonlijk vind ik een lier te traag (behalve de loeidure wedstrijd versies) en werk ik liever met een 1/4 scale servo met arm, al dan niet met een katrolletje op de arm.

    Groeten, Jan.
     
  6. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi jan. Ja mee eens. Winch is trager.
    Welke 1/4 scala servo bedoel je hitec hs 765 hb ?
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Fout van mij; met een schootservo heb je geen rondgaande lijn nodig.
    Met een lier wel, om te voorkomen dat je schootvoering verder als spaghetti door het leven wil gaan.
    Sorry voor de verwarring.
    In mijn Smaragd staan twee HITEC HS5755-servo's.
     
  8. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    mbt smaragd, 1 voor roer en winch servo voor zeilen of arm servo voor zeilen?

    heb zelf ook smaragd met winch servo voor zeilen, dat functioneert wel.
    Genua servo is een drama.....spaghetti all the way
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Roerservo is een "gewone" standaardservo. Kan het roer makkelijk aan.
    De Hitecs zijn voor de zeilen; grootzeil en fok apart.
     
  10. Rene Vliegenthart

    Rene Vliegenthart

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Ridderkerk
    Beste Roel,
    Ik ben vandaag lid geworden van het modelbouwforum en weet nog niet hoe het correct werkt.
    Ik heb gelezen dat jij een smaragd bezit, nu heb ik er een deze week gekocht en zoek nu tekeningen van het bouwpakket.
    Zou jij mij hieraan kunnen helpen.
    gr.
    Rene
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Rene, welkom hier.
    Dan moet ik eens in m'n archief gaan zoeken... Morgen wellicht.
     
  12. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi Rene. Heb volgens mij ook nog wat. Morgen kijk ik ff. Gr
     
  13. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Gisteren even in m'n archier gekeken: geen resultaat.
    Wat ik je wel kan sturen is mijn bouwverslag van de "Dikke Dame" zoals ik dat in 2010(?) heb geschreven in de Modelbouw Aktueel. Maar dat moet ik thuis doen.
     
  15. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Winch hoeft niet per se trager te zijn hoor, maar het hangt er van af welke winch je in de IOM wil zetten. Ik heb er een RMG winch in en die zijn zo snel als de brandweer. Wat ook fijn is aan die dingen is dat ze door de tandwielen die er op zitten geen stroom vragen bij hogere belasting. Een servo met arm zal dat wel hebben.

    https://www.rmgsailwinch.com.au/

    Er zijn Nederlandse dealers die de RMG voor je kunnen regelen, dan zit je niet tegen die shipping costs aan te hikken die op de RMG site worden vermeld... Ik ben er heel erg tevreden mee, zou niets anders inbouwen op een schip van 1m want wat Roel zegt, het wordt nogal snel spaghetti aan dek, zeker als de lijnen nat worden.
     
  16. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Kijk even bij de PdA winch
    als je boven de RG 65 komt moet je een winch gebruiken anders moet je op de Servo een grootte trommel maken maar dan moet de servo behoorlijk sterk zijn
    Vroeger werd een servo gebruikt in de 1 meter klasse maar dat was geen uitkomst
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Oeps.... Daar hangt nogal een prijskaartje aan! Ik geef, na behoorlijk wat ervaring met diverse zeilboten (Smaragd, 1m Yamaha van Tamiya, 1m Seawind van Kyosho, Micro Magic) de voorkeur aan een servo voor de zeilverstelling. (of twee servo's zoals bij de Smaragd). Bij de MM kan dat met een standaard-servo, bij een 1m boot zul je een wat sterkere servo moeten gebruiken, bij de Smaragd en even grote schepen een Quarterscale servo. Een en ander ligt uiteraard ook aan de bouw van het schip: in een ultraslank wedstrijdscheepje of een catamaran kun je geen arm kwijt die de schoten aanhaalt.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  18. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Klopt Roel, maar ik heb zo'n dunne ranke 1m romp waar een winch de enige oplossing is. Ik ben na uitzoeken en sparen voor de RMG gegaan en die bevalt tot nu toe erg goed.

    Ik begrijp dat er alternatieven zijn, voor mijn Eenhoorn heb ik GWS winches gekocht. Varend heb ik er nog geen ervaring mee maar op het droge ziet het er OK uit en het is goed betaalbaar. Geen idee of de beschikbaarheid tegenwoordig weer goed is, ik heb er lang achteraan moeten zitten om er twee in huis te krijgen.
     
  19. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Roel bij een MM klasse kan je beter een servo nemen met metalen tandwielen ik zie het bij ons in de Ver dat er wel eens een servo sneuvelt en dan is het meestal de tandwielen
    ik zeil al jaren met een GWS IQ-200MG servo metalen tandwielen en een trekkracht +/_ 4 kg nooit geen problemen
    In de Rg 65 klasse wordt er veel met een winch gezeild zijn niet groot maar er zijn ook zeilers die op een servo een trommel hebben zitten met een uitslag van 110 %
    Jaren geleden zeilde Bantock met een grootte trommel op een servo in zijn Iom maar dan ben je ook behoorlijk veel geld kwijt
    Ik zeg altijd koop een goede servo voor een paar euro's meer daar heb je veel meer plezier van en je ben dan toch goed koper uit
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Waarom gebruik je ze dan nog? Neem andere servo's waar je geen problemen mee hebt. Er is niets vervelender dan steeds problemen met je servo's.
     
    Zeiler vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina