Niels, In een ver verleden had een lid van MBV Neptunus een model gebouwd van de "Kever" een werkboot van de GEM. De aandrijving was met 1 VSP.
De TESO heeft lang met dit systeem gevaren. Op hun roro schepen met aan iedere kant een werkte dat uitstekend. Hoe dat met hun huidige schepen is weet ik niet, maar de Molengat voer met dit systeem en de Schulpengat ook meen ik.
Zelfs vier van 1.300 kW nu, Jinny. En zes dieselgenerators, ook van 1.300 kW elk. Zou wel eens onder zo'n schip willen kijken. Gr. Klaas.
Met een enkele vsp midden onder je schip kan je niet sturen! Wat ik begreep is dat je met één vsp je schip vooruit trekt en de kont van je schip dan achter die vsp aan hobbelt. Achterschip wordt dan begrensd in het links of rechts uitbreken door een scheg. Vsp achter en scheg voor kan ook, maar dat vergt een sneller stuurcorrectiegedrag.
Harm, Helaas bezit ik geen ervaring met het varen op die "Kever", wat ik mij wel herinner is een zeer mooi vaarbeeld. Heb speciaal voor jou een plaatje opgezocht van de "Kever". Nvm-1614011-voight-schneider-slpb-ms-kever-1968-gr door Paul Konings geplaatst op 9 sep 2017 om 20:54
Baggeraar u snapy de werking wel toch? Eigenlijk het verhaal van de voorstuwing wordt dan als het ware gedraaid. Als u de animatie bekijkt van de werking dan is er 1 flap die om keert her punt waar die omkeert wordt eigenlijk naar links of rechts gebracht zodat de richting van het water wordt veranderd. Als u de app download kunt u het zelf even bekijken als u wilt. Kan ook in de play store. Even voith schneider zoeken en dan heeft u em. Denk dat u me dan beter snapt. Vriendelijke groet bert
Voith ivsp heet de app in de play store. Dan kunt u gas geven sturen en dan kunt u zien wat het systeem doet
Denk dat je Baggeraar zijn vraag niet goed hebt begrepen, Bert. De vraag is: Hoe laat je de boot met één VS propeller om zijn as draaien? Naar mijn beleving kan dat alleen maar met een dubbele aandrijving. Met één VS zal de boot om de scheg gaan draaien. De tekening van de Kever laat helaas niet zien waar precies de VS propeller zit. Gr. Klaas.
Precies. Dat gaat niet met aan beide kanten van de vsp een scheg. Leg een plank in het water en duw in de midden dwarsuit en kijk wat er gebeurt. Zou de vsp aan de ene kant zitten en de scheg aan de andere kant kan je met de vsp de romp om de scheg heen draaien. De tekening is een schets en zeker geen werftekening. Het kan zijn dat de ene scheg hier het beschermingsframe is van de vsp.
Een sleepboot met 1 schroef zoals de Henriette, kan die om zijn as draaien? Wat is nu eigenlijk een scheg? Iets wat je kunt vergelijken met een zwaard van een zeilboot? Die plank gaat gewoon in die richting waarin hij wordt geduwd, tenzij de plank niet vlak ligt maar op zijn kant staat.
Ik krijg de indruk dat je zelf niet eens weet hoe een vsp schip gevaren wordt/ kan worden. Je gaat nu een schroefschip vergelijken met een vsp schip.............. Precies en die draait dan niet rond: dus een vsp schip met voor en achter een scheg en de vsp in de midden kan ook niet rondgooien. Klaar.
Beste Harm, Jouw conclusie komt aardig overeen met wat ik enige berichten eerder al geschreven had: Blijft over de vraag: kan een sleepboot met 1 schroef zoals de Henriette om zijn as draaien? Overigens dat voorbeeld met die plank laat alleen maar de eerste wet van Newton zien, actie=reactie. Om te kunnen draaien heb je een vast punt nodig, zoals bij een sleepboot, als de tros strak staat kan de sleepboot het achterschip onder de tros doordraaien (scheren), door het scheren van stb naar bb wordt de massa van de sleepboot als extra trek gebruikt.
Het hangt van de roerconstructie af of een boot als de Henriëtte om haar as kan draaien. Met een enkel roer lukt dat niet, omdat een deel van het schroefwater recht naar achteren gaat. Met een dubbel roer gaat het wel, omdat je dan alle schroefwater dwingt om af te buigen. Het voordeel bij een schroefboot is dat je om het vooruit lopen te beperken af en toe een klapje achteruit kunt geven. Maar genoeg gemanoeuvreerd nu. Laten we ons maar weer uit gaan leven op onze modellen. Gr. Klaas.
Waarom haal je nu WEER een schroefboot er bij? Ook een losse boot moet kunnen draaien, dus waarom je de sleep er bij betrekt snap ik ook niet. Je schrijft wel dat je wat nodig hebt om je tegen af te zetten. Dat is bij een vsp boot OF de andere vsp OF de scheg. Heb je voor EN achter een scheg met daar tussen de vsp, zet die zich af tegen beide scheggen en dat betekent dat hij niet kan draaien............... Meneer v IJsseldijk kan dat met de Willem Marie wel. edit:
Nee... ook niet.... Het is weliswaar een héél krap cirkeltje, maar hij vaart een bocht, hij draait niet op de plaats....
Ja, die Willem Marie kan kort draaien. Diverse keren gezien. Zal meneer van IJsseldijk eens vragen hoeveel "schep" er aan zijn roer zit. Zou toch wel eens een foto of een goede tekening van het onderwaterschip van de Kever willen zien. Kan me haast niet voorstellen dat het schip een voor en achterscheg had. Op de plaats van de voorste scheg (op de tekening) zal bescherming van de VS propeller hebben gezeten. Globaal gezien kun je die zien als een omgekeerde tafel, met het blad onder de V-S unit. Dient ook als steun om het schip te kunnen dokken. Gr. Klaas.