NGH 38cc benzine motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door marcivo, 26 dec 2016.

  1. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Ik heb vandaag voor het eerst deze motor gestart maar dat lukte niet zonder starter ik heb ook niet kunnen zien hoeveel toeren want bat.plat van toerenteller nu zag ik ook dat er één van die darmpjes die van het carter naar de carburateur gaan vol was met zwarte smurie is dat normaal en welke onstekings bat.kan/mag ik gebruiken nmh 4/5 cellen of beter een lipo 2 s en mag dat zonder bec??.
    Iedereen al bedankt voor info.
    Grtjs marc
     
  2. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik begrijp dit verhaal nog steeds niet, waarom zou je 1:50 smeren als 1:30 meer power levert en je kans op schade kleiner is?
    (aldus een artikel wat ik eens gelezen heb)

    Kan een brandstofvlieger dit eens uitleggen?
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
  3. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Hmmm, een niet heel erg wetenschappelijk artikel uit 1978 uit de USA.......
    T is maar wat je geloven wil, logische redenatie of zo'n artikel.
    Gr Frank
     
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Die van mij is aangesloten op een 2S Lipo. Dat gaat prima. De ontsteking mag gevoed worden met maximaal 8,4 volt als ik het mij goed herinner.

    Die van starte nieuw ook niet makkelijk met de hand. Na eenmaal goed afstellen en inlopen gaat dat nu prima, maar ik start toch altijd met de startmotor. Waarom met je vingers bij die prop als het niet hoeft. Ik heb onlangs nog eens weer een wijze les gehad in de kracht van zo'n prop tov je vingers. Vijf hechtingen
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt, en de tegenwoordige RcExl mogen zelfs 12 V hebben...

    Maar ze werken "het beste" op een gewoon 4 cellen NiMH pakketje. Beter gezegd: ze werken exact even goed, maar ze verbruiken merkbaar minder energie, en dat verschil is best groot....
    Ik draaide mijn laatst aangeschafte ontsteking eerst op 5 cellen NiMH (omdat ik niks anders had liggen) en nadat ik daar UBEC tussen geplakt had wat de boel op 5 volt begrensde, ging het energieverbruik ongeveer 20% omlaag.
     
  6. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Nogmaals bedankt voor de informatie en nu heeft deze motor mij al grijze haren bezorgd maar de problemen zijn nu voorbij slechte onstekings kaars!!!!! na lang zoeken gevonden.
    Nu mijn vraag ik ga deze motor op een Beaver van hangar 9 plaatsen
    Welke servo's kan/mag ik gebruiken ik wou dimonds 9500 gebruiken maar deze zijn niet meer beschikbaar???
    Alvast bedankt voor de informatie
     
  7. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    Gewoon S3001 achter in de rompzijkant, 2 voor elk hoogteroer, 1 voor richting onder in de romp.

    Volgende keer gewoon een ZG38? :)
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je kunt beter een nieuw bouwdraadje starten, Beaver van Hangar 9, want alleen NGH/benzine/motor geïnteresseerden volgen deze discussie.
     
  9. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Help.


    Mijn uitlaat komt altijd los heb al speciaal loctit aangekocht komt nog los dan heb ik ZAP Z 41 speciaal aangebracht (volgens de beschrijving definitief vast) komt nog los hoe kan ik dit verhelpen alle hulp is welkom.Het gaat over de uitlaat die speciaal er bij geleverd is door Just Engines
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dn heb je goed kans dat er iets méér trilt dan de bedoeling is....

    Beter eerst die onbalans of wat het ook maar is, verhelpen, dan de boel beter vast lijmen, anders breekt er wat anders.

    Maar ik zou zeggen: vraag het eens aan JustEngines! Andrew reageert vaak niet onmiddellijk, maar beantwoord wel iedere vraag over iets wat bij hem gekocht is.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Een uitlaat bout of moer vastzetten met een borgmiddel zoals locktite of zap werkt niet! De zaak wordt daar gewoon te heet voor.
    Het beste is veerringen gebruiken. Wanneer de zaak dan heet is moet je de moeren of bouten iets vaster draaien zodat de veerringen goed "bijten". Pas op, niet te vast, want als alles afkoelt krimpt het weer en komt alles nog strakker te zitten. Dan zou er wel eens iets kapot kunnen gaan.
    Wat je ook kunt proberen is twee moeren er op draaien zodat je de eerste met de tweede vast zet. Dat kan helaas niet altijd omdat er vaak niet voldoende schroefdraad is om twee moeren op te draaien.
     
  12. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
     
  13. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Ja de motor trilt wat heb al geprobeerd om de ontsteking te vervroegen lost niets op heb al 4 verschillende props gebruikt (gebalanceerd)dus er zou toch een moeten bij zijn die goed is.
    En dan ja naar Just Engines schrijven zwaar probleem want mijn Engels is niet om aan te horen laat staan lezen.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind ik niet zo raar, want vervroegen trilt alleen maar méér....

    Gewoon proberen, desnoods gebruik je google translate, en als het echt niet anders kan is er altijd wel iemand die het voor je kan vertalen, desnoods hier op het forum.
    En Zij van JustEngines krijgen heus vaker wel eens een mailtje in steenkolen-engels...
     
  15. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Veerringen komen ook los bij trillingen, als iets echt vast moet dan kun je Nord-Lock borgringen gebruiken, deze komen niet los bij trillingen. Deze zijn verkrijgbaar vanaf m3
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik gebruik hiervoor gewoon kartelringen, icm borgmoeren. Na montage de boel goed warm laten lopen en nog eens natrekken. (niet overdrijven vast is vast) als het dan nog los komt is er echt wat anders aan de hand.
     
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Wat betreft het loskomen van de uitlaat, heb je de standaard bocht er nog aan of een uitlaat van justengines?

    Die heb ik ook namelijk en die kwam oorspronkelijk met een aluminium spruitstukje van een millimeter of 12 dik die je aan de kop kon schroeven. Daar zat dan fijne draad in waar je vervolgens een stalen kniestukje in kon schroeven voor een verloop naar een OS type viertakt dempertje. Het nadeel is dat dit zeer fijne draad is en het aluminium naar mijn idee zoveel uitzet dat de uitlaat er gewoon uitloopt.

    Ik had het op mijn Piper ook zo. Spruitstukje zat nog aan de motor en het bochtje hing met flexibel stuk en denlmper los onder mijn toestel. Kon er niet uitgedraaid zijn want dat had de demper ongeveer 10 gangen door de prop moeten draaien om los te komen.

    Ik heb onlangs op mijn eigen verzoek een stalen spruitstul gekregen van justengines.

    Moest er wel even op wachten maar netjes onder garantie door justengines opgestuurd.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff tussen neus en lippen door: iedere motor trilt...
    maar loslopen gebeurt meestal door teveel trilling, verkeerde ring of bout.

    En zoals hierboven beschreven, locktite werkt niet.
    om locktite (of ander merk) los te krijgen, maak je het warm.
    kortweg: kop wordt ook warm, dag locktite.

    Props balanceren heb je al gedaan, laten we die dan even als trillingsoorzaak uitsluiten.
    spinner? die kunnen ook aardig uit balans zijn..

    Is de motor "hard" tegen het brandschot aangebout?
    of zit daar nog demping tussen (rubber mat of van die speciale hydro mount dempers)
    de afstandhouders tussen brandschot en motor, zit dat goed stevig?
    Daar moet je met de hand eigenlijk geen beweging in kunnen krijgen..

    wat voor bout gebruik je om het spul vast te zetten?
    en dan met name, wat voor kwaliteit..
    4,6 zal bijvoorbeeld eerder rekken en vervormen dan een 8.8 bout.
    ook weer onder invloed van warmte en belasting.
     
  19. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Zoals toostbeek schrijft komt het alu tussenstuk dat bijgeleverd.is door Just engine los en niet de giet ijzeren
    bocht(noch niet)waarop de bijgeleverde uitlaat wordt vast geschroefd.

    Dit alu tussen stuk wordt vastgezet met 2 conische bouten bijgeleverde door j.u.en daar kan niets maar ook niets meer bijgeschroefd worden anders kan het giet ijzeren bochtje niet gemonteerd worden.
    Nu heb ik dit alu tussen stuk even afgevlakt en terug gemonteerd (stond een beetje bol)nu hoop ik dat het opgelost is .
    Welke schroef gebruik je.
    Grtjs marc
     
  20. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik denk dat het komt doordat het aluminium veel harder uitzet dan de stalen boutjes. Je zou zeggen dat het dan vaster gaat zitten maar het aluminium vervormd dan wat tijdens hoge temperaturen en zit dan weer los bij afkoelen.

    Ik ga binnenkort het stalen spruitstuk proberen
     

Deel Deze Pagina