Ka7 bouwen van Modell Studio

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door kadet-kampen, 11 sep 2017.

  1. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Raymond Esveldt heeft zo`n 9 jaar geleden deze kist gebouwd met een prachtig bouwverslag in MF, dat ik in grote lijnen wil gaan volgen.
    De ruim 7 kg aan hout is binnen, dus ik kan beginnen om deze Ka7 te bouwen, ook met motor en sleepkoppeling.

    Maar voordat je de kopspant gaat plaatsen moet je wel de diameter weten van de motor.
    Ik sta nu voor de keus welke motor te plaatsen uitgaande van de volgende gegevens, tw;

    --vlieggewicht 6250/6500 gr. inklusief de komponenten, bij 100 dm²
    --grondstart vanaf de startwagen, op een redelijk glad geschoren veld
    --motordiam. niet groter dan 50 mm, bijvoorkeur zelfs 42/43 mm met klapprop, lengte is vrij
    --lipo 4- of 5-S 3000 tot 5000/25C, anders moet er toch maar lood bij.
    --startklim ca. 50/60 km/h

    Ik ontvang graag adviezen voor direct drive (mijn voorkeur) en/of met gear box

    Bijvoorbaat mijn dank voor de discussie die hieruit zal ontstaan en ben erg benieuwd, maar daar is dit forum toch ook voor bedoeld?

    Rob Wittebrood, lid van MVC-Kampen
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2017
    aurectar, Berrie en Ariel vinden dit leuk.
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Volgens mij is het 5 jaar geleden dat hij af was (september 2012 volgens mijn administratie, een ruim jaar eerder ben ik begonnen).
    Vlieggewicht van mijn Ka-7 is 5,7 kg, en ik ben geen extreme lichtbouwer. Het gewicht dat je opgeeft moet dus zeker kunnen, mogelijk lichter.

    De motor die ik heb gebruikt staat vast ergens in mijn bouwverslag. Hiermee klimt de Ka-7 onder zo'n 20 graden. Met startwagen vanaf asfalt zou zeker lukken met mijn motor, vanaf gras durf ik niet te zeggen maar met mooi kort gras denk ik ook wel. Overigens kan ik mijn Ka-7 eenvoudig met de hand starten, zelfs zonder wind durf ik dat.

    Ik wens je veel succes met de bouw, het is niet de makkelijkste kit, maar ik vond het een gave kist om te bouwen.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  3. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Rob, (zie draadje http://www.modelbouwforum.nl/threads/seagull-fw190-spanwijdte-2-03m-33cc.254255/page-2#post-3832159
    Volgens Gerben heeft een zwever 100W/kg nodig en een trainer 200W/kg.
    Aangezien jij met een grote zweefkist met een wagentje zelfstandig zou willen opstijgen dan zou 150-200W/kg voldoende moeten zijn.
    Even uitgaande van de 5,7kg van Raymond en de 6,25 kg van jou, zou 6kg haalbaar moeten zijn. Dat zou dan tussen de 900 en 1200W uitkomen. Uitgaande van de 3W/gr motorgewicht betekend dit tussen de 300 en maximaal 400 gram motor.
    Omdat je aangeeft dat je 50mm zou willen in verband met de beschikbare ruimte en zo min mogelijk lood gebruiken zou bv een Hacker A50 kunnen. Deze meet ca. 48mm doorsnede.
    Dan op een 5S accu en een 16x10 prop. Motorgewicht 345 gr.
    https://www.hacker-motor-shop.com/E...m?SessionId=&a=article&ProdNr=15726838&p=6681
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reactie van Gerben of ik mn huiswerk zo goed heb gedaan :D
     
  5. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    OK Raymond, mijn gegevens behoeven dus enige korrektie.
    Bedankt voor je reaktie en ik zie jou Ka7 in Nijverdal op 30 sept. as.

    --vlieggewicht 5700/5900 gr. inklusief de komponenten, bij 100 dm² (ook ik ben zware bouwer)
    --grondstart vanaf de startwagen, op een redelijk glad geschoren veld, ca. 850 Watt?
    --motordiam. niet groter dan 50 mm, bijvoorkeur zelfs 42/43 mm met klapprop, lengte is vrij
    --lipo 4- of 5-S 3000 tot 5000/25C, anders moet er toch maar lood bij.
    --startklim ca. 50/60 km/h
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Heel goed Jan Jaap, zie je het is niet zo ingewikkeld :)
    De basis zit al goed, rond de 1000W, betekent vrij vlot stijgen (voor het schaal effect misschien wat te vlot), maar een beetje over tijdens een grondstart is wel lekker voor een stukje extra zekerheid. Eventueel een tandje terugnemen tijdens de stijgvlucht., na het loskomen

    Nog even gekeken naar een andere, vergelijkbare optie:
    Turnigy G46 (ook 50mm), 15x10Aeuronaut klapprop, op 6S. En door de hogere spanning trek je iets minder stroom voor hetzelfde vermogen, kun je iets terug in capaciteit. Voor hetzelfde vermogen en looptijd is de accu bij 4, 5 of 6S ongeveer even zwaar.

    Een detail is nog hoe groot de prop mag zijn.
    Punt een om de grond niet te raken tijdens de start. Eventueel de startkar iets ophogen, al wordt die dan ook instabieler.
    Maar ook voor het visuele. Een grote lap prop voorop kan wat minder fraai ogen. Eventueel de prop in de rompkleur spuiten, scheelt al wat.
    Of we kiezen voor een iets hoogtoeriger motor wat een kleiner propje bij hetzelfde vermogen mogelijk maakt. Iets minder efficient, maar dat zal hier niet de hoofdzorg zijn.

    Je kunt daarbij kijken naar de wat sneller draaiende (heli) buitenlopers of ook bepaalde binnenlopers. Gewicht 300-350gr, kv rond de 800 (voor 6S)Voorbeeldje een TP Power 3640-9Y (via Ebay in China te vinden) met een 10x6 op 6S voor zo´n 1100W.
    Bedenk wel dat de hogere toeren van zo´n klein propje nogal lawaaig kunnen zijn. Dezelfde motor op 5S met 12x6 kan ook nog (ook rond de 1100W), en wordt al iets minder lawaaig. Al is hij nog niet echt stil met 700kmh tipsnelheid.

    Groet,
    Gerben
     
    aurectar vindt dit leuk.
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ach, je kan altijd zeggen dat je een lierstart nabootsto_O
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Helaas, ik moet thuis blijven tot einde van de ochtend in verband met een standby dienst (of ik ben al vroeg aan het werk). Daarna is het niet meer de moeite om nog naar de andere kant van het land te rijden. Ik had graag gekomen, ik heb dit jaar geloof ik pas één sleepmeeting meegemaakt (of was nou nul?....).

    Hopelijk kan mijn Ka7 volgende week op de Wasserkuppe even lucht proeven.
     
  10. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Allen bedankt voor de genomen moeite en adviezen.
    Maar als het met een Chinees kan moet het ook kunnen met een D-power AL50-04!!!
    Beste groet en tot een nieuw draadje.

    Rob Wittebrood

    D-Power AL50-04.jpg
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Nieuw draadje?? Er komt op deze plek toch zeker wel een verder bouwverslag?
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  12. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    OK Raymond ik zal mijn best doen om de twee delige romp opbouw weer te geven.
    Inmiddels mijn bouwplank verlengd van 1600 tot 2050 mm en de diverse snelklemmen aangeschaft van HK.
    Motor besteld bij Hangar Modelbouw en ga vervolgens de motormount naar jou voorbeeld uittekenen.
    De romp tekening 1:1 + 1:2 laten kopieeren zodat het origineel bewaard blijft en de 1:2 dient als kijk overzicht.

    Rob Wittebrood
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2017
    vissermax vindt dit leuk.
  13. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Als ik het zelfde type motormount wil gebruiken als Raymond dan kan ik tekenen wat ik wil maar krijg ik geen 50 mm motor in het vooronder.
    Ik moet dus terug naar 42 mm en kom ik voor het gevraagde wattage uit op een Hacker.
    De TP Power 3640-9Y van Gerben zou ook kunnen maar vind ik wel erg luidruchtig voor de Ka7.


    [​IMG]
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is maar net waar je prioriteit ligt. Uit je reactie meen ik op te maken dat het geluid voor jou belangrijker is dan het optische (grote bladen op de romp).
    Dat is goed om te weten, dan is een laagtoerige oplossing met grote prop de beste keuze in jouw geval.
    Ik heb trouwens geen reactie gezien op de maximale propmaat, kun je een 16"prop kwijt als het model op de startkar ligt?

    En indien je voor buitenloper gaat, vergeet niet dat de draden nog langs de motor naar achter moeten, dat kost weer een flink aantal mm.
    Hacker kan, als dat je voorkeur heeft. Er zijn natuurlijk meer aanbieders van soortgelijke motoren, even zoeken op kv en gewicht en je hebt een ruime keuze :)
     
  15. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Wil deze motor ook gaan gebruiken voor een zwever op 4S en met de prop 17 x 11.
    Voor alle zekerheid de prop calculator op de site van Hacker ingevuld en daar kwam onderstaande uit.
    Reactie van Hacker zie onderstaande plaatjes hacker , prop , calculatie.JPG Hacker.JPG
     
  16. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Rob,
    Als ik bovenstaande zie, zou ik niet zelf gaan rekenen maar de gegevens opsturen naar Hacker. Die mensen bij Hacker hebben er belang bij dat je hun motoren koopt en zij zitten er per slot van rekening ook voor!!! Maak er dankbaar gebruik van.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ...
    Verlengstuk?
    www.leomotion.com/ki.php/en/Zubehoer-Motoren-4990.html
    [​IMG]


    Of goocheltruc?
    t-prop.torcman.de
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2017
  18. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Hier de oplossing voor draadbescherming bij buitenlopers
    https://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2006

    kabelbeschermer.JPG
     
  19. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Hallo Allen,

    Ik heb nog 250 mm bodemruimte vanaf de motoras dus max 18" is nog mogelijk Gerben.
    Deze motor kan zowel met 4S als ook met 5S overweg.

    Een stijghoek van 20/25 gr. zoals van Raymond is mooi en natuurlijk getrouw.
    Met een startwagen heb ik vrijwel zeker meer vermogen nodig dan 600 Watt dus ik ga voor ca. 900 Watt.
    Direkt na de start schakel ik dan terug naar een lager toerental.

    De tekening geeft de motormount weer voor de Hacker en daar onder de foto van Raymond met de bedrading doorvoer.
    Kollega Piet Kuipers zal de montage zijde gelijk in de 2 gr. schuinfrezen, dus geen vulringen.
    De motor wordt afgedekt met een kapje en de bovengenoemde Hacker gegevens zijn OK bevonden.

    Wordt vervolgt met de rompbouw in 2-helften, standaard is nl. met 1 middendeel en een bouwhelling voor de 2-de zijde.



    Motormount Ka7.jpg motorhuis Ka7-2.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 sep 2017
    Ariel en Berrie vinden dit leuk.
  20. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Voor de zekerheid nog maar even nagevraagd bij Hacker Jan Jaap.



    Hello Rob Wittebrood,
    yes. This Motor will be good for this plane, we prefer solution with 5S- Battery and 15x8 Propeller by 45-50 A.
    Thank you,


    Best regards,

    Mit freundlichen Grüßen,
    Miroslav Vanicky

    Vertrieb / Sales
    Hacker Motor GmbH


    Geschäftsführer: Rainer Hacker
    Sitz der Gesellschaft: Schinderstraßl 32, 84030 Ergolding, Deutschland

    Tel. +49-871-953628-0

    Fax +49-871-953628-29
    www.hacker-motor.com
    info@hacker-motor.com

    Registergericht: Amtsgericht Landshut HRB 8052

    WEEE-Reg.-Nr. DE 55352581




    Von: Rob Wittebrood [mailto:casablanca.nl@home.nl]
    Gesendet: Freitag, 15. September 2017 11:02
    An: info@hacker-motor.com
    Betreff: FW: Ka7 met Hacker


    Hello Miroslav Vanicky,

    Are this the good Hacker engine to use at the Ka7?

    Assuming the following data, tw;

    - flying weight 5500/5700 gr. including the components, at 100 dm²
    - ground start from the launcher, in a fairly smooth shaded field
    - engine preferably even 42/43 mm, length is free
    - lipo 4- or 5-s 3000 to 5000 / 25C.
    - start climb about 50/60 km / h

    I would like to hear your advice
    Rob Wittebrood
     
    Jan Jaap vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina