Duidelijk, dan is het mij vroeger verkeerd uitgelegd, zelfs met een animatie. Er werd toen ook gesproken van een silent ping, geen idee meer wat dat was
Die term silent ping zegt mij ook niks, eigenlijk.... Zit er niet over in en voel je er niet dom over, want de kennis over dit soort dingen is nog steeds in ontwikkeling, kan best zijn dat wat jou uitgelegd is destijds de stand van kennis was. Nog steeds kan niemand goed in een verbrandingskamer kijken, en dus is het een kwestie van "logisch redeneren" wat er nu allemaal precies gebeurt. Wie weet blijk ik er over 20 jaar ook helemaal naast te zitten Ik weet er verder ook weinig méér van dan wat ik hierboven schreef, met name de factoren die pingelen tegen gaan zijn best tricky en ondoorzichtig, zoals de vorm van de verbrandingskamer (hele kleine hoekverschillen bij bijvoorbeeld de squishband kunnen al erg veel invloed hebben), en de beheersing van het mengsel in de verbrandingskamer (zorgen dat de hoofdmoot van de brandstof zich in de buurt van de bougie bevind in plaats van volledig homogeen over de kamer verdeeld) zijn dingen die voor een "nogal wiedus" figuur als ik, behoorlijk aan zwarte magie grenzen.... Ik weet ongeveer waar ik gaan kan (maar niet waar ik NIET gaan kan) en ik weet een beetje hoe ik het verschijnsel achteraf kan constateren aan de hand van de aanblik van zuiger en verbrandingskamer. Want om een of andere reden ben ik een van de weinige mensen die pingelen niet hoort.... Andere dingen (lagerspelingen, lekkende kleppen, etc ) hoor ik vaak scherper dan de gemiddelde collega, maar pingelen dus niet, tenzij het vlak voor het kapotgaan is. Hoe dan ook, ik durf met tamelijk grote zekerheid te stellen dat gezien zuiger en kop nog perfect zijn, er in mijn kleine ASP-tje geen pingelen of detonatie optreedt, en ook de drijfstang krijgt het niet te zwaar voor zijn kiezen. Ik bedoel: die drijfstang ziet per 10 uur welgeteld 2 druppels olie voorbij komen, en als er dan iets aan de hand zou zijn, blijft de boel gewoon niet reeds ruim 20 uur heel....
mijn baas betaalt mij voor mijn diploma's en mijn hersens, ik ben (in principe) niet aan boord om schoon te maken en filters te wisselen. Maar het nadenken en puzzelen doe ik gratis en ik laat me dik betalen voor het dek moppen en filters wisselen...
Ondertussen een (qua uiterlijk volkomen mislukt) tankje gemaakt, maar het ding is dicht, een beetje groter dan bedoeld (ruwweg 150 ml) en het voldoet technisch volledig aan de verwachting: Plat, en dus "tot aan het gaatje" bijna geen niveau verschil. Als de tank bijna leeg is, zal door het onvermijdelijke bewegen van de boot altijd wat brandstof in het putje stromen, en dus het niveau constant houden. Houd dat op, dan is er ongeveer 2 a 3 ml in het putje, waarbij de motor door het rap dalende niveau anders gaat lopen, en dat zou betekenen dat ik ongeveer 10 minuten heb om het ding naar de kant te krijgen.
Geeft niet, zien we toch niet met die onscherpe foto. Straks met de tank onder de opbouw ziet niemand het. Dit is de pech van een pietje precies zijn. Denk erbij als iets niet perfect is: -werkt het waarvoor het gemaakt is? -stoort het me dat het er "niet uit ziet"? -zie je het straks op een meter afstand? (want wie gaat er met een loep naar kijken?) En zo zijn er meer punten om gewoon te accepteren wat je zelf hebt kunnen maken.
Oh, het uiterlijk stoort me niet zo... maar het was eigenlijk de bedoeling, om scherpe vouwen te maken, en soldeerlippen te vouwen aan de randen, en dát mislukte volledig. De zijkanten zijn dus kops gesoldeerd, en dat is bepaald niet de beste verbinding. Ik wil dat nog een keer over doen, maar dan heb ik eerst betere hoekprofielen en een betere bankschroef nodig, want dat ging er mis, gelijk al bij de hoeken van de body....
Had indertijd een Engelse collega en ik vergeet nooit een van zijn gevleugelde uitspraken. Don't worry Klaas, It's only cosmetic! Als het werkt, dan werkt het en zolang de mechanische belasting niet te groot wordt houdt het wel. En omzetten van plaat is best wel specialistenwerk. Mijn eerste zelfgebouwde zender kreeg ik bij de RCD complimenten voor het mooie alu kastje. Maar niet verteld dat die gewrocht was door onze huiscontractor, die het isolatiewerk van leidingen deed. Soort secundaire arbeidsvoorwaarden zeg maar.Toen kon dat allemaal nog. Gr. Klaas.
Digit 4, of Digit 5 Klaas? Voor de behuizing van mijn Digit 5 kon ik beschikken over zetbank van school (1980).
Nog ouder Ron. Was uit een blauw boekje. Formaat A5 en geschreven door dhr van Oord(t?), die bij Philips werkte. 2 Kanaals, met een soort zaagtand generator om de motor te regelen. Alles te checken met een oortelefoontje. Heeft wat zweetdruppels gekost. Was 40 jaar terug. Veel van opgestoken en het scheepje in mijn avatar mee uitgerust. Scheepje vaart nog steeds. Wel een paar keer op de helling geweest en inmiddels de 3e generatie elektronica er in. Tweede regelaar was de MR 401 uit het Digit 5? boek. Het boek is er nog steeds, de regelaar weggeven Nu een klein buitenlopertje gemonteerd met een 10 A HK regelaartje. Zender nog uit de vorige eeuw. MPX Cockpit MM. Vorig jaar bij de bouw van mijn laatste nieuwbouw realiseerde ik me opeens dat die me waarschijnlijk geen 55 jaar meer gezelschap gaat houden. Maar het vaarplezier is er niet minder om. En Bert, Excuses voor de vervuiling bij je Pokkebootje. Gr. Klaas.
Kan het niet zoals het moet, dat moet het maar zoals het kan. Ik heb ook weleens met dat probleem geworsteld, een paar stukjes messing hoekprofiel deed wonderen. Groetjes Hans.
Nergens voor nodig, Klaas.... Bij gebrek aan andere dingen, naast de tank, alvast begonnen met het in elkaar fiegelieren van een programma voor de zender, zodat ik in elk geval het gas (voor het starten) op de stick heb, en middels een schakelaar op de combinator-curve. Morgen eens kijken of ik de servo's en dergelijke provisorisch aan kan sluiten, zodat er een soort van "droge proefvaart" gemaakt kan worden.
Als er dan toch verder niet te bouwen is.... Dan gaan we maar alvast met de lay-out van de bediening bezig. Provisorisch de spoed-servo op de mechanische bediening aangesloten, en alles "bedraad".... Gas en spoed komen op één kanaal via een Y-kabeltje (kanaal 3) Dit vergemakkelijkt het starten, want de governor is nog niet actief als de motor niet loopt, en word ook niet automatisch actief: dat moet ik handmatig vanaf de zender inschakelen (kanaal 1). Dan is het wel makkelijk, als je tijdens het starten wat meer of minder gas kunt geven. Zodra de motor enigszins stabiel loopt, kan de governor ingeschakeld worden. Het "gewenst toerental" signaal komt van een parallel kanaal (kanaal 4), wat middels een V-vormige curve aan de spoed gekoppeld is: spoed neutraal, en het toerental is minimaal, spoed maximaal (zowel vooruit als achteruit) en het toerental word ook naar maximaal gestuurd. Aangezien de governor het toerental heel rustig op of neer regelt, heb ik de spoed ook maar een lage loopsnelheid gegeven. Het duurt ongeveer 3 a 4 seconden om van vol achteruit naar vol vooruit te gaan, en vice versa (in het echt duurt dit, bij mij aan boord tenminste, een kleine 30 seconden). Het toerental stuurt op en neer in plm 5 seconden, wat in elk geval acoustisch best een leuk effect geeft: je hóórt dat de motor onder belasting op moet toeren. Leek me wel grappig voor het realistisch effect. In de praktijk zal ik moeten kijken hoe het uitpakt, maar ik verwacht dat hier met wat gewenning gewoon goed mee te manouvreren valt. Ook heb ik via kanaal 5 een aan/uit schakelaar laten aansturen door een logische schakelaar, die bij een motortemperatuur van 85 graden de koelfan inschakelt. Die loopt op dat moment nog op zijn laagste snelheid, en als de temperatuur vérder oploopt, gaat de fan ook harder draaien. Dit werkt perfect: de motor staat nu al een half uur onbelast op precies 85/86 graden te draaien met in en uitschakelende fan. Al met al, zie ik hier wel toekomst in.
Hééérlijk.... Van een afstandje.... van dichtbij is het een "warzone" (ik werk nogal rommelig met zulke tests: als het in een puinhoop werkt, werkt het ook als het netjes is ) Daar raak ik ook steeds meer van overtuigd.... Zit nu comfortabel in de huiskamer, en kan via de zender prima in de gaten houden of de motor nog loopt.... Edit: Puffertje staat nu al weer ruim 2 uur te draaien, loopt eigenlijk gewoon goed. Heb om een of andere reden toch gewoon het volle toerenbereik (maar met wat haken en ogen) en heb er nog een extra functie bij gemaakt waarmee ik het toerental los kan koppelen van de spoed, zodat ik een toerental kan kiezen waarmee gemanouvreerd/gevaren kan worden. Lijkt ERG goed te werken. Brandstoftank doet ook precies wat hij moet doen: het mengsel binnen grenzen constant houden. Werkt ook érg goed. Waar blijft die romp????
Bert, Heb je geen overmaatse klomp? Je kunt toch ook de boel omdraaien en de hele mechanische hap in de teil en het schroefje erbuiten? Ja, 't regent hier, dus zoek ik wat ander vermaak. Lukt wel hoor! Gr. Klaas.
Was het maar waar, Klaas.... Maar goed... Het systeem heeft zoals op de video ruim 3 uur staan draaien, waarbij de temperatuur mooi constant bleef, en ik eigenlijk het hele ingestelde toerenbereik (1200 tot 2000 RPM) op alle mogelijke manieren kon benutten. De tijdsvertraging op de pitch maakt alle overgangen een stuk geleidelijker, waardoor de motor zich minder verslikt (de carburatie is en blijft een soort van flessehals). Een beetje "test-manouvreren" geeft een leuk beeld van hoe het ongeveer komen gaat, en met 2000 toeren en vol pitch komt er een behoorlijke hoeveelheid schroefwater in beweging. Nu is het maar de vraag hoe dat uit gaat pakken bij vrijvarende boot, natuurlijk, maar ik heb zo het vermoeden dat er vermogen ZAT is. Achteruitvermogen is beperkt (de schroef gaat nu eenmaal maar ongeveer half zo ver achteruit vergeleken met vooruit), maar dat gaan we wel zien.... Nu kan de boel EINDELIJK van de testbank af, en kan ik langzaamaan eens beginnen met bijvoorbeeld een motorfundatie...
Dat ligt niet aan de rommel of het provisorische: dan heb je bij het uit elkaar halen, en weer netjes opbouwen iets over het hoofd gezien, en is het niet dezelfde schakeling... Dat is mij ook meerdere keren overkomen. Hoe dan ook: ik heb een betrouwbare toerental meting, een functionele toerental regeling, een (min of meer) werkende carburatie, een functionerende koelingsregeling, een brandstof toevoer die niet voor problemen zorgt, de koppeling tussen motor en schroefas heeft zichzelf ruimschoots bewezen, de motor heeft bewezen langdurig onder de gewenste toerentallen te kunnen functioneren. Nu nog een romp....