F1A vliegen lukt mij helaas fysiek niet, dus ben ik overgestapt op F1B modellen. Dit zijn rubber aangedreven modellen voor outdoor vrije vlucht. Ik heb het geluk gehad dat ik direct 2 modellen kon kopen inclusief een modellenkoffer. 1 van die modellen is in principe vliegklaar. Aangezien hier een andere propkop op zit dan wanneer dit model vloog, is het nodig deze opnieuw uit te balanceren. Hierna moet het model weer vliegen. Het 2e model heeft wat meer werk nodig. Hier zit nu nog een electronische timer in. Deze ga ik niet gebruiken, ga dit model dus ombouwen naar een mechanische timer. Na wat frutten met wat schroevendraaiers is de romp leeg. En kan er begonnen worden aan het werk voor de mechanische timer. Dit komt trouwens uit de romp aan electronica. Zover ben ik inmiddels met de romp. Heb er een gat ingeslepen waar de timer komt. De timer word vastgezet met 3 schroefjes met het mechanische deel in de nek. Volgende stap is de startknop in de romp monteren en alles afwerken. Zo moet het gat nog dicht wat overblijft van de oude timer. Ook moet ik nieuwe draden trekken voor de wing wiggler en prop start. Gelukkig zijn dit relatief simpele handelingen allemaal en heb ik rond de winter de modellen weer op orde. Later meer! Bernard
Nu het grote twijfel moment. Ben druk bezig met de romp aanpassen van de korte kist. De bekleding is nog in kleuren van de vorige eigenaar met wat decals. Nu kan ik kiezen om het model opnieuw te bekleden. Maar dit houd in dat de fijnafstelling weg is. De bekleding heeft de laatste jaren wel wat beschadigingen opgelopen. Ook zag ik een kleine beschadiging aan de d-doos. En als ik dan bekleed waarmee? Ikarex is mogelijk. Maar dan alleen onder of beide kanten. Voordeel is dat het in mijn eigen kleur kan. Vraag me alleen af of dat niet te zwaar is. Ikarex is wel veel steviger op het gebied van gaten e.d in de bekleding. 2e optie is weer iets van spanvlies o.i.d te gebruiken en eventueel mylar op de onderkant. Hmm keuzes, keuzes... En dan eventueel de 2e kist ook opnieuw bekleden die is opzich vliegklaar?? Bernard
De nr 68 vooral niet opnieuw bekleden...probeer voorzichtig de registratie waar nodig af te halen cq te maskeren en zet er jouw Lic Nr op. Ga eerst maar eens leren vliegen met deze kisten...Ik ben zo vrij om te stellen dat je nog te weinig ervaring hebt om degelijke kiste met behoud van de vliegeigenschappen opnieuw te bekleden. Mocht het ooit zover komen...Ikarex op de onderkant kan maar dan wel de soort ( dikte ) voor F1B en dan Salzer op de bovenkant. Niet vergeten de nieuwe propkop wat zwaarder te maken...gelijk de VP prop die er op heeft gezeten. Dus...eerst vliegen!!!
Dit zijn de antwoord waar ik wat aan heb. Heb al wat registratie weg gehaald. Kleine beschadiging gekregen in de bovenbekleding dus daar plak ik een kleine patch in. Opnieuw bekleden met behoud inderdaad weinig ervaring mee. Ik heb de 31 gram/m2 ikarex. Volgens mij is er ook niks lichters. Als de timer ombouw klaar is word de boel weer uitgebalanceerd en moet die weer vliegen. Bernard
Waarom nou F1B? F1A gaat om fysieke redenen niet. Al jaren lang last van knieproblemen en enkelproblemen alleen had niet verwacht dat het nog zo erg zou blijven. Dus rondrennen op de heide of geploegde akkervelden is een slecht idee. Waarom dan geen F1C? Deze klasse kan in Nederland niet gevlogen worden. Is extreem duur en lijkt op zijn retour qua deelnemers. En buiten dat vind die dingen levensgevaarlijk. En F1Q? Leuke nieuwe klasse. Maar heb weinig affiniteit met electronica. Wel een goeie klasse voor RC vliegers met vrije vlucht ambities. Zoals Henk al laat zien in zijn topic over F1Q je hebt weinig extra's nodig dan je RC spullen die je al hebt. Dus F1B Deze klasse lijkt qua handeling veel op indoor rubber modellen. Gaat alleen wat meer rubber in en zijn wat groter. Principe is het zelfde. Model afstellen om te klimmen en daarna rondjes te vliegen (zweven). Verder is de gelijkenis op het gebied van het gebruik van rubber. Voor indoor draai je rubber op voor F1B ook. Logische keuze eigenlijk. Bernard
tjonge jonge, wat zijn die klassen gewijzigd sinds de jaren 70 dat ik nog mee holde op de heide. Toen vloog ik nog maar met A-1tjes en wilde verder naar de A-2, maar helaas gooide de Luchtmacht in 79 roet in het eten. Nu lijken mij al de klassen alleen maar te maken te hebben met techniek en niet meer echt met de pure modellen. Ook lijkt het me nu te ingewikkeld voor de beginner om nog in zo een klasse in te stappen, of opnieuw te beginnen.
Een hart onder de riem: De wedstrijd in Zülpich werd gewonnen door Ivo, met een redelijk conventioneel model. Geen LDA-flapper oid.
A1 word nog steeds volop gevlogen, met name in t buitenland. Gelukkig heeft de techniek ook hier zijn intrede gedaan. Er is zoveel meer mogelijk, dit komt met name de veiligheid van je modellen ten goede. Instappen kan nog steeds relatief simpel. Modellen zijn nog prima te bouwen volledig van hout en met een rechtuit haak doet t nog prima mee in thermische omstandigheden. Wil je verder ja dat kost geld. Maar moet zeggen RC is ook niet goedkoop om in te stappen. Vele adviezen die ik hoor zijn: investeer meteen in een goede zender á 300 tot 600 euro. Heb ik een halve F1B voor, of 2 tot 4 seizoenen rubber. Veel beginnersmodellen voor RC zijn ook duur. Kijk maar eens naar een nieuwe of 2e hands F3K model. Ook duur. Het is maar hoe je het bekijkt wat duur is om terug te komen of te beginnen met welke klasse dan ook.
er is pas eentje geweest die zich bij mij beklaagd heeft omdat ik hem als beginner een heel simpel zendersetje heb aangeraden, de rest was daar tevreden over. Ik adviseer een beginner altijd om met goedkoper materiaal te beginnen, is het niks dan zijn ze niet veel geld kwijt en willen ze verder dan kunnen ze de eerste jaren ermee door. Met bijna alle wedstrijd klassen is dat ook wel, met simpel en goedkoop materiaal kan men tot op een bepaalde hoogte mee houden, maar uiteindelijk kom je niet verder meer en moet je investeren in duurder en beter materiaal. Echter als je naar de wedstrijden gaat kijken zie je dat budget materiaal vrijwel niet.
Ja budget materialen op wedstrijden zijn soms zeldzaam. Ik denk ook wel dat je een beetje moet opgroeien met vrije vlucht. En opnieuw instappen is altijd mogelijk. Er is een levendige 2e hands markt waar voor ieder budget wel wat te vinden is. Klein licht punt over dit punt. Vorig jaar hebben we een set regels ingevoerd die het mogelijk om mee te doen met "simpele" modellen. Dus geen gekke dingen gewoon simpele modellen zonder flaps, ingewikkelde bunt processen of meerdere kielvlak standen enzovoort. Hiermee kun je dus ook met de budget modellen meedoen. En wat altijd mogelijk is een keer langskomen op een wedstrijd om te kijken en bij interesse eventueel een clubmodel uit te proberen. Bernard
Wordt dat dan in een aparte wedstrijd(klasse) ondergebracht? Wordt hierbij ook afgezien van radio-getriggerde elementen? NB: Bernard, mijn laatste pb nog gezien?
Het wordt voornamelijk een aparte uitslagenlijst. Verder doen deze modellen ook mee met de gewone wedstrijd. De modellen voldoen immers ook aan de reguliere regels. Geen idee of RC-DT verboden is bij deze modellen... Ik hoop dat je een mooi nostalgisch model hier wel mee uit mag rusten. We gaan ook niet terug naar smeulend lont als timer voor de thermiekrem.....
Dat is wel heel lang geleden (+-60jaar), er bestaat ook nog zoiets als een mechanische timer (en daar is best aardig mee te werken.)
Zoals je kan zien hebben mijn wakefields straks ook een conventionele mechanische timer. Werkt prima. Iets minder nauwkeurig en geen rc dt maar toch prima. Bernard
Hopelijk kan ik vandaag nog wat kleine stapjes maken met de wakefield romp. Heb inmiddels ook een 3e wakefield op de kop getikt die ik in november in ontvangst mag nemen. Een 1.67m kist met dit keer een symmetrische vleugel en een aparte propkop ten opzichte van de standaard die op mijn andere 2 kisten zitten. Vloot van 3 modellen is al een behoorlijk begin. En lastig genoeg alles aan het vliegen te houden. Bernard
Tot hier en niet verder. Helaas kan ik even niet verder. De timer past en loopt gewoon in de romp. De startknop past ook op zijn plaats. Alles moet nu nog vast gezet maar daar heb ik M1.6 inserts voor nodig. Die worden meegenomen uit Zwitserland voor me samen met wat aanpassing materiaal voor de prop. Had de modellenkoffer toch open dus meteen maar even wat foto's gemaakt van de modellen. Dit is de 1.67m kist met a-symmetrische vleugels. Het rechterpaneel is 3 cm langer dan links. Dit is de 1.80m kist. Zelfde fabrikant als de eerste kist. Ooit bedoeld als still air kist maar kan ook prima als ronde kist gebruikt worden. Beide modellen samen. De verplichte registratienummers moeten er nog op. Bernard
Inmiddels is de indoor wedstrijd achter de rug dus kan me weer focussen op het komende outdoor seizoen. De stand van zaken. In de koffer heb ik nu: 1 vivchar 1.67m kist met vaanstand prop ( bladen kunnen draaien na opwinden rubber voor minder weerstand bij gooien). Nr. 3 Vliegklaar 1 vivchar 1.80m kist standaard uitvoering. CG goed leggen en vliegklaar. Nr. 2 1 vivchar 1.67m kist met a-symmetrische vleugels. Nr. 1 De laatst genoemde heeft nogal al wat werk nodig. De timer moet er nog in gebouwd worden net als de startkop. Hier wacht ik nog op M1.6 inserts. Verder heb ik de romp aangepast voor de Beacon. Zie foto's Zo ziet het er standaard uit. Zo na wat aanpassing. Zo is t resultaat dan met de Beacon erin. De vleugels van deze kist zijn ook gestript en worden opnieuw bekleed met Icarex. Het eerste model in mijn eigen kleur. De reden is vrij simpel. Ik heb 2 modellen vliegklaar dus kan zeker meedoen komend seizoen en kan tussendoor prima die kist opnieuw invliegen. Kwam het volgende ook al tegen tijdens een eerder inspectie van de vleugels. De D-doos is beschadigd en heeft gevolgen voor de torsie stijfheid van de vleugel. Dit was ook duidelijk te voelen. Dus wat druppels secondeplak erin en het was al een stuk beter. Vervolgens het gat afgewerkt met een stukje d-doos. Dus wat moet er nog gebeuren. - kist nr 1 afronden. Opnieuw bekleden en romp afwerken. - op alle modellen moeten de registratie nummers nog komen. - timers schoonmaken van iig van 2 modellen. - stickers met naam e.d op de modellen plakken. - nog wat kleine spullen kopen bij Henk. P-hook voor rubber handeling, startknop en wellicht nog wat andere spullen. - rubber bestellen in Amerika. Gr. Bernard