heeft dan enigzins met verf te maken. bij mij moet dat er af . wilde dat doen met afbeit maar ja vreet die afbeit dan niet mijn carbon romp aan en hoe zit dat met eventueel plamuur versus afbeit. alvast dank voor de reactie. mvg t.
Afbijt gevaarlijk spul op carbon epoxy kan gaan invreten of weekmaken plamuur lost ook op maar , proberen !!! ///// beste is beetje opschuren (180) en remolie erop of afnemen (thinner kan oppassen) en met een schuurspons (3M) je lak verwijderen en goed afspoelen met water , beetje nareinigen met terpentine of remreiniger . gr rexonamen
Maar 1 goede oplossing: schuren Wel loop je het risico dat er pinholes ontstaan, die je dan weer moet vullen. Waarom niet gewoon overspuiten met de kleur die je wilt?
Als je carbonkleur wilt: Afschuren tot op de vezel en dan overspuiten met blanke DD lak. Anders ontvetten met aceton, opschuren, weer afnemen met aceton en dan overspuiten in de kleur naar keuze. Niet met afbijt of zo aan de gang, dat is voor houten deuren en soms voor auto's. GJ
mmmmmmmmmm.... oke ... denk maar schuren dan dus. ik wil mijn f1 racebootje opnieuw gaan spuiten. dat spuitwerk is geen punt. vorige heb ik ook geschuurt maar hoorde van de afbeit. ik twijfelde wel heel erg daarover ,daarom dus die vraag erover. ik zal eens naar de schuurpapier boer gaan maar dan!!!! wel dank voor de info en het meedenken. grt tom.
iemand op mijn club heeft een keer een GFK kist met afbijt schoon gemaakt... Kon na een paar uur probleemloos de vuilniszak in, hoefde niet eens meer dubbelgevouwen te worden
haha ja van gfk weet ik wel dat dat niet gaat. plastic is er niet tegen bestand .dat wil ik wel geloven .wel zonde dat je het dan weg moet gooien. en.................. ook een leermomentje . grt tom.
Het geeft wel aan dat je zonder vooraf rond te vragen misschien je romp had kunnen weggooien Misschien ook afhankelijk van de afbijt maar toch..
dat is waar ja. maar ik had wel de plannen voor de "milde" afbeit van alablastine (als ik dat correct zeg) uitvoering . met rem olie zou ik het zelf neeeeeeeeeeeeeeeever nooit doen. ga wel lekker schuren hoor. geen punt. ben niet vies van ellenbogen stoom haha
GFK = Glas Faser Kunststoff CFK = Carbon Faser Kunsstof Faser = vezel/fiber De matrix is polyester of epoxy.
Als het een beetje kwaliteitsromp is dan is hij in de mal gespoten en dat gebeurt vaak met polyester. Dus de kleurlak is polyester en dat kan je niet eens afbijten (ook niet met een kunstgebit). GJ
Gewoon dof maken met scotch brite (soort schuurspons) en een systeemlak erop zetten. Al zou er een 2k lak op zitten is dat geen probleem.
Epoxy is niet UV bestendig. Daarom gebruiken ze als kleurlaag polyester. Gebeurt daarom ook bij 1:1 zwevers Er is geen goed nederlands woord voor maar ze noemen het "vorgelat" of "schwabbellack". Het is verdunbaar tot zo'n 50%. En een ander groot voordeel is dat epoxy zeer goed hecht op polyester, ook al is het al maanden uitgehard. Je kan dus een mal spuiten en laten staan tot je weer tijd en zin hebt om verder te gaan. Als je op gewicht moet letten dan kan je autolak gebruiken maar dan moet je weer rekening houden met tijd en lossingmiddel. GJ
Waarschijnlijk Schwabbellack omdat de Lack na het lossen met Schwabbelscheibe te lijf gegaan wordt voor glans.
Inderdaad, de lak kan worden gezwaffeld. ;-) Normaal gesproken, als de mal lekker spiegelglad is hoef je hem niet te schwabbelen maar komt ie er hoogglans uit. GJ
in mijn geval is de romp niet gespoten in de mal. dat is gewoon een carbon romp die later in de autolak is gespoten. basis lak met 2 k blanke lak erover. grt tom