CY Models Gee Bee R-4 (of R-3)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Chip, 12 jul 2017.

  1. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Is geen bestaand vliegtuig, bestaat enkel op papier, en heeft zelfs niks te maken met de Granville Brothers...

    Toch een sexy model, en uit ondervinding weet ik dat wat er goed uitziet, ook goed vliegt.

    Eventjes zoeken op het Web leverde enkele bouwprojecten op die het model van CY mits enkele wijzigingen vliegklaar hebben gemaakt, en er vrij positief tegenover staan. Belangrijkste wijziging is het vergoten van het oppervlak van het kielvlak, en verder alles wat versterken, oa de verankering van de ophangingen waarop de wielpoten geschroefd worden.

    Zo kwam ie uit de dozen:

    [​IMG]


    En dan aan de slag:

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Grtz,


    Jan
     
    johnnyb, ron van sommeren, mig 3 en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gaaf ding! Hoe zit het met de motorkoeling? Stroomlijn is leuk, maar...

    Veel succes, vooral veel plaatjes blijven posten en filmpjes als'tie klaar is!

    Hugo
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welke motor is dat?
     
  4. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Motor is ZDZ-160B2 RV-J. Had liever een Moki 220 stermotor... maar dat is buiten het budget.;)

    Koeling is idd een volgend probleem. De koelgaten in het compartiment van de canisters gaan niet volstaan. Ik ga de motorkap voorzien van extra lucht in- en uitgangen.

    Grtz,


    Jan
     
  5. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Het betere "smoelwerk"

    [​IMG]

    Grtz,


    Jan
     
    johnnyb, ron van sommeren en C3ntijn vinden dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Beest . . .


    jan.
     
  7. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Stapje verder:

    [​IMG]


    [​IMG]

    Grtz,


    Jan
     
    johnnyb vindt dit leuk.
  8. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Compartiment voor de canisters, komt een afdekking uit aluminium over.

    [​IMG]

    Grtz,


    Jan
     
  9. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Onderstel gemonteerd met een laagje siliconen ivm beter contactoppervlak en dempen van trillingen.


    [​IMG]


    Selig profiel?

    [​IMG]


    Grtz,


    Jan
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  10. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Flying wires... De nylon onderdelen van de bouwdoos niet gebruikt, kan voor een ander project dienen.

    [​IMG]

    Snelkoppelingen


    [​IMG]

    Grtz,


    Jan
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  11. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Update: afdekplaatjes aan de wielkappen:

    [​IMG]


    [​IMG]


    Aansturing richtingsroer en staartwiel:

    [​IMG]


    [​IMG]


    Grtz,


    Jan
     
    johnnyb vindt dit leuk.
  12. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Vandaag stabilo afgewerkt (servo's, aansturing en vergrendeling)

    [​IMG]

    En aansturing carburator:

    [​IMG]


    Grtz,


    Jan
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Je moet nog wel één dingetje aanpassen. Het servoarmpje moet je evenwijdig monteren aan de roerhoorn. Zoals hij nu zit zal de uitslag van het roer naar links en rechts ongelijk zijn. Zoals het nu zit zal de uitslag groter zijn als het servoarmpje "trekt" dan wanneer het "duwt".
     
  14. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Ja uiteraard
     
  15. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Update: benzinetank en leidingen ingebouwd, veel werk is er gekropen in het passend maken van de cockpitkap.


    [​IMG]


    Hart van het besturingssysteem: Powerbox Mercury (dubbele voeding, dubbele ontvanger, gyro met GPS ondersteuning, uitgebreide telemetriefuncties).

    [​IMG]


    Grtz,


    Jan
     
  16. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Alle electronica gemonteerd en afgesteld. Dank zij de mogelijkheden van de Powerbox Mercury gebruik ik maar 7 kanalen.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Volgende stap: zwaartepunt uitmeten en dan beslissen waar de accu's dienen gemonteerd.

    Grtz,


    Jan
     
    johnnyb vindt dit leuk.
  17. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    En een geschikte piloot gevonden:

    [​IMG]

    Grtz,


    Jan
     
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Stoer.

    Ga er vanuit dat de piloot schaal is?
    Waar heeft u die piloot dan weer gevonden?(linkje?)

    Groet:Robin
     
  19. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    mig 3 vindt dit leuk.
  20. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Vleugel versterkt met low-expansion PUschuim op de delen waar het landingsstel zit.

    [​IMG]

    en dan mag het toestel eens buiten. Uitbalanceren. Dat viel tegen: er moet 2.2kg ballast in de neus.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Grtz,


    Jan
     
    eric_laermans vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina