Bouwverslag: een Deltawing

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door TheNorb, 19 sep 2017.

  1. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    De onderligger met webbing is er weer uit en hier dus weer het vervolg...

    Na netjes aftekenen van de bovenkant en netjes afschuren krijg je dit:

    [​IMG]

    Hierna de bovenligger erop lijmen:

    [​IMG]

    Om het geheel nog stijver te maken, omwikkelen met aramidedraad en met hele dunne epoxy insmeren:

    [​IMG]

    Als dat allemaal droog is, kan hij worden verlijmd in de twee vleugelhelften:

    [​IMG]

    Dan opeens is het één geheel geworden! Ik gebruik PU-lijm, zodat alle holtes mooi worden opgevuld:

    [​IMG]

    Dan nog even netjes afsnijden (als alles droog is) en dan heb je dit:

    [​IMG]

    Aan de voorkant doe ik ook nog zoiets, zodat alles mooi één stijf geheel wordt.

    [​IMG]

    Hier de liggeropening aan de voorkant. De schuine kant van de webbing is niet voor de stevigheid, maar meer om de onderste ligger de juiste kromming van de vleugel te laten volgen....

    [​IMG]

    Die kromming is op de volgende foto goed te zien:

    [​IMG]

    Deze wordt op precies dezelfde manier afgewerkt als de vorige ligger.

    Tja, op zich weegt het geheel nu al wel een beetje....

    Omdat door het hogere gewicht ook de vliegsnelheid zal toenemen, blijft de vraag of ik het mij niet te moeilijk :hammer:heb gemaakt. Dat kwam natuurlijk door de onervarenheid :bier: op dit vlak....

    Blijf er dus bij, om te zien hoe dit alles afloopt!

    :beer:
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Veel gewicht hoeft geen probleem te zijn... Ligt eraan hoe je ermee wilt vliegen en onder welke omstandigheden. Zelf geef ik voorkeur aan zweven boven gemotoriseerd. Vervolgens verkies ik veelal helling boven slepen. Met een zware zwever en een relatief kleine helling is het veelal lastiger updraft-arme tijdsintervallen te overbruggen. (In de lucht toch :)).

    Begrijp ik het goed dat de winghelften demontabel blijven (bijv. voor transport)?
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  3. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Nee, het is muurvast verlijmd, dat komt niet meer los....
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Prachtig uitgevoerd allemaal, maar volgens mij volledig "over engeneerd" ( niet opvatten als kritiek hoor)!

    Met balsa ingedekte vleugeldelen, stomp tegen elkaar gelijmd, met een glasmatje over de naad is op dit formaat vleugeltjes meer dan sterk genoeg.
     
    Peter Den en TheNorb vinden dit leuk.
  5. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Ja, hoe verder ik vorder, hoe meer ik dat ook ga inzien :hammer:. Ik schreef dat ook al in post #20.

    Ik kan er altijd nog een 300cc motortje opzetten....

    :beer:

    Norbert
     
  6. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Stapje voor stapje komen we steeds iets verder. Neem nu vorige week, toen heb ik ook de voorste ligger er in gelijmd:

    [​IMG]

    Dan door met het inbouwen van de servo's. Eerst maar eens alles afmeten en uittekenen:

    [​IMG]

    Dan de bakjes gemaakt die in de vleugels worden ingelijmd:

    [​IMG]

    Even alles inpassen, met tevens een kabeldoorgang, gemaakt van drie dikke rietjes:

    [​IMG]

    Na het verlijmen van de bovenbeplanking heb je dan dit:

    [​IMG]

    Het geheel is ontzettend stijf, en nu begin ik pas een beetje de overkill van het alles in te zien....

    [​IMG]

    Dan door met de servohouders, die straks in de bakjes geplaatst worden.

    [​IMG]

    Hier is een houder er in gezet, nu nog even de bovenkant hiervan mooi vloeiend afschuren:

    [​IMG]

    Hier dan het eindresultaat met een sleufje voor de servoarm:

    [​IMG]

    Hier een servo ingebouwd:

    [​IMG]

    Ik had deze servo's nog liggen, ik weet niet of ze voldoen, maar ze voelen krachtig genoeg. Ik ga de servorhouders en vleugels apart bespannen met folie en dan het geheel fixeren met plakband, zodat ik altijd bij de servo's kan.

    Dan verder met de rolroeren. Deze worden gemaakt uit 4mm. balsa. Aan de koorde meten ze 25mm en aan de tippen 45mm. Ook is de achterlijst van de vleugels op 4mm dikte afgesneden, zodat de roeren mooi passen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende keer kunnen de neuslijst en winglets er op.

    Weet iemand hoe groot deze ongeveer kunnen / moeten zijn voor voldoende stabiliteit? Of maakt het allemaal niet zoveel uit? Ik hoor het graag!

    :beer:
     
    eric_laermans en Theo P vinden dit leuk.
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.070
    0 aan de neuslijst en 7 cm aan de achterlijst is meer dan genoeg. En dan aan beide tippen. Alleen aan de bovenzijde ivm landingen.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  8. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Ik ga je weer volgen Norbert!
    Het ziet er weer goed én degelijk uit.:yes:
    Groetjes,
    Piet

    ps
    Maarten en ik zijn ook weer bezig !!
    Zie onderstaande foto, een bouwbeschrijving op het MB-forum én mijn eigen site volgt snel.
    DSC00023.JPG
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat zijn erg mooie en vormtrouwe kernen.
     
  10. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Mooie kernen Piet, en een goed stukje vakwerk met jouw gravity-foam-cutter, je zou haast denken dat ik ze zelf had gesneden :D...

    Dan zie wel het verschil in oppervlak van die twee verschillende soorten schuim. Eigenlijk is EPS dan minder geschikt. Mijn oefen-pak EPS is nu bijna op, nu straks door naar het volgende level: XPS-platen....

    :beer:
     
  11. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Oké, we gaan weer door.

    Ook hier :bye: zijn de neuslijsten er op gelijmd:

    [​IMG]

    En dan kan het grote schaven en schuren beginnen! Maar dan heb je ook wat: een ontzettend profiel-getrouwe vleugel!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan bespannen:

    [​IMG]

    Die balsa ondergrond kun je heel mooi schuren, zodat je een heel strak oppervlak krijgt. Je ziet het spiegelen!

    [​IMG]

    Bovenkant wordt zilverkleurig:

    [​IMG]

    Hier de servobakjes afgewerkt en daarna vastgezet met plakband:

    [​IMG]

    Volgende keer kunnen de winglets erop, en daarna wordt de romp afgebouwd.

    Omdat ik nog steeds een beetje twijfel over het gewicht, vraag ik mij nog steeds af wat zoiets nou mag wegen. Het vleugeloppervlak is nu ongeveer 29dm2. Als het eindgewicht op bijvoorbeeld 800gram komt, dan praat je over een vleugelbelasting van 27gr/dm2. Dat is toch eigenlijk een hartstikke lage waarde voor zoiets? Of heeft de geringe spanwijdte ook nog invloed op de vliegeigenschappen?

    Het plan was eigenlijk om de Wing uit de hand te starten en niet met een soort katapult of iets dergelijks. De EDF die er op komt heeft ongeveer 400gr stuwkracht. Zou dat lukken dan, of zou ik er toch beter een zwaardere motor op kunnen zetten? Misschien mensen hier met ervaring met deze getallen?

    Ik hoor het graag,

    :beer:

    Norbert
     
    Piet G vindt dit leuk.
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Gemotoriseerd vliegt alles. Met 27gr/dm² aan een duin met 3/4Bft zal het ongemotoriseerd ook prima vliegen, verwacht ik. Het ziet er mooi en vooral strak gebouwd uit.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zie het nu pas.
    Ik heb veel vliegende vleugeltjes en delta's gebouwd en zoals Nico al schreef en jij bevestigde, veel te veel tijd en werk ingestoken, overengineerd.
    Mijn vliegende vleugels hadden meestal MH60 profiel.
    Gesneden uit Roofmate of Jackodur heb je er weinig nabewerking aan.
    Even opschuren met korreltje 800 en hij is glad.
    Geen liggers, niets, alleen een glasweefseltje over het midden en dan indekken met lange stroken balsa die over het midden gaan zodat de schaal de sterkte geeft.
    De delta's nam ik een NACA profiel voor.
    Dat is sneller dan een Zagi.
    Een Zagi is een S-slag profiel en creert meer weerstand dan een symmetrisch NACA profiel.
    De beste delta die ik gemaakt heb was met een NACA 0008 en een span van 80cm
    Met een 3,5cc automotortje erop liep ie echt bloedsnel maar kon ook zweven.

    Bij alle modellen goldt, zwaartepunt op ongeveer 25% en dan op pad met stukjes lood en plakband.
    Op een helling gaan staan en net zo lang lood bijplakken en verschuiven tot ie neutraal vloog.

    Dus.. weer de Letmathe schuimsnijder pakken??

    GJ
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  14. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    :thumbsup: Ha, ha, ja, dat gebeurt zeker! Maar eerst even deze vliegklaar maken....

    Aldoende leert men. Als ik nu zie hoe stijf die Wing geworden is, met zacht EPS schuim en een dun laagje 1mm balsa, dan had ik dat niet zo kunnen bedenken. Het enige waar ik mij 'zorgen' om maak, of die EDF wel genoeg vermogen kan leveren....

    Eerst maar eens even een paar testjes doen...

    :beer:
     
    Theo P vindt dit leuk.
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Dit vliegt zonder EDF met ongeveer 25gr/dm²:

     
    TheNorb en Piet G vinden dit leuk.
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.070
    leuk om te zien dat je er zoveel moeite in steekt. Mijn vleugels zoals dit werden gewoon uit gamma piep gesneden met een handbeugel, en na het snijden en aan elkaar plakken van de helften met ducktape en vezeltape volgens een bepaald patroon versterkt. de motor (speed 400) werd op een plankje dat aan de onderzijde zat gemonteerd met een stukje tape...... Dus alles zo simpel mogelijk en die dingen vlogen als een speer.

    Ben benieuwd hoe dit vliegt.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  17. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Geen moeite hoor, het blijft toch je hobby.... :)

    Ik ben ook zeker van plan om nog een vervolg hier aan te geven, dan een soort PoorMansWing. Maar dat had ik al eerder gezegd (en het is eenvoudiger om iets te zeggen, dan ook dat echt daadwerkelijk uit te voeren). Jammer dat ik te weinig tijd over heb :weetnie:

    Ik ook!
     
  18. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Oké, we gaan weer verder.

    De laatste tijd niet al te veel gedaan, maar wel veel nagedacht over de aandrijving, daarover later meer.

    Even de aansturing van de roeren afgewerkt:

    [​IMG]

    En de winglets gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ga ze demontabel bevestigen aan de vleugel. Waarom? :hammer:Omdat het kan???

    [​IMG]

    Hier de pluggen geschroefd aan de winglets:

    [​IMG]

    ...en dan de pluggen in de vleugel lijmen. Wel heb ik de vleugel en winglets netjes afgeplakt met plakband. Maar ik weet ook dat die bruislijm niet hecht aan de folie, dus ik maak me geen zorgen....

    [​IMG]

    Dan de aandrijving. De eerst bedachte EDF lijkt mij te zwak, die komt er dus niet in. Toen maar voor deze motor gekozen (28mm met 1060kV, die kan ongeveer 900 gram stuwkracht leveren met een 9x5 klappropellor). Deze motor weegt niet veel, en er kan dan een 3S 1500mA LiPo in, samen met een 20A motorregelaar. Dan heb je nog een acceptabele vliegtijd....

    [​IMG]

    Het plan is nu om een soort eenvoudige 'kist' te maken die ik eenvoudig op de vleugel kan bevestigen.

    Dat komt dus de volgende keer!

    :beer:
     
    Ariel, renetl50, Piet G en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Een ding moet ik je nageven, je kiest consequent voor zware oplossingen, of het nou gaat om bekleding van de vleugel of fabricage en bevestiging van de winglets.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  20. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    :banana:
    Dit zijn geen zware oplossingen maar mooie en slimme!
    Een echte modelbouwer smult hiervan!
    Doorgaan Norbert, anders stel je me teleur.
    :yes:
     
    TheNorb en eric_laermans vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina