bouw/advies AMOS

Discussie in 'Speedboten' gestart door Rene016, 31 okt 2017.

  1. Rene016

    Rene016

    Lid geworden:
    24 sep 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Made
    Hallo ik ben Rene en ik woon in de omgeving van de Biesbosch.
    Na veel gelezen te hebben op dit forum besloten om hier ook actief aan deel te nemen.
    Ik heb eerst veel plezier beleeft aan het bouwen van een sleepboot alleen het varen ermee vond ik iets minder, daarom besloten om iets snellers te gaan bouwen.
    Ik ben begonnen met een kleintje (50-60cm), dit project loopt nog.
    "per ongeluk" op marktplaats een romp tegen gekomen merk AMOS, hiervan wil ik een bouwverslag van maken en graag wat advies.
    lengte 111 cm breedte 31 cm
    De romp was een open romp en aangezien ik hem electrisch aangedreven wil maken heb ik eerst een "pet" gemaakt.
    Daarna alles een kleurtje gegeven.
    De setup:
    • motor: SSS motor 5694 1000Kv (reeds aangeschaft)
    • ESC: Turnigy Aquastar 240A water cooled (al aangeschaft)
    • accu: deze heb ik nog niet maar de planning is LiPo 8s (volgens mijn berekening 8*3.7*1000 kom ik dan op ongeveer 30.000 toeren onbelast). Ik denk aan 4 accu's 4s 5000mAh 50c welke ik serie/parallel schakel zodat ik uitkom op 8s 10000mAh 50c. Graag reacties of mijn gedachtegang klopt.
    • prop: heb ik nog niet maar ik wil starten met een prop van 55 mm (diameter motor)
    • BEC: heb ik me nog niet in verdiept
    • servo: Turnigy High Torque 33 kg (heb ik)
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rene,

    Welkom op dit forum!
    Mooi kleurtje heb je uitgezocht, goed zichtbaar op het water.

    - De motorspecs geven 240A als maximale stroom aan, maar startend vanuit stilstand en accelererend na een bocht zal de motor vrolijk piekstromen trekken die (ruim) twee keer zo hoog kunnen zijn, ik zou met grote props voorzichtig zijn met vanuit stilstand vol gas geven, want dan zou de Turnigy het wel eens moeilijk kunnen krijgen.
    - 4S 2S2P levert 8S 10.000mAh 100C op
    - Onder last zul je rond de 27000 toeren uitkomen.
    - Een UBEC is niet zo kritisch, je hoeft alleen je ontvanger en roerservo te voeden.

    Heb je een mogelijkheid om een boot die op z'n dak ligt te bergen?
    Boten van dit formaat (en met 100km/h+) drijven namelijk hinderlijk stabiel ondersteboven en een kantelkamer wordt bij boten boven een meter zelden (succesvol) ingezet, omdat ze dusdanig veel volume innemen dat de gewichtsverdeling (balanspunt rond de 30% van de romplengte, gemeten vanaf de spiegel) met zoveel packs in het gedrang komt.
    De vlakke bouwvorm van je AMOS leent zich niet goed voor een kantelkamer.

    Groeten, Jan.
     
  3. Rene016

    Rene016

    Lid geworden:
    24 sep 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Made
    Jan bedankt voor de reactie
    Als ik ermee ga varen dan hou ik er inderdaad rekening mee dat ik de boot op kan gaan halen als hij op zijn dak komt.
    Wat zou jij me adviseren wat betreft de ESC en de props.
    De Turnigy zou kortstondig een piek van 300A aan moeten kunnen (dit is inderdaad te weinig als de motor zulke pieken trekt)
    Zou ik de stroom kunnen beperken door een andere LiPo setup.
    groeten Rene
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij deze hoge spanningen moet je inderdaad een SwitchingBEC gebruiken (UniversalBEC is eigennaam voor SBEC).
    Een gewone lineaire BEC kan minder stroom leveren naarmate de ingangsaccuspanning hoger wordt. Voor een SwitchingBEC geldt die afname niet of nauwelijks.

    The higher the battery voltage, the hotter a linear BEC will get, for a given current/load/servos.
    Or, in other words ...
    The higher the battery voltage, the lower the current a linear BEC can supply.

    In depth discussion
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2017
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rene,

    Neen.
    Door, bijvoorbeeld, lipo's met een kleinere capaciteit te nemen zul je niet het opgenomen vermogen van de motor reduceren, wél de levensduur van je lipo's.
    Door het aantal cellen te verkleinen verlaag je wel het voltage dat de motor (en regelaar) aangeboden krijgt, maar daarmee zul je bij gelijkblijvende prop alleen maar langzamer gaan varen.
    Compenseer je voor het lagere Voltage door een grotere prop te nemen, dan gaat de motorstroom weer omhoog en kom je weer aan de grens van wat je regelaar aan kan.

    Ik zou eerst met 8S gaan varen en bewust een te kleine prop nemen, de opgenomen stroom meten (of uitrekenen aan de hand van de vaartijd en wat je na de vaart weer in de lipo's kunt laden), vervolgens per testrun een maatje groter proppen tot je aan de grens van de regelaar komt.
    Hierbij kun je er voor kiezen je vaargedrag aan te passen om de piekstromen onder controle te houden (= geleidelijk op je gas gaan, vol gas vanuit stilstand of een krappe bocht vermijden).
    Dan, óf een maatje kleiner proppen om de boel heel te houden, óf een grotere regelaar overwegen.

    Groeten, Jan.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En minder gas geven indien volgasstroom te hoog is werkt ook niet, de regelaar krijgt het dan nog veel zwaarder.
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hoi Rene ,

    Leuke boot !!
    Qua setup had je beter iets meer onderzoek kunnen doen ;)

    De gekozen motor is het voor een dergelijke boot eigenlijk net niet. Het kv ligt een goeie 200 toeren te hoog waardoor je minder cellen kunt gebruiken en meer ampere's gaat trekken.

    Voor een dergelijke boot gebruik je een setup met 10~12 cellen (2x 5000mAh parallel of 1x 8000mAh) en een motor rond de 700~800kv.

    Daarmee ga je ook richting de 30K toeren maar met veel beter hanteerbare stromen bij een gelijk of zelfs groter vermogen.

    Met de huidige setup zou ik niet veel groter gaan dan een 48/3blads prop , dan ga je waarschijnlijk al een aardig eind richting wat de regelaar nog lekker vind.

    Ter vergelijking:
    Ik vaar mijn MHZ Cayman van 1.18 met dezelfde regelaar maar dan met 10 cellen en een 800kv 56/113 , met een 48/3 blads prop kom ik dan aan de bijna 94km/u volgens de Garmin.
     
  8. Rene016

    Rene016

    Lid geworden:
    24 sep 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Made
    Bedankt voor alle info ga hier zeer zeker mee aan de gang.
    Rene
     
  9. Rene016

    Rene016

    Lid geworden:
    24 sep 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Made
    Te lang moeten wachten op onderdelen daarom te laat met het vervolg.
    Motor en as vast gehecht, nog niet in de epoxy gezet omdat ik eerst de balans wil zien als er de accu's er in leggen.
    Alles doorgerekend en besloten om een nieuwe motor te plaatsen 56104 Kv650 dit om de regelaar te sparen.
    Ik wil deze gaan draaien op LiPo 12s.
    Vraag is welke LiPo's en prop ik het best kan plaatsen.
    Ik reageer niet vaak op dit forum maar lees het elke dag, reacties zijn weinig omdat mijn ervaring op een heel laag peil ligt.
    Ik wil iedereen wel bedanken die ervaring hebben en deze delen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • RF007.jpg
      RF007.jpg
      Bestandsgrootte:
      29,2 KB
      Weergaven:
      174
    • RF008.jpg
      RF008.jpg
      Bestandsgrootte:
      24,1 KB
      Weergaven:
      144
    Laatst bewerkt: 8 dec 2017
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hoi Rene,

    Qua accu's zoals ik eerder al zei 5000mAh (minimaal 40C) en dan 2 sets van 12S parallel of 1 set 12S van de 8000mAh 30C variant.

    In de Cayman vaar ik met 2 van deze packs in serie voor 10S :
    https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-8000mah-5s1p-30c.html

    Ik gebruik ze ook in mn Zonda als losse 5S packs en daar heb ik al pieken gemeten van ruim boven de 180A en gemiddelde stromen van rond de 140~150A zonder dat het problemen gaf.

    Qua prop zou ik beginnen met een Graupner 2317.51 en dan ook meteen de 2317.54 meenemen. Neem er van elk meteen 2 , kans is vrij groot dat er een GFK blad zal sneuvelen. Is het niet door het vermogen dan is het wel een drijvend takje... De verleiding is groot om er meteen metaal onder te gooien , maar voor de prijs van 1 zo'n prop kan je een paar van die GFK Graupners proberen en slopen ;)

    Tis zonde om een metalen prop te nemen , die helemaal te slijpen , balanceren en polijsten om er uiteindelijk achter te komen dat het niet werkt ;)
     
  11. Rene016

    Rene016

    Lid geworden:
    24 sep 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Made
    Bedankt voor de reactie.
    Ik heb 4 accu's 5000mAh 6s 40C aangeschaft.
    Wel tot de conclusie gekomen dat de motor verplaatst moet worden (geen probleem had ik al rekening mee gehouden)
    Ga nu 2 accu's voor en 2 accu's na de motor plaatsen, krijg dan ook een mooie gewichtsverdeling (kantelpunt 30% vanaf de achterzijde)
    Ga ook de schroefjes aanschaffen, mooi startpunt om mee te beginnen kan ik er later altijd nog een metalen opzetten)
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Zorg dat je eventueel ook nog richting de 35% kunt gaan... Met brushless heb je zoveel vermogen dat de oude standaard van 28~32% nog weleens te krap is om de boot netjes op het water te houden zodra de snelheid op gaat lopen
     
  13. stevendegraaf

    stevendegraaf

    Lid geworden:
    2 jul 2012
    Berichten:
    155
    Locatie:
    maarssen
    Als ik tussendoor nog een tip mag geven, linker roer eraf halen. Staat hartstikke leuk maar werkt in de praktijk bijna nooit positief.

    Gr. Steven
     

Deel Deze Pagina