Bouwverslag: een Deltawing

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door TheNorb, 19 sep 2017.

  1. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Tja, Eric, we gaan het zien hoe het vliegt. Deze bevestiging is zo gedaan, uit een raar :hammer:voorgevoel. Na een crash kan ik het in ieder geval allemaal demonteren....

    :bier:
     
  2. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Daar doen we het voor! Als het geheel nu heel zwaar wordt, dan mag jij hem invliegen Piet, want jij kent geen zenuwen.... :friends:

    :beer:
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Voor een rc wing van pakweg 2m span en meer lijkt me deze bouwwijze dan weer veel meer geschikt. Deze komt op <1m? Vliegen zal het zeker, een helper bij de start is in het begin wel handig.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.070
    Met mijn bouwwijze van deze vleugels neem ik het wel tegen je op. Simpele speed 400 erop en knallen maar. Ze zijn bedoeld voor full contact combat met speed 400 of aan de helling. Dat is ook de reden dat ze zo goedkoop mogelijk gebouwd worden met gamma piep en ducktape.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  5. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Hij heeft ongeveer 1 meter spanwijdte....
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2017
  6. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Oké, we gaan nu door met de romp.

    Ik weet dat Eric er niet vrolijk van wordt, maar ik ga toch proberen om een 'mooie' romp te maken.

    Toen maar begonnen met plakken en knippen...

    [​IMG]

    Dan houd je dit uiteindelijk over:

    [​IMG]

    Tja, en dan heb je natuurlijk een beetje vulling nodig. Daarvoor neem ik de goedkoopste bouwschuim:

    [​IMG]

    Het folie zorgde ervoor dat niet mijn hele hok :hammer:vol met schuim kwam te zitten.

    Na het verwijderen van het folie houd je dan dit over:

    [​IMG]

    ...een mooi blok stevig schuim. Er schijnt ook nog iets binnenin te zitten, dus dat kunnen we nu gaan bevrijden:

    [​IMG]

    Even nog passen:

    [​IMG]

    ...en nog veel meer schuren, en dan heb je uiteindelijk dit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit zou dan de vorm moeten worden van de romp.

    Jullie zien natuurlijk wel dat dit een rompje wordt van glasvezel. Het plan was eerst om dit van hout te maken, maar dat werd mij allemaal te veel werk. Dit projekt moet natuurlijk niet al te lang duren....

    Volgende keer ga ik dus aan de gang met glasweefsel en epoxy.

    :beer:

    Norbert
     
  7. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Ziet er goed uit Norbert! .
    Ga zo verder en ik wil hem best voor je invliegen!
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  8. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Dan nu weer verder met de romp.

    Omdat het schuim heel erg zacht is, kan er niet met vacuum gewerkt worden. Daarom voorzichtig stukje voor stukje lamineren. Als eerste heb ik de rompvorm met inpakplakband bekleed. Daarna kan begonnen worden met de vleugelaansluiting. Hiervoor heb ik glasband gebruikt.

    [​IMG]

    Daarna de onderkant van de romp voorzien van een laagje glasmat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals je kunt zien leg ik eerst het weefsel tussen twee stukken plastic, en dan wrijf ik alle overtollige epoxy er tussenuit. Zodoende gebruik je niet teveel epoxy, en kun je ook heel eenvoudig de juiste vorm knippen.

    [​IMG]

    Dan voorzichtig intapen, zodat het weefsel goed op de vorm komt te zitten.

    [​IMG]

    Op de volgende foto is te zien hoe ik deze stukken tijdelijk aan elkaar verlijm. Met een epoxy-glasbubble mengsel worden de hoeken opgevuld. Dit wordt er later natuurlijk allemaal weer afgeschuurd, omdat je nu eigenlijk de oorsprokelijke (goede) vorm van de romp aan het verknoeien bent:

    [​IMG]

    Nadat de hele romp is bekleed (en dat alles dan weer twee keer), kan het schuim en al het hout uit de romp worden geprutst. Het begint er dan al aardig op de lijken:

    [​IMG]

    Nu begint het grote schuren en plamuren:

    [​IMG]

    Aan de binnenkant van de vleugelaansluiting (in de hoek), heb ik een pak glasweefseldraden gelijmd, zodat het een mooi sterk geheel wordt. Daarna kan vulling, die eerst op de aansluiting was aangebracht om stevigheid aan de vorm te bieden, weer teruggeschuurd worden, zodat je de eerste oorspronkelijke vorm van de vleugelaansluiting weer terug hebt:

    [​IMG]

    Wat weegt dan zoiets? Ongeveer 80 gram!

    [​IMG]

    Zo komt het straks ongeveer eruit te zien:

    [​IMG]

    Daarna nog meer vullen, schuren en plamuren, en dan de hele romp nog een keer met 25gr/m2 weefsel bekleden, dan heb je al een aardig strakke romp die mooi past:

    [​IMG]

    Nu de motorbevestiging er in:

    [​IMG]

    De M3 moertjes heb ik rond afgeslepen omdat anders de motor nét niet meer past:

    [​IMG]

    Op de volgende foto is te zien dat er ook nog iets van de buitenkanten afmoet:

    [​IMG]

    Nu past het wel. De M3-bouten worden nu aan de romp verlijmd. Hiervoor gebruik ik weer een luchtig epoxy-glasbubble mengsel.

    [​IMG]

    Volgende keer gaan we nog een keer verder, alhoewel er niet meer zoveel werk overblijft!

    :beer:

    Norbert
     
    MaartenCornelissen, Ariel, renetl50 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Hier kruipen toch al heel wat uurtjes in, vermoed ik? Wel erg netjes gebouwd!
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  10. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Ja, maar dat is nou net de hobby.... :)
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2017
  11. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Zo, gisteren bezig geweest met de rompbevestiging. Hoe dat allemaal ging kun je nu al hieronder lezen!

    Voor de bevestiging worden M6-inslagmoeren en nylon bouten M6x60 gebruikt.

    Eerst de bouten ingewikkeld met vuilniszak en vastplakken met plakband. Daarna glasband er mooi omheen draaien, en dat alles insoppen met epoxy.

    [​IMG]

    Na droging heb je dan twee mooi passende kunststof buisjes over:

    [​IMG]

    Nu de bouten in de inslagmoeren draaien, en afdichten met klei. Anders zuigt er epoxy in de bout, waar na de romp niet :weetnie: meer demontabel is.....

    [​IMG]

    Van de volgende stap ben ik vergeten :hammer:een foto te maken.... Wat heb ik gedaan? Eerst de romp en vleugels in de juiste positie geplaatst, en daarna een beetje dikke epoxy gemaakt. Toen het buisje en inslagmoer voorzien van epoxy en op de juiste plek gezet.

    Nadat alles droog is en de twee bouten er weer hebben uitgedraaid, heb je dit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit moet nog wel versterkt worden. De buisjes worden aan de webbing 'geborduurd' met een streng aramidedraad. Het borduursel wordt later met epoxy afgewerkt, zodat het muurvast zit.

    [​IMG]

    Ook de inslagmoeren moeten nog worden versterkt, daarvoor eerst de romp voorstrijken met dunne epoxy (betere hechting) en later twee glasweefsel rondjes plaatsen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles laten drogen en dan is dit klusje ook weer geklaard!

    Aanzicht aan de achterkant van de romp:

    [​IMG]

    ...en aan de voorkant:

    [​IMG]

    Ik twijfel nog of ik er een paar luchtinlaten in moet maken. Dat zou een klusje kunnen zijn, maar er moet ook nog een rompbodem gemaakt worden. Die bodem komt er zeker, de luchthappers misschien...

    :beer:
     
    flymax, renetl50, Piet G en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Het gaat de laatste tijd hier niet zo hard, maar dat hoeft ook eigenlijk niet. Soms denk je dat iets snel af moet, maar waarom :weetnie: eigenlijk?

    Zo, dit is weer genoeg stof om een week over na te denken, en dan nu weer snel :hammer:door met de bodemplaat!

    Eerst maar eens even de zijkanten gemaakt. Dit was eenvoudig; ik heb de onderkant van het schuim nagetrokken.

    [​IMG]

    Even de zijkantjes erbij:

    [​IMG]

    Deksel er op:

    [​IMG]

    Dan het sluitingsmechanisme. Even zonder woorden, want jullie weten het: één foto zegt meer dan duizend woorden. En mochten er vragen zijn, dan hoor ik ze wel!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De achterkant heeft 'gewoon' een houten plug:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo zit het dan:

    [​IMG]

    Het begint er nu al aardig op te lijken. Die luchtinlaten moeten er eigenlijk wel bij, en veel werk is dat ook niet, dus dat zal het volgende klusje worden. Zo komen we mooi die winter door!

    :beer:

    Norbert
     
  13. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    De laatste tijd met alles en van niks bezig geweest, behalve met m'n delta. Maar ja, vliegweer is het toch niet op het moment :hammer:, dus het geeft niets.

    Onder het motto, wat je zegt moet je doen:

    weer bezig geweest! Luchtinlaten op de romp maken. Eerst maar eens de inlaten zelf fabriceren:

    Hier de onderdelen. Ik gebruik een met vuilniszak-repen omwikkeld buisje 3/4" als mal. De luchthappers worden gemaakt uit drie lagen 80gr/m2 weefsel.

    [​IMG]

    Om de drie stukjes weefsel exact op maat te krijgen, teken ik op het stuk vuilniszak de afmetingen af. Dan omdraaien en weefsel er op leggen (epoxy komt dus niet in aanraking met de inkt, anders gaat de inkt uitlopen).

    Dan het weefsel met een beetje (net genoeg) epoxy overgieten, en weer een laag vuilniszak er op leggen. Als dit is gebeurd, dan met een creditcard alle overtollige epoxy er uit vegen / drukken. Als je het goed doet, zie je de struktuur van de glasmat verschijnen:

    [​IMG]

    Dan de drie stukjes uitknippen. Dan is alles netjes op maat:

    [​IMG]

    Dan de beschermlaagjes van de stukken weefsel halen en op de mal leggen en met een strook vuilniszak strak omwikkelen:

    [​IMG]

    Na drogen en nadat alle vuilniszak verwijderd is, houd je dit over:

    [​IMG]

    Daar kunnen precies drie luchthappers uit gemaakt worden. Ik plak er stukjes balsa op, die dienen als handvaten:

    [​IMG]

    Resultaat:

    [​IMG]

    Romp aftekenen:

    [​IMG]

    Zo is het nu aan de voor- en achterkant:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog de romp een kleurtje geven (wit...:friends:) en dan kan alles de lucht in....

    :beer:

    Norbert




    .
     
    bel10, Theo P en eric_laermans vinden dit leuk.
  14. MeItIs

    MeItIs

    Lid geworden:
    1 mei 2013
    Berichten:
    11
    Norbert,

    Leuk bouwverslag hoor!
    Volg dit draadje al een tijdje, zoals ik meerdere draadjes volg zonder zelf te posten of te reageren, is niet meer zo mijn ding.

    In dit geval heb ik toch de behoefte om je even te tippen mbt wat ik zag in je post #48, daar zit een foto tussen waar je de klapprop en motor "voor de foto" in de achterkant van de romp hebt liggen: de bladen van de klapprop zitten verkeerd-om in de bladhouder. Zoals op die foto weergegeven is het nog een Pulling Prop.
    Waarschijnlijk weet je dat zelf ook wel, maar het zou zonde zijn als je maiden flight de mist ingaat in het geval je dit over het hoofd ziet.
    BTW, heb je al een indicatie van het te verwachten totaalgewicht? (niet om te zeuren of flauw te doen hoor, vraag het me gewoon af. Afgaande op je bouwverslag denk ik dat je uitkomt boven de 1200g dus je zult lekker snel onderweg zijn met deze wing)

    Succes er mee verder!

    Groet Bart
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  15. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Bedankt, altijd leuk om te lezen!

    Ja, ik ben me ervan bewust; de bladen van de klapprop heb ik nog niet omgedraaid, maar dat gebeurt nog.

    Zie één van mijn vorige berichten:

    Ik zal het geheel nog eens wegen. Ik verwacht echter niet dat het boven de 900 gram komt, dan praat je over maximaal 31gr/dm2. Volgens mij valt dit mee voor een deltaWing...

    :beer:
     
  16. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Met de kerst in zicht, komt voor dit project ook de eindstreep binnen handbereik, lees onderstaande maar eens door....

    De bodemplaat heeft een laag folie en een handgreep gekregen. Het plan is nog steeds om dit model uit de hand te lanceren....

    [​IMG]

    Ook het pinnetje aan de voorkant heeft een beschermstukje gekregen. Het pinnetje is al afgeplakt, met het oog op het spuitwerk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook aan de achterkant alles strak gemaakt en afgeplakt. Daar komt mijn vakantiewerk-ervaring (..-tig-jaar :weetnie:) geleden in het autoschade bedrijf weer goed van pas!

    [​IMG]

    Even de spuitbus erover halen, dan heb je dit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Best wel een bijzondere :hammer:vorm geworden...

    [​IMG]

    Hieronder nog even een foto met de bodemplaat erop geklikt.

    [​IMG]

    Nu kan het montagewerk beginnen, alhoewel dat weinig werk zal zijn...

    :beer:

    Norbert
     
    renetl50, Ariel, Theo P en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Mooi staaltje kwaliteit! Hopelijk ga je nog meer bouwen en ook 's iets voor aan de helling. Want daar kun je met deze bouwwijze (zo netjes en strak) echt veel verschil maken!
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  18. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    De laatste puntjes op de i, monteren van de klappropellor...

    Als de bladen zonder belemmering naar achteren kunnen vouwen (en de tippen elkaar dus kunnen raken), bestaat de kans dat de motor niet soepel kan starten. Soms bleef zelfs één blad naar binnen staan, met heftig trillen tot gevolg.

    De oplossing is echter simpel: een stukje aluminium, dat de bladen ver genoeg naar buiten blijft houden.

    [​IMG]

    Als de rode stippen op elkaar zitten, dan weet ik dat het plaatje goed om gemonteerd is...

    [​IMG]

    Oké, even een weegmomentje. In dit gewicht is een 3S2200mAh LiPo inbegrepen.....

    [​IMG]

    Dus net onder de 1000 gram, vliegklaar. Hier ligt de Wing nu te wachten op beter weer:

    [​IMG]

    Nu maar hopen op beter weer!

    Groeten,

    :beer:

    Norbert




    .
     
    renetl50, Ariel, eric_laermans en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Oké. Hier is het nog steeds 'slecht' vliegweer en ik heb niets :hammer:te doen....

    Omdat de vorige DeltaWing toch wel een beetje uit de hand gelopen is :weetnie:, is het nu tijd voor een "low-budget"-wing. Zoiets van: uitsnijden, laagje glasweefsel erover, motor erop en gaan met dat ding.

    Maar dan moet je wel een ontwerp hebben. Waar ik ongeveer aan zit te denken:
    Spanwijdte ongeveer een meter, kleine motor erop (er liggen hier nog restanten van een Robbe Nanoracer). Maar dan het profiel. Het liefst wil ik dat een beetje dun houden, met het oog op de weerstand, maar zou dat iets (merkbaars) uitmaken? En welk profiel dan te nemen? Volgens mij maakt het (voor mij) weinig uit, of ik nu de MH22, de MH61 of bijvoorbeeld een ZAGI neem?

    Maar: is dat wel zo? Heeft iemand een idee of zelfs een goed ontwerp liggen?

    Ik hoor het graag :friends:

    :beer:

    Norbert
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Het maakt in zekere zin iets uit.... Er zijn relatief dikke profielen die ondanks de dikte toch snel gevlogen kunnen worden. Het voordeel van een dik profiel is dat het minder vervormt als er krachten op inwerken tijdens het vliegen.
     

Deel Deze Pagina