Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gaaf die filmpjes! Zo ontzettend jammer dat vliegen met deze machientjes vrijwel onmogelijk is geworden bij jullie....

    De MVVS viel me een beetje tegen qua loopgedrag in het lagere toeren gebied....
     
  2. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Nou, het valt nog wel mee hoor Bert. Op onze vliegclub vliegen we met ongedempte 1.5cc diesels en .19 Parra T4's. In elk geval maakt de T4 zonder demper een pak minder geluid dan een gedempte FOX35. En alles waarvan we vinden dat het wel eens schadelijk zou kunnen zijn voor de club vliegen we op ons "trainingsveld". Daar trainen we ook F2D (96dB) en 1/2A combat omdat de ondergrond op het lijnbesturingsgedeelte op de club eigenlijk totaal ongeschikt is wegens meer kiezel en stenen dan gras.
    Ja, die MVVS viel me toen ook tegen. Het was de eerste maal dat deze motor liep en de contrazuiger kleefde heel erg. Eigenlijk had ik hem toen gewoon een beetje stationair moeten laten opwarmen. Ik heb 2 van deze motoren en beiden waren gloednieuw. Deze is de enige die gelopen heeft, de andere moet ik nog uitpakken. Een collega bij SAM heeft het voor elkaar gekregen om dezelfde motor binnen de 2 seconden te mollen door er zijn elektrische starter op te drukken...

    Nog even een foto van een Nederlandse motor, weliswaar in België gebouwd:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MicropropSport en Demaic vinden dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb nooit met diesel gewerkt, alleen methanol.
    Waarom is de modelbouw overgestapt op gloeipluggen?

    Suggestie voor @jef: aangezien we ook een draadje Zender nostalgie hebben, eveneens van jouw hand, de kreet nostalgie ook hier in de titel op laten nemen door moderatoren?
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2017
    classicracer vindt dit leuk.
  4. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik weet het niet Ron maar ik vermoed dat het allemaal een stuk "makkelijker" en goedkoper moet worden? Eerst de sparkies, dan de diesels, dan de glows en dan benzine/elektro... Door de introductie van de glowmotor heb je als modelvlieger weinig of geen kennis van motoren meer nodig om toch je motor te kunnen starten en er mee te vliegen... Nu ja, zo extreem is het niet maar het maakte de hobby toch net weer iets toegankelijker . En er worden nog steeds heel wat dieselmotoren ontworpen, gebouwd en verkocht.

    Mvg,

    Jo

    Ohja, en deze past al helemaal niet in het rijtje (en eigenlijk ook niet in deze rubriek wegens geen "brandstof"). CO2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2017
    Cnn, jef, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    De glowplug is in de jaren 40 van de vorige eeuw ontworpen door meneer Ray Arden in Amerika. Gedachte achter de glowplug was dat je niet meer een hele ontstekingsfabriek inclusief batterij in je (vrije vlucht) model mee hoefde te slepen. Glows waren lichter en je kon er dus kleinere modellen voor bouwen. Glowplug motoren zijn echter pas begin jaren 60 in Nederland algemeen in gebruik genomen. Voordeel van dieseltjes was dat de brandstof goedkoop was (iedereen had wel een vaatje petroleum in de schuur staan, en wonderolie en ether kon je bij de drogist kopen) en je hoefde geen dure startbatterij aan te schaffen. Nadeel van dieseltjes was, en is nog steeds, dat ze boven de 3,5cc wat onhandelbaar worden, vanwege de hogere compressie. Dus de in de jaren zestig steeds kapitaal krachtiger Europese modelvlieger ging juist de andere kant op dan de Amerikanen in de veertiger jaren: hij wilde grotere modellen met grotere motoren, en dan worden het glows....
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoofdzakelijk omdat de toenmalige benzinemotoren ongeschikt waren voor de opkomende RC vanwege de radiostoring, en de dieselmotoren vanwege het toch wel hogere trillingsniveau nogal rampzalige invloed hadden op de ontvangerbuizen (was toen nog lampentechniek).

    Maar diesels zijn ook nogal "ondoorzichtige" motoren. Twee afstelmogelijkheden, en je hebt met name voor het mengsel een verdomd goed oor nodig om te horen wat het ding deed. Het heeft mij in elk geval vrij lang geduurd voor ik die dingen door had.

    Maar het zou me ook helemaal niet verbazen, als de invloed van moeders de vrouw ook van doorslag is geweest, want van een middagje dieselen stink je het hele weekend.... :D
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je dáár niet een videootje van? Nog nooit een CO2 motor in werking gezien....
     
  8. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Neen, en ik heb ook geen CO2-motortjes meer (denk ik...).
    Hier enkele CO2-motortjes van mijn vriend Reggy:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MicropropSport, Demaic en ron van sommeren vinden dit leuk.
  9. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Stinken, ach nee! Die geur is heerlijk! En ze houdt toch van je?
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... de definitie van "heerlijke geur" is volledig aan degene die het ruikt....
    Wonderolie ruikt zo naar nog niet, maar petroleum? Nee dank je....
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Uw wens....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Laat ik zo eentje nog hier hebben liggen,,,,,, Alle andere brandstof modelmotoren en co2 motoren zijn naar een clublid verhuisd voor zijn verzameling. Die welke hier nog ligt gaat daar ook naar toe.
     
    classicracer vindt dit leuk.
  13. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Franse Micron 2.8 MKII

    [​IMG]

    Onze trouwe Fora 09's. Ik heb er hier 4 van in dienst en eentje ligt klaar voor een revisie.
    [​IMG]

    2 Foto's van een Taifun Hurrikan
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Cnn, MadRay66, Beton en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ziet er wel een interessant zelfbouw projectje uit :D alsof ik nog niet genoeg te doen heb :rolleyes::confused:o_O

    Groeten Jef
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Persoonlijk vind ik de vroegere 4-takten van OS mooier met de nokkenas en stoters achter de motor , deze heb ik nog NIB
    1.JPG

    3.JPG

    2.JPG

    Groeten Jef
     
    Beton vindt dit leuk.
  16. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik kan hem opsturen of langsbrengen, Jef. Maar er zijn misschien mooiere/betere motoren om je op uit te leven? Wat dacht je van een 50% Taplin Twin? Of een HELIUM? Daar is dan wel weer veel gietwerk voor nodig.
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind je dat nu niet eeuwig zonde? Een motor kopen en hem niet gebruiken?

    Persoonlijk kan ik dat niet: het MOET lopen.....
     
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    [​IMG]

    Jef, ik zie op de achtergrond van je foto mijn favoriete "paper weight" liggen. Dezelfde ligt hier op het werk onder mijn PC-scherm. ;)
     
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  19. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Wie laat er zijn motoren niet lopen??????? :mad::eek::p Motoren moeten lopen, draaien, stinken en knetteren! Ook electromotoren!!! :D:D:D
     
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Dat is inderdaad een sjiek moteurke , het carter en de kop is geen probleem in zandgietwerk maar de cilinder is een ander geval o_O

    Groeten Jef
     

Deel Deze Pagina