Wie kent deze?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door rijoli, 9 nov 2017.

  1. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Onze vereniging heeft een paar oude toestellen gekregen.
    Dit is de laatste. Voordat het op modelbouwmakrt komt, wil ik graag een naam weten.
    Toestel is waarschijnlijk uit begin 80-er jaren.
    Opgebouwd uit "traditioneel" ply en balsa

    Maatvoering:
    spanwijdte 150cm
    Romplengte 115cm
    Er zit een OS-MAX 40SR op.
    Gewicht: 2450gr. (incl. motor, excl. besturing)

    Wie weet welk model dit is?
    IMG_20170804_2129426.jpg IMG_20171025_0953116.jpg IMG_20171025_0955487.jpg
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Denk ook aan de Jet 40.
    Heb er een gehad en die vloog in zijn tijdgeest fantastisch.
     
  4. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Mooi, dank je voor de reacties.!

    Zelf renoveren klinkt erg aantrekkelijk maar dat past echt niet meer in mijn planning.

    [​IMG]

    D'r zat nog veel meer in die erfenis...

    Goed, binnenkort dus ook op modelbouw markt terug te vinden.

    Groeten Richard.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 10 nov 2017
  6. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Dan heb ik een unieke op de werkbank liggen! Geld waard?[​IMG]
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Helaas Ron maar OS heeft in de 70tiger jaren een SR reeks uitgebracht. Dat waren de eerste motoren in hun programma met Schneurle spoeling. Dit waren in die tijd echte vermogens motoren. Het zijn ook "schreeuwers" wat ze draaien heel hoge toeren, ruim boven de 20.000 toeren per minuut!
    Zie de onderstaande advertentie uit 1973.
    [​IMG]
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er begint een belletje te rinkelen, heel ver, zachtjes en vaag.
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik kan alvast verklappen dat deze schoonheid de restauratie gaat krijgen die ze verdient.
    En op electro komt ;-)
     
  10. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Niet verkeerd dat er naar electro omgebouwd wordt. Dat belletje mag bij Ron zacht klinken maar deze motor is niet 'zacht'. Veel toeren betekent veel vermogen, in ieder geval snelheid en heel veel geluid.

    Erik
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  12. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    De Svenson heeft een nieuwe eigenaar gevonden, nu nog een liefhebber voor de motor.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ongetwijfeld, maar dat is niet de motor die Rijoli heeft liggen.... De "echte SR" heeft een roterende achterinlaat.
    Maar OS zal gerust gewoon hetzelfde cylinder gietstuk gebruikt hebben voor zowel de SR als de FSR

    De SR was overigens een van de weinige echte ABC motoren van OS, met een venturi, geen RC carburateur, en dus puur voor race doeleinden bedoeld....
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Euhm excuseer.... elektro maken...

    Zonde...... :(:(
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat zou echt doodzonde zijn.
     
  16. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Zou inderdaad jammer zijn.
    Graupner had nog maar net zijn eerste electro zwever op de markt een jaartje voorheen.
    Dacht Mosquito of zoiets, maar 1976 is ook al zolang geleden dat ik het mij niet goed meer herinner.
    De Jet 40 moet dan ook met brandstof motor blijven vliegen, desnoods enkel op Fly inns waar dit nog mag.
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Brandstof, brandstof, brandstof...
    Dan moesten jullie maar hem genomen hebben he :mad:

    Zucht...

    Bon, deze cultklassieker na een hele gezellige modelbouwgeleuteravond bij mij terecht gekomen :koud:

    Wie een beetje het MBF gevolgd heeft de laatste jaren weet dat hij bij mij een eigen tweede leven gaat krijgen.
    Ik kan het gewoon niet begrijpen dat daar zo negatief over gedaan wordt.... jeezes. Electro is meer dan het hobbyking schuim hoor...

    Tuurlijk mis ik ergens mijn methanoldagen, vooral de geur.
    Maar het is nu eenmaal zo dat ik vlieg op een electro-only club, en dat is ook de technologie waar ik me als een vis in het water voel en veel voeling mee heb.

    Vlieg ik ooit nog brandstof? Misschien wel, misschien niet.

    Heb ondertussen al een stuk of 15 oude klassiekers gerestaureerd en allen op electro gezet met een geschikte aandrijving (of een nieuwbouw van een klassieker).
    En eigenlijk vliegt alles uitstekend. Ja, er crashen er (we zijn modelvliegers), er wordt al eens iets verkocht (wegens eigenlijk te weinig vluchten of gelijkaardig toestel) maar sommige van mijn gerestaureerde oudjes geven me bijzonder veel plezier, vooral in de herfst- en winterdagen.

    Westerly, WindPuff, Dalotel, Rasant, FlyBoy, Chico(verkocht), Pinto(verkocht), Vicomte, Islander (gecrasht), Ugly Stik, Puma (in aanbouw), Mark 9 (bezig), Big Lift (geraakt maar niet af), Wayfarer (gecrasht, in herstelling), Hornet (verkocht)

    Van de meeste is er hier op MBF een verslag gemaakt, ter ondersteuning van het "industrieel erfgoed".
    Wat zou het meeste zonde zijn: dat deze schone dame nog 20 jaar op een zolder wegkwijnt of verdwijnt in de containerpers of dat ze met nieuwe technologie binnenkort weer het luchtruim kiest.
    Ik weet wel wat ik zou kiezen...

    Amen :beer:
     
    flymax vindt dit leuk.
  18. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    helemaal eens Dries!
    Succes met de restauratie
    Max
     
  19. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / Belgiƫ
    Ik vraag me al een tijd af of de Jet 40 en de Strikemaster ( plan van RCM, te vinden op Outerzone) dezelfde vliegtuigen zijn? Iemand een idee of dit zou kunnen zijn?

    Svenson bracht tenslotte ook de Wayfarer uit, oorspronkelijk ook een RCM plan ...

    Hierbij een foto van de Strikemaster.

    Kris G 2017-11-17 16_57_27-strikemaster_plan_and_article.pdf - Adobe Acrobat Reader DC.png
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Dit model is inderdaad wel besteed aan Svenson specialist Dries !
    Elektro ? Ach dat is nu eenmaal erbij gekomen, is niet meer weg te denken. Zal prima gaan in dit model.

    Wat betreft geluid van de "oude" OS motoren, dat valt heel erg mee. Een paar jaar terug heb ik nog met een OS 40 FSR gevlogen, een oude maar zeer goede motor van mijn vader. Deze motor draait met een standaard demper 16.000 rpm. Het geluid was iets hoger dan de overige viertakt-modellen die er toen vlogen, maar schokkend was het zeker niet. Het meeste geluid maakt nog steeds de prop, hetzelfde probleem heeft elektro ook.

    "Vroeger" vond iedereen het mooi als een modelvliegtuig wat meer geluid maakte. Vooral de getunede uitlaten waren toen erg in trek.
    Nu heeft bijna iedereen, ja zelfs collega modelvliegers, (ik gelukkig niet) bijna overal "last" van. Iedere dB ligt bijna op een weegschaal.
    Is dat nu een positieve ontwikkeling ? Ik denk het niet....helaas is het al vele jaren aan de gang.

    Gelukkig zijn er nog steeds modelvliegvelden waar je bijna met alle modellen mag vliegen. Het kan dus nog steeds....!

    Grt,

    Arnoud.
     
    kelte en blaauwen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina