Bouwverslag H.M.S. Victory 1:98 Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Martin1, 6 jul 2017.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dat gaat helemaal goed komen zo Martin, succes verder
     
  2. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Daar ben ik weer en weer een beetje verder met de Victory. Weer een klus geklaard en alle gaten voor de geschutspoorten zitten er in. Wat een klus!
    20171013_104518.jpg
    Nu wilde ik het achterdek plaatsen maar daar loop ik toch tegen een "probleem" aan en hoop op advies. Zoals te zien is op de tekening loopt op het achterdek de verschansing van een geringe hoogte naar de voorkant van het achterdek naar bijna nul. Dus dwars van de mast is eigenlijk geen sprake meer van een verschansing.
    20171016_232231.jpg
    Dat zou er dan later ongeveer zo uit zien:
    dsc_4915.jpg dsc_4915.jpg
    Ik kan me niet voorstellen dat er op het achterdek helemaal geen verschansing is en je zo de plomp in kunt lopen! Hopelijk kan iemand mij vertellen hoe dat zit. Op foto's op internet is ook vaak te zien dat er met koperdraad gangboorden gecreƫerd worden, maar dat is niet voorzien in de bouwdoos.
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoi Martin, ik wou je wat foto's laten zien met uitleg, maar ik ben op vakantie en kan hier niet bij mijn foto's, die staan op een aparte harde schijf. Als Jan Zwart je verhaal leest, dan zal hij je wel van advies kunnen dienen hij weet erg veel van de Victory. Voor zover ik het uit mijn hoofd weet hebben het poopdek (achterschip) en de bak een lage verschansing en de kuil heeft geen verschansing alleen een potdek. Hier komen echter nog scepters op waarin de hangmat netten werden gestouwd hetgeen ook een soort van verschansing is. Je getoonde tekening is volgens mij wel correct.
     
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Martin,
    Pietsan heeft helemaal gelijk. Op die lage verschansing komen netten waarin overdag de hangmatten kunnen worden gestouwd. Die vormen dan echt wel een belemmering om de plomp in te lopen.
    Hier zie je hoe het er uit ziet.
    [​IMG]

    Waar de verschansing laag is, bij de mast, zijn de netten hoog. Achteraan worden de netten lager. Bovenkant netten dus overal gelijk.
     
    Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  5. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Jan en Piet bedankt!! Het is mij nu duidelijk. Op de bouwtekeningen en in de bouwdoos van Corel is hiervan niks terug te vinden. Ik moet dus even uitvogelen hoe ik aan die netten en staanders kan komen. Piet, prettige vakantie!!
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt Martin. Ik denk dat de bouwdoos van Corel wat minder accuraat is dan bijv. de modellen van Caldercraft en DeAgostini vandaar dat de scepters er niet bij zitten.
     
  7. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo,
    Ik ben zo'n beetje aan de 2e beplanking toe, maar loop tegen een probleem aan en kan wel wat goede raad gebruiken, De latten waar later de kanonlopen ingelijmd worden heb ik op sommige plaatsen wat te ver naar voren geplaatst waardoor de lopen volgens mij iets te ver uitsteken. Dit is denk ik wel op te lossen door de gaatjes wat groter te boren, zodat ook een klein deel van de loop zelf vastgelijmd wordt en dus een paar millimeter meer naar achteren komt. Vraag: is het raadzaam om de gaten voor de lopen al te boren voordat de 2e beplanking erop gaat?? Mocht er hierbij wat mis gaan is er nog wat aan te veranderen, maar als de 2e beplanking erop zit is dat natuurlijk niet meer mogelijk.
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Voor of na de 2e beplanking boren maakt niets uit, de geschutpoorten blijven open dus je kan de gaatjes boren wanneer je wilt. Of begrijp ik je vraag niet goed ? Een foto zegt vaak meer dan woorden...
     
  9. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb de fout gemaakt om een aantal van de (zwarte) latjes waarin de kanonslopen gelijmd gaan worden te dicht naar de scheepswand te plaatsen, waardoor de lopen te ver uit gaan steken.
    20170728_200934.jpg
    Hoe ver moeten de lopen eigenlijk uitsteken? Volgens mij maar een millimeter of 5? Ik zit hier behoorlijk mee in mijn maag, want de meest rigoureuze oplossing zou zijn om de poorten dicht te laten wat doodzonde zou zijn. Volgens mij kan ik de gaten in de latjes alleen maar groter boren (6mm) zodat de achterkant van de loop in het latje verdwijnt, waardoor de lopen minder gaan uitsteken.
    20170728_200934.jpg
    20171023_093214.jpg
    zoals het zou moeten
    20171023_093303.jpg
    20171023_093407.jpg
    tot de helft van het latje een gat van 6mm boren waardoor de loop een paar millimeter naar achteren gaat.
    20171023_093449.jpg
    of de gaten zo groot boren dat de achterkant van de loop wordt vastgelijmd en niet alleen dat pinnetje. Dit is best een probleem vandaar mijn vraag of het handig is om de gaatjes te boren voordat de 2e beplanking erop gaat. Gaten van 6 mm in die latjes boren is nogal wat en nadat de 2e beplanking erop zit is er weinig meer te repareren als er iets fout gaat. Ik neem aan dat de lopen toch zeker niet meer dan 10mm buiten de scheepswand uit mogen steken? Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is mij volkomen duidelijk Martin. Dat de balken voor de insteek-kanonnen te dicht bij de scheepshuid zitten is uiteraard een foutje. Maar de gaatjes die je hiervoor moet boren moeten er pas in geboord worden als de poorten zijn uitgesneden na de beplanking en niet ervoor. Dus je beplankt je schip , dan snij je al je poorten uit en pas dan boor je de gaatjes! Anders heb je grote kans dat die gaatjes niet mooi centraal in je geschutpoorten staan. De lengte die de lopen uitsteken bepaal je min of meer aan de kanonnen die later op de rolpaarden aan dek komen te staan.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2017
  11. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dat is duidelijk Piet. Natuurlijk zitten de gaten voor de poorten er al in. Nu kwam ik er pas achter dat veel van de latten voor de lopen wat te dicht bij de scheepshuid zaten waardoor ik grotere gaten moet boren zodat ook een deel van de loop wordt vastgelijmd. Alleen is dat boren handiger na de 1e beplanking? Door het boren van de grotere gaten kan er natuurlijk makkelijk iets mis gaan en dat is dan moeilijk te herstellen als de 2e beplanking erop zit.
    20171013_104518.jpg
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zozeer, als je gaten nodig hebt van 6 mm zoals je schrijft, dan boor je eerst 2-, dan 4-, en tenslotte 6 mm (bijvoorbeeld) niet gelijk 6 mm op je boorkop zetten want dat is inderdaad vragen om problemen. En als je de gaten wilt boren voor de 2 e beplanking, dan is dat toch geen enkel probleem ?? M.a.w. of je nu eerst boort of na de 2e beplanking, dat maakt niets uit. Succes ermee.
     
  13. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Ja, misschien zoek ik wel spijkers op laag water en valt het allemaal mee.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is natuurlijk nooit onverstandig om bij twijfel hier om raad te vragen, daar is dit forum tenslotte voor ;)
     
  15. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dit is zo'n beetje de lijn die de beplanking volgens de tekeningen moet gaan lopen. Ik ben wel blij dat ik jullie raad heb opgevolgd, want het is zo wel makkelijk om de poorten ook in de 2e beplanking uit te zagen! Wel zie ik een beetje tegen de beplanking op, dus ik neem eerst maar even een paar dagen afstand en ga een beetje genieten van dit mooie land. 20171024_092005.jpg
     
    TIMBERWOLF en Pingu57 vinden dit leuk.
  16. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dit ging dus fout! Na de 3 berghouten erop gelijmd te hebben in de lijn zoals op bovenstaande foto, dacht ik het wel voor elkaar te hebben. op de boeg ben ik begonnen met 1 joggle zoals hieronder.
    boeg joggles.jpg
    Dat bleek dus een fout te zijn want ik kwam bij de boeg steeds beroerder uit en de latjes eindigden in puntjes. Geen gezicht! Eerst nog geprobeerd het e.e.a. te verdoezelen met precies op maat gesneden latjes, maar het resultaat bleef >>!!...! Met de handleiding "how to" bij de hand, de spanten onderverdeeld in het aantal latjes, en toch kreeg ik het voor elkaar om de fout in te gaan. Toch maar het besluit genomen om alles eraf te schuren en opnieuw te beginnen.
    20171116_111944.jpg
    Volgens de handleiding moet ik met de 2e beplanking beginnen met de 3 onderste berghouten. Ik vind het wel moeilijk om ergens in het midden van het schip te bepalen hoe de onderste berghouten gaan lopen. Blijkbaar doe ik iets verkeerd, maar ik weet niet wat! Advies en goede raad is dus van harte welkom. Met de handleiding van "how to beplanken" er weer bij en nog maar een poging wagen! Ook zie ik op foto's van de Victory dat de onderste kanonspoorten achter, niet zover in de berghouten zitten zoals ik het gedaan had (wel vlgs tekening en handleiding). p.s. Is het niet makkelijker om gewoon bovenaan te beginnen met de beplanking?
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2017
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Martin,
    Je zou een foto van de Victory kunnen plukken van internet, en aan de hand van die foto de berghouten gaan plaatsen.
    Daarna moet je natuurlijk aan de hand van de how-to de beplanking aanbrengen, de instekers of Joggles zoals jij ze noemt, plaats je alleen als het nodig is.
     
  18. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Daar heb ik ook naar gekeken Peter. Op de tekening bij de bouwdoos verdwijnt de laatste kanonspoort in de onderste rij helemaal in de berghouten. Als ik op een foto van de Victory kijk zit bijna geen enkele kanonspoort in de berghouten, of maar een klein beetje.
    1280px-HMSVictoryPortsmouthEngland.jpg
     
  19. Patrick_BE

    Patrick_BE

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sint-Niklaas (Be)
    Kijk eens naar deze:
    Ook de rest van de filmpjes zijn interessant voor jou denk ik, maar deze gaat over de plaatsing van de berghouten.
    Zoals je ziet gaan de onderste berghouten de achterste luiken gedeeltelijk overlappen.

    Patrick
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Ik volg je bouw achter de schermen omdat ik nu eenmaal een fan van Engelse schepen ben. Ik ben haar zelfs nu voor de 2e keer aan het bouwen.
    Je kunt plaats de berghouten niet van een foto af halen. Men denkt vaak dat de zwarte lijnen op de zijkant van het schip direct ook de berghouten zijn, maar dat is niet zo.
    De gele en zwarte lijnen lopen gewoon over de berghouten heen en daartussen door. Het beste kun je het model goed haaks in de kielklem zetten en de berghouten uit meten met een hoogtemeter.
    Het is even een meetklusje waar je de tijd voor moet nemen, maar als je ze goed uit meet op de romp dan past de rest vanzelf

    Succes
     

Deel Deze Pagina