Welke prop voor Calmato Sport?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 27 nov 2017.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gisteren een rode Calmato Sport gekocht. Hij al omgebouwd voor electro. De spanwijdte is 160cm.
    De motor wordt een O.S. OMA 5020-490 en de lipo's 6s/5000mAh.
    Welke maat prop is het meest geschikt? O.S. geeft meerdere mogelijkheden.
    Groeten,
    Wil
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Op een Calmato neuswieler past "maximum" een 12 inch prop, zonder bvb grotere wielen of zo te zetten.
    Waarom zo'n loeizware setup? Krijg je zonder gewicht in de staart bij te voegen niet goed...
    Bovendien kan je er eigenlijk geen grotere prop opleggen dan die 12".
    Bvb een 12x8 gaat volgens eCalc 750W verstoken, die motor is geschikt tot 1100W
    Je gaat dus nooit tenvolle het rendement van die motor gebruiken...
    Zonde van het dood gewicht.

    Dergelijk toestel vliegt prima op een lichtere 4S of 5S setup.
    Minder gewicht, minder kritisch, vriendelijker gedrag etc...

    Op mijn Calmato (hoogdekker weliswaar) heb ik een SK3 4045 kv=620 staan met een APC-e 12x8 prop op 5S 4500 mAh.
    Dat is een werkpaard (slepen, snoepdroppen) dus die power is handig. Maar om gewoon rond te vliegen eigenlijk teveel power.

    Pas op, die O.S. motor is een goeie motor hoor, maar hij kan niet zijn volle potentieel ontwikkelen.

    Voor sporttoestellen (laagdekker, sport, rond de 1,5m span) beveel ik dikwijls de SK3 4045 kv=840 met een 12x8 prop aan, met een 4S 4000-4500 mAh
    Dit is meer dan genoeg kracht, je toestel is een pak lichter etc.

    O.S. heeft die ook in de vorm van de OMA 5010-810
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je uitgebreide- en duidelijke antwoord. Misschien heb ik een paar denkfouten gemaakt!?

    Ik meende te begrijpen, dat groter dan 180cm span, om meer dan 6s vraagt. Kleiner dan 150cm heeft niet echt mijn voorkeur.
    Mijn conclusie: ik vlieg voortaan 150-180cm en met 6s/5000 (met 5000 vlieg je langer).
    Gevolg: aankoop 3 stuks Gens Ace 6s/5000 (serieus geld).

    In de Escapade .61 werkt dat perfect.
    De Acrowot houdt zich ook prima, ondanks opmerkingen in dit forum dat het niet goed is!?
    Met de "nieuwe" Calmato ben ik hetzelfde van plan.

    Als ik drie stuks 4s en 5s en 6s lipo's aan moet schaffen, wordt het wel erg kostbaar.
    Na veel gelezen te hebben over motors kies ik voor deze OMA 5020. Ik betaal er 100 euro voor.

    Afgelopen jaar had ik 3 stuks 4s/4000. De eerste ging stuk bij een crash in de lucht. De tweede gaf ik kado aan de gedupeerde vlieger.

    Niet geheel onbelangrijk: ik ben een snelheidsmaniak.

    Is prop 14x10 (staat in de O.M.-lijst) een optie?
     
    lamberto vindt dit leuk.
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De calmato is een neuswielen. Met een 14" ga je grond frezen.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De motor die er op zit is een Turnigy skg 5045. De vorige eigenaar heeft hem op 4s gevlogen.
    Ik neem je advies, waarvoor dank, over en ik laat deze motor er op zitten. De prop is een 11 inch. Zal ik naar 12 inch gaan? Adviseer je 4s of 5s lipo's te kopen?
    Groeten, Wil
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Welke kv waarde?
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Kv 660
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je kan eventueel natuurlijk met de pitch spelen.
    dus 12x10 bijvoorbeeld.
    maar de calmato is zowieso nooit ontworpen als snelheidsduivel, dus echt hard zal het ding niet willen.
    Al kan hij natuurlijk best vlot worden met de juiste setup :D

    Je KAN natuurlijk voor jouw motor gaan, heb je alleen wat extra gewicht bij je.
    zelfde over de accu.
    Calmato's zijn doorgaans niet extreem kritisch op gewicht.. Maar je moet het wel in de gaten houden.
    geen idee wat voor extra gewicht je met jouw motor en 6S accu over praat.
    hebben we het over een totaalgewicht van 5 kilo, waar een calmato normaal 2 a 2,5 kilo weegt.. dan moet je op gaan letten.
    dan heb je waarschijnlijk een kist die slecht loskomt, snel wil landen, en snel stallt.
    wordt het 3 kilo.. zal het bij een calmato allemaal nog wel los lopen.

    Evt kun je ook kijken naar een tik lichtere motor, die wel op 6S kan.
    met aangepast kV natuurlijk.
    Accu's zijn duur.. en als je per jaar een set 6S en een set 4 S moet halen, is dat minder prettig.
    Maar een 6S moet wel passen natuurlijk.. ergens houdt het met aanpassen etc op.
     
  9. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    32
    Locatie:
    hoogmade
    Wil,
    ik vlieg een calmato sport 40 en een Soar 40 (namaak-calmato, maar 800 gr lichter ! ). alletwee dezelfde set-up
    Turnygy SK 5045 660 kv met 5 cellen 4000 mah met een 12x8 APC prop
    deze combi trekt 58 ampere volgas
    binnen 5 mtr los , power zat dus en meestal vlieg ik half tot 3/4 gas.
    maar: motor en regelaar zitten in het motor-compartement, en dat resulteert erin dat de accu al gedeeltelijk boven de vleugel hangt
    je gaat met 6S 5000 nooit uitkomen met het zwaartepunt.
    tenzij je wat lood aan de staart doet, dan wel misschien.
    6s met 5045 660 kv ik zou er een 12x10 opdoen , ( 12 inch is het maximum ivm de neuspoot) je trekt hoogstwaarschijnlijk wel wat ampere, maar wel veel power.
    maar veel harder dan hard gaat een calmato niet ivm het vleugelprofiel.
    maar je kan wel verticaal onbeperk blijven stijgen , denk ik.
    succes peter
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je reactie Student.
    Vanochtend heb ik besloten om het simpel te houden. Het wordt de motor die er al op zit. De propmaat hoor ik nog van onze (is Brabants :D) Dries en ook of de lipo's 4s of 5s gaan worden. Verder zitten mijn regelaar en ontvanger er nu in en is het model aangemaakt in de zender. Ik denk dat ik voor dit toestel eenvoudige Turnigy lipo's neem.
    Groeten, Wil
    p.s. er komt nog een reactie binnen zie ik.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je wel Peter voor o.a. het mooie praktijkvoorbeeld.
    Waarschijnlijk heb ik een Calmato uit het brandstof-tijdperk. Hij is netjes omgebouwd.
    Ik overweeg een 4s of een 5s toe te gaan passen bij deze 5045 motor.
    Denk jij dat een 4500 mAh gaat werken in dit toestel? Het accubakje kan nog aangepast worden.
    Groeten, Wil
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik heb 5S 4000 lipo's van Turnigy. Daar vliegt mijn Calmato met een 600 Kv motor ongeveer een kwartier mee.
    Als je wilt kan je deze komen passen.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, ik wil :D.
    Ben je woensdagavond thuis? Wil mij een Pm sturen?
    10-15 minuten klinkt als muziek in de oren.
    Groeten, Wil
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Door de motor lager te belasten, neemt het rendement van de motor juist ietwat toe Dries. De motor loopt wat 'zuiniger'.

    Spanning en stroom zullen een vliegtuig een biet wezen wezen Willy. Toestellen 'vragen' om een prop die draait op bepaalt toerental. En of dat nu gebeurt met spanning X volt en een Kv van Y rpm/volt, of dubbele spanning en halve Kv maakt niets uit.

    Een motor gaat kapot door te hoge stroom (hitte). Prop en toerental bepalen de stroom die gaat lopen. Zonder toerental (of spanning en Kv) geeft zo'n opgave weinig info. De motor zou, ik fantaseer maar wat getallen. een prop van een meter aan kunnen, maar wel op maximaal 1000rpm.

    En hoe hoger de massa, hoe hoger de landingssnelheid, en/of hoe hoger de invalshoek van de vleugel, hoe groter risico op overtrek.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2017
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Ron voor alle moeite.
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Willy,
    ik zie dat er hier nog mensen zijn die hun calmato vliegen met een kv=600 tot 650 op 5S met een 11x7 tot 12x8 prop en dat gaat allemaal goed.
    Een Calmato heeft idd redelijk wat weerstand, dus "snel" vliegen zit er niet in (al kan je er wel pittig mee doorvliegen)

    Ik vloog in het begin met mijn Calmato (met een ietwat lichtere motor, kv=620) probleemloos met een 11x7, maar dat was een "joviaal trainergedrag". Maar ik kon wel twee vluchten doen van 7 minuten op een 5S 4200 pack.

    Daarna overgeschakeld op een 12x8 en nu is het ruim genoeg vermogen zoals reeds eerder gesteld. Vluchttijden van 10 minuten geen probleem op een 5S 4500 pack

    In feite kan jij met die motor gerust 11x7, 11x8, 12x7, 12x8 doen hoor op 5S.
    Ik zou kijken om met een 12x8 te gaan, 5S 4000-4500 mAh.


    En sleur je dood gewicht mee ook...

    Hij heeft het wel over een specifieke motor he. Met een bekende kv en een cellental uit opgave.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dries je bent geweldig :thumbsup:.

    Deze oude muzikant begint het te begrijpen en daar is heel wat voor nodig :D.
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    PB gezonden.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En dat had ik helemaal over het hoofd gezien :hammer:
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er zijn ergere dingen in het leven Ron.
     

Deel Deze Pagina