electrische onboard starter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Gerard_nl, 30 okt 2017.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    op global3d zag ik ee heli starten zonder startpen oid maar gewoon vanaf de zender.
    het was een os91 of 105 op een goblin

    iemand enig idee hoe of wat ?
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Unclejohn vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb dat een tijdje gehad op mijn Cobra....
    Mega cool als het werkt, maar zorg wel dat de "gewone" startmethode ook nog bruikbaar blijft.
    Dat was bij de Zenoah niet zo (FEMA starter komt in de plaats van de repeteerstarter) en een probleempje met je starter, accu of carb afstelling, en je vliegmiddag is naar de kloten....

    Maar ALS het werkt, is het megacool!
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat werkt alleen met grote motoren

    niet op een hex start van een 15cc
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom zou een FEMA starter niet op een 15 cc kunnen werken? Ik geloof dat ze boordstarters tot onder de 10 cc maakten.... Of je zoiets op een Goblin geknutseld krijgt is natuurlijk punt 2, en lijkt me ook niet erg logisch gezien het extra gewicht.

    Maar zonder verdere info valt daar natuurlijk weinig zinnigs over te zeggen....
    Het zou maar zo een gecombineerde dynamo/startmotor kunnen zijn: veel meer dan een brushless motor en een hele hoop ingewikkelde electronica heb je daar niet voor nodig, en in die configuratie zou het best wel eens gewichtsneutraal kunnen zijn (als je het aandurft om met het minimum aan boord-accu te vliegen...).

    Die grote observatie heli's van HighEye (voorheen Fa. Flycam) zijn daar mee uitgerust....
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan daar de foto's niet zien (moet je een account voor hebben) maar wat let je om zoiets zelf te maken?

    Dat duitse draadje is nooit verder gegaan, dus ik denk niet dat ze er veel verder mee gekomen zijn.
    Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Ik denk alleen dat het voor gewone (3D-achtige) heli's weinig nut heeft.

    Voor schaal heli's kan ik het me voorstellen, die zijn soms lastig aan de gang te krijgen, maar die zijn (helaas) tegenwoordig vrijwel allemaal electrisch....
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik wil het gewoon "omdat het kan"

    gewoon cool neerzetten en brrrrrrrrt starten remote.

    coolfactor.

    dat beetje gewicht boeit me niks, ik ben geen hardcore 3d piloot en de heli heeft power zat.

    ideeen welkom over fabrikage zou ik zeggen
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb je 100% gelijk in... die korte periode dat het bij mij werkte was het inderdaad MEGA-cool.... moest gewoon na iedere start het ijs van de romp krabben :D

    Dat hangt echt zo volledig van jouw persoonlijke mogelijkheden af.... Over welke materialen je kunt beschikken, welke machines, etc etc.

    Maar je zou eens kunnen kijken bij de Conrad naar vertragings motoren. Daar zitten een aantal bij die behoorlijke koppels kunnen overbrengen (uit dat duitse draadje zou je mogen afleiden dat 2 Nm ongeveer voldoende zou moeten zijn).
    Dan heb je in elk geval al een stevige reductie te pakken, die met een beetje mazzel constructief voldoet.
    En dan op zoek gaan naar een andere motor, die je op die vertraging knutselt.
    Qua wat je ongeveer nodig hebt: een oude brushed 480 motor trekt met voldoende vertraging een Zenoah 23 cc moeiteloos aan. Dat is een gegeven
    Gewoon duf door redenerend dat een 450 size heli vroeger een brushed 450 motor had, zou je kunnen stellen dat iedere brushless die goed is voor een 450 heli, voldoende puf heeft om een 15 cc gloeipluggert aan te slingeren, mits voldoende vertraagd.
    Volgende stap in de redenatie, is dat een 450 size heli een rotortoerental heeft (bij lomp voluit gaan) van om en nabij de 3000 toeren met een vertraging rond de 1:12, maar we hebben maar 1000 tot 1500 toeren nodig, want dat is wat de wereldberoemde Align starter maar draait.
    Dus zoeken we een vertraging van ergens in de buurt van de 1:25, die aan de uitgaande as meer dan 2 Nm kan verdragen...
    Met deze zou je al een heel eind komen, als je de juiste brushless motor er op zet, want hij zit in elk geval boven de 2 Nm, en dus in principe stevig genoeg.
    https://www.conrad.nl/nl/modelcraft-rb350018-sy2425-krachtige-transmissiemotor-6-v-181-233128.html
    Op 12 Volt zou hij het al eens rechtsstreeks kunnen doen, alleen dan houd hij het niet zo lang vol.... (de FEMA starters gebruikten ook een 6V motor op 8,4V)
    Kies een geschikte buitenloper, waarmee je 1000~1500 toeren aan de uitgaande as haalt (dus 18000 tot 27000 toeren aan de motor, wat uitgaande van een 2S startervoeding op 2500 tot 3700 kV ofwel een standaard 450 size brushless motor).
    En dan zou het (in elk geval theoretisch) moeten KUNNEN werken.

    Let wel, ik zeg niet dat je het zo zou moeten doen, maar bovenstaand, is wat ik als uitgangspunt zou nemen als ik zelf zo'n project zou doen.

    Zijn nog zat problemen om op te lossen, zoals hoe je die motor vervangt, en hoe je het geheel op de heli plakt, maar dat is allemaal van tweede belang.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    enigste puntje van aandacht: het geheel is meteen al voluit belast.
    een brushless heeft wat moeite te starten als hij belast is.. misschien is een borstel motor dan simpeler
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat valt reuze mee hoor: bij een vertraging van 1:18 zijn er minstens 9 omwentelingen nodig voor de motor zijn hoogste weerstand bereikt.
    Zo'n ESC heeft hoeveel nodig? 2? 3? omwentelingen voordat hij het ritme te pakken heeft? Ik weet dat er verschillende mensen de brushed motor van een FEMA starter vervangen hebben voor een brushless en een ESC met "softstart", met goede resultaten.
    En anders zijn er altijd nog brushless motoren met een sensor, en die lopen altijd met het volle koppel aan.

    Maar een brushed motor is sowiso simpeler en goedkoper, ja....
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb ooit een brushless tegengehouden, met een hoop vlammen als gevolg :D
    Zo kan ik me voorstellen dat wanneer de brandstofmotor net voor dode punt staat, de motor meteen bij de eerste rondgang al stevig eraan moet trekken.
    hij moet dan eigenlijk net ff ruimte hebben om een slag te maken. even een paar magneten gepasseerd zijn
    is dat niet het geval, fikt de regelaar af.

    dat zal in zo'n stevige vertraging misschien in de speling worden opgelost.. Maar wel een puntje van aandacht.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar dat moet je ook niet doen he? :D

    Ik ben eigenlijk nog nooit tegen gekomen dat een heli motor op het bovenste dode punt stopte. Eigenlijk altijd wel ergens rond ODP.

    Ach, voor mij is het meer een gedachtenexperiment, maar ik denk toch echt dat het wel haalbaar is, ongeacht borstel of borstelloze motor....
    Waar ik meer een probleem in zie, is het gebruikelijke voorbereiden van de start, zeker de eerste start van de dag. Want boordstarters staan er niet om bekend dat ze het leuk vinden 10 of 15 seconden achter elkaar moeten werken om bijvoorbeeld brandstof aan te zuigen.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Je zou dan bijna zeggen dat de unit met motor etc een snel, losklikbaar ding moet worden..
    kun je voor die eerste keer ff de boordstarter eraf halen, lekker doorrammelen. en daarna boordstarter er weer op.
    of een wat zwaarder motortje gebruiken, zodat hij die 10 sec wel volhoudt.

    Of je maakt het zodanig dat de startbout van bovenaf benaderbaar blijft. evt door een extra as erbovenop te zetten bv
    gedachtes zat..
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zijn beide geen slechte ideeen... maar een ding wat 2 Nm levert "losklikbaar" te maken is wat onpractisch.
    Een vrijloop er in en van bovenaf benaderbaar maken, is een goed idee, maar vergt wel een heel ingewikkelde constructie met vrijloop.
    Voor een fabrikant goed te doen, voor een "thuis-knutselaar" toch wel behoorlijk veeleisend....
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja.. vrijloop.. des te minder, de beter..

    Maar los "klik"baar zal toch niet zo'n uitdaging zijn?
    je hoeft dus alleen te zorgen dat de uitgang van jouw startmotor een imbus uitgang heeft.
    het frame geeft links en rechts de benodigde stijfheid. jouw "boordstart" frame er pas tussen maken.
    losklikfunctie kan evt met een doorgaande as..
    doorlopend gat in je boordstartframe, twee van die zaken en het ding verlaat de heli alleen als de doorgaande as het toestel verlaat.

    betreft in principe alleen eigen gewicht van de starter + frame etc.. hoeft allemaal niet zo zwaar/moeilijk..
    Alleen misschien een paar gaatjes in je frame maken, of bestaande gaten gebruiken.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja... 2 Nm is nogal wat hoor.... Met boutjes geen enkel probleem, maar "losklikbaar" is dat echt een serieus koppel. Ik denk dat je dat echt een beetje onderschat....
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    niet als je de motor op een frame zet, en dat frame klem tussen jouw heli frame..
    als het frame van de heli zelf geen 2Nm kan verwerken, moet je toch gaan twijfelen aan de heli zelf..
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dat frame kan absoluut 2 Nm verwerken....
    Het vervelende is echter, dat 2 Nm een samengestelde eenheid is (Newton x meter).
    In de praktijk houdt dat in, dat die 2 N ook 20 N kan zijn, of zelfs 200 N, afhankelijk van de arm die het moment ter beschikking staat.

    Concreet gesteld: zit dat ding goed vast (met boutjes) dan komt er niet zo heel veel kracht op de constructie: de boutjes zorgen A) dat er niks verschuift of wijkt, en B) dat heel veel kracht via wrijving van de op elkaar geklemde onderdelen overgebracht wordt.
    Maar kan het ding wat bewegen (hij zit, bijvoorbeeld, tussen de frameplaten ingeklemd en die klemming is alles wat het ding op zijn plek houdt), ook al is het maar een fractie, dan kan dat ding gaan proberen het frame open te "wrikken", en dan moet je niet raar kijken als je opeens 500 N aan "breekijzer" tussen je frame zet.... Tijdens het starten (met 1000 toeren) sta je dus met die kracht al rammelend je frame open te breken.

    Klein voorbeeld: Je kent ongetwijfeld de Bahco (verstelbare sleutel). Draai een 30 mm moer aan met een goed passend gestelde bahco, en een moment van 1 Nm resulteert in een spreidende kracht op de bekken van ongeveer 56 N. Zet de bahco 1 mm te wijd, en diezelfde spreidende kracht neemt toe tot 65 N (wat ook de reden is, dat je met een bahco zo snel moeren "rond" maakt). Met sleutelwijdte 15 verdubbelen deze krachten....
    Met andere woorden: zodra de boel ook maar iets begint te wijken, neemt de kracht vrij snel toe.
    Die situatie is vergelijkbaar met een starter unit, die tussen je frameplaten geklemd is.

    Zet er boutjes doorheen die de frameplaten tegen elkaar en het starterding aan trekken, is er opeens niks meer aan de hand want die boutjes vangen de "spreidkracht" op EN voorkomen dat de starter begint te wrikken, maar dan is ondertussen die starter niet meer "losklikbaar"...
    Als losklikbaarheid geen issue is, dan zijn twee M3 boutjes méér dan voldoende om die starter op zijn plek te houden, overigens....
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2017
  20. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Kennen jullie deze nog van Wil Snitjer, artikel uit 1991?[​IMG][​IMG]
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina