Ik wil dit topic starten om vragen te stellen en te beantworden om 2D en 3D te tekenen in Rhinoceros. Als eerste een vraag; Hoe teken ik een curve op een andere curve onder een bepaalde hoek. Als ik de functie <90 gebruik , worde de lijn 90 graden getekend ten opzicht van de Cplane. Ik wil dat de curve 90 graden getekend word van de curve waar die op aansluit. Stel, de curve staat al onder een hoek van 10 graden, daar wil ik een andere curve op hebben die er 90 graden op staat. Dat zou kunnen met <80 . Maar hoe kan ik dat het beste doen als ik niet weet onder welke hoek die andere curve staat. Kortom; 90 graden curve op een andere curve. Bedankt, Cor
Ik heb me ooit solid works aangeleerd voor de baggeremmertjes met behulp van youtube, voor rino is er vast ook wel wat bruikbaars te vinden
@Baggeraar : bruikbaars is er zeker wel te vinden , heb een hoop video's en tutorials gelezen. MAAR , altijd wordt uitgegaan van een curve met een hoek ten opzichte van het Cplane , niet van de curve waar die op aansluit. Ben inmiddels verder an het tekenen , en heb de basis curve ff "rechtgezet" en daar dan die curve van 90 graden opgezet ( met <90 ), en daarna die curve weer teruggedraaid naar zijn originele hoek. Toch zou ik willen weten voor toekomstige projecten , hoe ik rechtstreeks vanaf een curve een andere curve onder een bepaalde hoek kan plaatsen. Cor
Uiteraard, is net wat je nodig hebt niet te vinden. Ik heb ook wel eens een probleem aan een deskundige/ ervaren gebruiker voorgelegd en die vertelde dat ze dat soort dingen meestal uitbesteedden. . . . . Succes, ik ken het programma niet. Houd vol! Stel me geen vragen over SW want die kennis is nu ook wel verdampt.(niet meer gebruikt na de emmertjes)
Op het Mcneel forum antwort gekregen: For Line you would have after calling up the command Line, several options including angled. there is also a button in the Line tool palette for it. it will let you redraw the base curve from which you can draw your new line in your needed angle.
Gebruik de OSnap "perpendicular" voor een rechte hoek. Of de optie "Perpendicular" onder "Line", dan klik je eerst de curve aan waar je naar toe wilt onder een rechte hoek, en daarna het gewenste startpunt.
Volgend probleem. Ik wil een vleugel maken , met profili heb ik de ribben getekend , heb daar de eerste en laatste van genomen. Geplaatst in Rhinoceros. Om daarover een "huid" te tekenen , zodat ik met de functie contour op elk gewenste plaats een rib kan uitlichten. Ik heb de 2 ribben uit elkaar geplaats , die verbonden met 2 curves en dan met sweep 2 rails geprobeerd deze "huid " te tekenen. Helaas kwamen de ribben er vervormd uit. Iemand een idee hoe dit komt , en wat een betere manier is? De 2 ribben, met 2 curves verbonden. 24 door corvl geplaatst op 28 nov 2017 om 22:03 Sweep 2 rails , de 2 rails zijn de 2 rechte curves , en de cross section curves zijn de 2 ribben : 25 door corvl geplaatst op 28 nov 2017 om 22:03 Met contour een rib ergens in het midden eruit gelicht , maar hij is helaas vervormd. 26 door corvl geplaatst op 28 nov 2017 om 22:03 Bedankt voor de hulp, Cor
Ik denk dat de vervorming ontstaat omdat de vleugel taps is, maar de uitsnijdingen voor de liggers en de uitstulping voor de pootjes niet, die zijn (neem ik aan) parallel. Probeer eens "Loft". Ik ga altijd uit van het ongestoorde profiel, maak daar de ribben van en begin daarna pas met uitsnijdingen voor de liggers, pootjes enz. Jouw methode lijkt makkelijk (als het lukt), maar is op den duur toch erg inflexibel als je dingen wilt wijzigen. Max.
@ Max z; dank voor de tip , klinkt idd erg logisch om het een eenvoudig vleugelprofiel te laten en verder uit te werken met building tabs , gaten e.d. Aan een kant wel jammer dan dat ik het programma profili in de tijd heb aangeschaft. Op het mcneel forum is ook iemand bezig geweest , en die kwam met dezelfde conclusie , wat ik nog kan proberen volegens hem is de polylines explode> dan de ronde delen joinen. > geheel in "CurveThroughPolyline" . en dan nog eens proberen. Alhoewel voor m'n leerproces ik ook de 2e methode ga proberen , denk ik dat Max z'n werkwijze het beste zal zijn. Cor
Zojuist nog een geprobeerd met de "curvethrough polyline" en dan sweep 2 , maar dat werkte ook niet helemaal toppie. Wat wel werkte was de bovenkant, onderkant en leading edge alle 3 apart doen en dan later samenvoegen. Maar ik denk dat Maxz z'n optie het beste zal zijn , ribben zonder poespas en later pas alles erbij tekenen zoals building tabs, spars. Cor
Cor, op zich is het verbeteren van de curves met CurveThroughPolyline voordat je er surfaces van maakt geen slecht idee, ik gooi er dan vaak nog een RebuildCrvNonUniform overheen. En je kunt het beste het profiel eerst splitsen in een boven- en onderkant. Max.
Wat ook wel handig is om met OffsetSrf een tweede parallel oppervlak te creƫren op een afstand gelijk aan de dikte van je vleugel-indekking, en daarmee de rib-profielen te maken.
@max z : dank je wel. Er is me weer een hoop duidelijk geworden. Wat doet RebuildCrvNonUniform precies , want dat is me niet helemaal duidelijk in mijn toepassing. offsetsurf; wat het doet snap ik , maar ik zie de toepassing niet helemaal . Het is me zojuist gelukt zoals jij zei , cleane ribben genomen, daar de sparren , building taps e.d. op getekend , alles apart geloft , en dan alles tesamen met contour een doorsnede gemaakt . 27 door corvl geplaatst op 29 nov 2017 om 12:39 28 door corvl geplaatst op 29 nov 2017 om 12:39 29 door corvl geplaatst op 29 nov 2017 om 12:39 Ja ja ... we komen er wel Cor
Rebuild past de curve aan met een aantal min of meer gelijkmatig verdeelde controlpoints, RebuildCrvNonUniform geeft direct het minimaal nodige aantal en de meest gunstige verdeling van de controilpoints. Met OffsetSrf kun je een surface maken evenwijdig aan het vleugeloppervlak, b.v. 1,5 mm meer naar binnen. Als je dan met contour de doorsnede maakt heb je gelijk de maat van de rib te pakken, waarop dan later nog 1,5 mm balsa indekking op gelijmd gaat worden. Kan ook later met OffsetCrv, maar dit is misschien iets makkelijker. Max.