Botsing drone met bemand zweefvliegtuig langs de kust 28-10-2017

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door PH_AJH, 30 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    De vlieger, Frits Urselmann (of plaatser van bericht) geeft weinig informatie. 'Hellingvliegen langs de kust'. Dat is een flink eind, onze kustlijn. Gelet op de plaatsingsdatum zou het vrijdag 27 oktober zijn gebeurd. Klopt dat, hoe laat?? Is er verder nog iets geobserveerd. Zal lastig zijn vanuit een mandragende zwever. Je zult eerst wel flink schrikken. Hoe zeker is de observatie dat het een drone betreft.

    Meer info geeft betere kans op meer antwoorden.

    groet,

    Erik
     
  3. Dickie

    Dickie Guest

    https://www.ilent.nl/melden

    Altijd hier melden, ik heb zelf laats al een enorm grote bek gekregen van zo iemand.
    Ik ben er helemaal klaar mee.

    Dick.
     
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Ook weer weinig info: Dickie praat jij als modelvlieger, zwever of dronevlieger? Ik ken jou niet.

    groet,

    Erik
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ken Dick wel. Dick is een verantwoorde modelvlieger die slecht tegen dit soort incidenten kan. De grote mond zal hij ongetwijfeld van een dronevlieger hebben gehad.

    Over de rest van de informatie kan ik je ook niks vertellen. Ik zou zeggen registreer je op het zweefportaal en stel je vragen daar.
    Mocht er hier iemand zijn die iets gehoord heeft over een drone die door een zweefvliegtuig is geraakt dan is het wel fijn om dat daar door te geven. Als je niets weet heeft het stellen van heel veel vragen volgens mij ook niet veel zin.
    Overigens als zweefvlieger kan ik je vertellen dat je een drone echt wel ziet als die op je tip terecht komt.
     
    Sikorsky vindt dit leuk.
  6. Dickie

    Dickie Guest

    Het was inderdaad een drone vlieger met een kap voor de ogen FPV en waar ik mij bemoeide hij had toch een spotter naast zich
    staan hij deed mee met de W.K dus waar ik mij mee bemoeide (belangrijk doen och toch)
    ik heb gezegd al ben je de secretaris van de paus je stopt er mee anders haal ik de voorzitter er bij.
    hij is er toen maar mee gestopt.
     
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Op de afgelopen RPAS meeting is dit incident besproken.
    E is voor alsnog niet bekend wat exact de oorzaak en veroorzaker van de botsing is geweest maar de consensus is toch wel dat het een drone/modelvliegtuig is geweest waarbij niet uitgesloten wordt dat het ook wel een helling vliegende zwever geweest zou kunnen zijn.
    Mijn opmerking dat als men een uitgebreide beschouwing wil over de veiligheidssituatie in deze ook wel de situatie met scherm en deltaviegers mag betrekken werd mij niet door iedereen in dank afgenomen.
    Ik werd gesteld dat er tussen scherm en deltavliegers afspraken en communicatie is en dat deze veel lager vliegen dan de zweefvliegtuigen (de laagste beweerde hoogte veranderde ter plekke ineens van 5mtr naar 100mtr)
    Vooralsnog geloof ik hier niet veel van: is er iemand bekend met directe communicatie tussen de zweefvliegers en de delta en schermvliegers?
    De zweefvliegers hebben kennelijk vergunning om hier tussen half oktober en half mei te hellingvliegen.
    Voorlopige afspraak is dat er op een nog te verschijnen kaart met vlieggebieden en beperkingen de strook Noordwijk/ Castricum een aparte vermelding zal krijgen en de KNVvL een aanbeveling/richtlijn zal samenstellen.
    Afgesproken is dat de KNVvL dit zelf of via mij dan hier op het forum zal plaatsen.

    Overigens ik meld hier maar naar wat ik weet: iedereen die concretere info heeft: ik laat mij graag corrigeren.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de hele discussie (ook niet op het zweefportaal) kom ik niet de locatie tegen waar het gebeurd zou zijn.
    Ik ben anti-drones, die hebben al heel veel verpest voor de modelvlieger maar om nu zomaar meteen de drone aan te wijzen als schuldige gaat mij te ver.
    Dus, noem lokatie, wat was de windrichting op 27 oktober (zodat je modelzwevers uit kan sluiten) en hoe hoog zat Frits Urselman.
    Zat hij zijn vleugel laag genoeg om iets op het duin te kunnen raken?
    Want ik vind de schade te groot voor een DJI of soortgelijks.
    Als die die schade aan zou kunnen richten dan zou ik eens met de fabrikant van de zwever gaan praten.

    Het gevaar is dat mocht men bij de bemande zwevers vol blijven houden dat het een drone (dus modelbouw) is de modelvliegerij een doodsteek krijgt.
    Lijkt me niet wenselijk.
    En Dick, ik heb een tijd geleden een idioot hier bij Schiphol aangesproken die net zijn drone de lucht in wilde sturen (bij de Waterwolftunnel, in het landingstraject van de burgerluchtvaart.
    En inderdaad, waar ik me mee bemoeide, hij vloog professioneel en wist wat hij deed.
    Gelukkig had ik de politie al gebeld dus ik hoefde niet met de auto over de drone heen te rijden.

    GJ
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je met , stel 140 Km/h. op een drone klapt die zeg 2 Kg. weegt, heb je echt wel forse schade.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De meest gebruikte drone (DJI Phantom) weegt 1000-1200 gram.
    En een deel van de impact zal opgevangen worden door het plastic van de drone.
    Als je een vogel (zwaan/reiger/gans) zou raken met een zwever dan zou de schade dus nog groter moeten zijn als dit al met een drone zou gebeuren.
    Ik denk dat de ILT dit eens goed moet onderzoeken, ik denk dat de uitkomst wel eens heel anders kan zijn dan gesuggereerd wordt.


    GJ
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Een zwaan of gans zou zomaar een breuk in de vleugel kunnen veroorzaken, zonder dat de gel/coating beschadigd.

    Net als dat je op de snelweg geraakt wordt door een steentje of een vogeltje. Het steentje maakt schade, het vogeltje niet of nauwelijks.
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als ik alles zo lees dan is er blijkbaar voor de bemande zwevers de toestemming om in een strook langs de kust laag te vliegen tot 5 meter hoog...
    De toestemming zal ongetwijfeld stammen uit het tijdperk van voor de kite, en dronevliegers. Nu heeft dat het gevolg dat de zwevers en de vanaf de grond bestuurde vliegers en drones in elkaars luchtruim kunnen komen, met gevolgen die we niet willen. Moet je dan verbieden dat de zwevers laag mogen vliegen ? Nee, dat denk ik niet.
    Wel de toestemming aanpassen. Zwever in periode A laag laten vliegen en kite, model en dronevliegers is die periode verbieden. In periode B is het net andersom. Zo kunnen beide een deel van het jaar de hobby uitoefenen.

    Overigens heb ik de indruk dat er een boel berichtjes uit dit topic verdwenen zijn, of is er nog een topic over dit onderwerp?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een auto is een plaat staal, een voorkant van een vleugel bestaat uit 2 delen glasweefsel die net op dat punt samengevoegd zijn, de deelnaad.
    Als daar een breuk zou komen dan zou er door de vliegsnelheid en buiging delaminatie ontstaan.
    Ik heb bij mijn modelvliegtuig wel eens meegemaakt dat door een kleine opening in de deelnaad het hele model als Venz hagelslag naar beneden kwam fladderen.
    Ik weet niet of er al onderzoek gedaan is door de fabrikant van het zweefvliegtuig.
    Dat zou eerst moeten gebeuren voordat er allerlei spookverhalen de wereld in geholpen worden.
    Misschien is er al onderzoek gedaan naar "inslagen van vreemde voorwerpen" door de fabrikanten.
    Ik heb een kennis die bij Schleicher werkt al een berichtje gestuurd, misschien dat hij iets weet.

    En ja, het is belachelijk dat er op een steeds drukker strand nog steeds gevlogen en geland mag worden.
    Ik heb het ooit eens mogen zien en het is onverantwoord en gevaarlijk.

    Ik vond een filmpje, en toen was het rustig in vergelijking met toen ik er was.

     
    houtjesplakker en ron van sommeren vinden dit leuk.
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Nog enige toelichting over de gang van zaken bij dit onderwerp tijdens de RPAS vergadering.

    Dit onderwerp werd ingebracht door DARPA (prof drone organisatie).

    Er volgde wat gesteggel over of het zeker was of het een drone was of ‘’iets anders’’ zoals duin of paaltje geraakt, of en helling vliegend zwever.

    Verder wist men niet te vertellen waar het incident precies had plaatsgevonden (bij de vliegplek Langevelder slag of ergens anders) en op welke hoogte.

    Wel werd gesteld dat er regulier gevlogen wordt met bemande zweefvliegtuigen tot wel 5mtr laag.

    En ja, het was allemaal heel erg.

    Nu vroeg ik me ter vergadering af of het er veel toe doet of het een drone, zwever of wandelaar, loslopende hond, kiter, paraglider of deltavlieger was: het blijft een hele merkwaardige veiligheidssituatie.

    Ik zou het onjuist vinden als dit incident gebruikt zou worden om nog een extra tik aan modelvliegen toe te delen en de rest gaat eenvoudig zijn gang.

    IK meen dat de zweefvliegers hier zelf ook een grote verantwoordelijkheid dragen.

    Nu stamt dit vliegen als kennelijk een soort gewoonterecht nog van voor de oorlog en het lijkt me ondenkbaar dat je in de huidige tijd nog vergunning voor zoiets zou kunnen krijgen.

    Er lijkt er wel sprake van enige zorg te zijn: op het strand zie je een paar mannetjes met orange hesjes en kennelijk een publieksfunctie lopen.

    Mijn opmerking werd door een persoon met kennelijk enige betrokkenheid nogal agressief bestreden: plotseling vloog men helemaal niet ook op 5mtr (hoe wordt er dan op het strand geland?), hadden paragliders en deltavliegers hier helemaal niets mee van doen en was er afstemmingen en communicatie tussen die groepen.(????): Ik heb het er maar bij gelaten.

    Mijn kennis, maar correct me if I’m wrong:
    Het filmpje hier is wel een hele brave voorstelling van zaken.
    Er wordt naar mijn infomatie op duintophoogte tot lager soms heel hard gevlogen.
    Parapenters en deltavliegers zijn zo'n ad hoc verschijnsel met een beperkte organisatiegraad dat ik totaal niet geloof in een mate van afstemming.

    De escape is denk ik dat er bij windsnelheden gevlogen wordt waarbij paragliders en deltavliegers (maar niet Kitesurfers en modelvliegers ) al afgehaakt zijn.

    Geen misverstand: ik ben niet persee tegen het soaren met bemande zweefvliegtuigen aan de kust(zou het zelfs jammer vinden als dit zou moeten verdwijnen, maar denk, tot nadere overtuiging , wel dat de zweefvliegers meer eigen verantwoordelijkheid zouden moeten nemen dan tot nu toe.

    Misschien kunnen gekende Langevelderslag vliegers zoals @Fotor of @MaartenX hier ook een lichtje laten schijnen?
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Claxon op zwever om voor/tijdens landing luidruchtig te waarschuwen? ;)
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2017
    Ariel en houtjesplakker vinden dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De man die ik ken die ook vanaf Noordwijk vliegt vliegt ook bewust niet meer helling langs de kust.
    Dan gaat ie wel naar Frankrijk of een ander hobbelig land.
    Er wordt meer wel dan niet onder of gelijk aan de toppen van de duinen gevlogen en volgens hem is het de sport om net met de tip op het randje van het duin te vliegen.
    De mannetjes in het oranje zijn de grondploeg, hun taak is om het strand bij de landingplek veilig te houden.
    Maar toen ik er was liepen ze een beetje sigaretjes te roken, te lachen en af en toe iemand die echt midden op het strand liep weg te jagen, ja, met een grote mond alsof ze het strand gepacht hadden.

    Wat Peter zegt, er is niks zeker, men geeft geen locatie men geeft niet aan hoe hoog men vloog.
    Heel vaag.
    Laat de tip controleren bij de fabriek, als er een drone opgeknald is dan moeten er sporen zijn, eventueel stukjes plastic in de vleugel.
    Ik denk dat het misschien wel een foutje van de piloot was en dat wil verhullen door te zeggen dat het een drone was, lekker makkelijk.
    1:1 zwevers hebben tegenwoordig daar niks meer te zoeken, veel te druk geworden.
    De overheid vond kiten, buggy-en en dergelijke (dus met grote vliegers over het strand voortgetrokken personen of karretjes) al te gevaarlijk maar een potentieel wapen is dan ineens wel toegestaan.
    Met 18 meter spanwijdte kan je een redelijke menigte wegvagen en je ziet op het filmpje al dat ze behoorlijk laag en dcht bij publiek vliegen.
    Laat de ILT eens iets nuttigs doen en gewoon die "traditie" verbieden.

    En Ron...
    Dan wordt het een soort van "toeter op mijn waterscooter"?

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2017
    verfbrander, Peter Den en houtjesplakker vinden dit leuk.
  17. Bankzitter

    Bankzitter

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Maastricht
    Misschien een beetje olie op het vuur. Maar in de modelbouw worden de regels en restricties steeds erger onder het motto milieu, geluidsoverlast en drukte. Beetje raar dat de 1:1 luchtvaart hier geen last van heeft. Of is modelbouw minder belangrijk. Dit is vast niet het goede forum om deze discussie te voeren.....
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit is niet de plek om daarover discussie te voeren.
    Er is in het verleden al heel veel over gesproken.
    Maar modelvliegen is speelgoed, 1:1 luchtvaart is belangrijker voor sommige organisaties en er zit natuurlijk meer geld en men is beter georganiseerd.

    GJ
     
  19. Bankzitter

    Bankzitter

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Maastricht
    Duidelijk, jammer.
     
  20. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wij waren die dag met ongeveer 7 man aan het hellingzweven op langevelderslag.
    Zelf heb ik niemand met een drone zien vliegen. En hebben de modelvliegtuigen niets geraakt.
    Het was wel indrukwekkend om de echte zwevers op ooghoogte voorbij te zien komen.
    Echter vlogen ze soms wel erg dicht langs het duin. Vooral als de zwevers elkaar moesten passeren.

    P1030923.JPG P1030910.JPG
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina