align 450 plus,.. ook jullie gear aan de tail zo gaar?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door vliegenderobby, 1 dec 2017.

  1. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    24282115_1545078315561818_1472818489_n.jpg Hoi,
    ik heb een 450 plus, align. Maar hij is een beetje gaar plots. Het tandwieltje van de beltdrive raakt de maingear, want het hele asje komt 1mm omhoog als hij op toeren komt. Ik had dat vroeger ook wel eens bij slechte helis, maar hier mag het toch niet gebeuren. ik kan er ook niet echt een shim tussen zetten. Hebben jullie dit ook? En kan er wel een shim tussen? Kan niet lekker vliegen meer, want zie al een hoop stof (plastic) omdat hij de onderkant van mn maingear raakt
    (slecht engels bij het plaatje, maar heb een amerikaanse vriend die er ook een heeft, dus wilde het even uitleggen o_O maar hij weet van niks)
    450 tailgear.jpg
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat dan eerlijk gezegd, de lagertjes van de tussen-as rot zijn en vervangen moeten worden....
     
  3. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Hmm ja zou kunnen. Er zat ook al een soort tik in bij de laatste 6 lipos. Tikje kwam ergens rond dat plekje. Kon het niet echt traceren. Hoop dat dit hetzelfde euvel is, dan heb ik zo twee vliegen in 1 klap. Hou niet van tikjes in mn helis het is ook beetje raar die plus, alles lijkt net even anders. Asje en houder is heel anders dan de overige 450 's
    Ik heb een nieuw setje besteld inmiddels,

    Bedankt, robert
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    wat ik ook wel eens heb gehad.. Een hobbel in het tandwiel..
    daardoor ging het hoofdwiel een tikkie op en neer, waardoor hij op 1 punt even schuurde.

    schuurpapiertje heeft dat opgelost.

    Wat ook nog kan, is dat de gehele hoofdas een tik te laag in de lagers hangt, en dat het witte wiel schuurt op het frame/lagerblok van het kleine tandwieltje.
    Of het bovenste zwarte tandwiel is niet standaard, kan zijn dat bij het samenbouwen van het geheel er teveel ruimte zit tussen de witte en zwarte.

    Of het zwarte tandwiel moet een tikkie omhoog met een shim, of andersom monteren oid. Of het kleine tandwieltje met een shim op zn plek houden.

    Ik heb met mijn SE v2 toendertijd ook wat van dit soort problemen gehad, maar heb sindsdien geen tandwielen meer hoeven te vervangen.
    dus letterlijk geen idee meer hoe dit bij mij zat..


    Ff goed kijken waar het schuurt, en waar het vandaan komt
     
  5. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Ja dank je wel, ik heb dit inderdaad ook allemaal ook bekeken alles zit helemaal goed, en wil dit keer niet iets oplossen om het een te veranderen om het andere goed te krijgen. In principe kan mn hoofdgear nog iets naar boven, maar dan zou ik een kleinere shim moeten gebruiken en steek het huis van de oneway bearring uit. En het feit blijft dat dat tailtandwiel een mm naar boven kan. Dus dat ga ik eerst oplossen. Helaas is kennelijk een vorige eigenaar weer eens als een wilde man tekeer gegaan en alle schroeven gesloopt. Dus dat wordt helaas afslijpen. Dan pas kan ik kijken wat er aan de hand is! Maar blijft raar dat dit kan verschuiven. Maar kennelijk zijn er meerdere die het hebben. Zou ook nog tailholder kunnen zijn die is uitgesleten, dan blijft het lager ook niet zitten. Hopelijk geen typisch 450 plus euvel! Heb nml liever ook nog boven het tandwiel vd belt een lager, maar ja,.. de plus is wat wonderlijk
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    een tikkie ruimte heeft dat belt wieltje bij mij ook..
    alleen heb ik er een torque tube boven zitten, de aansluiting op de hoofdtandwielen is hetzelfde.

    tailhouder geeft ook een tikkie ruimte, in de tailhouder zitten de lagers opgesloten.
    normaal houden de lagers zelf het tandwiel op hun plek.
    Lijkt me erg sterk dat die lagers van plek zijn veranderd. Of de lagers moeten helemaal total loss zijn, en zelf de ruimte geven (maar ook dat lijkt me een beetje sterk)

    Lijkt me eerder dat je hoofdas gewoon een tik omhoog moet.
    die ruimte is er. En het zijn vaak de hele kleine minibeetjes die het probleem oplossen.
    de hoofdas mag trouwens niet "los in het hok" hangen.
    het moet niet zo zijn dat de hele hoofdas een tik op of neer kan bewegen als je er aan trekt of duwt.
    slecht voor je afstelling..
    de hoogte van de kop is namelijk met alle linkjes ingeregeld.
    Verhoog je de kop, zullen de linkjes dus een tikkie langer moeten op 0 graden op de zender, ook 0 graden op de heli te houden.
    heb je dus speling in de op en neer richting, stel je de heli netjes af op de grond.. daarna ga je vliegen, wordt er aan de as getrokken en schiet de kop een tik omhoog. en klopt je afstelling niet meer zo lekker.

    Bij mij kwam ik er op een gegeven moment niet meer uit, en heb ik gewoon een fractie van een mm van het onderste tandwiel af gehaald.
    was net voldoende om niet meer aan te lopen.
     
  7. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    IMG-20171207-WA0000.jpeg Haa gelukkig, de aap het de bekende mouw. Het was inderdaad het lager. Compleet naar de grootjes, en maakte die 1mm speling. Gelukkig geen andere dingen aangepast. Moet zeggen dat het echte align gereedschap wel heel erg heeft geholpen. Kreeg de gare boutjes er kinderlijk eenvoudig uit IMG_20171207_092609.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2017
  8. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
  9. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Prettig dat je hem gevonden hebt ;-)
    ik moet zeggen dat mij het nog niet is gelukt dat lager zover kapot te krijgen :D
    maar de jouwe heeft misschien wat meer meegemaakt ;-)

    over die boutjes van align: dat zijn koleredingen.
    Ikzelf heb toendertijd alles vervangen voor een boutset van rcskrewz, maar die verkopen ze niet meer geloof ik.
    dat zijn hardstalen boutjes, met gewoon een goede imbuskop erop.
    kun je nog eens een beetje kracht op zetten.

    Andere kant, je moet de boutjes erin draaien, tikkie vast, locktite houdt het erin zitten..
    voel je dat je veel kracht moet zetten om een bout eruit te krijgen, verhit de boel een beetje. dan wordt de locktite weer vloeibaar.

    wat je absoluut niet moet doen, is beschadigde boutjes (kop met happen eruit oid) terugzetten.
    dan weet je zeker dat je hem de volgende keer kapot draait.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    o, let trouwens ff op je snaarspanning.
    zet je de snaar onder gigantisch veel spanning, trek je precies dat lager erg hard aan, waardoor de boel vlot kapot loopt.
    1 van de nadelen van een snaar staart, is dat bij warm weer de buis uitzet, en de snaar dus strakker gaat staan, bij koud weer krimpt de buis waardoor de snaar los komt.

    zet je de snaar op een koude winterdag op spanning, zal hij bij je thuis (20 a 30 graden verschil) de snaar ernstig aantrekken. ga je met zoiets vliegen, kost dat veel vliegtijd (extreem strakke snaar kost veel vermogen) en kost je de lagers.

    kijk ook even de achterkant van je staart na.. daar zitten 2 lagers die het asje in de hub houden.
    mogelijkheid bestaat dat die 2 ook kapot zijn/vervangen moeten worden.
     
  12. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Ha ja woeste dingen ermee gedaan maar alles zit als een huis nu. Nieuwe boutjes erin, spik en span deze 450 ik gebruik overigens nooit meer loctite, daar ben ik 10 jaar geleden mee gestopt. Die brengen mij meer ellende dan goede dingen. Alleen de motormount doe ik ermee. En check het regelmatig. Zo n tailholder zit vast met 8 bouten, en best lange ook. Zou nooit daar loctite in doen. Maar ik weet dat de meeste het hier niet mee eens zijn.
    Die snaarspanning is een goede tip. Zou ook best meegespeeld kunnen hebben. Deed alleen maar tictocs, en die vergen veel altijd van de heli. Asje was al gaar, en ik heb wellicht de belt net te strak gedaan. Dank je voor de tip!


    Andere lagers gelukkig okay!
     
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb is gehoord dat nagellak ook wel goed kan helpen als borging.. maar is maar van horen zeggen..
     
  14. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Ha ja wie weet, ei gebruiken ze ook wel eens. Maar liever niks als het niet hoeft!
    Iemand een gouden tip hoe strak de belt moet staan? Ik heb altijd tt helis gehad, behalve ooit een 250 met belt. Hij staat niet superstrak, kan nog eenvoudig met pennetje 1mm beiden zijden naar binnen doen. Lijkt mij oke toch? Ben geschrokken
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou toch wel loctite gebruiken, maar dan wel spaarzaam: Ik doe altijd een druppel loctite op een plastic zakje o.i.d. (loctite droogt NIET op in de open lucht) en dan tip ik het schoefje net met een gang in de loctite.... NIET MEER....
    Dat krijg je altijd los, en het borgt voldoende.
     
  16. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Dank je brutus. Ik doe hetzelfde, piepklein drupje. Maar dan toch echt alleen bij zeer spaarzame plekjes. Blijf het een eng spul vinden. Deze heli was tweedehands, en de vorige eigenaar gebruikte liters helaas. Ook de gyro is gaargedraaid, met een dikke botte schroevendraaier lekker doordraaien die plastic stelschroefjes maar gelukkig nu weer perfect. Weer een mooie 450 gered
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haal een hekrotorblaadje uit de bladhouder, en bind een gewichtje van 200 gram aan het bladboutje. Als je door aan de hoofdrotor te draaien dit gewichtje kunt optakelen, staat hij reeds strak genoeg (komt overeen met ongeveer 50W bij 10000 toeren, wat ongeveer de theoretisch maximale belasting is). Niet strakker zetten dan noodzakelijk.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou het toch maar minimaal overal doen waar de schroefjes in metaal draaien. Koop een M2 tapje, en slijp daar de top vanaf. Ideaal om de draadgaten mee schoon te maken. Als je dat trouw doet (boutje er uit: draadgat schoonmaken, tipje loctite, schroefje weer vast) dan hoef je je nergens zorgen over te maken. Dan kun je ook goedkope schroefjes altijd los krijgen en heb je geen hitte of speciaal gereedschap nodig.

    Wat vaak meer nog dan loctite een grote boosdoener is, is het veel te vast zetten van de schroefjes, waardoor je om te beginnen al de imbuskopjes vernaggelt.
     
  19. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Top brutus, goeie tips, dank je wel. Ik ga het experiment aan. Heb vrijwel dezelfde 450 aligns. De andere ligt nog in onderdelen. Ik ga die met de loctite doen, en deze 450 zonder zoals ik normaal doe. En noteer het aantal keer dat ik iets moet aandraaien, en welke schroef
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    voor het idee: Als ik mijn 600 een algehele poetsbeurt geef (1x per jaar, hele ding uit elkaar, is brandstofheli..) kan ik met 2 druppels locktite het hele ding weer opbouwen.
    een 450 zou aan 1 druppel zo'n beetje genoeg hebben. Gewoon 2 a 3 draadgangen een tikkie spul erop, das zat.

    dat noteren hoeft trouwens ook weer niet.. die schroefjes zijn goed, of niet.
    heeft niet zoveel met keren gebruik te maken. kan alleen handig zijn om de draad even schoon te maken, en het gat ook.
    de oude locktite blijft zitten, en kan er voor zorgen dat de nieuwe locktite niet hecht.
    is geen halszaak. kan af en toe wel handig zijn.

    gewoon even die belt op de goede spanning zetten.
    evt eerst even op brutus zijn manier, daarna even met de hand voelen, zien hoe het voelt als hij goed staat.
    zo'n snaar mag voor het gevoel best los zitten.. dat gevoel krijg je vanzelf
     

Deel Deze Pagina