PT22 / Brown Baer penta 54

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pascall, 8 dec 2017.

  1. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Vraagje,

    Ik wil een pt 22 motoriseren met een Penta 54, nu wordt er in de handleiding van het toestel een gewicht vermeld van 7.0 tot 7.5 kilo.
    Als ik het toestel nu weegt zit het op circa 5.2 kilo, dit is zonder elektronica en motor en brandstof.
    De Penta 54 weegt 2.900 kilo, samen komt het dan op 8.100, exclusief de elektronica.
    Al bij al schat ik dat het gewicht op 9.00 kilo komt inclusief volle tank, wordt deze nu niet veel te zwaar?

    Mvg,

    Pascal.
     
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Als je de vleugeloppervlakte meet/geeft dan kun je de vleugelbelasting berekenen.
    Als deze in de buurt van 7-8 kg per m2 voor je PT22 ligt zit je aardig goed

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2017
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    SG models PT22 van Lindinger geeft een opp. van 0,79m2 op bij max. 7,5 kg
    Vleugelbelasting is dan 9,5 kg/m2

    Bij 9 kg kom je uit op een belasting van 11,4 kg/m2 dit lijkt mij redelijk veel voor deze kist.

    Groeten, Ralf
     
  4. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ralf, het is inderdaad deze kist van SG (seagull).
    Nu is mijn meetmethode niet zo precies, ik ben op een personenweegschaal gaan staan met en zonder het model, dus daar kan ook nog variatie in zitten wat betreft het
    gewicht.
    Maar als het gewicht te hoog wordt moet ik naar een andere motor op zoek, de Saito die ik als eerste optie had, blijkt kwalitatief niet zo beste, het gewicht echter is bijna een kilo minder als de Penta 54.
    De ASP 400 is ook een zwaargewicht en kwalitatief zijn er ook ?????.
    Begin ik toch aan elektro te denken, in dit geval voor de PT22, helaas.

    Mvg,

    Pascal
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2017
  5. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Even een plaatje toegevoegd voor de beleving, het toestel wordt stevige onderhanden genomen om van een ARF, Semi schaalmodel, naar een hoger level brengen.
    Kleurstelling is aangepast, piloten worden vervangen, interieur wordt aangebracht, windschermen verplaatst, kopnagels/schroeven aangebracht, aluminium landingstoestel afgerond (was vierkant) enz.....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2017
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je daar linkjes naar? Ik heb er om gezocht en niet veel kunnen vinden.
     
  7. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, da's een linkje naar de motor zelf.... Dat kon ik ook wel vinden :rolleyes:
    Waar staat dat die slecht is dan? De reviews laten niks naars zien.

    Die vijf kilo slaan op het verzendgewicht (ding schijnt in een mooi houten kistje geleverd te worden), maar de motor zelf weegt "maar" 2800 gram. Ongeveer evenveel als die brown bear penta
     
  9. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Oke, van die houten kist had ik niet meegekregen :hammer:
    Op YouTube vind je een paar probleemgevallen, maar of dat heilig is, hier op het forum zijn de meningen ook enigszins verdeel en dan zet ik er als leek een paar ?? bij.
    Overigens is ook de ASP waarschijnlijk te zwaar, toch zou een 5 cilinder volledig tot zijn recht komen in dit toestel.

    Mvg,

    Pascal.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2017
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb zo het vermoeden, dat als die motor écht problemen zou kennen, dat hij dan al uit productie zou zijn, want hij is er toch al een behoorlijk tijdje.
    Ik denk dat er eerder mensen zijn die OF niet kunnen sleutelen, OF een beetje te lomp met het spul omgaan....
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Goed ... slecht.... Ook over de Moki radials staat het internet vol met shit. Nu heb ik een Moki maar destijds ook een Magnum 400 ( zelfde als de ASP ) gehad. Als zo'n motortje gewoon netjes behandeld en ingelopen word heb je er volgens mij gewoon veel plezier van. Er zijn inderdaad wat potentiële puntjes maar doe je voordeel met wat er reeds ondervonden is.

    Heb ik ook gedaan voordat ik de Moki kocht. Tientallen pagina's op zowel Duitse als Amerikaanse fora uitgeplozen op jacht naar zwaktes, minpunten, onderhoud tips etc etc.
     
    brutus vindt dit leuk.
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Heb Dick met zijn ( Brownbear ) zijn motoren nu op een aantal meetings ontmoet en kunnen bewonderen ( waaronder zijn watergekoelde 4 cilinder lijnmotor ( kwijl )). Maar het zijn stuk voor stuk juweeltjes. En denk dat het met service, technische bijstand wel goed zit bij hem... [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2017
  13. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb ook het volste vertrouwen in dit Nederlandse product, ik heb een oogje op een tweede hans exemplaar maar het gewicht is de boosdoener.
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Pascall.

    No problemo.
    Je hebt een spanwijdte van 228cm, opp van 78dm.
    Met dat geschatte startgewicht van 9 kilo zit je zelfs aan de lichte kant.
    Een schaal model van dit formaat vliegt met 10 kilo nog als een blaadje.
    Ik heb wel eens kisten gevlogen met een spanw van 215cm span, ( de Pijnenburg Spit's) en die wogen 10,5 kilo leeg met een 55cc 1 cil.
    Deze waren redelijk te vliegen, geen allemans vriendjes dat dan wel maar gewoon te doen hoor.
    Mijn FW190 van 255cm span weegt getankt 17 kilo en vliegt zelfs iets te lichtvoetig, hetzelfde formaat FW vliegt ook nog goed met 23 kilo start gewicht, ik bedoel maar.
    Je kan makkelijk naar de 150 gram de decimeter, mijnsinziens.
    Mijn ouwe F86k turbine kist heeft 2 meter span en weegt getankt 14,8 kilo, gewoon goed te vliegen, vlieg er tenslotte ook al weer 12 jaar mee.
    Juist een voordeel dat gewicht helemaal in de neus, scheelt weer eventueel 'dood' gewicht.
    Ik zou niet twijfelen om die 54er te bemachtigen, en over het vermogen hoef je je al helemaal geen zorgen te maken?

    Just my two cent's.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2017
  15. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ger, wil je zo'n advies nooit meer geven!!!!!!

    De kogel is door de kerk............

    :banana::yes::thumbsup:
     
    nico v kooten vindt dit leuk.
  16. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Succes en bouw ze.
     
  17. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Bedankt, komt goed, zal hier de vorderingen bij houden, zal nog heel wat advies nodig hebben!
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even beter tellen, Merlijn! :D
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Oeps... Typfoutje! Was al laat haha. Gecorrigeerd!
     
  20. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Helaas, de de koop van de 5 cilinder Penta 54 is niet doorgegaan, de verkoper bied de motor aan als twee jaar oud, en niet veel gebruikt.
    Voor de vraagprijs van 1250,- euro kan ik mij hier in vinden, Waren het niet dat de motor niet 2 jaar oud is, maar 10 jaar (2007), ook heeft deze motor diverse crashes meegemaakt.
    Voor een motor van bijna 11 jaar oud, en flink gebruikt vind ik dit een absurd hoge prijs, wat de aanbieder betreft, laat ik mij niet over uit.
    Gisteren heb ik de Saito FG 60 besteld, ondanks de negatieve berichten, we gaan het zien, tenslotte moet er toch iets in!
    Andere kant van het verhaal is, er zijn er duizenden van verkocht, dan zijn er erg weinig negatieve bevindingen over te vinden.
    Wat het gewicht betreft, dat komt nu een stuk gunstiger uit, de Pent weegt namelijk een kilo meer dan de Saito

    Mvg,

    Pascal.
     
    Jonkje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina