Graupner G1 26cc Hydroplane.

Discussie in 'Speedboten' gestart door NQDtransformer, 6 dec 2017.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo iedereen.
    Deze hydro van de week opgehaald.
    Boot heeft 5 jaar stil gestaan volgens de vorige eigenaar.
    Motor loopt goed en op wat kleine puntjes na is hij klaar om het water te zien.

    Heeft er iemand ervaring met deze hydro op het gebied van vaar eigenschappen en problemen.
    Romp en hardware zijn alle standaard motor ligt nu op de werkbank en ga ik onderhanden nemen zodat er iets meer power uitkomt.

    Graag jullie tips.

    Gr eddy

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2017
  2. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Mooi ding:) geen ervaring mee maar ben benieuwd wat je aan de motor gaat doen?
     
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo falco

    Ik ga de poorten vergroten en de zuiger bewerken.

    Deze Chinese motoren hebben 1 voordeel, de zuigerveer opening zitten niet op de plek van de inlaat of uitlaatpoort.

    Hierdoor heb ik meer speelruimte om de poorten te vergroten. Ik heb nog een volle krukas als deze past komt die er ook in.

    Zuiger krijgt extra spoel kanalen zodat deze sneller en beter het mengsel naar de verbrandings kamer perst.
     
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    IMG_1332.JPG

    Zo is de uitlaatpoort nu.

    IMG_1333.JPG

    Zo moet hij worden.
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Is dat een barst in de cilinder?
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ja dat is een barst in de cilinder. Is een oude zanoah cilinder van mijn Marder die vorig jaar door een defecte gasservo er van door ging en onder een stalen hek door ging met 70km/H.
    Alleen de achter vleugel zat nog op de bodemplaat voor de rest was alles eraf.

    Gebruik de cilinder nu als maatvoering omdat deze poorten perfect bewerkt zijn. Blok had 7pk.

    Gr eddy
     
  7. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    een goede turnfin is wel zeer belangrijk . met een goede motor moet die best hard kunnen gaan denk ik. maar ja ook een passende prop en gewichtsverdeling moet je in orde hebbben. ook een betrouwbare inhoud van je rc box is belangrijk vooral een killswitch of een goede failsafe instelling . dan heb je dat ervandoorgaan''
    probleem ook niet meer (zo snel).kun je wel wat van maken doe je best en zie je bouwverslag wel verschijnen . grt tom.
     
  8. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    De killswich is al in huis. Had ik overgens niets aan gehad met de Marder want de servo was vastgelopen op volgas.

    Prop is standaard maar ben op zoek naar een echte hydro prop. 3 blad of iets in die geest. Motor vermogen heb ik straks genoeg. Laat het wel weten. Gr eddy
     
  9. phoenix2096

    phoenix2096

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Leeuwarden,friesland
    met een goede killswitch had je de motor uit kunnen doen
     
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat zeker maar had ik toen niet. Maar ali express heeft alles.

    Helaas door de sneeuw en storingsdienst nog niet aan de cilinder begonnen.

    Gr eddy
     
  11. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    een goed hydroprop is niet perse een drieblads . kan ook een 2 blads zijn hoor. die killswitch is wel belangrijk. ook welke is nog een vraagje appart. ikzelf heb ze van isam. denk dat dat de meest betrouwbare zijn die je kunt kopen. wel wat duurder( zo,n 60 a 70 euro) maar op vieligheid geen beknibbeling zou ik zeggen. je zag wat er gebeurde met je auto. daar weegt het bedrag van de switch niet tegenop. zowieso moet je die hebben voor veiligheid van jezelf en anderen. grt tom
     
  12. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Als buitendienst monteur ben je met deze dagen vrij. Vindt ik niet erg hoor, want nu is de cilinder klaar.

    IMG_1352.JPG

    IMG_1353.JPG

    IMG_1354.JPG

    IMG_1355.JPG

    IMG_1357.JPG

    Helaas paste de volle krukas niet krukas tappen zijn een paar mm te lang waardoor de niet past.
    Ga nog even zien of ik dit kan aanpassen maar denk dat het niet gaat lukken.

    Gr eddy
     
  13. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ah, ik was al bang dat die cilinder weer gemonteerd werd :)
    Ziet er goed uit, mooie boot!
     
  14. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Haha nee deze cilinder is van een auto.
    Ik heb 13jaar 2 takten getuned en 2 jaar 4takt motoren. Komt goed. Gr eddy
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Verklein je bij de Zenoah ook het cartervolume?
     
  16. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Daar zijn de meningen over verdeeld. De een zegt ik wil meer mengsel in het carter hebben, de ander zegt juist het tegen over gestelde en wil het cartervolume verkleinen.

    Mijn mening is dat ik dit wel doe, nu wil het zijn dat ik nog een volle krukas heb maar deze past net niet. Ik ga proberen of ik de krukas kan slijpen zodat hij wel gaat passen.

    Maar daar heb ik nu geen tijd voor want dat kan ik niet thuis doen. Ga nu kijken hoe hij loopt met de standaard krukas en misschien een andere carb.

    Hou jullie op de hoogte.

    Gr eddy
     
  17. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Volle krukas past niet omdat die over de bodem vastloopt ?
    Ik heb 2 dummy's om de carterhelften op te spannen ,
    zodat je de oliegleuf kunt uitdiepen.
     
  18. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Nee dat is het niet. As-tappen zijn niet goed van maat. Hierdoor komt het vliegwiel te ver naar buiten en aan de andere zijde past dan de Trekstarter meenemer niet.

    Voor de rest zou alles passen.

    Gr eddy
     
  19. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik heb nog wel een andere vraag.

    Mijn flexas van de G1 heeft een rubber buitenmantel en daarbinnen in gevlochten staaldraadjes, en verder niets. Daar draait de flexas in moet hier nog een teflon huls in of hoort dit zo.
    Heb geen ervaring met deze assen.

    Alles in het vet/siliconen gezet maar draait met enige weerstand rond( met 2 vingers) strut is nieuw en compleet en zit mooi recht op de flexas.

    Gr eddy
     
  20. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    je hebt de flexas, daaromheen zit dan de teflon, dan de messingbuis.
    dan de as invetten met witvet . dan heb je het in orde.
     

Deel Deze Pagina