Toen ik begon met vliegen waren er al veel piepschuim toestellen op de markt. Maar wanneer kwam het eerste op de markt ? En welk merk mag zich die eer toeschrijven ?
Nou kijk eens hier: Foamies Toen ik begon waren al deze modellen nog op de markt, maar ik heb tot 1978 uitsluitend uit balsa gebouwd.
Ze bestaan dan al langer dan ik vermoede. Ik dacht dat het iets van de laatste 20jr was of enkel voor vleugels was. Weer wat bijgeleerd. Thx
In 1978 bouwde ik mijn eerste F2B model met een schuimvleugel, nog samen gesneden met mijn in 2013 overleden vliegvriend Rolf Edel. Hier voor de bus van @CL carrier (toen Combat) Max tijdens het WK: Was in essentie een rechtgetrokken 'Trianic .46', ontwerp Bert Metkemeijer. In ruwbouw lekker licht, een foutje met de experimentele epoxyhuid bracht het totaal op > 1800 gram. Daaraan dankte dit model z'n bijnaam 'het grijze olifantje'. Zakte door in alle hoeken, maar vloog door zijn lijntrek nog betrouwbaar bij 5 beaufort. Echt goed werd het echter nooit. Gesneuveld tijdens een demo in Amerongen op de Dutch Combat International '79. Toen voor mij een nieuw fenomeen: uit elkaar getrokken kogelwartel (draailager in de lijnclips). Het onding in kwestie: Up lijn schoot daardoor los tijdens de inzet van een driehoek. In plaats daarvan kist vanaf ooghoogte voorover, schuin achteruit onder het gras. Je hoort het geluid van de motor nog uitsterven tegen de bomen en dan is het stil. Never again. Althans voor een beetje formaat model.
Wat leuk...ik heb dat vanuit het publiek als 12-jarige inwoner van Amerongen aanschouwd Ik was daar omdat onze oppas Jan Willem van der Gaag altijd meedeed aan de combatwedstrijden. Hij bouwde tijdens het oppassen hele stapels kistjes en het heeft vrij lang geduurd voordat mijn ouders verband legden tussen het rare gedrag van onze katten als JW was geweest. Ze bleken helemaal high van de spanlak....
En dat vertel je me nu..... Zie je, zo klein is de wereld .... Weer samen vliegen op de VGG midwintermeeting in Nijverdal?
Zeker 45 jaar terug een elektrovliegtuig gehad van het merk Mattel, romp was kunststof, de vleugels van schuim. Was een (vrije) vlucht toestel, je kon er schijfjes in doen waar een patroon in zat, deze bediende het richtingroer, zo kon het toestel verschillende figuren vliegen. http://www.rcgrabbag.com/wp-content/uploads/2008/05/dsc02612-edit.jpg Mvg, Pascal.
Sinds 2002 heb ik deze Alienator, dat was weliswaar niet de eerste maar wel een van de eerste firma's die massaproductie met dit principe begonnen. (hij is overigens nog te koop... vliegt als de beste en helemaal niet moeilijk)
Mijn eerste motor model (na een Robbe Geier met COX motor), was een Cox Cessna Centurion van Kyosho, 2 kanalen Robbe Compact, in een mal geschuimdt. 1976! Nog op Ruigoord gevlogen. René
Goldberg had een Cessna Cardinal achtig model ook verkocht onder de vlag van Hegi. Ding heette Ranger 42. Volledig piepschuim. Zal zowat rond 1971 geweest zijn? In de hegi catalogus natuurlijk wezenloos mooi afgebeeld. In werkelijkheid een flimsy dingetje. https://www.google.nl/search?q=goldberg+ranger+42&client=firefox-b&dcr=0&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=CQMmYdFhxCE7IM%3A%2C_jBvePm6NQxc_M%2C_&usg=__CyvUEdq4aWgfnI3QRkZd0c8tmJQ=&sa=X&ved=0ahUKEwizzZjYgfjYAhXRy6QKHeoGALoQ9QEILjAC#imgrc=6cDFYLxMac34IM: Daarnaast had Hegi een zwever, SB-7, met een romp uit polystyreen hardschuim, te versterken met houtdelen. Geloof vleugels houtbouw. https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1626305-Hegi-153-SB7 In 1968 had Graupner wel al bootsrompen met hartschuimkern in de markt gezet. Zoals de Theodor Heuss reddingskruiser. Een ander merk was Sureflight... hadden leuk ogende warbirds... zo rond einde jaren 70, voor .40 motoren, maar waren niet de beste vliegers zo kon je op de fora nalezen. Mooie onaangetaste bouwdozen gaan thans voor hoge scores van hand tot hand... als sjomp voor nop... Wel heb ik nog van die oude usa tijdschriften uit zo een beetje 71 t/mf 74, daar stond een artikel in over een ARF ook uit schuim. Holle kern vleugels, meen wel sheeted met kunststof... brandstofkist... maar dan moet ik dat artikel eens opsnorren. Modellen bouwen uit styreen ingedekt met hout, en dan vooral styreen vleugelkernen, stamt uit zo midden jaren 60? Het stuggere polyethyleenschuim was nog lang niet in zwang, bestond toen nog niet. Daar heeft mogelijk Multiplex als eerste de toepassing in de markt gezet. Zo rond 2000 had je ook GWS die met aardige modellen kwam. Eerst styreen, later polypropyleen. Bestaat FMS nog eigenlijk? Of is dat inmiddels ook ter ziele? Werd ook steeds maar duurder en duurder...
Jij, jij Bofkont! Laat maar inscannen door VonW... kan hij repli-kaas uitsnijden via zijn computergestuurde Schuimsnijder! Waar heb je deze schoonheid opgesnort? Gaaf. Wel kwetsbaar dat oude hartschuim. Kijken ernaar is al een deukje... maar ja... historie...
De Hegi Ranger is aangekomen alles lijkt nog in goede staat en de "isomo" lijkt steviger dan ik gedacht had en als extra nog een mooi foldertje erbij Geen "piepschuim" maar wel een redelijk oude Hegi doos denk ik (doos op zich is heel slecht , maar wel volledig op 't eerste zicht) , iemand een idee van bouwjaar Groeten Jef
Ik heb de Hegi Auster. En die lijkt uit 1965 te zijn... Staat er niet toevallig een productiejaar in de verpakking van de tube UHU Hart... ergens? En de Ranger 42? Schitterend. Ja die dozen... problematisch... wat wil je... 50 jaar oud papier en karton... dat oxideert helemaal uit. Bij mij ook het geval. Thuis liggen al mijn dozen in plastic verpakt met mottenballen en insecticide gespoten op een flinke prop toiletpapier bij het verpakken. Grote rol buisfolie, en de dozen als een worst met losbare tie-rips gesloten.
Vliegtuig modelbouw € 100,00 https://www.2dehands.be/link/482347...ampaign=socialbuttons&utm_content=app_android Voor de liefhebber