Aansturing Jet Aandrijving

Discussie in 'Model elektronica' gestart door j. van megen, 19 dec 2017.

  1. j. van megen

    j. van megen

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Europa
    Hallo,

    Ik hier en daar al wat rond zitten kijken maar heb er nog niet echt een antwoord op gevonden.
    Hoe zou je een schip zoals onderstaand met twee jet stralen op een zender bediend kunnen worden.
    In werkelijkheid kan deze - met beide stralen sturen
    - onafhankelijk in zijn voor en achteruit gezet worden
    De impellers draaien altijd in de zelfde richting, ik zou niet weten hoe je dat zou moeten kunnen bedienen dat de motor door blijft draaien en de omkeer klep er dan voor komt.

    Alvast bedankt voor het meedenken.

    Groeten Joeri
    [​IMG]
    foto van: http://varenderfgoed.nl
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dag Joeri.
    Als eerste: dit schip heeft gewone schroeven. Géén jets. Het is een verbouwd schip van de politie, later overgenomen door Rijkswaterstaat. Google maar eens op "P57 Gorinchem".
    Op dit forum is een zeer uitgebreid draadje over de bouw van deze schepen:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-de-politieboten-van-colorikits.89519/

    Over de bediening van jets: je zult beter moeten zoeken want er staat meer dan genoeg op het forum.

    Een vrij uitgebreid draadje over de bouw van mijn Multi Jet Boat:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/graupner-multi-jet-boat.250310/

    Verder een draadje over de bouw van een patrouilleboot met jets: vanaf pagina 5 gaat het ver de aandrijving:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/hamina-class-missele-boat.235367/page-5

    Een rechtstreeks antwoord op je vraag, de meest simpele methode:
    Kanaal 2: remkleppen (samen op één servo)
    Kanaal 3: gas (Beide motoren op één kanaal, zonder "achteruit". Je kunt dus met een vliegtuigregelaar volstaan, of, als je brushlessmotoren gebruikt, 2 vliegtuigregelaars. Brushlessmotoren kunnen niet samen op één regelaar)
    Kanaal 4: roer

    Optie 2:
    Wil je de kleppen apart bedienen (wat mooier is) wordt het iets ingewikkelder:
    Kanaal 1: rechter remklep
    2: Linkerremklep
    1 rechter remklep
    Beide kanalen mixen, kanaal 2 als master, kanaal 1 als slave
    Een betere methode is: je zender instellen als vliegtuig met V-staart, waarbij kanaal 1 en 2 de staart bedienen.
    Daarbij het roer en de keerkleppen ook nog eens mixen, zodat, als je je roer naar rechts beweegt, de rechter keerklep iets omlaag komt en de linker omhoog blijjft. Vice versa naar links.
    kanaal 3: gas
    Kanaal 4 roer, instellen als master, kanaal 2 als slave.

    Met optie 2 kun je precieser sturen.
    Lees het allemaal maar door in de diverse draadjes.
     
  3. j. van megen

    j. van megen

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Europa
    Hallo Roel,

    Het klopt dat er diverse schepen zijn doorgeschoven naar de RWS maar de 43 is in 2006 voor de RWS gebouwd. En is samen met de RWS 44 enige die waterjets heeft.
    De P 57 is nu de RWS 27.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik moet inderdaad een beetje beter gaan zoeken:hammer:
    Optie 2 vind ik persoonlijk het mooiste, maar wel een uitdaging.
    Ik zal de draadjes is gaan doorlezen, bedankt voor het mee denken.

    Groeten, Joeri
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    En zo heb ik ook weer wat geleerd... Dank!
     
  5. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
  6. j. van megen

    j. van megen

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Europa
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Zo te lezen ligt dat aan de vliegregelaars die hij gebruikt. Bij boot of auto regelaars is de neutraal de middenstand van de stick, en dat zal de module ook als middenstand uitsturen. Veel vliegregelaars willen dat niet als neutraal herkennen maar doen dat vanaf ongeveer halfgas achteruit bij een stick zender. Er zijn ook vliegregelaars die je wel op de middenstand = neutraal af kunt regelen, die zullen wel werken met de module.

    Lijkt me een handige module verder!
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2018

Deel Deze Pagina