Hallo, Ik hier en daar al wat rond zitten kijken maar heb er nog niet echt een antwoord op gevonden. Hoe zou je een schip zoals onderstaand met twee jet stralen op een zender bediend kunnen worden. In werkelijkheid kan deze - met beide stralen sturen - onafhankelijk in zijn voor en achteruit gezet worden De impellers draaien altijd in de zelfde richting, ik zou niet weten hoe je dat zou moeten kunnen bedienen dat de motor door blijft draaien en de omkeer klep er dan voor komt. Alvast bedankt voor het meedenken. Groeten Joeri foto van: http://varenderfgoed.nl
Dag Joeri. Als eerste: dit schip heeft gewone schroeven. Géén jets. Het is een verbouwd schip van de politie, later overgenomen door Rijkswaterstaat. Google maar eens op "P57 Gorinchem". Op dit forum is een zeer uitgebreid draadje over de bouw van deze schepen: http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-de-politieboten-van-colorikits.89519/ Over de bediening van jets: je zult beter moeten zoeken want er staat meer dan genoeg op het forum. Een vrij uitgebreid draadje over de bouw van mijn Multi Jet Boat: http://www.modelbouwforum.nl/threads/graupner-multi-jet-boat.250310/ Verder een draadje over de bouw van een patrouilleboot met jets: vanaf pagina 5 gaat het ver de aandrijving: http://www.modelbouwforum.nl/threads/hamina-class-missele-boat.235367/page-5 Een rechtstreeks antwoord op je vraag, de meest simpele methode: Kanaal 2: remkleppen (samen op één servo) Kanaal 3: gas (Beide motoren op één kanaal, zonder "achteruit". Je kunt dus met een vliegtuigregelaar volstaan, of, als je brushlessmotoren gebruikt, 2 vliegtuigregelaars. Brushlessmotoren kunnen niet samen op één regelaar) Kanaal 4: roer Optie 2: Wil je de kleppen apart bedienen (wat mooier is) wordt het iets ingewikkelder: Kanaal 1: rechter remklep 2: Linkerremklep 1 rechter remklep Beide kanalen mixen, kanaal 2 als master, kanaal 1 als slave Een betere methode is: je zender instellen als vliegtuig met V-staart, waarbij kanaal 1 en 2 de staart bedienen. Daarbij het roer en de keerkleppen ook nog eens mixen, zodat, als je je roer naar rechts beweegt, de rechter keerklep iets omlaag komt en de linker omhoog blijjft. Vice versa naar links. kanaal 3: gas Kanaal 4 roer, instellen als master, kanaal 2 als slave. Met optie 2 kun je precieser sturen. Lees het allemaal maar door in de diverse draadjes.
Hallo Roel, Het klopt dat er diverse schepen zijn doorgeschoven naar de RWS maar de 43 is in 2006 voor de RWS gebouwd. En is samen met de RWS 44 enige die waterjets heeft. De P 57 is nu de RWS 27. Ik moet inderdaad een beetje beter gaan zoeken Optie 2 vind ik persoonlijk het mooiste, maar wel een uitdaging. Ik zal de draadjes is gaan doorlezen, bedankt voor het mee denken. Groeten, Joeri
hiermee kan je snelheid en vooruit achteruit met 1 stick bedienen https://www.componentshop.co.uk/p105-single-stick-steam-engine-waterjet-reverser.html
Een collega-bouwer heeft er momenteel nog geen goed gevoel over... http://www.modelbouwforum.nl/threads/hamina-class-missele-boat.235367/page-7
Zo te lezen ligt dat aan de vliegregelaars die hij gebruikt. Bij boot of auto regelaars is de neutraal de middenstand van de stick, en dat zal de module ook als middenstand uitsturen. Veel vliegregelaars willen dat niet als neutraal herkennen maar doen dat vanaf ongeveer halfgas achteruit bij een stick zender. Er zijn ook vliegregelaars die je wel op de middenstand = neutraal af kunt regelen, die zullen wel werken met de module. Lijkt me een handige module verder!