Dubbeldekker Lazy Ace

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door strutter, 4 okt 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan nog lijkt me die 60 cc radial best wel een beetje overpowered....
     
  2. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Hallo Ralf,

    Ik zal morgen eens alles nazien en ook een foto maken van de cabane. Ik vlieg met 8000 tot 10000maH.
    Vliegtijd was ruim 10 minuten. Motorisch was het wel minimaal. Lekker rustig rond tuffen.

    Groeten,

    Ron
     
    strutter vindt dit leuk.
  3. Merlin64

    Merlin64

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Riethoven
    Ralf

    De Spad is een 1/4 scale van Engel (vol kunststof), heb ik jaren geleden eens gekocht maar met de Saito erop heb ik nog 1,5 kilo lood in de neus nodig en dat is een beetje tegen mijn gevoel. Ik heb er nog even over nagedacht om hem achter de cockpit af te zagen en te vervangen door een balsa staart en stabilo en zo een hoop lood in de neus te besparen maar ik heb ervoor gekozen om aan de Lazy-ace te beginnen.

    Ja misschien wat overpowerd maar ik heb er ook al een gezien met een 100cc 2T boxer, die gebruiken ze als sleepviegtuig en dat gaat ergug goed. Ik verwacht ergens tussen de 7 en 8 kilo uit te komen en dan kan de Saito denk ik wel :).

    Hier een paar foto's van mijn vorderingen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Rob.
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Rob, dank voor het plaatsen van de foto's!
    Je bouwt mooi en je bent al een heel eind op weg
    De bouwwijze lijkt veel op die van zijn kleine broertje.
    Feel free to post more pics here :thumbsup:
    De Saito lijkt me een zeer goede match voor deze kist

    Groeten, Ralf
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Het is allemaal wel heel dik en veel en groot, zeg . . .

    Tenminste . . .

    Wat wordt de spanwijdte?

    Dat gaat niet snel stuk!

    (Behalve als het de grond in gaat . . . )


    jan.
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    De staart zit erop, deze heb ik deelbaar gemaakt voor transport/opslag
    Koolstof pijpje wordt in het richtingsroer gelijmd

    DSC_4129.JPG

    Boel uitrichten en dan de gaten voor de bevestigingsboutjes doorboren

    DSC_4130.JPG

    De koolstof pijp zit opgesloten tussen de rompzijkanten
    Deze krijgt aan de onderzijde een gat waar een bout doorgaat, deze klemt dan gelijk de struts op hun plek.
    Bovenstukje nog indekken met balsa

    DSC_4132.JPG

    Ben benieuwd of ik 2 servo's in de staart kan doen om het zwaartepunt goed te krijgen

    DSC_4136.JPG

    Groeten, Ralf
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Cockpits zijn uitgesneden, het begint er al op te lijken

    DSC_4141.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Ariel, Q Brand en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mooi mooi mooi!
     
  9. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik sluit me bij Dries aan: mooi mooi mooi. En lekker lomp ;-)
     
  10. Merlin64

    Merlin64

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Riethoven
    Hoi Ralf,

    Dit is een mooi doordachte oplossing, ik ben ook aan het kijken hoe ik de staart demontabel kan maken.
    Zou je nog een paar extra foto's kunnen plaatsen als het helemaal functioneel is?

    Ik ben ook weer een stukje verder, heb de vleugel pas gemaakt op de romp en de instelhoek voor elkaar. Volgende karwei is het motorspant

    Rob.
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dank voor de leuke reacties mannen :thumbsup:!
    Mooie voortgang Rob, pasmaken van de vleugel op de romp is een precisieklusje en vergt tijd.
    Ik zal zeker wat foto's plaatsen van de aansluiting als ik zover ben
    "En lekker lomp ;-)" ik vind deze bouw ook zo'n verademing na al die schaal projecten, kan er gewoon weer van genieten, heerlijk :yes:

    Groeten, Ralf
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Rob hier nog wat foto's van de montage van de staart
    In de koolstof pijp heb een stukje rondhout gelijmd, daarin een gat geboord om een Toni Clark M3 messing insert te lijmen

    DSC_3911.JPG

    Bovenkant stabilo ook ingedekt
    DSC_3912.JPG

    Staart plaats je in stabilo, pen komt erdoorheen

    DSC_3914.JPG

    Staart wordt met 1 M3 boutje in de onderkant aangetrokken, ook komen er straks 2 strips van de struts onder zodat deze daarmee tegelijk vast zitten
    Voor de quicklinks lijm ik nog een stripje Paxolin in het hoogteroer
    Op deze manier zit de boel mooi opgesloten

    DSC_3916.JPG

    DSC_3920.JPG

    Groeten, Ralf
     
    E.hof vindt dit leuk.
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooi gemaakt hoor!
    Maar ik had denk ik aan de voorkant van het stabilo ook nog een boutje voorzien, zodat het stabilo niet kan "opwippen".
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel Nico :)
    De 2 boutjes aan de voorzijde houden het opwippen tegen als het goed is, de vin zit ingeklemd en kan geen kant op

    Groeten, Ralf
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    oh, zijn boutjes, ik had niet goed gekeken, en dacht dat het pennetjes waren....:hammer:
    Helemaal goed!
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    DSC_3924.JPG

    Sleuf gezaagd in de koolstof 5/3 pijp
    Messing strip 10x1 vijlen en ingelijmd met epoxy

    DSC_3926.JPG

    DSC_3932.JPG

    De struts blijven vast aan het stabilo en worden door 1 M3 bout vastgezet

    DSC_3945.JPG

    Groeten, Ralf
     
  17. Merlin64

    Merlin64

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Riethoven
    Hoi Ralf,

    Dat heb je op deze manier heel mooi opgelost, het idee om het stabilo aan de voorkant van bovenaf vast te zetten vind ik erg goed. Omdat ik al begonnen was aan de staart heb ik deze keer gekozen voor een paspen met twee boutjes vanaf de onderkant. Omdat er in deze kist plaats genoeg is ga ik aan de zijkant een klepje maken zodat ik er makkelijk bij kan en niet vanaf de onderkant helemaal naar het stabilo hoef te mikken met de boutjes. Ik ga jouw methode wel serieus overwegen voor mijn volgende project, ik ben van plan om na de Lazy-Ace te beginnen aan een Pietenpol :).

    Hier mijn voortgang:

    [​IMG]
    Gaatjes boren voor paspen en boutje

    [​IMG]

    [​IMG]
    Begint al echt op een vliegtuig te lijken :koud:

    [​IMG]
    Methode met paspen en boutje

    [​IMG]
    Omdat het mij niet lukt om een uitslag te magen van vierkant naar rond :frustie:, heb ik maar een mal gemaakt om het gat naar het motorspant te dichten.

    Rob.
     
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooi hoor Ralf en Rob!


    Wat vliegt nou eigenlijk strakker, de Lazy ace of een HB-1?

    De dubbeldekker is iig mooier, dat wel..

    Succes en groet Q
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Wow, je gaat hard Rob, mooi werk! :thumbsup:
    Lijkt mij een prima oplossing die je hebt gekozen, die zal er niet afwaaien :)
    Uitslagen maken is ook erg lastig omdat je rekening moet houden met de materiaaldikte
    Zoals jij het doet is de beste methode, gewoon in het werk bepalen :yes:

    Q ik zou niet weten welke van de 2 strakker vliegt, ik heb zelf alleen met de Ace gevlogen.
    Eerlijk gezegd lijkt het me niet eens zo heel veel verschil maken zij het dat de dubbeldekker meer vleugeloppervlak heeft en dus iets meer zal 'floaten'
    Hij heeft echter ook meer luchtweerstand, ik denk dat de HB1 wat sneller zal vliegen

    Ik kwam erachter dat het achterste cockpitspant hoger is, dus de zaag er in en een nieuwe maken

    DSC_3946.JPG

    Bovenste ligger zit erop

    DSC_3950.JPG

    Fuel Monkey zal de 1/4 piloot herkennen :thumbsup:, deze moest helaas van zijn benen ontdaan worden.
    Ik had een 1/5 piloot gekocht maar deze oogde veel te klein in de romp

    DSC_3953.JPG

    DSC_3954.JPG

    Voor zover maar weer even,

    Groeten en allen een fijne kerst :bier:, Ralf
     
    Q Brand, Fuel Monkey en Ariel vinden dit leuk.
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Ralf.. hele fijne dagen !!
     

Deel Deze Pagina