Miniatuur racefiets maken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door BertP, 19 dec 2017.

  1. BertP

    BertP

    Lid geworden:
    18 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Thuis
    Beste modelbouwers,

    Mijn naam is Bert en ik één van mijn hobby’s is doe-het-zelven en er met de racefiets op uit gaan.

    Een aantal weken geleden kwam een vriend uit de fietsgroep aanzetten met een paar foto’s van een Indonesische man die op bestelling een miniatuur maakt van je eigen racefiets. Helemaal gelijkend met bestickering, kleuren, enz.. Hij past net in je hand qua grootte.

    Inmiddels heeft mijn fietsvriend zijn miniatuurfietsje ontvangen en hij ziet er goed uit. Het enige nadeel is dat het fietsje vrij fragiel aanvoelt. Hij is echt bedoeld voor op de schouw met het stolpje er over.

    Ik vond het idee van een miniatuur racefiets echter zo leuk dat ik eens wat verder ben gaan kijken. Eigenlijk is deze man de enige die ze maakt. Hierop kwam ik op het idee waarom maak ik niet zelf mijn eigen fietsje?

    Om de moeilijkheidsgraad wat omlaag te brengen zou ik mijn miniatuur iets groter maken. Zeg 20-25 cm. Het liefst zou ik het fietsje maken van een metaal, zodat het goed stevig is.

    Van de fabrikant heb ik al een overzicht gevonden met de framegeometrie en de bijbehorende maten. Hier kan ik het frame natuurlijk vanaf namaken. En tot slot heb ik natuurlijk mijn eigen fiets als voorbeeld om de hoek staan.

    Enige puntje: mijn fiets heeft amper buizen die rond zijn. Zo is de bovenbuis meer vierkant en aan de voorkant weer dikker dan aan de achterkant en is de voorvork puntig.

    Zijn er nog modelbouwers die ideeën en / of tips voor mij hebben? Niet alleen qua bouw maar ook qua afwerking? Aan het einde zal het fietsje gespoten en bestickerd moeten worden.

    Alvast bedankt!
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
  3. BertP

    BertP

    Lid geworden:
    18 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Thuis
    Dergelijke filmpjes heb ik uiteraard al bekeken op YouTube.

    Ik zat echter zelf meer te denken aan het formaat en afwerkniveau van bijgevoegde foto:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    coen_l vindt dit leuk.
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Wat gaaf!
     
  5. BertP

    BertP

    Lid geworden:
    18 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Thuis
    Ja heel erg gaaf en daarom wil ik dat ook gaan maken.

    Ik dacht zelf aan een schaal van 1:4. De wielbasis is bij mijn fiets 100 cm, dus in miniatuur wordt dat dan 25 cm. Mooi schaalmodel zonder dat het te priegelig wordt om er aan te werken. Op die schaal is er ook nog betrekkelijk eenvoudig een frame te maken waarin ik de buisjes van het fietsframe kan klemmen tijdens het solderen. Alles moet natuurlijk wel recht en haaks worden.

    De bovenbuis van mijn fiets is niet rond maar een beetje hoekig gevormd. De bovenkant (waar je op kijkt) is breder dan de onderkant en in de lengterichting is de buis een heel klein beetje aflopend. Een ronde buis vijlen gaat hem dan niet worden, omdat op sommige plekken de buis dan te dun zou worden. Hier moet ik dus een massieve messing staaf voor hebben en deze helemaal in model gaan vijlen, slijpen, enz..
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. BertP

    BertP

    Lid geworden:
    18 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Thuis
    Inmiddels heb ik besloten om het frame van mijn schaalmodel te gaan maken van aluminium staven (massief). Alleen het bottom bracket (waar de trapas door gaat) en het balhoofd (waar de voorvork door gaat) en het stuur (moet gebogen worden) maak ik van holle buis.

    Ik heb voor aluminium gekozen omdat dit lichter is dan messing. Daarmee zou het frame te zwaar worden en dat is niet realistisch en handig op de standaard (dan valt het schaalmodel om). Bovendien is aluminium vrij makkelijk te bewerken (vijlen, schuren, enz.).

    Het frame ga ik verlijmen. Hiervoor zal ik een houder moeten maken waarin alles geklemd kan worden, zodat het niet kan bewegen tijdens het verlijmen.

    In de buizen komen aan beide kanten ook lagertjes: flenslagers in het bottom bracket en normale lagers in het balhoofd. Precies zoals het origineel. In de door mij gekozen schaal (1:4) komt dit precies uit: de binnendiameter van het bottom bracket en van het balhoofd is gelijk de buitendiameter van de lagers.
     
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Beste BertP,

    Leuk fietsje waren de spaken iets meer in verhouding zou ik zeggen het is een echte gefotoshopt.

    Het frame zou van meerdere materialen kunnen het is immers een model, aluminium is een goede keus.Op deze schaal zou je als verbindings techniek naast lijmen bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor TIG-lassen of solderen. Maak zelf je keuze voor dat wat binnen jou bereik ligt zou ik zeggen.

    Wat aluminium solderen betreft heeft Ron van Sommeren laatst mooie foto's laten zien van zijn aluminium soldeerwerk hij had hier goede ervaringen mee.

    Succes en veel plezier.
    Groet en fijne kerst samen,
    Willum
     
  9. BertP

    BertP

    Lid geworden:
    18 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Thuis
    Het racefietsje van de foto is zeker geen photoshop. Deze Japanner heeft elk onderdeeltje in 3D getekend op de computer en met een 3D printer print hij alles. Hij heeft hele assortimentsdozen vol met remgreepjes, derailleurtjes, enz. (en dan tegen mij zeggen dat ze op zijn...).

    Ik heb ook goede ervaringen gezien van “aluminum brazing”. Werkstuk verhitten met brander en met een soort laselektrode smeer je de naad in, waardoor deze smelt en de naad vol loopt. Dit is wellicht beter dan lijmen.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar dat aluminium-solderen van mij was wel iets grofstoffelijker, ⌀20×2mm alu-pijp op alu 4 of 5mm dik spruitstuk.

    @willum
    Ik lees natuurlijk niet alles. Als je zeker wilt zijn dat iemand je bericht ziet, neem dan @gebruikersnaam in dat bericht op, dan krijgt hij dat rechtsboven op het forum bij meldingen in rood te zien.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2017
  11. BertP

    BertP

    Lid geworden:
    18 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Thuis
    Ik ga er ook van uit dat ik de “lasnaden” nog moet navijlen en schuren. Bij mijn fiets liggen de lasnaden een heel klein beetje op de verbinding, dus helemaal glad hoeft het niet te worden.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mijn proefstukjes hadden een mooiere lasnaad, keurig regelmatig rondgevloeid. Bij bovenstaand uitlaatbochtje te veel materiaal handmatig toegevoegd.
    Je kunt ook stukjes draad afknippen, eventueel daarna verder afplatten en afknippen, en die met/onder vochtig vloeimiddel aanbrengen vóór het verhitten.
    In het Stoom techniek subforum lopen nu wat discussies over hardsolderen.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die zijn openbaar op jouw @XXXXXX profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Notificaties/meldingen
    Voor privébericht/conversaties kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. mail niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
    Regio/woonplaats
    Het kan ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.
     
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    de spaken waren ietwat massief maar anders, zou zo een echte een op een kunnen zijn. Heel mooi.

    Mogelijk kun je vooraf proeven maken met jou type aluminum, lijmen en solderen.

    Solderen kan iets van zeggen lijmen is niet mijn ding. Mogelijk kunnen andere leden hier goed advies geven.

    Solderen wil zeggen dat er ook een vloeimiddel aan te pas komt.
    Het vloeimiddel lost de (aluminium)oxide op reinigt je metaaloppervlak en zorgt dat het toevoegmetaal in de porien kan binnendringen om zo een verbinding aan te gaan.

    Gebruik je geen vloeimiddel dan krijg je zogenaamde smeersolderingen.
    Je wrijft je soldeerdraad door het geoxideerde aluminium oppervlak en je toevoegmetaal gaat een opmenging aan met je werkstukmetaal.
    Er onstaat dus een legering van werkstukmetaal en toevoegdraad.
    Deze legeringen/verbindingen kunnen sterker zijn dan deze twee metalen apart.
    Alleen, het oppervlak in de omgeving van de soldeernaad van je werkstuk wordt gevulder en ietwat rommelig, je zult hier meer moeten nabewerken.

    Kan allemaal. Jij maakt jou keuze.

    Misschien kun je delen in de ervaringen van Ron van Sommeren?

    Op het internet zijn (zeker in de Engelse taal) veel onderzoeken te vinden die aluminium(hard)solderen beschrijven.
    Maar dit gaat denk ik al te ver voor dit doel.

    Veel plezier met experimenteren.
    Groet
    Willum
     
  15. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Bert
    Hoe maak je zo een kleine ketting?
    Dirk
     
  16. BertP

    BertP

    Lid geworden:
    18 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Thuis
    Je bent me voor Dirk! Ik wilde net vragen waar je een kleine fietsketting kan kopen. Als je zoekt op modelbouw + ketting kom ik uit op kettingen van scheepsankers en lieren.

    De remgreepjes (shifters) en voor- en achterderailleur zullen volledig zelf gemaakt moeten worden. Veel werk ook maar je hebt er respectievelijk maar 2, 1 en 1 van nodig. De ketting daar en tegen bevat meer dan 100 schakels...
     
  17. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  18. BertP

    BertP

    Lid geworden:
    18 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Thuis
    Deze had ik inderdaad al gezien. Ik heb gemaild voor de maten.
     
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Volgens mij te breed en te zwaar, een fietsketting is héél smal.
    Dirk
     

Deel Deze Pagina