Lockheed L-12A “Electra Junior”

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ariel, 20 nov 2017.

  1. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Jan, lang geleden heb ik verschillende verstekbakken uitgeprobeerd, maar ik kan niet me werken, het resultaat was absoluut niet wat ik verwachte.
    Dus zocht ik een andere oplossing en met dit simpele magneetblokje ging een nieuwe wereld voor mij open. Afkorten of onder een hoek zagen was noch nooit zo simpel.
    Het resultaat is perfect strak en het gaat snel.

    Johannes
     
    aurectar vindt dit leuk.
  2. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Die grenen latjes vindt je bij de doehetzelvert in lengtes van 2 meter. Ik heb er afgelopen week nog 4 per vleugelhelft toegepast.

    Mees
     
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Natuurlijk kan je bij elke bouwmarkt hout van 2 meter lengte of langer krijgen.
    In elk geval vurenhout, maar grenenhout niet meer bij elke Bouwmarkt.
    Ik overdrijf niet, maar heb inmiddels enige uren in verschillende Bouwmarkten gezocht naar bruikbaar vurenhout (niet voor dit project). Af en doe heb ik geluk en zit er iets voor mij tussen.

    Wat mij opvalt is, dat vele modelbouwers erg tegenop zien hout doormiddel van een lasverbinding te verlengen.
    Veel liever gaan ze op zoek naar hout wat de gewenste lengte heeft. Dat is natuurlijk fantastisch, maar bedenk wel dat hout een natuurproduct is.
    Zelden zal je hout vinden wat over de gehele lengte een perfecte vezelverloop heeft.

    Johannes
     
    SRS en serge pot vinden dit leuk.
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    De gordingen aan de romp voorkant worden eerst zo goed mogelijk in de juiste vorm gebogen. Dat is niet moeilijk en gaat snel.
    Het uiteinde van de latjes in een plastic zak met een beetje water en dit een paar uur laten weken. Maar let op! Voor de lasverbinding is witte houtlijm gebruikt en die kan niet goed tegen vocht.
    Hout is als een spons en zuigt water op. De natte latjes zijn nu lekker soepel en laten zich nu makkelijk vervormen.
    Er zijn verschillende mogelijkheden hoe de latjes in de juiste vorm te krijgen. Sommige modelbouwers plaatsen de latjes in de uitsparingen van de spanten en laten het drogen.
    Uiteraard is dat een prima methode, maar mijn voorkeur heeft de hete strijkbout.
    Door de hitte van de strijkbout verdampt het water snel en de latjes zijn direct klaar voor het verlijmen met de spanten.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Alle gordingen zijn nu verlijmd met de spanten. Het uitrichten van de spanten vergde extra aandacht. Omdat ik voldoende hulpmiddelen heb was dat geen moeilijk karwei.
    Ik ben tevreden, de spanten staan exact in positie en haaks op het deelvlak. Dit krijgt nu voldoende tijd voor het uitharden.
    De oplettende lezer zal gezien hebben dat de gordingen diep in de spanten zitten.
    Op de gordingen komen nog balsahout latjes en die worden dan samen met de spanten in de juiste vorm geschuurd.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Johannes
     
    TheNorb, aurectar, strutter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Zo, goed bezig zeg! :thumbsup:

    Met wat voor lijm en hoe ga je de balsa latjes op de gordingen lijmen?

    Je heb of heeeeeel veel hele kleine knijpertjes nodig, of . . . Ja, of wat?


    jan.
     
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hier het antwoord ob de vraag hoe ik de balsa latjes op de gordingen klem en welke lijm ik gebruik.
    Vooraan waar de lijmklemmen niet tussen de gordingen passen gebruik ik spiraalveren om te latjes te klemmen.
    Het balsahout heeft voldoende overmaat zodat beschadigingen door de klemmen later met het schuren verdwijnen.
    De lijm, Titebond met Longer assembly time vind ik zeer geschikt voor deze oefening.
    Hoef ik niet zo te haasten met het aanbrengen van de klemmen. Aan de lijmparels kan je goed zien dat er genoeg klemkracht is.
    Zo, het eerste balsa latje zit erop, nu de rest nog. :)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Johannes
     
    TheNorb, aurectar, E.hof en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Clever clever . . .


    jan.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  8. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    De lijm smeer ik niet op de balsahout latjes, maar op de grenen gordingen.
    Dat doe ik bewust omdat balsahout het vocht uit de lijm sneller opzuigt als het grenenhout. Op deze manier krijg ik meer tijd voor het aanbrengen van de klemmen.
    Ook ouderwetse houten wasknijpers kan ik gebruiken voor deze klus.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Zelfs de balsa latjes krijgen een lasverbinding, niet omdat het moet, maar omdat het kan. :)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Johannes
     
    TheNorb, E.hof en aurectar vinden dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ik had niet anders verwacht.

    In een hobbywinkel (Pipoos) zag ik zakjes met van die hele kleine wasknijpertjes.
    [​IMG]

    Maar
    - ik ben bang dat de bekkies niet ver genoeg van elkaar gaan
    - omdat ze zo klein zijn, laten ze denk ik moeten achter in het balsa . . .

    Toch, op plaatsen waar je weinig ruimte hebt: wie weet.


    jan.
     
    aurectar en Ariel vinden dit leuk.
  10. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Alle balsahout latjes zitten nu op de grenen gordingen. Het schuren van het balsahout is ook klaar. Ik heb alles zo goed mogelijk vlak geschuurd zodat straks de balsahout indekking goed op de spanten en gordingen aansluit.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu is de vorm van de romp goed te zien. Helaas heb ik de beschikbare foto’s en tekeningen pas na het maken en verlijmen van de spanten goed bestudeerd.
    Nu blijkt dat er behoorlijke afwijkingen zijn met dat wat ik aan het bouwen ben, vergeleken met de originele Lockheed.
    Aan mij de keuze, het zo laten of alsnog de spanten aanpassen. Ik kies voor het aanpassen van de spanten, is wel extra werk maar dan heb ik een goed gevoel.
    De juiste vormgeving bepaald voor een groot gedeelde de uitstraling (karakter) van dit toestel. Op de foto is te zien dat vanaf de vleugel de v-stelling over de romp naar achter doorloopt.
    Romp voor de vleugel klopt wel, maar de spanten achter de vleugel moeten aangepast worden. Aan de verstelbare winkelhaak (zweihaak) is de afwijking goed te zien hoe het zou moeten zijn.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2018
    TheNorb, strutter en E.hof vinden dit leuk.
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Kriebels wat strak gemaakt weer Johannes, prachtig :thumbsup:
    Voor de eventuele aanpassing hoeft er gelukkig niets gesloopt te worden.
    Je zou kunnen volstaan met het ophogen (wigvorm) van de gordingen lijkt me?
    Bij schaalbouw is het zo hoe langer je je verdiept in een model hoe meer details je tegenkomt.
    Op een gegeven moment moet je daar ook afstand van kunnen nemen en accepteren dat het evengoed erg mooi is wat je gemaakt hebt ;)

    Groeten, Ralf
     
    Sikorsky vindt dit leuk.
  12. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ralf, bedankt voor het compliment.
    Inderdaad, wigvormig ophogen is met werkstof hout niet moeilijk.

    Johannes
     
  13. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ik heb nog één klein dingetje, spant 6 is niet naar mijn zin. Op de foto van de originele Lockheed is duitelijk te zien dat de spant bij het cockpitraam schuin naar binnen staat.
    Dat krijgt mijn model ook, helaas niet volledig schaalgetrouw, maar deze ingreep zal doch net dat beetje extra uitstraling geven als het toestel klaar is.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Johannes
     
    jan brilman en corvl vinden dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Zo is het precies. :thumbsup:

    (Tenminste, ik herken dat.)

    Doe je het niet, dan houd je je leven lang een soort wroeging.

    Komt 'ie weer: Go the extra mile!


    jan.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    De spanten hebben waar nodig nu een wigvormige balsa verhoging gekregen en ook de gordingen tussen de spanten. Deze extra ingreep ging boven verwachting makkelijk en snel.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Johannes
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Go the extra kilometer. :thumbsup:

    Krijg je geen spijt van. :)


    jan.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Het gaat verder met de romp versterkingen. Een grote plaat 3 mm populieren triplex geeft de constructie wat extra sterkte.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor de vleugelbevestiging worden twee M 5 inslagmoeren met epoxy in blokjes vliegtuig multiplex gelijmd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    Er komen nog extra versterkingen in de romp- vleugel overgang.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Johannes
     
    E.hof, Helikapoter en serge pot vinden dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Hier wordt het concept 'mooi/strak/netjes bouwen' weer naar een geheel nieuw niveau getild! :)

    :worship:


    jan.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Zie dit nu pas

    Heel fraai!
     
    Ariel vindt dit leuk.
  20. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Geheel mee eens!!
    Groeten, Eddy
     
    Ariel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina