Klassieker Zaunkönig (Simprop)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eric_laermans, 13 dec 2017.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Een echte klassieker deze keer. De Zaunkönig van Simprop weliswaar in nieuwe uitvoering. Bouwkitje besteld bij Fiberplanes in Duitsland, maar wie verwacht dat de stukjes als een 3D-puzzel in elkaar passen...

    De vleugels zijn nog redelijk te doen en hebben iets V-stelling. De ailerons zijn iets vergroot en de aansturing gebeurt, voor mij nieuw, dit keer met heveltjes. Secondelijm werkt snel en moest aan een kant weer los gewrikt worden middels wat grafiet:

    [​IMG]

    De eerste proefopstelling:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2018
    Ariel vindt dit leuk.
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Leuk, volgens mij staat er op dit forum nog een verslag over de Zaunkonig.
    Ga je hem electro bouwen?
    Ik heb er ook 1, en heb wel wat moeite het juiste cg te halen, dus als je electro gaat, zorg dan dat je de motor voldoende ver naar voren kan zetten.
     
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja leuk kistje
    Ik vlieg er ook mee, met een black widow cox motertje natuurlijk!
    Dat geluid hoort er natuurlijk bij!
    Heb ook nog een complete bouwdoos van Simprop liggen
    Veel van de latere kitjes gebruiken de verkeerde houtsoorten of hebben de nerf richting fout.
    Op de tekening staat te weinig info.
    Zorg dat de ondervleugel niet kan verschuiven bij de handstart, dan vliegt hij echt beroerd

    Succes Willem
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Idd, kies voor elektro (heb geen ervaring met brandstof en het lokt me ook niet aan). Ik twijfel tussen de volgende setups:

    - 2s 1Ah, 1400kV 50gr outrunner, 6x4E prop
    - 2s 1Ah, 2200kV 50gr outrunner, 6x4E prop

    Suggesties zijn zeer welkom. Één keer als alles ingebouwd is, is het lastig nog e.e.a. uit te wisselen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2018
  5. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Wormer
    Hoi Eric,
    kijk eens op de site van Causemann flugmodellbau. Daar staan onder bauanleitungen de set ups en bouwinstructies voor een depron Zaunkonig en voor een klassieke Zaunkonig met een electromotor.
    m.v.g. Erik
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Citaat: ... mit einem 80-150 Watt brushless Motor und 2-3 Lipo-Zellen,Prop 5.5x5x5.5 oder auch 6x5 wird er zu einer Rakete...

    Gecombineerd met de opgaven van de Hobby-Koning:

    Turnigy L2210-1400 Bell Style Motor

    Spec.
    Kv: 1400 rpm / v
    Voltage: 7.4 ~ 11.1V (2 ~ 3s)
    Max stroom: 24A
    Max Power: 210W

    Enfin...
     
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik vlieg hem met een HK motortje, 3000kv met een 800mah 2s lipo. 4.75x4.75 propje, mooi klein, past bij het formaat toestel. Vliegt leuk, redelijk vlot. Wil wel gaan proberen met een 5x3 of 5x4, zien wat hij dan doet.
     
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik vlieg dus met een Zaunkonig met een Cox 0,8 cc motor, prop 5x3 vermogen circa 80 watt
    Gewicht ongeveer 350 gram, vleugelbelasting 35 gram/dm2
    Zeker met de motor aan een zeer schichtig en lastig te vliegen kistje, je wil wat hoogte houden en dan is hij snel erg klein.
    Vliegsnelheid is wel als een trainer maar omdat hij zo klein is voelt het veel sneller.
    Stopt de motor dan komt er een beetje rust, zweeft verrassend goed.
    De vliegeigenschappen zijn zonder meer goed, maar de kleine afmetingen maken hem wel windgevoelig en lastig te zien.
    Land je 5 minuten na de start dan besef je dat dit meer inspanning (maar ook spannender) is dan 20 minuten vliegen met een grote kist.

    Mijn advies is hou hem licht!
    De bouw is simpel als je naast de tekening ook de stukslijst en de afbeelding van hoe de delen in de plankjes zitten hebt.
    Dan pas weet je de houtsoort, houtdikte en houtsoort. Die staan niet op de tekening!
    Je kan al 50 gram besparen op het originele ontwerp omdat de ontvanger en servo's lichter zijn als in 1980, daardoor vliegt hij beter.
    Ga je er echter en zware electro setup inbouwen dan wordt hij weer zwaarder en vliegt dan slechter.
    Met een 80 watt cox motor klimt hij goed, loopings maakt hij graag.
    Elektro is natuurlijk goed te doseren en wat meer vermogen kan dan geen kwaad.
    Maar overdrijf niet, een 35 grams buitenloper is volgens mij genoeg.
    Propsaver is denk ik wel aan te raden, bij de Cox staat de prop altijd horizontaal bij de landing, bij elektro niet.
    En je zal ook geen 5 minuten volgas vliegen of lange vluchten maken, dus hou de accu ook klein.

    Succes Willem
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    350 gram, wow, ik vond de mijne al zwaar. Ik heb hem net gewogen 275 gram.
    Ik denk dat ik het cg nog te ver achter heb liggen, dus misschien nog meer gewicht op de neus, wellicht vliegt hij dan beter.
    Maar zoals hij nu is, moet hij snel gevlogen worden en zweeft hij niet echt.
    Zeker geen beginners kist, doordat hij zo klein is moet je blijven sturen, geen moment om even "niets" te doen.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen


    Als de brandweer . . .


    jan.
     
  11. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dat motortje loopt echt niet goed.
    En zo'n klein motortje starten met 2 man en een grote startmotor.....
    Ook is de tank binnen 2 minuten al leeg (kan de maat tank niet goed zien maar staat dus veel te rijk)

    Als je een Coxje gestart hebt moet je de naald nog ongeveer een 1/2 slag dichtdraaien.
    Dan loopt hij veel mooier, en meer toeren dus sneller.

    Mijn startmethode:
    - tank vullen met injectie spuit, ook paar druppels door uitlaatpoort boven op de zuiger.
    - naald 3 slagen open en starten met de hand, kist vasthouden met linkerhand, prop met rechterhand
    - als hij loopt (lastiger als moderne motoren) naald rustig dichtdraaien tot max RPM (geen meter nodig ;-) en dan stukje terug open
    - tank bijvullen met lopende motor, gaat zeker nog 1 a 2 cc bij dan.
    - ik werp zelf de kist weg met links maar die hand is dan botervet, stuur alleen met rechterduim (mode 2)
    - veeg meeste wonderolie van linkerhand en geniet van de herrie.

    Coxje is wat lastiger als een moderne Saito of OS maar heb nog nooit een startmotor gebruikt.

    Zal nog een moeten wegen hoe zwaar mijn Zaunkonig vliegklaar is.

    Groeten Willem
     
  12. patri de vals

    patri de vals

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    leeuwarden
    kom toevallig dit draadje tegen. nu vraag ik me af of er ook iemand is die de bouwtekening heeft in PDF formaat heeft zodat ik het op ware grote kan uitprinten.
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Patri ... ik heb een bouwtekening die je mag hebben als het project af is (en dat is zeer binnenkort hoop ik :)). Maar, als je liever niet wilt bouwen vanaf tekening, dan zou ik een kitversie aanbevelen van modellbauchaos.de of causemann.de .

    (EDIT: of kies de Hobbit in EPP van http://epp-flugmodelle.de )
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2018
  14. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Nog even die van mij voor de dag gehaald
    239 gram schoon aan de haak met lege tank en zonder elastieken.
    Dus vliegklaar 245gram.

    [​IMG]

    Ik heb de beste kit , de versie van simprop :p
    Groeten Willem
     
    eric_laermans, patri de vals en jef vinden dit leuk.
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En... met Zwitserse vlag. Naar 't schijnt is dit model uitgedacht door 'de top' van Simprop Zwitserland.
     
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb het originele stickervel nog in de doos (net als de andere delen)
    Een komplete Simprop kit wil ik liever bewaren, zie je niet vaak meer.
    Er zit ook een Zwitserse vlag op het kielvlak van het voorbeeld op de Simprop doos.
    Bedankt Eric, weet nu dus waarom.
    Ik heb op mijn model flink wat kleurtjes gedaan, hoe feller de kleuren hoe beter je ziet wat hij doet.

    Ik heb nog kleinere brandstof modellen (kleinste is 0,16 cc bij 99 gram)
    Die kleinste heb ik in 1 kleur transparante groene folie gedaan, mooi maar geen aanrader.
     
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Eric, welk cg staat er op de tekening?
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
  19. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Dank je wel.
    Net voor de hoofdligger van de onderste vleugel, bij mij ligt hij toch verder naar voren, bijna halverwegen hoofdligger en LE van de vleugel, zelfs iets dichter bij de LE.
    Het lijkt me dat de cg op de tekening te ver naar achter ligt,
    Ben benieuwd wat anderen hebben.
     
  20. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dat begrijp ik niet
    Op de Simprop tekening staat duidelijk zwaartepunt onder de hoofdligger van de bovenvleugel
    Dat is 10 mm voor de hoofdligger van de ondervleugel.
    bij volle tank zit bij mij het zwaartepunt zelfs nog 5 mm meer naar voren.
    Mijn ontvanger accu zit achter het zwaartepunt.
    Doe je het zwaartepunt verder naar achteren dan gaat hij slecht de hoek om met alleen rolroer (yank and bank werkt dan wel natuurlijk).
    Zonder richtingsroer moet het zwaartepunt altijd iets voorlijks liggen.
    Met richtingsroer kan het iets naar achteren.

    Maar op de tekening van post 22 zit het verder naar achteren???
    Wie heeft die tekening gemaakt?
    Dat is niet zoals Simprop adviseert!
     

Deel Deze Pagina