Voor alle zekerheid/duidelijkheid: in tegenstelling dat borstelmoteren moet elke brushless motor een eigen regelaar hebben. En voor alle onduidelijkheid: voor licht (vliegtuig)spul kunnen twee brushless motoren op één regelaar draaien. Mits alle componenten identiek zijn. Zou niet kunnen, zou niet mogen, maar het is gedaan. Als het niet kapot of in de hens gaat, met name in opstartfase, zullen de brushless motoren wel perfect 100% synchroon lopen.
... voor het veranderen van de draairichting van brushless motoren moet je twee van de drie motordraden verwisselen, da's alles. Maakt niet uit welke twee. NOOIT de accudraden ompolen, daar is electronica heel slecht tegen bestand. (Geldt voor vrijwel alle gelijkspanning electronica, huis, werk, hobby). (Leuk: door A en B te verwisselen, en vervolgens B en C, of A en C, blijft draairichting uiteindelijk gelijk. Elke verwisseling, hoe dan ook uitgevoerd, verandert de draairichting.) Om een link wat in- en -overzichtelijker te maken, kun je alles na .html weglaten, en eventueel voor het mooie ook nog https:// weghalen. nl.aliexpress.com/item/Original-GoolRC-4074-2000KV-Brushless-Motor-and-40-S-Water-Cooling-Jacket-Combo-Set-for-1000mm/32760616649.html De verwijderde rommel bevat alleen maar informatie over jou: ?src=google&albslr=224450826&isdl=y&aff_short_key=UneMJZVf&source=%7Bifdyn:dyn%7D%7Bifpla: pla%7D%7Bifdbm: DBM&albch=DID%7D&src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&isdl=y&albcp=664365076&albag=32654332494&slnk=&trgt=66391061561&plac=&crea=nl32760616649&netw=g&device=c&mtctp=&gclid=CjwKCAiAhMLSBRBJEiwAlFrsTkW27io5AVW_V56YFcCoHkgxIvPDZvBXLoosIdALq3pC0OsIDMMt3BoCLNUQAvD_BwE
Hallo oldy. Ik zie dat je al weer een bult hulp hebt gekregen. Denk er wel om dat je links en rechts draaien props moet hebben, als ook je flex assen. Anders vaart de boot wel maar komt het niet goed. Een flex as die de verkeerde kant uit draait gaat onherroepelijk kapot. Succes Gr eddy
de verschillende draairichting van de assen en props had ik al gezien , maar hoe kan je nu weten wanneer je een linkse en een rechtse flex-as hebt , en bij een rechtse draairichting motor moet een rechtse prop en welke flex-as , rechts of links . ik dacht links of is dit fout . en voor de koppeling motor flex-as , een vaste of zo een klemkoppeling , heb je ook links en rechts in heb ik gezien . . dit begrijp ik niet zo goed , ga ik dan 4 packs in de boot moeten leggen , 2 per motor/esc , de 4s die ik heb zijn 2x6000mah/75c en 2x5300mah/50c .
Hou er wel rekening mee dat de meeste 2-motorige mono's zeer slecht de bocht in gaan ,geen probleem als je van plan bent enkel loeihard rechtdoor te varen ,wel vervelend als je een bocht door wil zonder dat je boot rare bokkesprongen maakt Een gewaarschuwd man is er 2 waard!
De kleur van de drie regelaar-/motor-draden heeft geen elektrische betekenis. Verschillende kleuren is handig om de draden te onderscheiden. En het is een fleurig gezicht. De draden zijn gelijkwaardig, maar niet identiek. Ze voeren dezelfde spanning(trapeziumvormig) en stroom, 120° graden verschoven in tijd (thuis/bedrijven: sinusvormige drie-fasen spanning). Vol gas. Niet vol gas. Spanning wordt in stukjes gehakt, PWM chopping. Hoe korter de pulsjes, hoe langzamer, en vice versa.
Ik heb geen verstand van boten, maar het lijkt mij beter om 4 LiPo pakketten van dezelfde specificaties ( merk, aantal cellen, capaciteit en C waarde ) te hebben, het liefst ongeveer even vaak gebruikt in sets. Dit omdat anders het ene pakket sneller leeg is dan het andere, en dus misschien te diep ontladen word.
het was de bedoeling om op 2x4s te varen met de boot , 1batt per aandrijflijn , altijd natuurlijk met dezelfde specs van de lipo's , maar als ik 2packs moet zetten op 1 aandrijflijn , moet ik 4 batterijen hebben van dezelfde specs , en deze heb ik niet , als ik één lipo per aandrijflijn zet , dan zitten er maar 2 batterijen in de boot . @ruudxd , je hebt misschien wel verstand van rc auto's , daar ga je bv toch ook geen 2 verschillende batterijen inzetten , als je 2x2s gaat gebruiken .
2 lipos 4s van 6000 of zelfs 5300mah een boot van dit formaat? Ben benieuwd hoe bol dat die arme lipos gaan staan , of je met tevreden zijn met slaapverwekkende snelheden Ze zijn gebruikt in auto's ? hard case? 4mm bullets?
@Ben44 dit was mijn bedoeling , met dubbele aandrijflijn , daarom ook mijn vraag , ken van boten niets , maar omdat er gesproken werd , van de batterijen parallel te zetten , was dat mijn vraag daarover , maar wel reactie en geen antwoord . de lipo's zijn inderdaad hard case , 5mm bullets(ec5) . had ook al gezegd dat ik ga uitkijken voor een kleinere boot . Is bijvoorbeeld dit iets om te beginnen , Genesis van hobbyking https://hobbyking.com/en_us/genesis-offshore-brushless-rc-twin-hull-1045mm.html of deze amewi alpha https://www.modellbau-bochum.de/Amewi-26053-ALPHA-1060mm-4-6S-red-ALPHA-Flame-Scheme
Volgens mij staat er momenteel zoiets tweedehands.be te koop,kan er echter niks over zeggen, boten zijn me onbekend al lijkt me dat voor zulke prijzen je niet veel kan verlangen Genesis is wel een cat natuurlijk,dat vaart totaal anders
Dat bedoelde ik inderdaad ook, ik dacht dat u op 1 motor de twee 6000 mah accus wou gebruiken, en op de andere motor de andere twee accu's. Dat heb ik dus verkeerd begrepen, sorry voor de verwarring!
een filmpje van deze namiddag , terug testvaren en blijven proberen , de temperaturen van alles bleef binnen de marges denk ik , esc 31° , batterijen +/-30° , motor 20° , bekabeling 20° .
Hallo oldy Ziet er goed uit maakt wel veel toeren lijkt mij. Wat voor schroef zit erop? Hij loopt ook aardig nat, als je de strut kunt stellen zou ik deze iets naar boven zetten om de neus wat omhoog te krijgen. Lipo’s misschien iets naar achter? Wat voor motor ligt erin. Heb wel wat terug gelezen maar kon niet vinden wat je erin hebt gezet. Gr eddy
Een 4074/2000kv op 6s , kv is wel iets teveel , denk misschien om een 4082/1600kv te zetten met grotere prop , nu is de prop 42/1.9 , maar weet niet of de esc deze gaat aankunnen , spijtig kan ik de strut niet verzetten , is een vaste as , maar ga de batterijen iets meer naar achter plaatsen , balanspunt ligt nu op 28%
Heb je nog andere props liggen, ik denk dat je nog wel wat groter kunt met je prop. Een 44mm of 46mm trekt hij denk ik wel. Wat voor regelaar zit erachter? En kun je deze instellen met een kaart, zo ja dan NIET kiezen voor de hoogste motor aansturing maar bv 1 stap lager. Meeste vermogen word gevraagd bij het optrekken. Gr eddy
ik heb grotere props besteld , 2345/17 en 2348/17 , zijn kunststof van graupner , om te proberen , wat is het beste van materiaal voor de props , alu , brons of kunststof? , en wat is de betekenis van de 23 voor de 45 en 48 ? ben begonnen met een bronzen , en daar staat op 5538 , wat wil de 55 zeggen de regelaar is skycolor 150A en heb een programmakaart erbij ,
Alu en brons zijn goede props oldy wel moet je deze slijpen en balanceren anders gaat je as naar de klote. De cijfers voor op een prop kunnen meerdere betekenissen hebben en dat verschilt ook wel eens per fabrikant. Ook kan er bv S of X voor staan. Welk merk zijn de bronzen props? Gr eddy
De 55 staat voor de spoed dit houd in dat als de prop 1x rond is geweest dat er 5,5cm water verplaats is. 38 staat voor de diameter. Als ik het goed heb hoor. Ben nog niet zo thuis in al die maten en nummers.
De 17 die je aangeeft kan ik niet met zekerheid zeggen maar ik denk dat dit de as maat is in inch. 0,17 =4,1mm Je regelaar kan het wel hebben zonder problemen. Denk eerder dat je moet oppassen met de topsnelheid van de boot. Als je de juiste afstelling vind zul je zien dat de boot heeeeel snel versnelt naar topspeed. Het plasje waar je filmpje is gemaakt word heel snel te klein als je boot naar de 100km/h dendert. Gr eddy