Welke lipo,s in Absima amt8

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Ronnie marder, 7 jan 2018.

  1. Ronnie marder

    Ronnie marder

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Driebergen-rijsenburg
    Ik heb sinds kort een absima amt8 electro auto
    Nu wil ik daar lipos voor bestellen maar wil graag van de kenners weten welke ik het beste kan kopen .aantal cellen etc...
    Er moeten 2 lipos in de auto
    Ik heb een foto toegevoegd met wat specificaties
    Graag hoor ik van jullie

    Mvg Ron
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Welke motor zit er in?
     
  3. Ronnie marder

    Ronnie marder

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Driebergen-rijsenburg
    2260 KV borstelloze motor.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Welke motor zit er in? "Een benzine motor die 6000omw/min kan maken!"
    Aan zo'n antwoord hebben we niets, wat we willen weten is welk vermogen mag die motor maximaal verwerken. Daarbij hoort voor hoeveel stroom en welke spanning die motor is gemaakt. Dan kunnen we bepalen hoeveel stroom de accu moet kunnen leveren en daarmee welke accu('s) daar geschikt voor zijn.
    Het is ook wel handig om te weten hoeveel ruimte er voor die accu in de auto is. We kunnen je een mooie accu adviseren maar als die te groot is heb je er ook niets aan.
    Dus welke motor zit er in je auto? Weet je hoeveel stroom en welke spanning die motor mag "hebben". Weet je eventueel het typenummer?
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
  6. Ronnie marder

    Ronnie marder

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Driebergen-rijsenburg
    Er moeten idd 2 losse lipos in
    Dit geven ze op via absima
    Deze kosten 58 euro pst
    Weten jullie nog goedkopere adresjes waar ik ook goede lipos kan kopen met dezelfde specificaties
    En dan met een star plug aansluiting
    Alvast bedankt voor de hulp
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Star plug?? Nou loop ik al paar jaar mee maar daar heb ik nog nooit van gehoord
     
  8. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Nitro rijden is niet goedkoop, elektro is dat ook niet.

    Kwaliteit kost nu eenmaal geld.
     
  9. Ronnie marder

    Ronnie marder

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Driebergen-rijsenburg

    Zie deze link

    http://www.rcstarplug.com
     
  10. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Zelfde als deans?
     
  11. Ronnie marder

    Ronnie marder

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Driebergen-rijsenburg
    Ja die zijn hetzelfde
    Ik.kan er ook een verloop tussen kopen zie ik
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    En waar zijn die spec's van? Van de regelaar. Wanneer je de regelaar met een 4S accu gebruikt moet de kv van de motor kleiner zijn dan 3000 omw/min/V. Dit omdat anders de motor te veel toeren gaat maken.
    Dat de kv van die motor 2260omw/min/V is zegt helemaal niets, maar dan ook echt niets over het vermogen van de motor en de stroom opname er van. Zo maar zeggen dat je een 4S LiPo moet nemen omdat de kv van die motor <3000 kan je niet. Het is helemaal niet onmogelijk dat je maar een 3S of zelfs maar een 2S accu kunt gebruiken omdat de stroom bij een meer cellen accu te hoog gaat worden, dan blaas je de motor op! Om te kunnen bepalen welke accu je nodig hebt moet je dus echt de gegevens van de motor weten (punt). ;)
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2018
  13. Ronnie marder

    Ronnie marder

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Driebergen-rijsenburg
    Hier de gegevens van de auto maar niets over de motor
    Op de motor staat 2260kv verdere gegevens kan ik niet vinden

    http://www.2brothersrc.com/?option=..._category_id=7&virtuemart_manufacturer_id=325
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het blijft een vreemd wereldje de rc autowereld. Waarom wordt er met gegevens gegoocheld die weinig of geen relevantie hebben? Bij borstelmotoren was dat het aantal windingen van de motor. Nu is dat de kv van de motor. Natuurlijk is dat van belang maar hoeveel stroom de motor mag verwerken is veel belangrijker als je wilt weten welke regelaar en/of accu je moet gaan gebruiken.
    In de specificaties van de auto staat dat je twee accu's van 7,2V tot 7,4V moet gebruiken. Prima dat zijn dus 2S accu's. Nu is de vraag staan die in serie of parallel, krijgt de motor dus 7,4V of 14,8V? Ergens heb ik het vermoeden dat het parallel is want in serie zal de motor rond de 30000 omw/min. gaan draaien en dat lijkt me behoorlijk veel toeren. Het kan wel, er zijn voldoende verbrandingsmotoren die dat ook halen maar toch.
    De regelaar kan tot maximaal 80A verwerken, die piekstroom van 520A vergeten we gewoon want dat klopt niet. Oké het kan wel maar dan gedurende maximaal 0,000001 seconde of zo iets. Een piekstroom van maximaal 110A gedurende 0,5 seconde is veel realistischer. Helaas weten we nog steeds niet hoeveel stroom de motor kan en mag verwerken. Dat zal minder dan die 80A zijn maar hoeveel? Is dat 70A of maar 60A? Ik durf het niet te zeggen. Het zal ook nog afhangen van hoe goed de regelaar gekoeld wordt. In de spec's staat dat alles in een waterdichte doos zit. Dat betekend volgens mij dat er ook niet veel lucht door zal kunnen stromen dus zal de koeling niet bepaald geweldig zijn. Kan de regelaar dan nog wel 60A aan? Misschien houdt het dan bij maar 40A al op.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een motor heeft maar één Kv motorconstante, niet 2260Kv. De correcte notatie, Kv=2260rpm/volt, zet mensen niet op het verkeerde been. Want ...
    ... Kv zegt niets over vermogen en stroom dat een motor kan verwerken. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk TGV trein, vliegdekschip, kunnen dezelfde Kv hebben.

    Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en vertragen/wiel/banddiameter samen bepalen motorstroom.
      stroom = koppel × Kv
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    In het kort:
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
    Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    En wij autorijders vinden de benamingen in de vliegtuigewerled maar raar..... Dit is het gevolg van RTR, je mag blij zijn dat je een KV waarde en de specs van de regelaar krijgt. Overigens wordt turns nog steeds toegepast maar alleen voor sensored motoren.
    Ook met je vermoeden van parallel geschakelde accu's zit je fout, de specs zeggen max 4S voor motoren on der de 3000kv, dus 4S is prime en krijg je 2x 2S in serie, zie ook de foto's van die auto (wie heeft die wel opgezocht?), dan zie je aan beide kanten van de auto een bak voor 2S accu's.
    Gezien de accu in een bak zit zou je ook voor softcase kunnen gaan, dan ben je denk iets goedkoper uit, probleem is wel dat veel accu's zonder stekker komen die je zelf eraan moet solderen of even moet aangeven met welke stekker die geleverd moet worden..

    O ja, even over die 30.000 toeren... In de 13.5 turns stock klasse draaien de motoren al een 24.000 tot 25.000 toeren op 2S. De modified klasse gaat tot zelfs 3 turns motoren weke een 10.000kv spec kennen

    [​IMG]
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat heeft niets te maken met vliegtuigwereldje maar simpelweg met de elektro-/motortechniek.
    Het aantal wikkelingen (turns) is belangrijk maar dat is niet alle info die je nodig hebt. Dus zoveel waarde hechten aan het aantal wikkelingen is onzin zonder de rest van de benodigde gegevens.

    Waarom is het aantal cellen (4S) prime? Het advies van de regelaar fabrikant is dat je een motor gebruikt waarvan de kv lager is dan 3000 wanneer je een 4S accu gebruikt. Er wordt absoluut niet mee bedoeld dat je een 4S accu moet gebruiken als je een motor hebt waarvan de kv lager is dan 3000.

    Het feit dat er twee accubakken zijn zegt helemaal niet dat de accu's dus in serie moeten komen, parallel kan net zo goed!

    Dan die tabel, wel dat is voor mij een pracht voorbeeld van een onzin tabel. Als je die tabel bekijkt lijkt het alsof een 2,5 turn motor altijd 730 Watt (en niet Watts!) gebruikt en dat de kv altijd 11900 omw/min/v is. In theorie zou ik zou een motor kunnen maken met 5,5 turns, een kv van 1000 en een vermogen van 5000 Watt. Het is net zo goed mogelijk om een 5,5 turns motor te maken waarvan de kv 10000 is en het vermogen 50 Watt.
    Dat is wat ik bedoel, er worden zaken aan elkaar "geknoopt" alsof dat vaststaande gegevens zijn.

    Wat werkelijk belangrijk is en wat je werkelijk nodig hebt zijn:
    Het maximale vermogen wat de motor mag opnemen.
    De maximale stroom die door de motor mag lopen.
    De motor constante, "de kv".
    Door het maximale vermogen te delen door de maximale stroom weet je de maximale spanning.
    Door de spanning en de kv te vermenigvuldigen kan je het onbelaste toerental uitrekenen. Het toerental bij de maximale stroom zal rond de 80% van het onbelaste toerental zijn. Dit kan behoorlijk variëren, er zijn motoren waar het 90% is maar ook waarbij het 50% is.
    Door de maximale stroom te delen door de kv kan je het maximale koppel uitrekenen.
    Zo kan je echt bepalen wat je nodig hebt en de juiste motor/regelaar/accu combinatie voor jou toepassing kiezen. Dat heeft niets met het vliegwereldje te maken maar echt met de elektro-/motortechniek.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Beste Ernst, verdiep je nu eens heel goed in de autowereld ipv het alleen maar tegen te spreken. In tegenstelling tot in de vliegwereld moeten onze wedstrijdmotoren voldoen aan een 540 formaat motor met een 3 fase stator in ster modus met een rotor van 12 tot 12.5mm Dat geeft al een redelijke standaard tussen de motoren onderling. Voor de spec klasses (10.5t, 13.5t, 17.5t, 21.5t en 25.5t) heeft de ROAR nu ook een minimale weerstand en een maximale diameter draad voor de spoelen vastgelegd zotat men niet meer kan kloten met kortere stators of strakker gewikkelde windingen dat koperdraad bespaart. Dus ja, de hoeveelheid turns is voor ons in de autowereld een redelijk vast gegeven.

    4S hoeft inderdaad niet voor die regelaar maar je wilt als autoracer ook een beetje snelheid hebben, voor 1:8 modellen is 4S redelijk gebruikelijk. Maar.......

    Lees nu gewoon eens de productspecs ipv het proberen beter te weten.....
    http://www.rcracingtwente.nl/18-EP-Monster-Truck-AMT8-4WD-Brushless-RTR
    Daar staat gewoon benodigd 4S in de vorm van 2 racing packs, dus het staat (zoals bij auto's gewoonlijk) in serie. In auto's komt het nooit voor dat accu's parallel worden geschakelt.

    Is een tabel van een Amerikaanse site (Watts is normaal) en is geen onzin tabel maar ook niet iets om je steenvast aan vast te houden, het is een richtlijn. Uiteraard de manier van wikkelen als ook de mechanische en de elektronische timing kan een verschil maken. Alweer: als je de matierie niet kent probeer het dan niet tegen te spreken.
    Overigens de merken die een 2.5t motor leveren adviseren die op 1S te gebruiken.

    En waarom moet je dat willen weten als gewoon bij het model is opgegeven om op 4S in de vorm van 2x 2S te rijden. Je maakt van een mug een olifant omdat je je niet erin verdiept hebt. Beantwoord die jongen gewoon zijn vraag welke accu's hij goedkoop kan kopen en ik verwacht bij 5000mAh of meer dat het geen 90C hoeft te zijn maar zal 40C al moeten werken.
     
  19. Ronnie marder

    Ronnie marder

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Driebergen-rijsenburg
    Ik heb deze besteld
    2x Strike rc hardware lipo 2s 5400mAH 7,4v 50 c met t plug aansluiting
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit soort vragen kun je in het vervolg het beste in het desbtreffende auto-subforum stellen. Daar zit de specifieke ervaring. Heb je eenmaal je accu's dan stel je vragen over accutechniek, lader en laden in het accu-subforum
     

Deel Deze Pagina